En nesten normal rundtur ( del 1 )

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

En nesten normal rundtur ( del 1 )

Innlegg Diesel Lassaron » Tir Sep 25, 2012 20:45

Ser av flere innlegg her, gamle gutta forteller om sine turer på kontinentet.

Skal prøve å formidle en av mine turer.
En rundtur som IKKE gikk helt etter plan og tegninger.
En liten fortelling, som kan gi den yngre generasjonen ett lite innblikk i hvordan det kunne være å kjøre nedover i begynnelsen på 80 tallet.
Til opplysning vil jeg legge ved noen bilder.
Ikke alle bildene stammer fra denne omtalte rundtur, men er fra riktig strekning og vil gi dere litt info om forholdene.
De to første bildene er av gjeldende bil, tatt i Italia.

Bilde
Hadde med eldste sønn en tur sommeren året før denne turen.
Bilde

Turen starta helt normalt.
Lasta opp 21t saltfisk i Oslo.
Overtok last fra en mørebil som skulle hjem igjen.
Skulle egentlig hatt noen fridager, men det var ikke andre bilen inne.
Hadde kjørt ganske hardt i det siste, så jeg merka det på kroppen.
På grunn av at det var i slutten av uka og ikke mulig å få søndagstilatelse i Tyskland med saltfisk, valgte jeg å gå øst.
Ned Sverige. Kjøpte meg tørrmat og boksmat i Sverige.
Spiste stortsett det meste i bilen på tur syd.
Tok ferga Trelleborg - Sassnitz.
Den fordøte dårlige veien bort til Rostock. Derifra var det stortsett fin vei.

Turen igjennom DDR og Tsjeko gikk fint.
Hadde fått ganske mange DDR og Tsjeko stempler i passet, så dem var ikke så fryktelig nøye med kontroll.
Bare de vanlige spørsmål: Har du våpen eller amunisjon??
Porno??
Svarte som sant var. Nei ingen ting.
Bladde igjennom noen kart, bare for å ha gjort det liksom.
Den vanlige prosedyre med en illsint schefer som lukta seg rundt bilen.
Her hadde tollen i DDR og Tsjeko et problem, dem hadde ikke lov å gå inn på lasta, så lenge det var matvarer.
Det ble bare et ekstra sett med plomber.

Ned til Berlin, så over Dresden.
Dresden kjørte vi igjennom byen.
Over mot Teplitz der den så berykta bakken ligger.
Her var det en skarp høyresving med over 20% stigning i innersving.
Nåde den som ikke var kjent, som prøvde å gire ned i den innersvingen.
Det var som om man stanga hode i frontruta.
Det stoppa opp momentant.
Her var det bare å holde så langt ut til venstre man bare torte.
Svingen var ganske bred, så det gikk stortsett fint.
På natta så brukte jeg bare parklys når jeg gikk inn i svingen.
Så var det bare å blinke med lyshornet. Da forstod dem som var på tur ned, at her kommer det en på tur opp.
Grensa inn i Tsjeko var ganske enkel. Fikk kjøpt visa på grensa.
Det var litt anderledes om man var to på bilen, som jeg også har opplevd.
Ahh.. tollera ropre å skreik. Problema problema.
Det ordna seg altid med noen tyske mark ekstra.

På "Sporten" brukte jeg ikke å stoppe.
Resturangen/Hotel "Sporten" ligger midt i en lang nedbakke. Her var det så bratt at om du snudde deg litt fort i senga, kunne du risikare å ramle ut av senga.
Bråk og spetakkel var det mye av der i gården.
Spesielt i helga.
Biler som kom, noen kjørte, diverse "Damer" som banka på døra om natta.

Det var en resturang ved den store rundkjøringa, like før Praha, der hendte det jeg tok en pause og litt søvn.
Det beste var egentlig å kjøre Praha på kveld/natta.
Her kjørte vi igenom selve byen.
Med en blanding av asfalt og brostein. Joda, det kunne riste godt, om man ikke avpasset farten.
Jeg kjørte ut av Praha og fikk meg noen timers søvn.
Hadde ikke sovet siden jeg var i Sverige, så det trengtes.
Opp på morran.
Fikk i gang primusen.
Kokte opp vann, traktet en termos med god kaffe.
Gikk en runde rundt bilen, alt i orden.
Kjøleagregatene rusla for det meste på tomgang, så tempen var fin.
Bare å sparke i gear og fortsette.

Noen mil etter Praha mot Brno så tok jeg ned til høyre mot Østerike.
Her var det en liten Tollstasjon som var fin å passere. (husker ikke navnet, bare jeg finner det gamle passet, så kommer det vel)
Ingen problemer. Bare en mengde lastebiler som frakta tømmer og flis.
Fikk til og med låne telefonen inne på østeriske tollstasjonen. ( mot betaling selvsakt)
Så gikk turen ned mot Linz, øst for Wels tok jeg til venstre over fjellet. Passerte en plass ved navn Klaus, der var det et gatekjøkken med fantastiske gode pølser.
Så over stigningen og ned til Liezen og videre til Graz
Dette var mye kortere enn over Salzburg og Klagenfurt.
Derifra ned til grensestasjon syd for Spielfeld, som ligger noen mil nord for Maribor.
Her brukte jeg god tid. Gikk over bilen, så etter alt var i orden, tanka fult med diesel.
Det var ikke bare å stoppe i Yugo og tanke. Det gikk bare med EuroShell og DKV kort. Og de stasjonene var det langt i mellom.
Det var tross alt over 100 mil til Gresk grense.( Gevgeljia )

Var man riktig uheldig og kom dit ned rett før en helg, kunne det være flere km. med kø av trailere.
Her var det veterinær kontroll.
Han bare så på papirene, nytt formular, samt noen stempler, skulle ha noen penger, så var alt i orden.
Inn til Østerisk og Yuogo toll, smakk smakk, stempler og alt i orden, skjelden problemer her.
I vertfall ikke på utgående fra Østerike.
Inngående brukte å være ett annet kapittel. ( kommer tilbake til det senere, skal jo hjem igjen )

Turen ned fra grensa over Maribor til Zagreb er egentlig fin.
Vanlig landevei. Over og mellom fine åser. Litt svingete og lett kupert.
Like før Zagreb kommer man inn på motorveien. Den går utenom og rundt byen.
Fortsetter noen mil etter Zagreb mot Beograd.

Men da er det slutt for en stund. Stund og stund fru blom.
Her er det ca: 35 mil med den gamle "blodveien" før man kommer til den andre nye motorveien som leder inn til Beograd.
Navnet "Blodveien" bærer den med rette.
Totalt er det ca: 50 mil mellom Zagreb og Beograd.
Her kan ALT hende.

Bilde

Bilde

Her er det en salig blanding av Tyrkere, grekere, ungarere, rumenere, you name it, pluss da en og annen danske, svenske og en og annen normann.
Og så da, den berømte Yuogoslavisk lisensbygde Magirius´n TAP
Med eller uten henger. Topphastighet på ca: 80km/t.
Var den tungt lasta, så klarte den muligens 65 - 70 km/t
Ble man liggende bak en slik, så var muligheten for forbikjøring liten.
Det var normalt en evig strøm av møtende trafikk.
Dette er hovedveien øst / vest i Yuogo, så trafikken kan være ganske tett.
Det hendte ofte at man fikk se en eller annen som mista tolmodigheta, på med venstre blink, svinger ut, blinker med lyshornet og starter en hassardigøs forbikjøring.
Som oftest gikk det bra, noen gang IKKE

Bilde

Som sagt, her var det bare å være våken, følge med som en smed.
Her er det ganske tett med kranser og små kors i veikanten . Noen med tente lys, men alle ligger der som et vitespyrd om det som har skjedd.

Bilde


Natt kjøring Zagreb - Beograd var som å spille Russisk rulett. Var IKKE å annbefale.
Noen hadde fine lys, både fram og bak.
Noen hadde baklys som du fikk øye på på 30 - 40 meter og noen hadde ikke baklys.
Det er dårlig med plasser for å svinge av veien, for å ta pause, så dem bare stoppa der dem fant det for godt.
Eller dem fikk tekniske feil, da sto dem der.
Så som dere forstår. Alt kunne hende.

Bilde
Ankommer Beograd

Joda. kom meg da omsider til Beograd.
Fikk meg noen timer på øye ved bomstasjon på motorvein etter Zagreb.
Her var det fast takst. Innom Hotell International.
Eneste plassen på ruta i Yugo man kunne ringe hjem, med en elendig forbindelse.
Her var de fleste av Vest europere innom.
Var trangt om plassen enkelte ganger.

Bilde

Dette bilde er tatt noen mnd. senere, utenfor Hotel International, Beograd
I midten av Desember. På tur ned til Piraeus.

Her starter liksom etappe to.
Klarer man strekningen Beograd - Gevgeljia (grensa til Helles) i en etappe?
Det gjenstår nå litt over 50 mil.
Det er noen mil med motorvei fra Beograd og sydover, men så er det over på vanlig landevei.
Jeg var litt i tvil, men la avgårde med friskt mot.
På denne veistrekningen er det noe tynnere med trafikk.
Bare man kommer ned til Nis, så blir man kvitt all trafikk som går til og fra Tyrkia.
Her var det også noen mil med motorvei.
Var spent på om min venn "mannen med barten" var på plass.
En grovbygd polis, som brukte å stå der.
Fant altid noen som ikke var i orden.
Standard bot 300 Yuogo penger ( ca 28 kr. )
Nei, i kveld hadde han sikkert frikveld.

Nå var det litt mindre trafikk ned mot Skopje.
Klarte meg forbi Skopje før Ole Lukkøye meldte sin annkomst.
Nå var det nesten ikke trafikk.
Tok meg noen timer over rattet.
Våkna med ett rykk.
Hva pokker var det for en lyd??
Kikka i høyre speil og tro på bremsa.
Så en skygge som forsvant ut i mørket.
Kikka ned på tankmåleren.
Pokkers, her har det vært diesel tyver på ferde.
Armene hadde dovnet av min sovestilling over ratte.
Klarte å få bilen i gear, forsvant ut av parkplassen.
Hadde store problem med å få ut en sigarett fra pakka.
Kjørte noen km. fant en plass jeg kunne stoppe.
Tok med meg lykta.
Joda. Tanklokket til agregat tanken på henger´n hang i stroppen, tanken var så å si tom.
Stoppa agregatet. Ville ikke kjøre det helt tomt.
Samme på høyre tank på bilen, her hang lokker i den tynne kjettingen.
Stoppa agregatet på bilen. Spare det som spares kan.
Det var såpass kjølig ute, så det var ingen problem slik sett.
Kontrolerte plombene, gudskjelov, alt på plass.

Kokte meg vann og laga ny kaffe.
Himmelen begynte å bli lett rød.
Nå var det ikke mange mila ned til gransa.
Men denne veistrekningen er en stor utfordring.
Hullete og med store løse asfalt flak i veibanen.
Her gjelder det å tømme overheaden for ting og tang.
Ellers tømmer den seg selv.
Tømme akebegeret. Ellers så har jeg innholdet rundtom i hytta.
Det rister og slår noe infernalsk.
Hastighetet er på enkelte plasser nede i 30 - 40 km/t.
Bilen er oppbygd med fjærpakker som ligner på dem NSB bruker på vognene side.
Med 125 trykk i dekka, så er det steine hardt
Hengeren har luftfjæring.
Henta vanndunken og toalettmappa.
Bak på draget, fikk meg en lett morgenvask i kaldt vann.
Når jeg kommer inn i bilen, så ser jeg på tankmåleren at den har steget litt.
Åhh, for pokkers.
Plassen der jeg sto og sov, hadde en liten helling mot venstre.
Mesteparten av dieselen hadde rent over på ventre tank.
Nå kommer meste parten over på høyre side.
He he, jaggu er det håp i hengende snøre lell.

Kom meg med ett nødskrik til gransa.
Var sikker på at jeg ville kjøre tom, men neida.
Å kjøre ned fra Yuogo tollsted til den greske, er som å komme til himmelen, trafikalsk sett.
Her er veibanen som stuegolvet hjemme.
Bred og fin.
Gjorde meg ferdig med gresk toll, så bort å tanke fult, starte begge agregatene, så bort til "Kristos"
Kristos er en gresk kelner på resturangen der vi brukte å spise.
Han snakka nesten flytende svensk.
Aldrig vært i sverige, jobba 18 år som kelner på ferieplasser der det var mye svensker.
Fikk meg en lett frokost / lunch.

OK. ca: 50 mil igjenstår, er bare å stå på.
Når man starter på tur ned mot Piraeus, er det som å kjøre alene på en flystripe.
Jo lenger syd man kommer, smalere bli veien.
Passer fint å komme ned i kveldinga.
Ikke så mye trafikk rundt Athen og ned til Piraeus.

Var nede på Sant Nicolas plassen ved tolla utpå kvelden.
Nå var alle personbilene borte, så det gikk fint å parkere helt ytterst til høyre, slik at det var mulighet å komme ut derfra.
På dagtid var plassen full av personbiler, var umulig å komme ut med bil og henger
Leverte papirene til agenten neste morgen.
Gikk inn til Dennis, en snackbar / kafé som ligger rett over gata ved parkplassen.
Fikk meg en liten engelsk fokost.
Skjer det ikke noe før kl 14:00 så blir det neste dag.
Joda. klokka 13:30 lokal tid kom det folk fra agenten og jeg ble geleidet inn på tollområde på havna.
Nå var bare spørsmålet, hvor mange dager tar dette?

På med arbeidsklær.
Vippa opp hytta, gikk over for å se etter eventuelt defekter.
Smurte gearoverføringer.
Under bilen, smurte mellomaksel og telmabremsen.
Hadde sentralsmøring på bilen.
Pakka den lille bag´en.
Opp på Europa Bar, her fikk man leie dusch.
Så ned i en tvergate, her lå det en flink frisør med barbering.
Klipp og barbering.
Her foregikk barberingen på gamlemåten.
Først et kokvarmt omslag, så smurte han på noe krem, så på med såpe.
Barberingen var med god gammeldags barberkniv av typen som man kvesser på reim.
Nå var man glatt som barnerompe i mange dager.
Ned i bilen med bag´en.
Slappa av noen timer.

Så opp på Europa Bar og Resturang.
Skikkelig gresk middag med tilbehør.
Rød Demestika vin, gresk salat og en saftig kotelett med speilegg og stekte poteter.
Avsluttes med Gresk 7 stjernes Metaxa og kaffe.
Alt servert av en meget hurtig kelner fra Mexico.
Åhhh. Kan man ha det bedre.
Sitte på Gresk returang, god mat og drikke og på toppen ha betalt for å dra ned hit.
Mens jeg satt der, kom det to engelskmen som hadde biler nede på parkplessen.
Ken og Big John
Inviterte dem til å sitte ned.
Spanderte litt drikke.
( det skulle sener vise seg å være et smart trekk, som kom en annen normann tilgode )
Dem venta på returlast.
Det ble til at vi satt der å snakke sammen en stund.
.
Det var litt av en historie de gutta kunne fortelle.
Engelsmen hadde problem med kjøretillateler i Østerike, Italia og Yugoslovakia.
Dem hadde kjørt over Vest Tyskland, DDR, Tsjeko, Ungarn, Romania, Bulgaria og inn i Hellas.
Skulle laste hjem og samme ruta tilbake.
Dem kjørte altid flere biler i følge. Det kan jeg godt forstå.

Bilde
Gresk varetaxi.


Torsdag gikk jeg en tur oppom Agenten.
Han mente bestemt at jeg kom til å losse på Fredag.
Fikk han til å sende en telex til Oslo, så dem kunne forberede retur.
Og det stemte.
Fredag kl. 11 kom det en og hentet meg hos Dennis.
Han skulle lose meg fram, som var vanlig der nede.
Men da jeg ikke hørte på hans annvisninger, starta probemene.
Er glad jeg ikke forstod gresk.
Jeg ville ikke den veien han annviste, for der var det trangt som pokkers.
Jeg hadde lossa der før, så jeg tok en annen vei.
Det lille problemet her var at jeg var tvunget å kjøre ca. 100 m mot kjøre retning.
Pytt pytt.
Da mottager igjenkjente meg, kom han fram med kaffe og en lite glass Metaxa.
Parkerte bil og henger etter dems annvisninger, lot agregatene gå.
Det gikk et kvarter - 20 min. så røss det inn med biler i forskjellige størrelser.
En bil skulle ha 25 kart. en 50 kart osv.
Slik fortsatte det noen timer.
Ca. Kl. 3 var alt lossa.
Kobla på hengeren. Kjørte ned til en plass som drev med vask av store biler.
Her var det så trang at man måtte rygge inn.
Fikk vaska skapene innvendig og bilen utvendig. Kostvaska. Til den nette sum av 2400 Drakmer.

Kjørte bort til parkplassen. Regna ikke med å få parkert der så tidlig, men det var bare å prøve.
Det første jeg fikk se når jeg annkom, var en annen bil fra Gods Trans. Han sto ute i gata.
Hadde akkurat ankommet. ( skal ikke bruke riktig navn på gutten, så jag kaller han Bjørn )

Vi slo følge bort til Agenten. Han hadde ikke vært her før, så alt var nytt.
På vei bort, stoppa vi ved en aviskiosk, jeg ringte hjem.
Har du Cemt nr. 1x i bilen?
Ja, det har jeg.
Har du to nye TIR Carnet?
Jepp, det har jeg.
Ta med alle papirer til Agenten. Gikk tilbake å hentet bilmappa.
Hos Agenten fikk jeg ny laste adr.
20 tonn Appelsiner til Graz i Østerike.
Dem kan lastes i morgen ca. kl 12:00
Han viste meg på kartet. Det er samme veien som går til Patras. Der vi bruker å ta ferga til Brindisi i Italia.
Ned over Korinterkanalen, men her tar jeg sydover forbi Tripoli.
Han noterte alt på en lapp for meg.
Så kommer du hit, så starter vi papirene for deg.

Det ble en rolig kveld på byen. God mat og drikke, tidlig i seng.
Var nede på lasteplass kl 11:30
Rota litt før jeg fant fram, men ikke det store problemet.
Kl. 15 hadde det ikke skjedd en dritt. Begynte å bli litt utolmodig
Det kom stadig inn biler lasta med appelsiner

Bilde

Bilde

Her ble det sortert og pakket.
Så kl. 16 kommer det en kar jeg ikke hadde sett før.
Han kom sammen med formann.
Lasten dem hadde klargjort for meg, ble IKKE godkjent for eksport.
Denne karen var en slags inspektør av varer som gikk til eksport.
Dem skulle ha et nytt lass klar i morgen ettermiddag.
Hva ville jeg gjøre?
Jeg ble annvist plass til hengeren.
Kobla fra og ga beskjed om at jeg reiste opp til Piraeus.
Vi ble enige om at jeg kunne komme tilbake kl 14 på søndag.
Var lasten ferdig før det, kunne dem starte med å laste hengeren.
Nå kom spørsmålet som Agenten hadde advart meg mot.
Kan du laste 22 tonn???
Åhhh nei du. Vi har en avtale på 20 tonn, ikke et kilo over.

Ankom Sant Nicolas plassen tidlig på kvelden.
Ingen av gutta var å se.
Snakka med en Danske som sto der.
Han kunne fortalle at de to engelmenna og Bjørn hadde tatt inn på Hotel.
Var oppom Europa og fikk meg noe mat. Gikk en runde oppom en annen stor uteresturang.
Der fikk jeg øye på Big John, som hadde sett meg. Han sto der å vinka til meg.
Så fotalte Ken og Big John om Bjørn.
Han hadde rase på fylla. Forlatt borde dem satt ved. Ken pekte på det halve ølglasset som sto på bordet.
På toppen av det hele, lå kjørepungen med hele reisekassa igjen på bordet. Den hadde Big John Tatt vare på.
Han ville gi den til meg.
Nei, den kan du ta vare på, dere bor jo på samme hotel.
Om Bjørn kommer tilbake, så IKKE gi han pungen.
Får han den nå, så er det ikke sikkert han tar vare på den til i morgen når han våkner.
Lang historie kort.
Ut på formiddagen kom Bjørn innom Big John på hotellet å ville låne penger for å betale taxi´en
Han hadde miste penge pungen å var ganske nedtrykkt.
Big John lot han få det han trengte, så han fikk betalt Taxi´en, sa ikke noe om pungen.
Etter en time, når Bjørn hadde roet seg litt med sine tanker, klarte ikke Big John å holde seg lenger.
Ken fortalt om det øyeblikket da Big John dro fram pungen og overrekte den til sin eier.
Det var en ganske sterk æreskodeks blent de sjaførene som kjørte nedover på den tiden.
Noen sorte får var det, men stortsett ble dem ikke gamle.

Bilde
Det er ikke fult, før det renner over.


Kl 16:30 søndag var jeg lasta ferdig.
Var hos Agenten på mandag morgen med resten av papirene.
Dem henta meg hos Dennis kl 13.Var innom tolla. 2 + 2 plomber, alle papirer i orden.
Kontrolerte at den hadde stempla i Cemt´n. ¹) Alt i orden.
Skulle fortolle hos en agent på grensa inn til Østerike.
Kjørte opp til grensa. Var der tidlig på kvelden. Gjorde bilen i stand.
Krøp tidlig til sengs. Tenkte jeg skulle prøve Yuogo i en lang økt.
Oppe grytidlig, ordnet gresk og Yuogo toll. Så var det bare å legg i vei.
Åhh, joda, utpå dagen ved Nis, var min venn "mannen med barten" på plass. Røk som vanlig med standard sum 300 dinarer.
Var en liten tur innom Hotelet i Beograd. I dag var det god plass til å parkere. Tok meg litt kaffe.
Hedde ikke tid å kaste bort her. La i vei mot Zagreb. Måtte klare motorveien inn til Zagreb før det ble stummende mørkt.
Like før bomstajonen der motorveien ut fra Beograd slutter, tok jeg disse bildene. Noen turer senere, med en annen bil.

Bilde

Bilde


Varsel og lys, ved bred transport, var stort sett en enslig gul rotor på taket og ikke noe mer.

Bilde

Var på grensa nord for Maribor ut på natta.
Fikk meg noen timers søv.
Neste morgen ordnet jeg papirene ved Yuogo toll.
Kjørte fram til Østerisk side.

Gikk innom den agenten som jeg hadde navnet på.
Dem noterte ned noe info, ba meg gå over til tollstasjonen og stemple tollpapirene.



¹) Mulig at ikke alle her vet hva en CEMT er?
Enkelt forklar, er det en tilatelse til å kjøre godstransport mellom og til tredjeland som den enkelte CEMT er godkjent for.
F.eks. Fra Hellas til Østerike. Så kunne jeg lastet fra Østerike til Holland. Fra holland til Italia.
Denne som jeg brukte på denne turen er stemplet med et rødt stemplel på fromten av det litte heftet som altid skal medfølges.
Det er en rød ring, inne i den ringen står bokstavenen TR
Det betyr at denne CEMT´n IKKE gjelder for Tyrkia
Ellers så er den gyldig for alle land i Europa.
Nå behøver jeg ikke bruke de vanlige kjøretilatelser som vi vanligvis bruker.
CEMT´n overstyrer alle disse.


Her må jeg desverre avbryte en stund.
Velger å dele denne historien opp i to deler.
Scanneren vil ikke mer.
Må få scannet de siste bildene, så kommer jeg tilbake med del II

Litt musikk
Sist endret av Diesel Lassaron den Tor Sep 27, 2012 13:34, endret 2 ganger.
Diesel Lassaron
Sykkelbud
 
Innlegg: 14
Registrert: Søn Sep 09, 2012 09:42
Bosted: Bor Hjemme

Innlegg Birting » Ons Sep 26, 2012 00:18

Ser fram til fortsettelsen. :D
Født fri, skattet ihjel!!!!!!!

A man's home is his castle until his queen arrives.

www.teltgutta.webs.com
Brukerens avatar
Birting
Veteran
 
Innlegg: 1755
Registrert: Tir Des 19, 2006 19:39
Bosted: Frei

Innlegg srdjan radovanov » Fre Okt 05, 2012 17:33

GREAT STUFF ! Takk min venn ! Greetings from YUgoslavia !
Bilde
srdjan radovanov
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 869
Registrert: Lør Nov 13, 2010 17:04
Bosted: Becej, Serbia

Innlegg torsein » Fre Okt 05, 2012 23:16

veldig artig å lese det her, nå får jeg bytte over til del 2 :)
Brukerens avatar
torsein
Bileier
 
Innlegg: 3598
Registrert: Tir Nov 24, 2009 18:17
Bosted: harpefoss


Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest