Beryktede norske veistrekninger

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Beryktede norske veistrekninger

Innlegg Trønderjet » Lør Des 24, 2005 02:02

Fra venner i sjåføryrket som har kjørt en del nordover i landet får jeg stadig vekk servert noen røverhistorier, og det virker som det er enkelte steder i landet hvor veien, i kombinasjon med klima og føre, fort får et dårlig rykte på seg. Røverhistorier eller ei, men det er noen steder som går igjen:

F.eks:
- E6 over Hamarøy
- E6 Korgen (gamle korgfjellet)

Jeg vet ikke hvordan dette er, siden jeg ikke ennå har lagt i vei på egen hånd med stor bil på disse stedene på vinters tid. Men kanskje en dag når lappen er i boks... :)

Et par artikler som delvis bekrefter dette litt har jeg klart å søke meg frem til.
vegvesen.no om Korgfjelltunnelen.
Helgeland arbeiderblad

...Men det finnes nok mange, mange flere slike kinkige strekninger, alt ettersom hvor man ofte ferdes.
Brukerens avatar
Trønderjet
Bileier

Innlegg Rubber Duck » Lør Des 24, 2005 02:30

Du kan jo prøve Orkanger - Hitra/Frøya på denne årstiden... Kjører strekningen ukentlig, kan love deg at utfordringene bokstavligtalt står i kø når du kjører vogntog på denne strekningen.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg topline164 » Lør Des 24, 2005 13:50

Vil tro at veien fra Lærdal til krysset Hemsedalsfjellet/Filefjell på E16 var ganske vanskelig før de nye tunellene kom. Ikke pga at det er bratt, men det at veien er så usansynlig smal når du tenker på den lastebiltrafikken som er der. Kjørte der en gang om vinteren når det var uvær i fjellet og det var den eneste veien mellom Bergen og Oslo. Det var kaos. meste parten av veien var like brei som en kjørebane, og der kom trailerene på rekke og rad. Gjorde det ikke mye bedre at vi lå bak toakslet russisk F12 med ett lys som virket på trallen. Men er vel egentlig bedre å ha en sånn foran seg enn bak på snøføre, selv om det ikke gikk særlig fort...

Her er et bilde av en del av strekningen. Tror veien går i tunell i fjellet på andre siden av elven der nå...
Bilde
Sist endret av topline164 den Søn Des 25, 2005 17:01, endret 2 ganger.
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Innlegg Stuttjukken » Lør Des 24, 2005 18:00

Rasstrekningane burde hatt ein eigen tråd, men dei kan plasserast her først. Eit utval her:

Hordaland.
Rv. 13, langs Myrkdalsvatnet ovanfor Vinjo, strekninga Voss - Vik i Sogn.
Rv. 13, Odda - Lofthus - Kinsarvik - Brimnes ferjekai.
Rv. 550, Utne - Aga - Nå - Odda.
Rv. 7, Øystese - Kvanndal - Granvin - Bruravik - Eidfjord.
Rv. 569, Dale - Stamnes - Eidslandet - Mo - Romarheim.
E 39, Vikanes - Romarheim - Matre i Masfjorden.

Sogn og Fjordane.
Rv. 55, Hermansverk - Sogndal.
Rv. 55, Balestrand - Dragsvik.
Rv. 55, Nordeide - Høyanger - Lånefjorden - Nessane.
Rv. 53, Fodnes - Årdalstangen - Øvre Årdal - Tyin.
Rv. 615, Hyen - Hestenesøyra (- Sandane).

Møre og Romsdal.
Rv. 655, Norangsdalen.
Dette fylket har mange rasutsette vegar.

Sør-Trøndelag.
E 6, Kongsvold - Drivdalen - Oppdal.

Som nemnt, dette er eit utval. Forleng denne lista, de som veit kor skoen trykkjer.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Petters » Tor Jan 05, 2006 21:18

Å kjøre Hitra er vel det samme som å kjøre Smøla.Kjørte fast rute der ute i mange år,og fy f.. når det blåste og snødde der ute,jeg måtte stoppe midt i vegen,stod der i 30 min,og vips så stod e fast,såg faen ikke hvor vegen gikk.
Jeg mener,øya er paddeflat,og der og da måtte jeg på med to tettlenka jern etter at en lokal bonde kjørte ei rås for meg slik at jeg kunne fortsette.

Etter det gikk det i 20 km i timen pga den hel...vinden og snøværet.

Senere den vinteren skulle jeg tilbake fra Smøla på et føre som er noe av det jævligste jeg kjører på KLINKIS!!!
Var forsåvidt ikke så gale på Smøla den dagen,men for de av dere som har kjørt Nordheimsund bakkane på Tustna,vet hva jeg snakker om.

Så jeg stod på Smøla og tenkte,faen,e legge på kjettingana for de 200m bakkene er,så slipper jeg all den dritten med å stå fast.

Som sagt som gjort.På den tia kjørte jeg en Scania 114,med 320hk.Det var rett før jul,og jeg hadde lasta bil og kjerre fullt opp med gulrot og kålrot fra Frostadheia.Var over 40 tonn total,og med en bil som hadde 320 hk så hadde jeg ingen sjanse opp den jævla bakken,med KJETTINGER.
Var tjukk is i bakken,men jeg spant på kjettingene.Bakken har en lei sving før du begynner på stigninga.Flaksen var at jeg ihvertfall ikke sklei bakover.Så der stod jeg i bom fast,fortvilende,og ikke et sandkorn og se.

Ringte til han som strødde,og han kunne fortelle at han hadde vært der i 1400 tia så han meinte der ikke var behov for sand,og nå var klokka 1800.For å si det slik,han kom fem min etter jeg ringte da jeg trua med......For han var igrunn opptatt som han sa.Idiot.

Da han kom handstrødde vi bakken de siste 50 meterene,3 mann med hver si spade.Da klarte jeg å klore meg opp de siste meterene til toppen,og da jeg kom opp dit var det bare å kaste kjettingene,de var helt ødelagt.
For å si det mildt,jeg var forbanna den dagen.Var hjemme i Ålesund kl 1 på natta,og da hadde jeg begynt dagen kl 0430.

Dagen etter ga jeg beskjed til sjefen at nå skulle den ruta deles mellom flere sjåfører.Den kvelden da jeg stod i den forbanna bakken tenkte jeg at no e det faen me siste turen min utover,og det ble det også.

Fikk bytta den med ei anna lokal rute her på Sunnmøre.Heldigvis.Savna ikke å kjøre der ute etterpå heller.
Hadde kjørt der i 7 år,så nok var nok.

Var igrunn grei arbeidgiveren min også da han etterkom ønsket mitt.
Dette var en hendelse fra min tidligere arbeidsplass,da jeg kjørte for Coop,Elias Breivik transport.
Roar Pettersen
Brukerens avatar
Petters
Bileier

Innlegg Rubber Duck » Tor Jan 05, 2006 22:47

Utfordringene når en kjører fra Frøya/Hitra til Orkdal, er høydeforskjellen fra 0 meter (egentlig -180 meter eller noe sånt, siden det er undersjøisk tunnel) og til 400 meter havet. I løpet av disse høydemeterene skal det svinges svært mye, bestige en rekke lange motbakker på 10-12% stigning, kjøres nedover like bratte bakker, alt på smal og dårlig vedlikeholdt vei. Ofte har du steilt fjell på den ene siden, og stupbratt skråning til sjøen på den andre. Enkelte steder har man et titals S-svinger på 300 meter, ofte kombinert med opp- og nedoverbakke. På sommerstid går det "greit", men når isen setter inn blir det et h*lvete. Speil er forbruksvare... På denne strekningen bruker de neppe mer en 2o liter strøsand, og salting eksistere ikke. Og vær du sikker, veien kan være bar, med når du kommer til en bakke, som selvfølgelig har en åndsvak sving først, er det is både i svingen og bakken. Skal ta noen bilder neste gang jeg kjører der.

Med tanke på at det går 70-80 vogntog i døgnet med laks på denne veien, er det ikke så rart at der i snitt står/ligger 1-2 vogntog i grøfta hver dag på denne tiden. Kjøreturen tar vanligvis en drøy time fra Orkdal til Hitra, men vi vet at enkelte russere har brukt 3 dager... :lol: Det har også forekommet at lokale sjåfører bruker 4-5 timer på samme strekning når ishinna er passe på krigsstien.

Heldigvis har politikerene fått opp øynene og forstått at et område som står for 55-60% av Midt-Norges eksport og økonomiske omsetning, faktisk trenger en bedre vei. Meget gode forslag er lagt fram med tanke på ny vei, bare de klarer å bestemme seg. Og skaffe penger...

Nå prøver jeg ikke å overgå alle andre og si at "vi har det værst", men strekningen er beryktet i transportbransjen, og mange nekter å kjøre der på vinterstid. Det sies at behersker du denne strekningen vinterstid, kjører man fint de fleste andre steder i vårt langstrakte land.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg brukar » Tir Apr 04, 2006 09:19

Rubber Duck skrev:Utfordringene når en kjører fra Frøya/Hitra til Orkdal, er høydeforskjellen fra 0 meter (egentlig -180 meter eller noe sånt, siden det er undersjøisk tunnel) og til 400 meter havet. I løpet av disse høydemeterene skal det svinges svært mye, bestige en rekke lange motbakker på 10-12% stigning, kjøres nedover like bratte bakker, alt på smal og dårlig vedlikeholdt vei. Ofte har du steilt fjell på den ene siden, og stupbratt skråning til sjøen på den andre. Enkelte steder har man et titals S-svinger på 300 meter, ofte kombinert med opp- og nedoverbakke. På sommerstid går det "greit", men når isen setter inn blir det et h*lvete. Speil er forbruksvare... På denne strekningen bruker de neppe mer en 2o liter strøsand, og salting eksistere ikke. Og vær du sikker, veien kan være bar, med når du kommer til en bakke, som selvfølgelig har en åndsvak sving først, er det is både i svingen og bakken. Skal ta noen bilder neste gang jeg kjører der.

Med tanke på at det går 70-80 vogntog i døgnet med laks på denne veien, er det ikke så rart at der i snitt står/ligger 1-2 vogntog i grøfta hver dag på denne tiden. Kjøreturen tar vanligvis en drøy time fra Orkdal til Hitra, men vi vet at enkelte russere har brukt 3 dager... :lol: Det har også forekommet at lokale sjåfører bruker 4-5 timer på samme strekning når ishinna er passe på krigsstien.

Heldigvis har politikerene fått opp øynene og forstått at et område som står for 55-60% av Midt-Norges eksport og økonomiske omsetning, faktisk trenger en bedre vei. Meget gode forslag er lagt fram med tanke på ny vei, bare de klarer å bestemme seg. Og skaffe penger...

Nå prøver jeg ikke å overgå alle andre og si at "vi har det værst", men strekningen er beryktet i transportbransjen, og mange nekter å kjøre der på vinterstid. Det sies at behersker du denne strekningen vinterstid, kjører man fint de fleste andre steder i vårt langstrakte land.

Joda, du er inne på noe der, men det er et men..
Jeg vil påstå at det hjelper utrolig mye å være lokaltkjent. Og det blir nesten det samme med en veistrekning som med selve kjøretøyet, - øvelse gjør mester. Som sjåfør i Hemne Orkladal Billag i 8 1/2 år, ble det også noen turer til Sunde og Hitra / Frøya via Ytre Snillfjord og Krokstadøra. Bl.a. med skolerute også ned i Skorild og via Vuttudal. Jeg hadde heldigvis en så til de grader lat Merzedes at den orka ikke å spinne på den glatteste veibane. Med 20 melkekasser bak i lasterommet gikk det nesten rett opp. Verre var det ned igjen.
Men denne veistumpen du nevner R.D. har vært, er og vil sikkert være beryktet i mange år fremover. Husker spesiellt denne bakken som du kommer til på vei mot Trondheim, hvor du har passert avk. til Tannvikvågen til høyre, forbi noen gårder og et lite vann på venstre side, får en slakk mote på en venstresving og så en krapp høyre før du må opp en relativt liten , - men drepende tung bakke. Så kommer du forbi Slørdalsvatnet og en liten tunnel som ble bygd på rekordfart p.g.a. hyppige ras. På strekningen Kyrksæterøra - Ytre Snillfjord - Krogstadøra som ble rundt 5 mil, kunne du på en og samme tur oppleve tre forskjellige årstider. Fra vår nede ved sjøen til full vinter oppe i Langlidalen. Og alt det som er der i mellom.

I forbindelse med denne tunnelen husker jeg ei varevogn som kom på nevnte sted, - like før tunnelen var ferdig. En rimelig stor stein gikk rett gjennom taket på varevogna, knakk ramma og slet av bensinrøret til tanken, og stoppa mens resten av raset passerte like bak. Kan noen tørre å tenke seg i en slik situasjon ? Sjåførdøra hadde hvistnok gått i klem, og vinduet like så. Men med et par velrettede spark gikk nå dette opp.
Huff, nå renner historiene på.

Samme strekning, denne gangen passert Krogstadøra mot Sunde / Hitra, - passert avkj. til Berg, - opp noen bakker og nesten forbi noen tjern på venstre side.
Der gikk ei mor av vegen og ut i tjernet, hvor personbilen sakte men sikkert seg ned i vannet. Hun kom seg ut og bak i bilen for å redde ut sitt lille barn som satt fastspent i sete. Mens vannet steg i bilen. Beltet løsner ikke, panikken tar tak i moren, vannet er kaldt og stiger opp til setet hvor barnet sitter. Tenk dere nå å holde et lite barn i kaldt vann med hodet slik at barnet ikke drukner. For der stopper bilen å sige, men straks moren slipper barnet bakover, vil hodet til barnet komme under vann. Det var vanskelig å få barnet til å forstå at det måtte holde pusten mens mor sprang opp på veien etter hjelp. Hvist det kom noen. Og det gjorde det jo heldig vis i tide. Hadde med en pose med ei saks som klippet slike seler. Og mor og barn ble reddet.
Jeg ble nesten svett, så mange år etterpå.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Rubber Duck » Tir Apr 04, 2006 19:26

En meget god beskrivelse av strekningen det der, Flemming, på godt og vondt. Har sett en del tragiske utfall langs denne veistrekningen, så det er jaggu på tide at de får bygd den nye veien det er så mye snakk om.

Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg rypejent » Fre Apr 21, 2006 10:47

Rubber Duck skrev:Du kan jo prøve Orkanger - Hitra/Frøya på denne årstiden... Kjører strekningen ukentlig, kan love deg at utfordringene bokstavligtalt står i kø når du kjører vogntog på denne strekningen.
Har vert der noen ganger nå ja og lasta fisk,"trivelig " vei det.
Min nye arbeids plass. www.unifeeder.com
Brukerens avatar
rypejent
Lærling

Innlegg rypejent » Fre Apr 21, 2006 10:48

Rubber Duck skrev:Du kan jo prøve Orkanger - Hitra/Frøya på denne årstiden... Kjører strekningen ukentlig, kan love deg at utfordringene bokstavligtalt står i kø når du kjører vogntog på denne strekningen.
Har vert der noen ganger nå ja og lasta fisk,"trivelig " vei det.
Min nye arbeids plass. www.unifeeder.com
Brukerens avatar
rypejent
Lærling

Hain kjøre E.........6 Hammarøya

Innlegg Tom » Fre Sep 08, 2006 18:17

Det var nevnt i tråden tidligere om Hammarøya....Tenkte at jeg skulle skrive noen ord om den. Ludvig etterlyste ting fra vår fortreffelige landsdel... Skal prøve å gjøre han stolt..

Det er mange skrekkhistorier om strekningen Fauske- Bognes, og de fleste kan verifiseres. Strekningen på 160 km, som det står på skiltet på Bognes både kan og inneholder utallige spennende utfordringer. Kan nevne at denne strekingen må være verdens beste og dyreste øvingsområde for en tungbilskole.

Har i skrivende stund ikke tilgjenelig noe særlig med bilder fra strekningen, men som barn leste jeg mange bøker om Hardyguttene. Klarte da å lage mitt eget bilde av episodene. Dette håper jeg at du som leser også kan....

Har egentlig lyst til å "kjøre" strekningen sammen med leseren, en strekning som i dag tar over 3 timer å kjøre med 50 tonn.

La oss sammen komme oss av ferga fra Lødingen på fjæra sjø, og begynne stigninga opp fra fergekaia. Det er jo bra at de har endelig fått laget ferdig krabbefeltet, slik at postbilene(Post-Cargo) får kjøre sikkert forbi, for å så komme seg raskt opp på fartsperra...Får skiltet som forteller at det er 160 km til Fauske, før man må gå ned i lavserien, og klatre de siste meterne opp mot Korsneskrysset. Her forlot en DHL FH asfalten, på tur til ferga. Ved dette krysset er det en fin bakketopp som gjør forbikjøringen til han handelsreisende litt mer spennende...

Vel oppe på toppen får man tenkt seg "litt "om, før at vogntoget tar av nedover til en umåtelig feildorsert høyresving. Her forliste det en TIRB bil for noen år siden. Etter å fått tatt sidekrefterne ut av skyssn, mens de andre krefterne skyver på, raser man inn i 60 sona ved Storjord...Med den gode rennfarta, kommer man mest sannsynlig ned i 60 før man er ferdig med sona. Yndet sted for lasering. Postbilen er borte. Vel i Botn, det heter faktisk det, begynner stigninga opp mot Tortenåsen. Den brede vegen er historie, mobilteldekninga likeså. Ned mot lavserien, siste gir i høyserien, like før laddelampa begynner å lyse....Oppe! Hær må vegvesnet ha kjøpt veien alt for lang.....Ligger i bukter NEDOVER! Full retarder, ned i gir....Nå kommer Norkil-svingen 7% fritt fall, ender opp i en vestlandsk 180 graders sving....Mang et forlis her nede.......Svingen opp på tralla.... svingkrefter ut fritt faill videre...40 utålmodige Golfer bak, Gjengrodde stier..(hverfall buskas på kantene). Hele herligheta ender opp en en laaang slakk høyresving "ut mot havet" 6 golfer i slengen forbi i svingen...

Etter å ha hatt halsbrekkene visuele inntrykk av forbikjørende Golfer, er vegen svulmet ut, og den gule striipa på midten ser ut til å ha hjemmel for å være der...Neste spenningsmoment er vel Sør-kilen. Den består av 3-4 hus, noen rorbuer, 4 campingvogner, en for langkjøpt veg og en nedlagt antikvarisk bensinpumpe. Å en 60 sone. ...Nå har vi kjørt i 18 minutter...

Etter noen bakketopper bryter vegen av hardt til venstre! Godt at det er et bussstopp der, så man kan svinge (vrenge) ut på , når man møter noen med dårig tid til ferga. Tror alle har dårlig tid til ferga...

Etter å ha kommet seg av sjokkene, og ramler inn i en laang rett 60 sone.
Welcome to Ulvsvåg!
Her finnes det mange beryktede ting å få med seg, parkeringsplass for havarister, krysset ut til Skutvik og ikke minst ULVSVÅGSKARET!

Her har alle forsikringsselskap brukt utallige millioner at dinarer...
En forholdsvis rett stigning med en 90 grader venstre i bånn, 120 grader høyre nesten oppe, og 8% stigning..
Det spennende er at man når 8% akkurat før man skal begynne på 120 gradern. Man ser i asfalten at her der det mange som har satsa på siste i høyserien, å bomma...
Nei Her er det bare å legge inn 7ende rett etter 90 gradern, og smekke inn 6 i gord tid før 120 gradern. etter 2 kopper kaffe, 2 Prince ( 6 Prince mellom 1.10 og 1.5) er man oppe.....Men hvor lenge var Adam i Paradis?

Alt som går opp, kommer før eller siden ned....Ned mot Skillvassbakk!
På samme viset...Rett med, 90 grader, rett med! Heldigvis ei lang strekke å roe ned på, FØR ein KJÆMPEFEIL-dosert høyre sving. Havaristed!

Så går det rundt ei vik, med en ekkel høyre, venstre der det omkom en Norske Godslinjer sjåfør for 20 år siden...
Etter mange upps and downs kommer vi til Drag-krysset....
E det rart at alle som skal nordover etter E6, kjører over Drag- Kjøpsvik?
Etter 32 minutts kjøring må vi ha en pissepause før vi kjører videre....
Har opprettet profil på Facebook.

Salberg kjøreskole, Harstad

Der legges ut info, og spørsmål svares som før.
Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg topline164 » Fre Sep 08, 2006 19:37

Hørtes ikke ut som en vei for pyser det der. Har hørt om Hammarøy som et sted du helst ikke vil kjøre vinterstid, og det skjønner jeg nå.
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Innlegg Tom » Fre Sep 08, 2006 20:15

Legger resten ut her, samt det forrige Lettere å lese da vettu.....

Det var nevnt i tråden tidligere om Hammarøya....Tenkte at jeg skulle skrive noen ord om den. Ludvig etterlyste ting fra vår fortreffelige landsdel... Skal prøve å gjøre han stolt..

Det er mange skrekkhistorier om strekningen Fauske- Bognes, og de fleste kan verifiseres. Strekningen på 160 km, som det står på skiltet på Bognes både kan og inneholder utallige spennende utfordringer. Kan nevne at denne strekingen må være verdens beste og dyreste øvingsområde for en tungbilskole.

Har i skrivende stund ikke tilgjenelig noe særlig med bilder fra strekningen, men som barn leste jeg mange bøker om Hardyguttene. Klarte da å lage mitt eget bilde av episodene. Dette håper jeg at du som leser også kan....

Har egentlig lyst til å "kjøre" strekningen sammen med leseren, en strekning som i dag tar over 3 timer å kjøre med 50 tonn.

La oss sammen komme oss av ferga fra Lødingen på fjæra sjø, og begynne stigninga opp fra fergekaia. Det er jo bra at de har endelig fått laget ferdig krabbefeltet, slik at postbilene(Post-Cargo) får kjøre sikkert forbi, for å så komme seg raskt opp på fartsperra...Får skiltet som forteller at det er 160 km til Fauske, før man må gå ned i lavserien, og klatre de siste meterne opp mot Korsneskrysset. Her forlot en DHL FH asfalten, på tur til ferga. Ved dette krysset er det en fin bakketopp som gjør forbikjøringen til han handelsreisende litt mer spennende...

Vel oppe på toppen får man tenkt seg "litt "om, før at vogntoget tar av nedover til en umåtelig feildorsert høyresving. Her forliste det en TIRB bil for noen år siden. Etter å fått tatt sidekrefterne ut av skyssn, mens de andre krefterne skyver på, raser man inn i 60 sona ved Storjord...Med den gode rennfarta, kommer man mest sannsynlig ned i 60 før man er ferdig med sona. Yndet sted for lasering. Postbilen er borte. Vel i Botn, det heter faktisk det, begynner stigninga opp mot Tortenåsen. Den brede vegen er historie, mobilteldekninga likeså. Ned mot lavserien, siste gir i høyserien, like før laddelampa begynner å lyse....Oppe! Hær må vegvesnet ha kjøpt veien alt for lang.....Ligger i bukter NEDOVER! Full retarder, ned i gir....Nå kommer Norkil-svingen 7% fritt fall, ender opp i en vestlandsk 180 graders sving....Mang et forlis her nede.......Svingen opp på tralla.... svingkrefter ut fritt faill videre...40 utålmodige Golfer bak, Gjengrodde stier..(hverfall buskas på kantene). Hele herligheta ender opp en en laaang slakk høyresving "ut mot havet" 6 golfer i slengen forbi i svingen...

Etter å ha hatt halsbrekkene visuele inntrykk av forbikjørende Golfer, er vegen svulmet ut, og den gule striipa på midten ser ut til å ha hjemmel for å være der...Neste spenningsmoment er vel Sør-kilen. Den består av 3-4 hus, noen rorbuer, 4 campingvogner, en for langkjøpt veg og en nedlagt antikvarisk bensinpumpe. Å en 60 sone. ...Nå har vi kjørt i 18 minutter...

Etter noen bakketopper bryter vegen av hardt til venstre! Godt at det er et bussstopp der, så man kan svinge (vrenge) ut på , når man møter noen med dårig tid til ferga. Tror alle har dårlig tid til ferga...

Etter å ha kommet seg av sjokkene, og ramler inn i en laang rett 60 sone.
Welcome to Ulvsvåg!
Her finnes det mange beryktede ting å få med seg, parkeringsplass for havarister, krysset ut til Skutvik og ikke minst ULVSVÅGSKARET!

Her har alle forsikringsselskap brukt utallige millioner at dinarer...
En forholdsvis rett stigning med en 90 grader venstre i bånn, 120 grader høyre nesten oppe, og 8% stigning..
Det spennende er at man når 8% akkurat før man skal begynne på 120 gradern. Man ser i asfalten at her der det mange som har satsa på siste i høyserien, å bomma...
Nei Her er det bare å legge inn 7ende rett etter 90 gradern, og smekke inn 6 i gord tid før 120 gradern. etter 2 kopper kaffe, 2 Prince ( 6 Prince mellom 1.10 og 1.5) er man oppe.....Men hvor lenge var Adam i Paradis?

Alt som går opp, kommer før eller siden ned....Ned mot Skillvassbakk!
På samme viset...Rett med, 90 grader, rett med! Heldigvis ei lang strekke å roe ned på, FØR ein KJÆMPEFEIL-dosert høyre sving. Havaristed!

Så går det rundt ei vik, med en ekkel høyre, venstre der det omkom en Norske Godslinjer sjåfør for 20 år siden...
Etter mange upps and downs kommer vi til Drag-krysset....
E det rart at alle som skal nordover etter E6, kjører over Drag- Kjøpsvik?
Etter 32 minutts kjøring må vi ha en pissepause før vi kjører videre....

Det går likar no!, heter det i DDE`s rike. Det gjør det nå og, men tilbake til hvor lenge var Adam i Eva? At det går an å kalle dette for Europaveg nr 6, er mang en gang et mysterium…

”det humper opp, det humper ned”…sies det i Stomperud på Heia.. Her humper det både opp og ned, vegen bukter seg framover, med stiplede kantlinjer, og PLUTSELIG!:
Hillinga!!! 8-9% rett ned, og som vanlig midt i bakken, en yderst liten 90 grader pluss. Etter å fått pumpa i normalt tempo, går det rett i noe som kan ligne en Thundercoaster. Dette fortsetter til man plutselig ser noen 50 skilt, og en Shellstasjon i rett linje framover. Synd vegen går til venstre!
Her heter det Innhavet. På venstre siden av vegen ligger hotellet. Grei plass å fylle kaffekanna, før man fortsetter inn i thundercoasteren…Mens man kjører langs fjæresteinene, kan man se en mektig fantastisk natur. Fjellene bærer tydelig preg av istiden, nesten blankpolert.. Norge er eit vakkert land!

Etter noen minutters kjøring, kommer den første tunnellen, i en rekke av MANGE. Skal ikke klage på tunnellene vi har, det finnes mange mye verre på vestlandet, men det som er spesielt med de på Hammarøya, er at de er:

*Nesten brede nok til å møtes.
*Nesten høye nok til en termobil.
*Inneholder nesten alltid en Idiot i møte på fartssperra.

Så her må man ta det hysterisk piano, opp på gulstripa, 20 km/t. Å kommer det noen i møte, så STOPP!
De fleste tunnellene er merket med 4,10 høyde, men hva nytter det, når bergnabbene stikker ut over alt…og de fleste er 4,20 høy..

Ute av denne tunnellen får man en nydelig strekning med en grei stigning, i 2 minutt! Then its over.
Etter å ha passert Tømmernes, krysset til Steigen, er vi tilbake til basic. Opp og ned, hit og dit…Gulstripa som forsvant.

De som har kjørt denne streningen, kjenner sikkert til telehivet ved foten av Kråkmo. Den har hvertfall vært der så lenge jeg har hatt førerkort…
Den gir et varsel på det som venter: KRÅKMOFJELLET,

Kråkmofjellet, en ubeskrivelig fjellknaus, som er ikledd en stripe med asfalt, lagt strategisk til, slik at spenningen skal øke, og at bergingsfirmaene skal kunne overleve…
Hele djevelskapen starter med at vegen blir betydelig smalere, for å så gå opp en stigning med en 45 grader venstre, som gjør at all tilfart forsvinner. Nå er det bare å legge inn sjua, låse Opti-kassa….2 Prince til, en god kopp kaffe….Tørke litt støv av instrumentpanelet…..
Etter at V8ern har passert 5,7 liter på mila i snitt fra ferga, mobildekningen er blitt borte, er man kommet opp…Tundercoaster i gjen…..Så var det med det som går opp……..
Prosentbakke i gjen NEDOVER!
Retarder i AUT, 46 km/t……LENGE..
Etter noen minutter med turtelleren på blåfeltet, blinkende retarderlampe, kommer ”Tyskersvingen”. Hvorfor den heter det, kan ikke jeg si noe om…vet det faktisk ikke.
Når man har kommet gjennom svingen, stuper det videre i 110…..så rett opp….Rennfart er og å ha…Blir vel litt stor, før det stuper med mot Mørsvikbotn…Tror vi har kjørt i 1 t og 20 minutt.

På tide å gå ”Underground” Der ”nyveien” starter (åpnet i 86-87) går det rett opp i fjellet….7% i 6 km…På gulstripa…Mareritt å møtes inne her, selv om den er rett….
Når man kommer ut på toppen, begynner man å fundere….Hvorfor i helv…må man kjøre rett opp inne i fjellet, for å så måtte klatre ned like langt utenfor fjellet. Måtte vel være mye bedre å gå rett i gjennom….Ingeniørkunst mæ i ræ*a.
Etter å fått kjørt varm retardern, blinkene lampe…er vi nede…gla det ikke er vinter…Og god tid ned, gir tid til å beskue en storslående natur…..Men nå går det rett inn i fjellet i gjen….4,1 m høyde, å faen ikke mer enn 5,23m bredde…..Rett fin tunnell, med port i!
Ble hvis en jævla uling gjønnom hullet for de som bor der….Møtte en Møring inni der en gang…Hvit i maska, redd for skapene..4,15 høy…

Etter denne tunnelllen, kommer en nydelig dal, kjent for sin plankpolerte holke om vinteren. Denne holka bruker å ende sine dager inn i en 4,4 m høy!! Kort tunnell. Denne ender ut til en traumatisk høyresving, også feil dosert. Så stiger det opp forbi Kobbelv Vertshus. Faktisk krabbefelt her. Har vel noe med stigningen å gjøre. Ender inn i en tunnel med 4,3m høyde…Snittforbruket har passert 6,0 nå..Skulle tro at man er oppe på Himalaya nu, men jaggu siger det ikke mer nå….Opp mot husmannsplassen, så nært lavserien som det går an….hører ikke motorn lengre….6,2 l/mil…

Så begynner djevelskapen…..4,1 m høyde, først høyre sving, så venstre sving, i godt fall….5,7 m bredde….
Ut i fri luft. Tenker på vinteren da det bruker å renne vann inn i tunnellen, som fryser..Spennende!

Akkurat fått antennesignal på telefonen, da skiltet ”Low Gear” dukker opp igjen….8-9% først i høyresving, så i venstre sving med 4 m høyde… Så helt ned til havet…Sommerset!
Inn på Gamlevegen i gjen, og bare 9 tunneler i gjen….. de fleste 4m høye, og fra før 1940…
Kun 48 km gjen til Fauske.
Skal ikke utdype disse noe særli, men vil nevne at de andre tunnellene som vi har kjørt er kun barnemat i forhold til disse….Det er ikke mange år siden at det kom litt mer lys enn et std utlys på en garasje. Fordelen med tunnellene, er at det er stort sett nesten bart i dem om vinteren, slik at man kan puste der…..

En som MÅ nevnes, som har gitt Bussbygg mye jobb, er Asphaugen….(Kvarv-tunnellen). Bergnabben stikker ut her og der….Lykken er å møte en Containerbil på fartsperra der.!
Og de finnes det nok av….,

Dette er ikke skildret for å skremme noen, men …muli…..

Kansje vi tar en vinterskildring senere, Kanskje Ludvig tar den:-)

Skal ta noe bilder neste tirsdag……

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Innlegg Stuttjukken » Fre Sep 08, 2006 21:07

Ingen tvil om at Tom klarar å formidla stemningen frå "Rally Hamarøy" på ein fortreffeleg måte. ("Rally Hamarøy" var eit uttrykk frå den tida då det var 2 ferjestrekningar mellom Fauske og Narvik mot 1 i dag, og var mynta på vegstrekninga mellom dei 2 ferjesambanda, for gav ein på ALT bilen klarte, nådde ein ferja før............).

Mange gonger er kvardagen for storbilsjåførane slik, og det er ingen hjelp i å verta skremt av det. Det var no det. Elles har eg min historie frå vegen mellom Bognes og Fauske. Eg presiserer med ein gong at turen gjekk med småbil, så det er opp til kvar enkelt kva relevans ein vil leggja i det. Det var omtrent midt i februar i 1993. Det hadde vore ein kuldeperiode med eindel snøvêr innimellom. Om natta før eg skulle køyra småbilen min til Bodø og Gildeskål i Sør-Salten, vakna eg av at det regna noko aldeles heftig. Mildvêret hadde kome med bulder og brak. Eg stod like godt opp midt på natta, for eg forstod at det kom til å ta lang tid og koma seg nedover dei 29 mila til Bodø. Eg køyrde grytidleg frå Sortland mot Lødingen. Snøen som var kome tidlegare var nedkøyrt og harpakka i vegbanen. No var dette gått over til sørpeføre av verste sort oppå ei såle av is, og tyngden av småbilen min slo i gjennom snødekket på vegen. Det var rett og slett noko drit å køyra i dette. Første brøytebilen var framleis ikkje kome på vegen. Etter å ha brukt dobbelt så lang tid som vanleg, var eg framme i Lødingen, og eg nådde ferja eg hadde valdt ut, takka vera at eg starta frå Sortland minst ein time tidlegare enn eg hadde tenkt. Dette vegstykket er kun 5-6 mil, men det var ikkje råd å køyra fortare enn 20-30 km./t. i snitt.

Vel over med ferja var det berre å halda fram frå Bognes, men no var føret endå verre, og farten kom under 20 km./t. over lengre strekningar. Straks etter ferjekaia var det klinkis, og vatnet rann over isen i strie straumar i det harde regnvêret. Nokon hadde prøvd å strø litt, men det var nyttelaust, då sanden rann avgarde med regnvatnet og forsvann inn i snøen i brøytekantane. Ver klar over at det skal utruleg mykje til før folk i nord parkerer bilen, for dei veit å "stå án av", og har vore ute i vinteruvêr før, men denne dagen var det så ille at vegen var omtrent fri for bilar, iallfall småbilar. Det stod nokre lastebilar og trailarar som la på kjettingar før Ulsvågskardet, for dei var nøydd å køyra og koma seg fram, og eg såg ingen som hadde sklidd ut av dei. Bussane frå Fauske jernbanestasjon og nordover mot Sortland/Harstad/Narvik møtte eg ein stad dei skulle ha passert for lenge sidan, så dei var forståeleg nok fleire timar forseinka pga. føret, i tillegg til eventuelle forseinkingar på toget frå Trondhjem.

Turen over Kråkmofjellet gjekk frykteleg sakte på klinkis. Då eg var nestan oppe på overgangen på for søringar beskjedne 390 m.o.h., var det så vidt hjula i det heile teke gjekk rundt, samstundes som ein trailar sklei nedover mellom brøytekantane på stive hjul, men i sakte og forsvarleg fart. Det var ikkje fare for samanstøyt, men trailaren tok det såpass med ro nedover at ein samanstøyt hadde vorte heller lite brutal. Trailarsjåførar har ikkje noko anna val enn å køyra ekstremt sakte under slike forhold, fullt utstyrt med føreskrivne kjettingar, for å unngå at uunngåelege samanstøytar skjer med døden til følge. Denne trailarsjåføren eg møtte i bakken køyrde ikkje for fort, og dermed gjekk det bra, sjølv om det var tydeleg at han måtte slita med å halda sida si på det ekstremt glatte føret. Når ikkje strøsanden klarar å halda seg på plass i vegbanen pga. altfor glatt is og rennande vatn, er det eigentleg ingenting å gjera. Eigentleg kan ein like gjerne gje opp, og om nødvendig venta der ein er til forholda betrar seg, sjølv om ein må venta i fleire dagar. På den korte vegstubben over Kråkmofjellet brukte eg ein heil time med småbilen min. Gjett kven som pusta letta ut då han kom til Leirfjorden (Kobbelv), for då byrja det på fullt med tunnelar.

Vidare var tunnelane gode og ha. Vel forbi Vargåsen (kryss Sørfold), tok isen plutseleg slutt. Dermed gjekk det normalt på vegen forbi Fauske til Bodø. Turen frå Sortland til Bodø (29 mil + 1 time ferje) tok stive 8 timar, 3 timar lenger enn vanleg. Vidare over Saltstraumen og nedover mot Gildeskål var det for det meste bar veg.

Eit velkjent uttrykk er "det finns ikkje dårleg vêr, men kun dårlege klede". Har ein vore på vegen eindel vintersesongar, så veit ein betre. Det hender at føreforholda om vinteren rett og slett er så ALTFOR ekstreme til å vera på vegen og køyra i det heile. Eg køyrde småbil, men det var nok endå verre for dei som køyrde storbil. Denne dagen var altså ein slik ekstremdag, med tanke på føret. Eg har ikkje sett makan sidan denne dagen i 1993, ikkje eingong over Vikjafjellet eller andre Sør-norske fjellovergonger under overgang til mildvêr vinterstid. Kan henda at Tom Salberg hugsar denne dagen, for denne dagen var så altfor ekstrem, sjølv for godt barka folk nordaførr.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Tom » Fre Sep 08, 2006 21:22

i 93 va æ på akkademie, så va heidigvis ikkje på øya da!
Men æ kjøre over tel Bodø kvær vekka nu. Fast ruta med melkekonteinera...Meierie i Bode e nerlagt, så aill konsummelka tappes i Harstad..

Rally Hammarøy har æ vært me på, å førr å korrigere litt, så måtte main kjøre som faen, førr å ikkje bli førr sein tel færga. Det va ikkje samsvar mellom fergerutn.

Har nok mang en gang kjørt over øya med 50 tonn å 400 hæsta, å mæst lavserie, å kjættinga HEILE turn. Grusomt i Tunnællan da....

Brukerens avatar
Tom
Veteran

Neste

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest