En nesten normal rundtur ( del 2 )

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

En nesten normal rundtur ( del 2 )

Innlegg Diesel Lassaron » Lør Sep 29, 2012 11:11

OK. Da har jeg altså ankommet Yuogo/Østeriks grense ved Spilfeld.
Eller Maribor som mange referer til, når dem snakker om denne grense stasjon.

Har vært innom agenten. Fått beskjed om å ta turen innom selve tollstasjonen for å registrere papirene.
Går innom.
Finner luken der jeg skal levere alle dokumenter.
Legger dem framfor luken inn til en tollbetjent som sitter der. Luken står åpen
Han ser ikke opp, sitter å leser i et magasin.
Det går noen minutter, ingenting skjer. Jeg står bare helt rolig.
Gjør ingen antydninger til å vise utolmodighet. Vet av erfaring, enkelte av tollerene her er rene giften.
Etter en lang stund ser han opp. Jeg møter blikket.
God dagen sier jeg.
Han svarer ikke, tar alle papirene inn. Sitter en stund å blar igenom dokumentene.
Ser opp på meg. Norweger??
Ja. det må jeg jo ærlig vedstå.
Papirerene kommer ut i faderlig fart, havner på gulvet. Hører han mumler ett eller annet. Klarer ikke få med meg alt hva han sier.
Forstår ordet: so rückkehr faren. ( eller noe i den duren )
Plukker opp papirene. Får øyekontakt med typen. Jeg sier ikke et ord. Bare ser han inn i øya. Snur sakte på hælen å går ut derifra.
Går ned til Agenten. Klarer på tysk / engelk å få forklart hva som hendte.
Dem ser på papirene mine.
Jeg spør litt brysk. Klarer du å finne noe som ikke er i orden?
Nei, dem finner ikke noe som skulle tilsi at han skulle nektet å ekspedere meg.
Hvem er sjefen her? spør jeg. Det er meg svarer damen.
OK. Hva akter du å gjøre med dette? Sier jeg.
Hun trekker på skuldrene. Oppgitt. Ingen ting jag kan gjøre. sier hun til slutt.
OK. kan jeg låne telefon?
Ja, men du må betale.svarer hun raskt.
Jeg ringer kontoret i Oslo.
Forklarer situasjonen. OK. er svaret jeg får tilbake.
Gi oss telefon nr. Telex nr. og eventuelt fax nr. Hold deg i nærheten. vi tar kontakt.
Jeg får alle nr. jag spør etter, gjentar dem for kontoret. Legger på telefonen.

Går å setter meg i bilen. Det går litt over en time, så kommer damen fra agenten, det er telefon til meg.
Jeg går med henne til kontoret. Hun rekker røret til meg.
Det er en normann som lurer på om jeg er sjafør på bil nr. DD 26501
Ja. god dagen, det er jeg som er sjaføren.
Han presanterer seg som Hr. xxxx ved Samferdsels departemanget i Oslo.
Han kommer med en rekke spørsmål. Jeg besvarer alle sammen.
Sier også at Agenten her jeg er nå, ikke kan se noen feil eller mangler i mine papirer.
Så dette er bare vrangskap, spør han meg. Ja. dette er bare for å være vrang. Agenten her. tørr ikke lage noe styr. Da vil han vel lage problemer for dem senere?
Never også at jeg ikke liker måten han behandler Norske offentlige dokumenter.
Forteller om hvilken måte han sendte dokumentene ut igjenom luka og ned på gulvet.
OK. Hold deg i nærheten av agenten, så vi eventuelt kan komme i kontakt med deg senere.
OK. skal bare ned på en kafe å få meg noe mat i skrotten. Så sitter jeg i bilen som står rett utenfor her.

Da jeg legger på røret, spør damen.
Var det transport kontoret?
Ser henne en stund inn i øyan.
Sier helt rolig.
Nei, det var Transportministeriet i Oslo Norge. ( det er navnet på samferdsel i Østerike )
Nå ser jag at damen er nervøs. Hun flytter på penn og papirer i ett sett.
( dem er nok ikke vant med at en sjafør får respons fra et slikt kontor, ved problemer )
Jeg gir beskjed om at jeg går ned for å få meg noe mat, kommer innom her på tur bort til bilen.

Går ned og får meg noe mat.Tar meg god tid.
Gulasjsuppe med et ferskt rundstykke og kaffe.
Går innom agenten, spør om det er noen beskjed til meg.
Nei, svarer hun.
OK. jeg sier i fra at jeg sitter i bilen, om det er noen beskjed.
Finner meg en bok, leser litt.
Koker opp litt vann, lager meg kaffe.
Dagen snegler seg mot kl 14
Så kommer damen fra agenten hurtig opp til bilen.
Du må skynde deg inn på tollkontoret.Ta med alle dokumenter.
Pokkers nå begynner jag å bli fedup av den toller´n
Svarer, om han Adolf jr. har det så travelt, får han komme ned hit.
Nei nei, du må gå opp dit. Hun er lett rød i ansiktet.
Griper tak i bilmappa. Hopper ut av bilen. Låser døra. Ofrer ikke damen et blikk.
Går opp til tollkontoret.
Nå... han leser ikke magasin nå. Står faktisk å venter på meg.
Har er sprut rød i ansiktet. Munnen er som en hvit strek.
Finner fram alle dokumenter. Legger dem halveis inn i luka.
Han griper bunken som en gribb.
Hmmm, tenker jeg i mitt stille sind. Har ham mottatt en telefon fra høyere hold montro.
Det smeller i stempler. Han legger alle dokumenter pent i luka.
Går til neste luke. Betaler veiskatt over Graz, Wels til Passau.
Går ned til Agenten.Leverer de papirene dem skal ha.
Får beskjed om å vente i bilen.
Nærmere kl 15:00 kommer damen med beskjed om at jeg må komme inn på kontoret.
Hun har tatt en kopi av et kart. Viser meg på kartet hvor jeg skal levere i morgen tidlig.
Ringer kontoret i Oslo, gir beskjed om at jeg losser i morgen tidlig.
OK. Loss og ring.
Betaler for bruk av telefon.

Kjører ut av tollområdet. Parkerer. Tar meg litt mat. Tanker opp litt diesel. Slapper av en stund.
Parkerer utenfor mottager tidlig på kvelden.
Ved syvtiden våkner jeg av rasling i kjetting. Det er førstemann på jobb, som åpner porten.
Kryper i klærne, trekker ifra gardiner.Ser det kommer flere personbiler inn på plassen.
Kjører inn på plassen.
Viser fram fraktbrevet. Han anviser meg til rampa. Plassere bil og henger ved siden av hverandre.
Han vinker på meg, vil ha meg til å åpne dørene på skapet. Dem er låst med hengelås.
Viser han fraktbrevet. " Payment before delivery" i Østeriske shilling.
Det kommer en ramse på tysk. Han forsvinner ut en dør.
Kommer tilbake sammen med en annen person, som jeg forstår er sjefen.
Han tar i mot fraktbrevet jeg rekker fram. Kikker på det, leverer det tilbake. Kommer med en tirade på tysk, samtidig som han snur seg, kaster høyre hand over hode bakover mot meg.
DEN er ikke til å misforstå.
Helvete... NÅ begynner jeg å få nok av dette fordømte tullet.
Går ned i bilen. Henter bilmappa. Går inn den døra jeg så han kom ut i fra. Der er en trapp.
På toppen av trappa, ser jeg han sitter inne på kontoret.
Smeller knoken i døre, bare strener inn, før han rekker å åpne kjeften.
JA?? Han hugger i til meg.
Agenten fortalte meg at han snakker godt engelsk.
OK Sir, jeg har noen dokumenter her jeg vil at du kikker litt på.
Jeg gir han CEMT´n. Han studerer den en stund. Da han kikker opp, gir jeg han begge de brukte TIR Carnene.
Han henviser til det røde stemplet på fronten av det lille heftet i CEMT´n.
Jeg forklarer at denne CEMT´n ikke gjelder for Tyrkia.
Men denne gjelder for Østerike? lurer han på.
Denne gjelder for samtlige land i Europa, untatt Tyrkia.
Han blar seg igjennom alt sammen.
Så griper han telefonen. Får svar i andre enden.
Personlig er jeg glad for at JEG ikke var personen i den andre enden.
Etter en lang tirade. Hiver han på røret.
Ser på meg. Den spedisjonen jobber IKKE for meg noe mer. Sier han kort
Han spretter opp av stolen. Forsvinner inn på et annet kontor.
Kommer til bake med et pengeskrin. Teller opp pengene. overrekker dem til meg.
Tell over.
Mens jeg teller opp beløpet, skriver han en kvittering, som jeg signerer.
Legger min gjenpart av kvitteringen og pengene i en konvolut, som han gir meg.
Jeg samler sammen alle papirer. Legger dem i mappa. Tar opp nøklene til henglåsene, viser dem til han.
Jeg går ned, låser opp forvogna først. Åpner dørene.
Hører et utbrudd bak meg. Wunderschöne, ser schøne. Det er truckføreren som står der.
Pallene står rett som en strek. Ingen har forskøvet seg.
Klarer ikke dy meg. "Norwgische spesilalitet"
Han nikker, er helt enig.
Åpner hengeren. Det samme her, alt står fint.
Dem starter å losse. Jeg sitter på en kasse som står på rampa.
Han gjør seg fort ferdig med bilen. Jeg lukker dørene.
Plutelig hører jeg et forferdelig brak inne på lageret.
Springer fram til porten. Åhh helvete.
Der ligger det en hel pall med appelsiner utover gulvet.
Dem springer rundt og samler opp appelsiner.
Det er nå det store skjer.
Kjeften slår, før hue følger med. Jeg slår ut med armene og sier. "Østerisk spesialitet??"
Fytti katta. Det hagler med appelsiner.
Tror jeg går å kobler på hengeren, så jeg kommer meg fort som svint ut herifra.
Etter en stund hører jeg en som plystrer. Ser sjefen i speilet, han står på rampa.
Tar med meg fraktbrevet og går opp til han.
Han står å glisere fra øre til øre. " Østerisk spesialitet" sier han og humrer. Han signerer på fraktbrevet.
Fikk låne telefonen, ringte hjem.
Vi har ingenting på tapetet for øyeblikket.
Ok, men skal jeg bare stå her ved Graz eller skal jeg kjøre i noen retning?
Du kan kjøre mot Salsburg.
Ok, da tar jeg veien over Liezen mot Wels, ringer.

Da jeg ringte like før Wels, fikk jeg beskjed om å kjøre til Italia.
Snakk om omkjøring.
Kjør ned mot Modene. På avfart nr xx så stopper du. Der blir du henta i morgen kl 07:00
Laste 20 tonn epler til Norge.

Valgte å kjøre om Brenner i stedenfor ned til Tarvisio og over Udine.
Ut på natta, ca: en time før jag ville være nede, kom Ole Lukkøye snikende.
Samtidig kom tåka sigende på.
Ikke pokkers om jeg stopper nå og tar en kort hvil.
Her nede kan tåka bli tykk som grøt.
Jeg kjører IKKE i tåka i Italia
Ut med ventre hand ut av vinduet og kjøler ned nakken.
Klarer å komme meg ned til avfarten.
Bare stuper bak i køya.

Klokka 07:15 er det en som banker forsiktig i bildøra.
Jeg hopper ut av køya. Der står det en kar, som gir beskjed om at jag skal følge etter han.
Etter en liten kjøretur. Kommer vi inn på plassen.
Han angir hvordan jeg skal parkere ved rampa.
Kl. 9:30 er jeg ferdig lasta. Han gir meg beskjed om at jeg skal gå til en navngitt spedisjon på Brenner.
Dem vil ordne alle papirer samt T1
Starter begge agregatene, starter på tur hjem.
Finner fram til motorveien. Trekker kort, legger av gårde.
Etter bare noen km. er det innsnevring til en kjørebane.
Hva i granskauen er det som har skjedd her????


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Pokkers, kamera er tom for film.

Ja, ja folkens. Her er et resultat av Italienere i tåkehavet

Køen av skadede biler var ganske lang, etter siste bilde.
Fikk ordna papirene på Brenner.

Det var regn og ruskevær på toppen.

Bilde

Ble bedre lenger ned mot Innsbruk

Bilde


Klarte meg til Rasthof Geiselwind før Ole Lukkøye slo til for fult ved 03 tiden.
Var inne å fikk meg en oksesvanse suppe og litt kaffe.
Ved 08 tiden på morran, var det en som banka på døra. Det var en av bilene fra samme firma, på tur syd til Piraeus.
Ble litt kaffe og en lang prat, han hadde ikke vært der før, så han fikk en mengde opplysninger og tegninger på serviett.
Nå var det snart helg og kjøreforbud i Tyskland, hadde ikke kjøpt kjøretilatelse for frukt og grønt på Kiefersfelden, så det var bare å trampe på nordover.
Klarte med et nødskrik Stena Saga i Fredrikshavn på Lørdag morgen.

Lossa på mandag.
Gikk ut på ny tur på onsdag.
Var ikke noe som heter friuke eller avløsing på den tiden.
Var det last som skulle ut, var det bare å laste og kjøre.
Eneste muligheten for fritur, var om man ordenet en avløser selv.
Det hendte man lossa frukt eller grønnsaker på morran.
Gikk ut med Stena Saga på kvelden.
Det var den gamle Stena Saga, der vi måtte ta en U sving i bauen på båten.
Vi kjørte inn og ut av samme porten.

Slik kunne det være i 80 årene.
Diesel Lassaron
Sykkelbud
 
Innlegg: 14
Registrert: Søn Sep 09, 2012 09:42
Bosted: Bor Hjemme

Innlegg The Cowboy » Lør Sep 29, 2012 14:08

En ting som slår meg her (blant mange), er hvor i verden er kjøre-hviletid reglane??
Virker som om du kjører til du sjøl var lei/trøtt jo.. hehe!!

Utenom det, så var dette en flott historie.. Imponerende at du husker så masse detaljer etter så lang tid!
Håper det kommer flere.. Og morsomt at det var "bergli tendenser" på den tiden og, med å ta bilder.. Dog det ikke var noe forum å legge det ut på da.. hehe :D
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*
 
Innlegg: 6311
Registrert: Man Des 03, 2007 14:20
Bosted: Skien

Innlegg DeLutte » Lør Sep 29, 2012 20:37

En flott og detaljert historie. Takk for at du delte den med oss :)

De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4513
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg Rubber Duck » Lør Sep 29, 2012 22:34

Dette er utvilsomt spennende og flotte historier fra en svunnen tid ja, du har tatt veldig gode bilder også, dokumentasjon og transporthistorie på sitt beste :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator
 
Innlegg: 11265
Registrert: Søn Aug 28, 2005 15:28
Bosted: Trondheim

Innlegg Diesel Lassaron » Søn Sep 30, 2012 21:21

The Cowboy skrev:En ting som slår meg her (blant mange), er hvor i verden er kjøre-hviletid reglane??
Virker som om du kjører til du sjøl var lei/trøtt jo.. hehe!!

Utenom det, så var dette en flott historie.. Imponerende at du husker så masse detaljer etter så lang tid!
Håper det kommer flere.. Og morsomt at det var "bergli tendenser" på den tiden og, med å ta bilder.. Dog det ikke var noe forum å legge det ut på da.. hehe :D


He he , ja du kan så lure.
Å kjøre kjøl / frys på den tiden kunne være stress
Det var to grenser inn og ut av Østerike som var vanskelige.
Den verste av dem alle var ved Salsburg
"Schwarzbach"
Her var det obligatorisk kontroll hos BAG
Skal ikke påstå at resten av klientellet der, var så omgjengelige.
Så den grensa skydde jeg som pesten.
På Kiefersfelden kunne det være kontroll, men ikke obligatorisk.
Jeg brukte å bruke "Passau" når jeg kom ned eller opp over Maribor og kjørte vest.
Kjørte jeg vest ned, så var det bare å holde hviletiden, sånn noenlunde.

Klarte man bare ikke å bli stoppet etter autobahn i Tyskland, så gikk det fint.
Spesielt strekningen Wursburg og sydover var vanskelig.
Beste metoden var å holde moderat hastighet. Ikke drive å bytte fil.
Lå man på ca. 83 - 87 km/t så gikk det bra.
Jag pleide å holde meg på ca. 85 km/t når jeg ikke hadde gode skiver.

I Hellas ble jeg aldrig stoppa.
I Yuogo var det bare "mannen med barten" som stoppet meg. Tror ikke han skjønte så mye av skiva.
Han påstod alltid at jeg hadde kjørt for fort eller for lenge. Det koste 300 dinar uannsett.
I Italia har jeg heller aldrig blitt stoppa for kontroll.
Inn i Danmark kunne det også være problemer.
Klarte man å komme over der ved 05:00 tiden og før vaktskiftet kl 06:00 så gikk det bra.

Det er også merkelig at det ble borte så mange brukte skiver.
Det var billigere å få bot for en eller to skiver som manglet, enn å bli tatt med skiver som var helt svarte.
Vet ikke hvorfor, men klarte meg usedvanlig godt, akkurat når det kom til skivekontroll.

Nå er det jo 28 - 30 år siden jeg kuska nedover for fult.
Skulle bare kjøre en enkel tur i august 81. Ble der til ut i 85
Det er klart, mye er glemt.
Noen historier, kan det hende jeg blander sammen.
Spesielt når det kommer til dato og slike ting.
Enkelte turer, der det skjedde ting utenfor planlagt løype, har man letter for å huske.
Men appelsin historien i Østerike er korrekt beskrevet. sammen med retur fra Italia.

Desverre så er det mange bilder med film jeg ikke finner.
Har alltid vært glad i å ta bilder.
Bare jeg finner det gamle passet, vil det vel ramle på plass flere brikker i puslespillet.

Får se litt etter.
Muligens jeg forteller om "Påsketuren i 84"
Det er også en slik man aldrig glemmer.

Jeg skriver ned dette, slik at den yngre generasjonen kan få et lite innblikk i hvordan det kunne være å kjøre kjøl / frys på den tiden.
Diesel Lassaron
Sykkelbud
 
Innlegg: 14
Registrert: Søn Sep 09, 2012 09:42
Bosted: Bor Hjemme


Innlegg eirik_h » Ons Okt 03, 2012 20:04

Fortsett å skriv du, Diesel Lassaron :D Artig å lese hvordan ting fungerte (og noenganger ikke fungerte) :)
Brukerens avatar
eirik_h
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 672
Registrert: Søn Mai 09, 2010 12:27
Bosted: Mogreina

Innlegg Desperado » Fre Okt 05, 2012 22:02

Fantastisk artig lesning :D . Om historiene stemmer korrekt eller ikke spiller ingen rolle. Det er langt mellom sånne historier, så her takker vi for det vi får. Påsketuren vil vi svært gjerne også høre. Og om du husker bare enkelthendelser fra en grense-passering, laste-, eller losse-sted eller bare en hyggelig middag på en truck-stop, så kom gjerne med dem. Kjører du fremdeles?
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier
 
Innlegg: 7835
Registrert: Ons Sep 06, 2006 00:13
Bosted: BERGEN !

Innlegg svennern » Lør Okt 06, 2012 08:48

Super bra at du deler historiene fra dine turer med oss :)
ting går vel vidre.

Stolt pappa tel ei lita jente :D
svennern
- Bleieskiftarbeider -
 
Innlegg: 4018
Registrert: Ons Des 10, 2008 22:43
Bosted: Rallybygda i Indre Enfold

Innlegg Diesel Lassaron » Søn Okt 07, 2012 11:18

Kan ikke annet enn å takke for fine tilbakemeldinger.
Fint at dere kommer med synspunkter.
Mye av det man opplevde på nesten 5 år nedover er glemt.
Men så er det enkelte turer, som står spikret i hadisken.
Forstår jo det, etter å ha lest litt rundt om her på Bergli, at transport nedover er nesten borte. Kontra hva det var på 70 og 80 tallet.

Til "Desperado" må jeg bare si, at når man kjørte opp til KL II i 1971 så er man vel litt gått ut på dato.
Det hender kameraten ringer. Når uka er full med timer. Da er det ekspress til enten Bergen eller Tr.heim.
Dette er bare en 7,5 tonner
Foreløpig så har jeg C1E til 2017
Skal jeg fornye da, så kommer jeg vel inn til legen med rulator.

En søndag ettermiddag, satt vi et gjeng rundt et bord på Velferden i Antwerpwn.
En av gutta reiser seg med beskjed:
Får vel ta plikt telefon til kjerringa hjemme.
Han ble borte en stund.
Da han kommer tilbake, kommer det tørt fra karen.
Nå er det krise hjemme!
Åhh sier flere i kor?
Ja pokkers. Jeg kjøpte en hel kartong med AAA batterier til kjerringa før jag reiste.
Nå er det tomt.

( Edit )
Det ble en feil her.
Ang. førerkortet.
Skal være CE
Bilde
Sist endret av Diesel Lassaron den Lør Okt 13, 2012 12:34, endret 1 gang
Diesel Lassaron
Sykkelbud
 
Innlegg: 14
Registrert: Søn Sep 09, 2012 09:42
Bosted: Bor Hjemme

Innlegg Cat 966 » Søn Okt 07, 2012 12:56

Pokker for ei "god" historie :D :D :D Detta var morsom lesning. Har du en tredje rundtur ? Venter i spenning.........
Mvh Geir
Cat 966
Lærling
 
Innlegg: 157
Registrert: Ons Okt 07, 2009 13:52


Innlegg Diesel Lassaron » Lør Okt 13, 2012 12:39

Takker for den Geir.
Skal prøve å få tak i noen bilder, DA kommer det virkelig en historie.
Uten bilder, så blir den litt tam.

Ang. Påsketuren, må det vel bli en ordning.
Her har jeg ingen bilder, så jeg får bruke noen ord ekstra på den.
Diesel Lassaron
Sykkelbud
 
Innlegg: 14
Registrert: Søn Sep 09, 2012 09:42
Bosted: Bor Hjemme

Innlegg torsein » Lør Okt 13, 2012 13:26

Diesel Lassaron, jeg synest historien i seg selv var vært det, fikk liksom et innblikk hvordan det var da, og bildene vil jeg se på som en liten bonus
Brukerens avatar
torsein
Bileier
 
Innlegg: 3598
Registrert: Tir Nov 24, 2009 18:17
Bosted: harpefoss

Innlegg olje » Søn Nov 04, 2012 21:19

Dette var morsomt,har du flere historier?
Er det noen her inne som kan historien om de norske sjåførene som kapret trikken i Basel? Sannsynligvis slutten av 70-tallet?
olje
Lærling
 
Innlegg: 247
Registrert: Tor Okt 01, 2009 16:13


Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest