Med diesel i blodet og asfalt i blikket - Lesestoff!

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Med diesel i blodet og asfalt i blikket - Lesestoff!

Innlegg Rubber Duck » Tor Nov 08, 2007 21:09

Vi har vært så heldige at en hovedfagsstudent har skrevet en oppgave som beskriver hvordan livet som yrkessjåfør kan være. Frode E. Nøstvik tok kontakt med sjåfører her inne for å få informanter til oppgaven sin, og det er veldig moro at noen tok oppfordringen og bidro med informasjon til ham. Mer kan leses i denne tråden som ble opprettet til formålet.

Frode har skrevet oppgaven "Med diesel i blodet og asfalt i blikket" - en studie av hverdagsliv og identitet innen langtransport. Oppgaven kan lastes ned i pdf-format og leses i sin helhet ved å trykke på linken.

Anbefales å lese! :tommel:
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg brukar » Fre Nov 16, 2007 14:06

Den var "havy" som hovedfagoppgaver sikkert er. Må innrømme at litt skumlesing ble det, men jeg tror jeg fikk tak i hovedessensen. Det som sto med kursiv skrift fanget selvsagt mest av min oppmerksomhet, da jeg selv kikka etter om jeg fant de utsagnene jeg selv og "likesinnede" hadde kommet med.
Når jeg på slutten fant ei inforliste, var det ikke vanskelig å finne seg selv.

En selvtilfredstillelse var det å vite at man hadde bidratt til denne oppgaven, og gjennom den fikk belyst noe av de hverdagslige strabaser vi har i sjåføryrket. Og selvfølgelig de trivelige tingene / opplevelsene også.

I så henseende ser det ut for at oveskriften i oppgaven hans har sin berettigelse i grunnholdningen til sjåfører i det ganske land. I allefall til de som har "bitt seg fast" i yrket.
Med diesel i blodet og asfalt i blikket er en treffende formulering synes jeg.
Og det er vel også årsaker som gjør at jeg muligens får stabla meg på beina og kommer meg bak et ratt igjen snart, - muligens.
Litt rådføring med lege og skifte av arbeidsgiver kan tyde på at jeg kan bli å treffe langs veien. Bare hjorten(e) greier å holde seg i skogen. ;)

Avgjørelsen blir vel tatt like over helga, og da er det mulig jeg får prøve en DAF. Men noen realiteter skal også på plass før gubben bestiger førersetet. Venter jeg lengre nå, kan gjennforening med en lastebil bli en umulighet. :roll:
Men det var igjen et sidesprang.
Vi får se, - vi får se!! :?:
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Stuttjukken » Fre Nov 16, 2007 14:50

Når han skal bestemma seg for køyring, får han tenkja på at også Stuttjukken har opplevd hjorten fleire gonger med nærkontakt. Då bør konklusjonen verta at Brukar finn vegen attende til rattet i nemnte DAF eller noko. Lukke til, og me har Brukar i tankane.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg brukar » Fre Nov 16, 2007 18:57

Takker hjertligst for omtanken Stuttjukken. Høres veloverveid ut det du her sier.
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Stuttjukken » Fre Nov 16, 2007 22:44

Som sickpuppy nemnte når det gjeld nicknamnet Brukar, at det er det same som brufeste. Stuttjukken kjenner seg trygg på vegen når Brukar er der ute på norske vegar ein stad. Brukar, det er som ei trygg hamn det, både biletleg og bokstaveleg tala.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest