Min første Langtur!!

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Min første Langtur!!

Innlegg Mits » Tor Nov 09, 2006 01:55

Vinteren 89 stod jeg på Rindarøya på Aukra og ventet på fiskelass som jeg som vanlig trodde skulle til danmark eller oslo.

da jeg hadde lastet Ivecoen opp med frossen makrell og fått papirene forstod jeg ikke hva som stod på papirene?

Tir carnet og en masse dokumenter!! hmm dette lovet ikke bra.

Fant etterhvert ut at lasset skulle til Athen i Hellas. Ok det var bare og sette Fulleren i gear og begyne turen.

Kjørte til oslo og tok Harald, til Kiel og kjørte via hamburg sørover og tok Mont Blanc tunellen inn til italia. Kjørte så til Bari i Italia Hvor det var ferge til Tselanoiki i Hellas. Kjørte sørover i hellas til Athen hvor etter noe leting fant industriområdet hvor jeg skulle losse.

Jeg klarte av alle ting og kjøre feil og ente opp midtt inne i Athens trangeste gater. Etter en stund og med ex antall truser og annet tøy hengende i eksosrøret. (de tørker klær ved og henge dem i snorer over gata) så var det total stopp mot en vegg.

Etter litt bestikkelser av de sinteste kjæringene (merkelig hvor blide de ble over og få frossen makrell). Jeg måtte jo tilbake der jeg komm fra og gode råd var dyre. Rygge hengeren ut fra det trange smuget gikk ikke.

Det endte med at noen kontaktet en skole i nærheten og ca 30 personer fra rektor til ellever kom for og hjelpe till. Vi koblet av hengeren og dyttet den baklengs ca 400 meter ut av kvartalet.

Bilen rygget jeg ut og fikk koblet til hengeren igjenn.

Ble nokk mange som spiste makrell i Athen den helga ja.

Fikk etterhvert losset lasten og vasket bil og henger.

(ble foresten arestert for og søle vann i gata for det var ikke tilatt)
Men etter og Ha forklart det Greske politiet at vi hadde store fossefall og mengder friskt vann i springen her i Norge lot de meg gå. Selvfølgelig etter og ha fått en kasse makrell.

Ble stående tre døgn for og vente på hva jeg skulle laste hjemmover.
på den tiden måtte vi ringe hjemm fra telfonkjosker for 450 mobilen virket selvfølgelig ikke i Athen.

Fikk etterhvert beskjed fra Harald på Atlantic auto at det var et lass med olivenolje i Bulgaria til Stavanger.

For og gjøre historien kort så kjørte jeg til bulgaria og lastet frosen olivenolje i blokker som måtte ha minst 18 minus. Bommet litt på vegen og rotet meg en liten snartur inn i Jugoslavia men det er en anen historie.

Etter og holdt på i tre døgn og laste Måtte vente på at de skulle fryse inn olivenoljen for jeg fikk den ombord.

For å kryss elven over til Romania måtte jeg ta ferge og det var en hel seremoni. (to andre sjåfører ble foresten ranet på de tre dagene jeg ventet på og få plass på fergen, Det Stå ca 150 vogntog og ventet å ferga var på størelse med Linge som går for MRF.)

Ferga kom sigende inn på sandbanken og skled så langt opp den kom.

Mens bilene ombord kjørte iland kom det en før rundt og spurte sjåførene om totalvekt og Do yoy have good brakes???. 40 tonns Jess good brakes sa jeg.

Heldig vis var jeg ikke siste bilen ombord! og etter og ha parkert fremst på ferga på grunn av at jeg var den tyngste bilen på denne overfarten 40T.

Det som da skjedde glemmer jeg aldrig! Siste bilen ombord var en Sjekker med en LIAZ av ukjent årgang men good brakes.

Ferga som ser ut som en stor lekter med to lange landkjøringsramper (ca20)meter. Er drevet via vannjett og har en Ca 1000 hk Kallesen motor montert i et hus på siden av ferga.

Fergeskipperen løftet rampen og satte full fart på men ingenting hente.
ferga sto for godt på sandbanken.

Ok de viste hva de gjorde disse gutta. Lemmen ble senket og han med LIAZn rygget på land. så kom han kjørende ombord i ferga i ca 20 kmh.
Og ca 2 meter før han smalt in i hengeren min sto han på bremsa med all kraft og ferga gjorde et rykk utover sandbanken.

Denne prossessen ble gjentatt to ganger og da var vi endelig på veg over elven. Good brakes.

Etter denne overfarten var turen forholdsvis begivenhetsløs.

bortsett fra at når jeg stoppet på rødt lys kom unger og stjal vindusviskerne fra ruta mi, Plukket av baklyktene på hengeren og at reservehjulet ble stjålet.

kjørte gjennom Romania, Ungarn, Chekko, Polen, Øst og vestyskland, danmark. Stavanger Norway.

Har faktis kjørt turen flere ganger siden.
Turen tok ca tre uker.
Første riktige langtur ja.

Har både video og bilder fra turen som kommer når jeg får scannet dem.

Mits
Brukerens avatar
Mits
Lærling

Innlegg FH-bejben » Tor Nov 09, 2006 08:51

jeg ser virkelig fram til det:) med glede..
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg Rubber Duck » Tor Nov 09, 2006 10:58

Hehe, utrolig moro å lese dette her Mits! :D
Det er nettopp slike historier og opplevelser fra den tiden der som er gull verd synes jeg, for mye har jo endret seg på de siste 15-20 årene. Ser frem til bilder fra den turen der :tommel:

"Good breaks" ja...hehe, kommer alltid til å tenke på en ferge etter å ha lest denne historien!
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg topline164 » Ons Nov 15, 2006 14:40

Hehe, morsom historie det der :)
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Innlegg OlavEmil » Ons Nov 15, 2006 19:30

Hehehe.

Utruleg bra skrive, må ha vore litt av nokre opplevingar, ja :D.
OlavEmil
Bileier

Innlegg SNOWMAN » Ons Nov 15, 2006 20:40

hehe, dette er historier som er veldig morsomme, spesielt for en som ikke kjører så alt for mye :rødme: Men hvordan er det idag iforhold til før ?? Det var vell mange flere "scener" før i tida, kontra nå ?? var vell litt mer texas den gangen... Gleder meg til du får scannet bildene, jeg vet du har masse bra på lur :flire:
Uten lastebilen stopper Norge...
Brukerens avatar
SNOWMAN
Distribusjonssjåfør

Innlegg brukar » Lør Nov 18, 2006 17:10

Ja det kan man virkelig kalle langtransport. For én som har kjørt noen år, er også slike historier trivelig lesning. Du verden hvor grekerne har spist makrell. :flire:
Ser frem til flere slike turer om du her.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Re: Min første Langtur!!

Innlegg Rune » Man Apr 28, 2008 00:57

Mits skrev:...kjørte via hamburg sørover og tok Mont Blanc tunellen inn til italia. Kjørte så til Bari i Italia...

Var jo litt av en omvei å kjøre Mont Blanc..???

Men det skulle vært gøy å se bildene og filmen fra turen :)
Brukerens avatar
Rune
Lærling

Re: Min første Langtur!!

Innlegg DeLutte » Tir Apr 29, 2008 20:39

Rune skrev:Var jo litt av en omvei å kjøre Mont Blanc..???

Njaa, ikke om man veier over 40 tonn.
Har hatt atskillige turer gjennom Frankrike, på vei hjem fra Italia, pga at man var for tung for Østerrike.

De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Damita » Lør Apr 04, 2009 15:56

*gapskratter* Skikkelig artig å lese sånne historier.. :D
Brukerens avatar
Damita
Lærling

Innlegg The Cowboy » Lør Apr 04, 2009 18:06

Men nå er denne tråden 3 år gammel, og det har ennå ikke kommet noen bilder!! Hvor er de?? vi vil se :D
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg Damita » Lør Apr 04, 2009 18:09

<----- vil også se :D
Brukerens avatar
Damita
Lærling

Innlegg barskebusen » Søn Aug 23, 2009 19:59

Venter fortsatt i spenning Mits :D
Brukerens avatar
barskebusen