Når jeg dreit meg ut første gangen som lastebilsjåfør

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Når jeg dreit meg ut første gangen som lastebilsjåfør

Innlegg Hawkie » Lør Jan 20, 2007 15:59

Vel tenkte det kunne være en god historie å ta med hvordan jeg dreit meg ut første gangen jeg var lastebilsjåfør.

Var 20 år gammel med et helt ferskt klasse 2 sertifikat i lomma og full av optimisme. Hadde gått på skole og gjort unna militæret, så jeg ville gjøre noe annet en stund. Begynte å jobbe for et ennå eksisterende nord norsk transport firma med faste avtaler på meieri kjøring. Ble sendt av gårde på tur med en kanonlekker Scania 142 med slepevogn. I Tromsø fylte jeg opp og kjørte ned til et meieri anlegg i trøndelag og losset. Når jeg skulle ha returlasset fikk jeg beskjed om at jeg kun skulle ha med meg 38 paller med yoghurt i plastbeger (de små om dere husker dem) og etter råd fra folket på meierianlegget ble dette spredt på bil og henger for en mest fornuftig vektfordeling på turen.

Etter å ha kjørt ca 30 minutter fikk jeg telefon om å snu og returnere, for jeg skulel ha med mer last. Ved ankomst meieriet fikk jeg beskjed om at jeg også skulle ha med 36 paller med meierismør. Jeg spurte de samme guttene som hadde lastet først om råd, men siden klokka var 15:20 burde jeg ant uråd da løsningen deres var å bare laste smøret oppå de pallene jeg hadde fra før, det skulle jo ikke være noe problem i forhold til lossing siden alt skulle til samme sted. Vel etter lasting la jeg ut på hjemturen med et smil og godt humør.

Syntes underveis at vogna oppførte seg noe rart, men fersk som jeg var kunne jeg ikke klart si at det var feil på vogna eller at det faktisk skulle være sånn. Den la seg liksom så sakte over i svingene og brukte tid på å rette seg opp etter svingen om dere skjønner hva jeg mener. En slags flytende gange.

Vel fremme i Tromsø smatt jeg rett bort til lossestedet og kastet meg ut av bilen. Åpnet kjapt opp siden og ble møtt av 10 tonn yoghurt som kom sprutende ut, med 14 tonn smør som små båter i elven av yoghurt.
Jeg stod er som et spørsmålstegn og holdt på å begynne å gråte av synet. Ved åpning av bilen var det akkurat samme syn som møtte meg.
I ren fortvilelse ringte jeg sjefen min, som etter en kjapp forklaring ble en anelse stille i et minutt eller 2. Hans første ord etter stillheten var "vel vi er nå forsikret greit iallefall". Etter å ha vært sikker på å få sparken ble jeg sendt av gårde for å vaske bil og henger og med ordre om å ta en god helgefri.

På mandagen møtte jeg på jobben og skulle hente settet for neste tur. På siden av døren lyste det mot meg med store bokstaver "Yoghurt ekspressen". Inne i bilen lå det et diplom påført følgende tekst:

"tildeles for å ha funnet nye bruksområder for thermo bil. Det understrekes at det ikke anses som praktisk å bruke skapbil som tankvogn, så diplomet er tildelt under sterk tvil."

Vel humor fikk iallefall meg til å føle meg bedre, selv om den første måneden kunne mer føles som mobbing, så skjønte jeg til slutt at det var guttas måte å si at det ikke var så farlig og at de syntes det var greit med et uhell i starten.

Er det noen flere som har sine gode tabber å dele med oss andre?
----------------------------------------------------
Pensjonert, kjører nå skrivebord og laptop
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg Stuttjukken » Lør Jan 20, 2007 23:12

Så ramla contaiaren med mjølkekartongar frå liften og på hovudet rett ned i Strand-Gågaten i Bergen, med ein kvit innsjø som resultat. Ved ein annan butikk (Fyllingsdalen) rygga eg på ein utendørs svingtrapp som førte opp til ein frisør. I mangel på andre utgangar var jo alle hjå frisøren innesperra ei stund. BRRRRRRRRRRRR, når eg tenkjer på det.

Vel, det nyttar ikkje å gråta over spilt mjølk.................
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Hawkie » Søn Jan 21, 2007 02:07

Eller yoghurt :-P
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg Ludvig » Søn Jan 21, 2007 18:35

He he, har nok hørt den historien der.
Har jobbet noen år i det firmaet du viser til ;)
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Innlegg Hawkie » Søn Jan 21, 2007 18:42

Hehe, ja det var et meget Harstad basert firma det :-) er en god del år siden nå, men jeg var ikke så veldig lenge der, men det var andre grunner det :-)
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg sickpuppy » Man Mar 12, 2007 17:00

Hehe, jævlig god historie. Og godt "pek" de gjorde med deg iløpet av helga, diplom og påskrift på bil.. :D
sickpuppy

Innlegg Hawkie » Man Mar 12, 2007 18:09

Det var en flott gjeng der, og en flott sjef. Følte meg mobbet der og da, men nå ser jeg at det var jo uhorvelig morsomt.
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg Tom » Man Mar 12, 2007 18:51

Når var dette Hawkie?
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Hawkie » Man Mar 12, 2007 19:22

Det skal vel omtrent ha vært i 1988 mener jeg å huske. Min hukommelse er ikke som før.
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Innlegg sickpuppy » Man Mar 12, 2007 19:42

Dere er da så gamle.. :(
Jeg var bare(telle fort) 10-11 år det året jeg!
sickpuppy

Innlegg formann » Man Mar 12, 2007 19:45

Det heter ikke gamle, det heter "mer erfarne"!!!!
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Tom » Man Mar 12, 2007 19:45

sickpuppy skrev:Dere er da så gamle.. :(
Jeg var bare(telle fort) 10-11 år det året jeg!

nå...nå...Er 110 år yngre enn Morgan Kane
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Poppy » Man Mar 12, 2007 19:46

:latterkick: :latterkick: Jeg lo og lo, men syntes ufattelig synd på deg samtidig.
Hilsen Wenche
Brukerens avatar
Poppy
Lærling

Innlegg Linksys » Tor Jun 21, 2007 22:15

Di aller fleste har no vel tabbet seg ut litt.... Men det er
jo flott at folk kan innrømme sine tabber... Det er jo gøy med ei god historie... Det var jo forresten godt skrevet oxo!!!!!!

Shit happens....
Linksys
Distribusjonssjåfør

Innlegg LisbethS » Fre Jul 13, 2007 07:46

Hawkie: Lukta veeeldig Markussen av det der. Eller tar jeg feil? Var ikke så gammel i 88 ;)
x 2003 Volvo FH16 610
x 1989 Scania P113H 8x4
Brukerens avatar
LisbethS
Hjelpemann

Neste

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest