Statens vei(u)vesen..

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Statens vei(u)vesen..

Innlegg frk480 » Tir Nov 21, 2006 03:23

Ja.. Noen som har noe å fortelle om disse folka? Hendelser på kontrollplasser etc?

Her er en: En bekjent av oss kommer inn på Krossmoen, havner i en diskusjon med Dybdal (kontrollør der), og sier til slutt: "æg ska TA deg en dag"! Dybdal forsvinner inn i bua i en sinnsyk fart, og "vår mann" kjører videre.. Alle fra det aktuelle firmaet som kjører forbi de neste par gangene, får kjøre forbi! Og ingen forstår hva som har skjedd!!
Brukerens avatar
frk480
Lærling

Innlegg Stuttjukken » Tir Nov 21, 2006 08:43

Har vegvesenet i lengre tid vore urimelege og spesielt ute etter å ta sjåførane i dette firmaet utan skjellig grunn, kan eg godt forstå dette som hende her.

Velkomen til forumet, frk480.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Re: Statens vei(u)vesen..

Innlegg Følgebil » Ons Nov 22, 2006 16:10

.

.
Sist endret av Følgebil den Lør Aug 18, 2007 20:13, endret 1 gang
Følgebil

Innlegg griseforekspressen » Man Jan 01, 2007 11:50

her er en i fra den nye på taraldrud kontrollstasjon
jeg ble stoppet der etter at jeg hadde vært på langhus å hentet brød til dyrefor. jeg ble vinket mot vekta da en av disse høyt skolerte snørrungene som trur at de gjør en jobb der kom og sa at jeg kunne glemme å kjøre over vekta.Da jeg lurte på hva som var problemet så fikk jeg beskjed om at det var kjøre forbud på hengeren pga at det ikke var abs på hengeren , og ettersom det var det på bilen så fikk jeg ikke lov til å kjøre med den kombinasjonen. Så jeg fikk beskjed om at jeg måtte sette i gjen hengeren.Jeg fikk heller ikke lov til å kjøre den til nærmeste verksted. da ble jeg henvist til en plass der jeg kunne parkere hengeren. Da sa jeg at jeg måtte sette den slik at jeg fikk tak i conteineren som jeg hadde på hengeren.Jeg fortalte kontroløren( som sikkert trudde han var guds gave til transportnæringen) at jeg hadde hørt at de reglene ikke kom før i 0101 2007 .da fikk jeg beskjed om at de gjaldt fra 01.10.2006. og at jeg ikke kunne kjøre med den bilen heller pga at jeg hadde for stort overheng på bilen(avstanden fra bilens bakerstepunkt til underkjøringshinderet var for stort) slik at det var farlig. At bilen var laget slik og har gått slik i de siste 10 år uten problemer ville han ikke høre.Så da var det bare å sette av conteineren og kjøre opp til fabrikken tomhendt.Etter nærmere undersøkelser så ble den loven om abs tredd i kraft 01.11.06 så det visste ikke de som skal kontrolere oss en gang. Etter mye om og men så fikk vi lov til å dra hengeren til nærmeste verksted men kun med en bil uten abs. Og da spør jeg hva er tryggest å kjøre : bil med abs og henger uten abs eller bil og henger uten abs. så kjører dere forbi taraldrud så kan dere se et klenodium av en henger fra 1983 som forsatt står å irriterer de på vekta da vi ikke har mulighet til å hente den. det hører med til historien at både jeg og den andre sjåføren har fått beskjed om at hvis vi prøver å hente den så får det konsekvenser for oss som privatpersoner( prikker i førerkort, bøter og anmeldelse og i grove tillfeller førerkortbeslag) det som jeg synes er rart er at samme kontrolløren som stoppet meg stoppet meg også uka før og da var alt i orden.
griseforekspress i fh drakt
Brukerens avatar
griseforekspressen
Lærling

Innlegg Tom » Man Jan 01, 2007 12:05

Skjønner det er problemer på flere kontrollstasjoner rundt om...
Hvis man går inn på nlf`s hjemmesider, så finner man et skjema for rapportering sv uheldig utekontroll:

http://www.xpublish.no/sentralt_ny/xp/p ... TERING.pdf

Dette kan sendes til NLF.....

Det du skriver Griseforexspressen om din sak, kan jeg si følgende:

Den hengeren som du har, kan du dra etter en bil uten ABS etter vegen, ikke bare til verksted....

De kan ikke gi prikker, da det er regulert i forskrift hvilke brudd som skal gi prikker. Gjelder vikeplikt, fart, rødlyskjøring o.l. Det er kun en jurist i politiet som kan dele ut prikker.

Når det gjelder overhenget ditt, stemmer det at det skal ikke være mer en 40 cm fra bilens bakeste kant til underkjøringshindret. Medregnet containeren. Har du henger på, er det IKKE krav til underkjøringshinder. Det er innskjerpet i den senere tid. Problemet er krokbiler med 7m kontainere.

Det er utarbeidet en veildening hvordan dette med henger uten ABS skal håndteres i en kontroll:

Hentet fra NLF:
Praktisering av brukskravet om ABS bremser på tilhengere

fredag 24. november 2006

NLFs administrasjon er kjent med et notat som er sendt fra kjøretøyseksjonen i Vegdirektoratet til utekontrollen.

Notatet gir retningslinjer for hvordan man skal håndheve brukskravet om ABS bremser på tilhengere som gjelder etter 1. november 2006.

Brukskravet vil bli håndhevet strengt
Tilhengere som ikke har ABS vil få tillatelse til å bli transportert til nærmeste verksted, forutsatt gode føreforhold
Tilhengere med ettermontert ABS skal til kontroll for å få ombyggingen godkjent
Tilhengere som har fått ettermontert ABS, men som ikke har vært til kontroll etter dette, vil få mangellapp med en ukes frist
Utenlandske tilhengere uten ABS vil få anledning til å laste om og kjøre tomme ut av landet
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg griseforekspressen » Man Jan 01, 2007 12:19

men da lurer jeg på hvorfor fikk ikke jeg lov til å dra den til nærmeste verksted den aktuelle dagen men 14 dager senere. det var tørt og bra føre den dagen og glatt og underkjølt regn den dagen vi fikk beskjed om at vi fikk tillatelse til å dra den med til verksted
griseforekspress i fh drakt
Brukerens avatar
griseforekspressen
Lærling

Innlegg Tom » Man Jan 01, 2007 12:40

Nei, si det...Det er vel ikke alle som passer til jobben sin, gitt....

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg sogningen » Man Jan 01, 2007 14:09

Øyer
Alle som kjørte forbi vekta på Øyer i Gudbrandsdalen spesielt på 80 tallet husker sikkert spesielt en kar (skal ikke nevne navn) ,det var ivirig kar det .
Flyovervåking
Han drev med flyving med småfly i fritiden , men på våren da det var nedsatt akseltrykk brukte han sin fritid med fly for å få oversikt over biler som stod parkert og skulle"lure " seg forbi når det ikke var folk på vekta.

Frysevarer stjålet
Kom der selv en gang en fredag og skulle til Trondheim, hadde da kontrollert bilen vekta på Leira i Valdres og lå helt oppunder 100kg på forakselen og hadde innen max på boggi. Håpte at det ble litt mer margin når det ble mindre diesel på tankene. De påstod jeg var over på foraksel med på prikken 100kg og måtte losse på stedet det som var over.

Siden dette var fredag og jeg skulle bli kvitt lasten og laste retur i Trondheim nyttet det ikke å diskutere ,så det ble lossing og i så kjøligt vær regnet jeg med at siden de skulle stå der LENGE så var det mulig å plukke opp lasten på retur.

Alt var vekk da jeg kom ned , og INGEN hadde sett noe. Jeg har nå lov å ha mine tanker om hva som skjedde .

Slikt er så lite fleksibelt løsnig fra kontollørenes side at en skulle tro det ble en stjerne for hver du får tatt på vekta.

Østerdalen
Etter flere slike episoder ble det flere som kjørte Østerdalen for å slippe ubehaget på Øyer.

Beslaglagt skive
En av våre forsvarsbiler ble stoppet og da forlangte han skiven,sjåføren hadde skriver i blien siden dette var et vogntog og vi er fritatt for kjøre og hvileetid bestemmelsene ,så der hadde ikke vært byttet skive siden bilen var ny.
Karen gottet seg da han så det var slitt hull i skiven og fortalte dette kom til å bli dyrt.
Sjåføren spurte han om han var sikker på det , ja , sier kontrolløren.

Husk å sende skiven tilbake til meg rekommandert når du har fått lest regelverket da ,sa sjåføren.
Skiven kom rekommandert i posten den ,men ikke en eneste unskyldning.

Så selv om det er"snørrunger" ute på kontrollplassene ,så finnes det også gamle tullinger som aldri lærer også.
King of the Road
SCANIA V8
http://www.scania.no/underholdning/V8/
Om du vil laste ned gromlyden.
Brukerens avatar
sogningen
Lærling

Mange rare dyr i arken

Innlegg Tom » Man Jan 01, 2007 14:55

Nå har det seg seg slik at jeg føler meg godt bevandret i lover og regler innefor det faget som vi praktiserer innefor. Dette har medført mange "komiske" episoder opp gjennom tidene. da tenker jeg spessiellt når vi har kommet opp i kontroller på disse forskjellig kontrollplasser.
Har opplevd at vi er langt mer oppdatert enn kontrollørene på en rekke områder.
Digital fartskriver er et kjempeeksempel.......

Forvaltningsloven er grei å ha litt peiling på. Alle reaksjoner som gjøres ute i en kontroll, er et forvaltningsvedtak. Det stilles strenge krav til hvordan dette skal gjøres.

Gjennom studier i trafikkjus, har man også lært seg fortolkning av diverse bestemmelser.

LYS
Et eksempel er de oransje sidemarkeringslysene. Når man leser regelverket, står det at de kun skal være synlig sidevegs, ikke rett forfra og rett bakfra.
Men så står det at det tåles et avvik på 3 grader innen for fronten. Dette vil si at når man sikter OVER 3 grader innen for fronten, skal de ikke være synlig. Da kan man montere disse på siden av påbygget, ikke under.

Det samme er med hvite og røde "toppmarkeringsys", også kalt snabler. Der kan man montere 2 på hver side, et forran og et bak. Det fremre skal ikke stå lenger bak enn 1m fra kjøretøyets fremre begrensning, MEN så står det, det fremre kan likevel trekkes så langt bak at det kan sees i bilens utvendige speil.

Derfor kan man ha røde og hvite snabler ved driven og bak på bilen.
På traller kan man sette et rett over boggien på bilen, og et bak på tralla....

[b]Skiver

Det bruker å være et rabalder hvis man ikke har skiva i under døgnhvilen...
Det står HELT klart at skiva settes inn ved arbeidsdagens start, og tas ut ved arbeidsdagens slutt.Min arbeidsdag er over når jeg har kjørt mine timer, eller er kommet fram til bestemmelsesstedet!

Ligger aldri å sover med skiva i.......vi har en dom på at det er riktig!

God middag

[/b]

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Desperado » Man Jan 01, 2007 15:22

Det står også helt klart at en skive ALDRI kan benyttes lengre enn 24 timer. Dvs at dersom du forsover deg og skiven står i til den går inn på der den har skrevet dagen før, begår du et lovbrudd. Derfor sover heller aldri jeg med skiven i skriveren. Har blitt anmeldt to ganger for det i Sverige, men saken har blitt henlagt begge gangene.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg OlavEmil » Ons Jan 03, 2007 12:06

Ein historie frå ein bekjent som køyrde lastebil dei siste ti åra før han fekk hjerteinfarkt for 4 år sidan:

Verksemda han køyrde for hadde ein 7,5-tonnar som han køyrde. Problemet med denne var at han veigde 8 tonn fullasta, med den lasta dei køyrde. Ein dag vart han stoppa med 8 tonn. Kontrolløren spurde om det var langt til første levering. Neida, det var rett borti her. Dei vart einige om å losse nokre kolli og setje i vegkanten, som han skulle kome tilbake og hente ein times tid seinare. "Kva lass har du forresten?". Då han fortalde det fekk han klar beskjed: "KJØR. Drit i dei 500 kiloa".

Han køyrde nemleg for eit selskap kalla SIBI. SIBI er blandt dei største i Noreg på likkisteproduksjon, og køyrer sjølv likkistene rundt til kundar i heile Sørnoreg, sør for Steinkjer. Kontrolløren var visst ikkje spesielt ivrig etter å ha likkister ståande godt synleg i vegkanten :lol:.

Får leggje til at dette er mange år sidan, og at dei no har fullstorleik 50-tonns vogntog dei køyrer likkistene i.
OlavEmil
Bileier

Innlegg Desperado » Ons Jan 03, 2007 19:56

:latterkick: :latterkick:
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Linksys » Tir Jul 03, 2007 00:18

Bildet mitt sier vel at om dem!!!!
Linksys
Distribusjonssjåfør

Innlegg V8 Power » Søn Jul 29, 2007 19:16

Husker jeg ble stoppa på solum en kveld på vei hjemover på en vanlig vektkontroll,ble vinket til side for grundigere kontroll av vogntoget. Han gikk rundt og lyste med lommelykta på dekk og alt annet + skive kontroll men kunne desverre ikke finne noe feil på noe.Fikk alt av papirer tilbake og fikk lov til å kjøre videre :D Idet han gikk ut og rundt lastebilen la han merke til den lille blomsten som stod i hjørnet på dashbordet med rødt lys,så da bar det rett inn på kontoret for å skrive mangellapp :biltilsyn2: Spurte hva det gjorde at den sto der å lyste,svaret var:folk kunne tro jeg kom ryggende på E18 :shock: Måtte så klart vise bilen på biltilsynet at blomsten var fjernet. :-?
Brukerens avatar
V8 Power
Langtransportsjåfør

Innlegg Red devil » Søn Jul 29, 2007 19:23

Haha :flire:

Att da e mulig :shock: :roll:
Life is a highway
Brukerens avatar
Red devil
Distribusjonssjåfør

Neste

Gå til Livet på veien - sjåføryrket