Vanvittig idiotiske transporter

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Vanvittig idiotiske transporter

Innlegg arnt myrann » Ons Okt 31, 2007 23:40

Jeg har hatt lyst til å starte denne tråden, fordi: Jeg har opplevd mange ganger at vi har kjørt varer hit og dit uten egentlig noen mening... Eks. er mange!

Jeg begynner.

Har kjørt 8 paller med torvstrø!!!! fra Spania til Norge... HVorfor i heite skal vi kjøre torvstrø fra Spania til Norge? har vi ikke nok av dette her hjemme??? :twisted: Det er en ting som er sikkert, transport er for billig !!!!

Finnes andre som har opplevd noe lignende? Jeg har et bilde av det et sted: kvalitets torvstrø fra TRESFJORDEN !!!! Hentet i Spania.
Bilde
Sist endret av arnt myrann den Fre Des 07, 2007 22:37, endret 1 gang
Ingenting haster så mye at det skal gå utover sikkerheten.....
arnt myrann
Lærling

Innlegg JvhScania » Tor Nov 01, 2007 05:31

Er nok sånn at enkelte ting er billigere i utlandet enn her. F.eks Petterø's 3 koster jo halvparten i Sverige....
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg Stuttjukken » Tor Nov 01, 2007 10:19

Godt torvstrø har dei på Kvalnes på Andøya, men det skulle ikkje forundra meg at det har vorte transportert torvstrø frå Spania til dei nordaførr óg. I "dalstroka innafør" er (eller var) det ei kvit kvit strand inne i fjordbotnen. Sanden vart transportert frå Portugal, meinar eg det var, antakeleg med båt rett nok, men likevel. Stranda ligg i ei av dei kommunane i Norge som er tunge på sand-utskiping frå før. Jaja, verda vert ingen klok på likevel.

Apropos langtransport av varer som Norge eigentleg skulle ha vore sjølvforsynt med innanlands. Bondelaget har nok ein gong slått alarm om at landbruket er så redusert og akterutsegla i dag at dei krev meir overføringar snarast, samt at varene (mjølk, kjøt-produkt, grønsaker, osv.) må verta litt dyrare i butikkane. Det er utenkeleg at myndigheitene er interessert i å bruka meir pengar på landbruket i Norge enn dei allereie gjer, er bondestanden i Norge si røynsle. Dermed reknar eg med at transporten på norske vegar til og frå utlandet vil auka kraftig, fordi det må førast inn store mengder varer som bøndene i Norge fint kunne klart å produsera sjølv, hadde dei økonomiske rammevilkåra vore gode nok for at bøndene skulle kunna ta seg råd til å vera bønder som produserer varer, istadenfor at dei går i anna arbeid for å få ei inntekt som dei kan leva av. Eg trur det vert meir enn nok for sjåførane å gjera i framtida.

Transport av matvarer er sjølvsagt ikkje idioti, men at politikken er slik at bøndene avviklar fordi dei ikkje har råd til å driva med matvareproduksjon, som deretter resulterer i at stadig meir av maten i Norge må koma frå utlandet, og til slutt kjem all maten frå utlandet, det er idioti.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg terje » Tor Nov 01, 2007 12:21

Jeg var å lastet full tralle med drensrør fra Pipelife i Ølsremma i Sverige til Pipelife i Surnadal. Når jeg fikk losset i Surnadal fikk jeg fullt lass med rør igen fra Surnadal som skulle leveres på arbetsplats 13 i Stockholm, Sverige.
Terje AKA Trønder'n
Cobra 104
I`d rather push my Chevrolet than drive a Ford.
Tlf: (+47) 41216891
Brukerens avatar
terje
Bileier

Innlegg Ludvig » Tor Nov 01, 2007 13:10

Denne tråden kan bli lang har jeg en følelse av..

Selv kjører jeg til Sverige for å hente gass som skal forbrukes i Norge, som er en av verdens største produsenter av olje og gass..

Har også kjørt tonnevis med sild til Sverige for filetering, røyking, salting etc. for så og kjøres tilbake for salg i Norge.
Samme sak for oppdretslaks, bare da til Frankrike først.
Brukerens avatar
Ludvig
Bileier

Innlegg arnt myrann » Tor Nov 01, 2007 20:50

Ja dette viser folkens at det er mange utrolige "gode" historier om dette. Jeg er helt sikker på at i disse miljøtider, ville politikere ha godt av å vite om hva som EGENTLIG skjer i varehandlen. Kanskje vi skal liste opp alle de vanvittige historiene og levere dette til miljøpolitikerne, jeg tror disse hadde fått seg en overraskelse.... Bilder som viser hva og hvor ting og tang blir transportert, kopier av fraktbrev osv... vil være med på å styrke denne tråden...
arnt myrann
Lærling

Innlegg JvhScania » Tor Nov 01, 2007 22:31

Kjører man stykkgods for Shenker f.eks er det mye rart man ikke helt skjønner. F.eks en Pall hentes på Lilleborg i Ski og kjøres til Alnabru. Blir så lastet tilbake til Binders Ski som ligger ca 500 meter nede i veien. All stykkgods skal gjennom terminala og da er det mye en kan klø seg i hue av. Sender en pall via Oslo for å levere den hos nabo'n lissom.
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg DÆÆMDALN » Lør Nov 03, 2007 01:18

JAHAHA!! jeg opplevde å laste en full tralle med tomme shampo-flasker i ullared i svergie,til ELLO-lilleborg i kristiandsund.For så å laste fullt lass tilbake til svergie enn 3-4 dager senere. Lurer på hvor mange av flaskene som var de samme....??!
DÆÆMDALN
Sykkelbud

Innlegg vabis8 » Lør Nov 03, 2007 14:33

Mange år siden da, men da er var co-piloten til pappa lastet vi 36 paller på sørlands chips i kr.sand til oslo. disse skulle til Haugesund.. men måtte innom samlasten først...

Skakke værra lett.....
Can I Play With Madness
Brukerens avatar
vabis8
- Fløtepusen -

Innlegg r1morten » Lør Nov 03, 2007 18:33

Når jeg kjørte for veitransport lastet jeg tomme bruskasser på farris i Larvik til Arendal,for så å få nytt fraktbrev og kjøre de til oslo igjen. Hadde ikke oppe dørene engang.

Men det skaper jo arbeidsplasser da...
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg Linksys » Søn Nov 04, 2007 11:57

Hehehe.. Vi skal jo være glad for all den unødvendige transporten...

Det blir jo penger av det....og arbeidsplasser av slikt...
Linksys
Distribusjonssjåfør

Innlegg arnt myrann » Man Nov 05, 2007 22:02

Men folkens.... det skaper arbeidsplasser ja, men dette beviser også at verden er til for å bedras... De snakker om miljø i alle sammenhenger, men slike ting som dette tror jeg det ikke er mange utenfor bransjen som virkelig er klar over.

Har hørt om at de kjører felger til syd tyskland, så legges det dekk på de samme felgene og retur til norden... Dette beviser folkens at vi kjører alt for billig, når de kan gjøre slikt.... eller for ikke å snakke om frossen fisk til KINA og ferdig foredlet tilbake til Norge.... ennå blir dette billigere enn at vi gjør det sjøl her i gamle landet.....Var det noen som snakka om miljø....pøh....
arnt myrann
Lærling

Livet på veien - sjåføryrket

Innlegg Hajak » Lør Nov 10, 2007 00:00

Ække lett å forstå alltid!

Jeg husker for mange år siden - jeg fikk oppdrag å laste et fullt lass med PVC-granulat i bagger (tror betegnelsen var E103) på Rafnes som skulle til Cremona i Italia. Ikke noe spesielt med det, men da jeg var ferdig losset i Cremona, fikk jeg beskjed om å laste på raffineriet i Ravenna noen mil unna.
Da de begynte å laste bilen så jeg at det var PVC-granulat i bagger(mener fortsatt at betegnelsen var E103) som skulle hjem til Norge!
Det henger jo ikke på greip! Italienerne kjøper i Norge og vi i Italia?
Men det er vel samme greia som den gang. Fraktratene er lave og det er fortsatt sånn at det er vareeierne og speditørene som putter det meste i lomma?
Miljø? Det var nok ikke mange som brøy seg mye med det for 30 år siden!
--
Mvh Hajak
Brukerens avatar
Hajak
Sykkelbud

Innlegg normannen » Ons Nov 14, 2007 18:28

kjört seilflybensin,var i militeret,slå den
Brukerens avatar
normannen
Lærling

Innlegg Hawkie » Tor Nov 15, 2007 16:00

Kjørte en gang i tiden Papp på ruller fra Moss til rett over på svenskesiden, for deretter å ta med de samme rullene tilbake etter å ha blitt beskjært med 12cm i bredden for å bli riktig størrelse.
----------------------------------------------------
Pensjonert, kjører nå skrivebord og laptop
----------------------------------------------------
Brukerens avatar
Hawkie
Distribusjonssjåfør

Neste

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest