Kosthold og hygiene

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Kosthold og hygiene

Innlegg Toro » Tir Okt 02, 2007 09:59

Jeg (og sikkert fler her) lurer på hvordan dere som kjører langtansport gjør det med kosthold og hygiene når dere er borte lenge i strekk? De fleste langtransportbilene har vel idag micro, men hva slags mat lever dere av? Er selv litt fristet av langturer, men er litt opptatt av kosthold, så hadde vært intressant å få høre litt fra andre her.
Brukerens avatar
Toro
Langtransportsjåfør

Innlegg terje » Tir Okt 02, 2007 12:57

Jeg kjøper brød og pålegg hjemme før jeg drar. Grovbrød og vita hjertego juice. Har rett i koppen suppe liggende også så det er bare å varme vann.
Kjøper av og til middag så man får litt annet enn "tørt" brød.
Drikker en del vann istedet for kaffe. har nesten sluttet å drikke kaffe etter at jeg begynte å kjøre.
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
I`d rather push my Chevrolet than drive a Ford.
Tlf: (+47) 41216891
Brukerens avatar
terje
Bileier

Innlegg VBG » Tir Okt 02, 2007 15:41

Eg kjøpe brød og pålegg på mandagen når eg har komme på jobb.
Blir stort sett sunne ting. Middag får me av sjefen.
Når me ligge i etne får me verdens beste middag på campingen der. Dei laga all maten sjøl so der so der er skikkelig mat iallefall.
Brukerens avatar
VBG
- Dronning -

Innlegg Toro » Lør Okt 06, 2007 19:17

Kjekt å vite..
Hva med dusj og slikt?
Har kanskje en lagtransport jobb for hånden nå :)
Brukerens avatar
Toro
Langtransportsjåfør

Innlegg sunflyer » Søn Okt 07, 2007 09:43

du dusjer på bensinstasjoner rundt omkring. Noen steder er det gratis andre steder betaler du litt, men det er ikke stort
Brukerens avatar
sunflyer
Lærling

HVa jeg eter på lengre turer?

Innlegg brukar » Ons Okt 10, 2007 21:51

Egentlig et veldig godt spørsmål, (og jeg er ikke politiker he he)

For meg som er diabetiker er det (skal i alle fall være) veldig viktig. Små, sunne måltider utover dagen. Det høres så enkelt og greit ut. Det er ikke greit, når du skal rekke den lossingen, og kommer akkurat for seint FORDI DU TOK DEG TID TIL Å ETE!!DET sliter jeg med.
Da eter jeg heller to timer senere. Og denne småetinga? Er det noe man blir feit av, så er det det. Det blir ikke med ei halv brødskive kl. 14:45. Og blir det noen smuler fordi kroppen forlanger det, så blir det bak rattet på ei busslomme, - og da går de ned de som er tilgjengelige.

Spise sundt? Nå kommer jeg til å terge på meg både kostholdseksperter og dess like. Men hva i all verden er sundt, nå det sunne forandres like fort som jeg skifter truse? Ja jeg blir en smule provosert.
Derfor, - jeg spiser det jeg liker, minus det som er for søtt, og det som er for salt.
Jeg er av de raringene som nesten hater krydder av forskjellig slag. Kan ikke fordra grillkrydder på (hvordan skrives nå dette) Pommes Frites???? Det blir jo bare nysing og hosting og et lite hel.. om dette skal ned halsen. :spy: Og sundt skal hvist nok heller ikke være.

Jeg er en brødmons. Svelter ikke ihjel når brødbommen er full. Denne middagen har jeg blitt flinkere til å ete, like mye fordi den har blitt bedre å få i seg. Men den som kommer med ei steik pepra ihjel, han får den i retur. Gi den til hunden.

Min siste bil hadde ikke et funksjonelt kjøleskap, så det ble å ha div. spiselig i en plastikkpose oppe i skapet. Handla først når jeg hadde kommet "halvveis", og hvist det var mulighet for å parkere en trailer og hvis butikken var åpen. Ikke alle er døgnåpne. :rødme:
For meg var det like viktig å få tatt de medisinene jeg måttei rett tid, enn det å ete regelmessig. Med andre ord, det å være diabetiker er en adskillig større utfordring enn mange tror.
"Lykken" var jo at jeg etter hvert ble så kjent med min egen kropp og dens signaler at jeg nesten på minuttet hviste hva jeg hadde i blodsukker. Når jeg målte, var jeg ikke langt unna sannheten. Både når et gjalt for lavt eller for høyt.
Det er ikke for ingen ting at leger og helsemyndigheter er på tå hev for å la diabetikere kjøre lastebil. Busskjøring er vi jo utelatt å få kjøre. Men for meg er det heller ikke noe savn. Jeg fikk prøve det i 10-15 år, - og er fornøyd.
Vel, det ble atter en utgidning.
Så jeg eter (kan ikke fordra å si spiser, det virker som om alt skal inn med kniv og gaffel, - er man rar så er man ...)

Kaffe der i mot er livets "must". Det kan gå ned adskillige kopper og krus gjennom dagen. Abéret med det blir all denne tissingen. Og bedre er det jo ikke om man drikker vann, - enda det er noe jeg alltid har med meg. Det, - og en banan eller to.Heimefra.
Som diabetiker blir jeg utrolig tørst når jeg blir gjennomvåt av svette. Tunge tak gjør bare godt når kroppen tåler det. Men pass på jenter og gutter. Styggelig fort gjort å "trø feil".

Men det som alltid har vært det viktigste for meg er å få maksimalt med søvn.
:sove:
"Nå gjen?" Det har jeg vel fått høre mang en gang. Men det er faktisk også den aller beste medisin jeg "tar". Og så er den gratis. Men igjen et lite "avvik".

Dusje? :dusj: :flire:

Å ja. Vel, - jeg er glad til om jeg får skrubba av mosen som legger seg på tennene en gang i døgnet. Og blir det ille, finnes det mang en bedrift som har gode sanitærforhold. Der er det som regel heller ingen kollekt. Men heller mere fotsopp muligens?. Ja ja, noen farer må man da leve med.
Svømmebasseng / haller er de beste, - om man er så heldig å treffe på et. Der er jo i mange tilfelle også god parkeringsplass.
Uansett, - personlig hygiene er både viktig og nødvendig. Serlig om man skal sovne godt. :zz:
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg JvhScania » Ons Okt 10, 2007 22:18

Tror pølse i brød er en stooooooor "favoritt" hehe... Mikro er gull å ha, Kan mekke ostesmørbrød før man drar og ha i kjøleskapet. Nye Scanaian har jo fryser så man kan jo dra med seg ei pakke hold it på en butikk å det er grådig godt.

Og til alle som drekker cola i bilen: Bytt det ut med vann... Blir mye friskere i toppen av vann enn coladriten...
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg Scania jenta » Tor Okt 11, 2007 22:39

Når jeg kjørte sverige,hadde jeg alltid med meg knekkebrød,tubeost og vann/appelsinjuice. Spiste alltid middag på Håby,og der er det jo også tilgang på egen dursj for damer...gratis.. ;-)
www.Dvergstuen.com
Vi er alt det vi har opplevd...
Brukerens avatar
Scania jenta
Veteran

Innlegg terje » Tor Okt 11, 2007 22:48

Liten rettelse der, dursj på Håby koster no 20 sek som bli trukket fra på maten viss du kjøper det.
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
I`d rather push my Chevrolet than drive a Ford.
Tlf: (+47) 41216891
Brukerens avatar
terje
Bileier

Innlegg Scania jenta » Fre Okt 12, 2007 09:39

HMMM derfor det var så billig mat da..dursja alltid først og spiste etterpå.
www.Dvergstuen.com
Vi er alt det vi har opplevd...
Brukerens avatar
Scania jenta
Veteran

Innlegg brukar » Fre Okt 12, 2007 10:27

[quote=]terje, dursj...[/quote]

He he Terje? Trenger jeg nye briller, eller må jeg skru opp lysstyrken på "sjkermen" min? Hva synes du er best? :data: :blink: :knegg:
Uansett, - er arti´vri hadde dere.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg anrut » Lør Nov 24, 2007 22:31

Skikkelig mat må til, brødmat når det er tid for det og ordentlig middag på en god veikro når tiden er der. Stort sett alle har vel nå kjøleboks/skap i bilene sine nå så pålegg kan lagres en stund.
krøtterstier er best
Brukerens avatar
anrut
Hjelpemann

Innlegg olebrum » Fre Nov 30, 2007 23:04

DA jeg kjørte på utlandet pleide jeg å kjøpe brød og diverse tørrfor som blandes m, varmt vann fra kaffetrakteren som aldri kokte en kopp kaffe, fint å ha hvis man blir stående litt utefor allfarvei, pålegg kjøpte jeg alltid i Danmark . De to siste årene jeg kjørte ute kjørte jeg stort sett bare Croatia og der var maten så billig at kjøleskapet var like fullt på hjemveien. Kan foresten annbefale tollplassen oppe ilia ved rijeka skikkeig dusj og en liten kafe på området og rett utenfor var restaurant Ferdinand m, en god middag m pils til hundrelappen. Italia er val det dåligste landet når det gjelder dusjmuligheter men det går bra der og når man er kjent, I Tyskland har du haugvis m Autohof Frankrike er det routiers over hele landet. GOD TUR
Kjørt tungt siden 78 og fortsatt mye og lære

http://roadhawk.no/
Brukerens avatar
olebrum
Lærling

Innlegg Gibson SJ-200 » Søn Apr 06, 2008 00:03

Spiser Økologiske havregryn med melk til Frokost å kvelds. (spiser du det lenge nok så blir man glad i det)
Tran i kjøla hver dag for å holde meg frisk!
Har aldri vært syk etter jeg begynnte med Tran!

Ett annet godt tips kan være å ta Krompiller for sukkersug. Blir fort sugen på junkfood når man sitter såpass mye stille iløpet av dagen.
Får så lavt blodsukker å sitte lenge bak rattet + dyrt å dårlig tilbud på mat langs veien...
Er noe gærnt når en Pølsemeny med Cola er billigere en 4 bananer hos de store bensinstasjon kjedene...

:D
Brukerens avatar
Gibson SJ-200
Hjelpemann

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest