Holland / Belgia / Frankrike turer

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg tgx_slayer » Søn Apr 26, 2009 22:35

nice pics :)
Bilde
Brukerens avatar
tgx_slayer
Lærling
 
Innlegg: 289
Registrert: Lør Apr 25, 2009 22:00
Bosted: Portugal

Innlegg vabis8 » Søn Apr 26, 2009 22:57

Slik tur hadde vært morro å prøvd seg på..

Ser for meg mye feilkjøring og slikt da,men uansett så hadde det vært morro med en luftetur... ;) :shock:
Can I Play With Madness
Brukerens avatar
vabis8
- Fløtepusen -
 
Innlegg: 7145
Registrert: Søn Jan 01, 2006 23:31
Bosted: Grimstad

Innlegg DeLutte » Man Apr 27, 2009 21:25

Og da fortsetter jeg med Del 2 av reisebrevet.

Etter endt lossing like vest for Brussel, så stod det igjen 2 lastemeter på scenen.
Dette var gods til Frankrike, men det skulle så langt nedover at det passet bedre å levere det hos Nord Inter som er "vår" terminal der.
Den ligger kun 5 kilometer inn i Frankrike, et stykke nord for Lille.
Ned dit var det kun en drøy time, så dermed ble det tid til middag i Gent.

Bilde



I et slikt flott vær, så passer det jo å spise ute. Der tuslet denne rundt bordene :)

Bilde



Og i 14 tiden passerte jeg grensa til Frankrike.

Bilde



Halv tre tirsdag ettermiddag var tralla tom hos Nord Inter i Roncq.

Bilde




Noe returlass var ikke klart, så jeg ble nødt til å avvente litt.
Det ligger mange terminaler og bedrifter på dette industriområdet, så de har anlagt en Routier med stor parkeringsplass.
Routier er fransk for restaurant/bar.

Bilde



Bilde



Det var helt bevisst at jeg spiste en god middag i Belgia. Det franske kjøkkenet kan jeg kort og godt ikke fordra.

Bilde



Men de hadde i det minste fått seg et flipperspill der inne.

Bilde



Slike var jeg helt hekta på i ungdommen, er ikke få hundrelapper som fant veien ned i dem :)

Bilde



På onsdag var det snakk om et lass i Reims, men det viste seg å være for tungt for meg. Ekeri tralla er tung, så egenvekta på det settet er 20 tonn.
Så hele dagen gikk i venting, DvD kikking og flipperspilling. Tilslutt var det bare meg og 2 fra Makedonia som stod igjen.

Bilde



De tok service på vogna si.

Bilde



Må være trangt med 2 stk i den lille hytta. Bagene med klær og slikt, hadde de stående på taket under spoileren.

Bilde



En rar Iveco kom inn og parkerte.

Bilde



Bilde



Utpå ettermiddagen fikk jeg så første lasteadresse, den lå i Brussel.
Jeg ble stående på Routieren til i femtiden, og da var en ukehvil i boks. :)
Den kommer godt med, siden jeg gikk ut lørdag kveld og nå ikke ligger an til å være hjemme før lørdag/søndag.

Men sulten var begynt å melde seg, så kursen ble satt for Belgia.
Er jo dessuten greit å stå klar på lastestedet torsdags morgen.

Bilde



En snau mil etter grensa får man Shell på begge sider av veien og der ligger det bl.annet en Pizza Hut.

Bilde



37 fots seilbåt.

Bilde



Flott tankbil.

Bilde



En medium Pizza ble bestilt, skjønt jeg ble alvorlig betenkt da den ankom bordet.
Den var jo ikke større enn en middagstallerken :evil:
Men bunnen var tykk, så jeg måtte krype til korset og innrømme at det ble akkurat passe.

Bilde



Det er mange flotte Scania i Holland og Belgia.

Bilde



Bilde



På ringen rundt Brussel var det kø.

Bilde



For å få tiden til å gå, så tok jeg noen bilder av GPSen.

Bilde



Det er en VDO Dayton og jeg er meget fornøyd med den. Nesten alle sjåførene i firmaet bruker denne.
Skjermbildet ser ut som et kart revet ut av et atlas, og det kan jeg like, i motsetning til de der 3D bildene som TomTom og andre bruker.

Bilde



Følger med på kartet underveis, men frøken Gunilla og veiledningen hennes skrur jeg aldri på, før jeg er fremme i byen.
Det er greit å få hjelp til å finne industriområdet, eller den gata man skal til.

Bilde




MAN betongbil.

Bilde



Køen gav seg ikke og jeg tok derfor inn på en riksvei.

Bilde



Da får man dessuten sett mye mer

Bilde



Passerte Van Hool fabrikken. De bygger busser og traller.

Bilde



Like bortenfor lå et sted der de solgte statuer og søyler

Bilde



Til og med et kirketårn kunne man få kjøpt her

Bilde



Fant plassen øst for Brussel og parkerte like utenfor fabrikken. Den lå i en sidegate, så det ble en rolig natt.
Neste morgen lastet jeg tre paller og fikk så en ny adresse i Gent.

Bilde



Den lille etappen opp dit gikk greit og nye 2 lastemeter fant veien inn på tralla.

Bilde



Rundt lunchtider dukket lasteadresse nr 3 opp, og det var Antwerpen.
Det som er greit med Belgia, er at det er liksom maks en time å kjøre til neste sted.

Da jeg var ferdig der, så begynte jeg å ane at det neppe ble mer lasting denne torsdagen.
Nå var Belgia unnagjort og ny adresse var nord for Rotterdam. Der ville jeg neppe klare å være før 17.00, siden det er mye veiarbeid rundt Breda.
Da har de sannsynligvis stengt, så jeg fant ut at det heller fikk bli lasting fredag morgen.

Bilde



Og så ble det kø ved Breda, helt sør i Holland.

Bilde



Bilde



Graset er kommet langt i Holland, her er de i gang med førsteslåtten i slutten av april.

Bilde



Asfaltarbeid

Bilde




Ettersom jeg ikke lenger hadde noe å stresse etter, så passet det bra med pause og middag.

Bilde



De hadde en god Entrecote her inne.

Bilde



250 mil til Moskva, 40 mil til Paris og 23 meter til toalettet :)

Bilde



Mett og god, satte jeg meg bak rattet for å kjøre rundt Rotterdam til nordsiden.

Bilde



Bilde



Bilde



Bilde



Bilde



Bilde



Bilde



Tok igjen denne semien, som var lastet med hønsegjødsel.

Bilde




Noe å vurdere for Onnaien, den dagen 143 ikke vil mer ? :D

Bilde



Hollandsk millitærkjøretøy. Må være noe amerikanske greier.

Bilde



Lastestedet viste seg å være i det store planteområdet, nord for Rotterdam.
Her vrimler det av drivhus.

Bilde



Fant en grei plass for natta og fredag morgen lastet jeg så et parti med seperatorer.

Bilde



Da hadde jeg 4,5 lastemeter ledig plass igjen og øynet et håp om å slippe unna med en plass til, slik at man kom seg tidlig ut av Holland.
Da er dagferga lørdag innen rekkevidde.

Bilde



Første ønsket gikk i oppfyllelse. Sør for Rotterdam, i Spijkenisse ved petroleumshavna var det et parti maskiner + deler på 6,5 lastemeter.
Dermed ville det bli fullt og vel så det.
Jeg gikk med på å prøve å få det med, siden jeg jo lastet 25 fat i Antwerpen og de er fine til å sette paller oppå.
Men ulempen var at godset ikke ble klart før 15.00. Vel vel, ikke noe å gjøre med det.

Bilde



Shells anlegg.

Bilde



Oljehavna

Bilde



Botlek tunnellen

Bilde



Joda, det går på. Venter på siste pallen og den skal inn på scenen der trappa står.

Bilde




15,9 lastemeter inne. Må bli en grei tur dette.

Bilde



De har fått seg 25.25 i Holland også

Bilde



Dette er en flott Scania, der alt var lakkert gult.
Men sannelig kom den %&/(#%&/ røde rotta i veien :evil:

Bilde




Mange kanaler og vindmøller i Holland

Bilde



Bilde



Bilde



Klokken fire var jeg klar for å sette kursen mot De Lutte og grensa, der papirer skulle lages.
Det tar normalt 2,5 timer opp dit, herfra.

Bilde



Men området rundt Rotterdam er i ferd med å gro helt igjen. :sad:
Jeg kjørte i kø like opp til Amersfoort og det er over 10 mil.

Bilde


Bilde


Bilde



Ingen tvil hva denne sjåføren drømmer om :D

Bilde



Skvettlapper hadde han også montert på varebilen sin

Bilde



Klokka ble halv åtte før jeg var ved grensa, og der var det fullt.
Det vrimlet med øst europeere der. Har aldri sett det så galt noen gang.
Måtte parkere helt oppe med den tyske polisen og hadde råflaks med det, da en tysker nettopp kjørte.

Bilde



På tur over brua

Bilde


Bilde



Papirene skulle være klar om de vanlige 30 min.

Bilde



Gikk tilbake og kjørte mot motorveien. Men ut på den kom jeg ikke.
Fyren som her sperrer veien, er en tysker og det er slett ikke hans feil.
Det dere ikke ser, er at foran ham står en Latvier i kjørebanen som leder ut til motorveien. Og der syntes han var en grei plass å stå.
20-30 kompressorhorn fra 10-15 biler fikk ham ikke til å endre mening om det. Tyskeren hoppet ut og ba ham pelle seg til h.... vekk, men som øst europeere flest, så trakk han bare på skuldrene.
Da foreslo jeg for tyskeren at det er best du henter politiet, så skal jeg stå her ved bilen din så lenge.
Det syntes han var en god ide, men da ble det liv i krapylet fra øst.
Han hoppet i bilen og forsvant ut på motorveien som om han hadde vondemannen i hælene. Vi fulgte etter og på første avkjørsel svingte han av, sannsynligvis for å snu og kjøre tilbake. :)

Bilde



Nå var klokken nesten ni og det blir med sikkerhet kveldsferga på lørdag.
Dermed kjørte jeg bare de 12 milene opp til Autohof Vechta, der jeg tok kvelden.
En herlig dusj ble etterfulgt av en Svineschnitzel på sveitsisk vis, det vil si dekket med ost :)
Internettautomat har de også, så jeg fikk sjekket Bergli.

Bilde



Lørdag morgen tok man så avgårde nordover. Mellom Bremen og Hamburg er det ekstremt mye veiarbeid for tiden.
De skal lage 6 felts vei på den delen av strekningen som ikke allerede har dette. Totalt skal 73 kilometer Autobahn utvides til 6 felt her.

Bilde



Her har de begynt å snauhogge traseen like ved veien.

Bilde



Men man kom etterhvert frem til Hamburg. Brua til Frihavna

Bilde



Containerkraner ved Eurokai, Hamburg.

Bilde



Bilde



Lossing/lasting av båt fra Panama

Bilde


Bilde



Lossing/lasting av båt fra Hamburg

Bilde



Bilde



Containerdepot

Bilde



Tunnelen under elva Elbe

Bilde



Kielkanalen, fra Østersjøen til Nordsjøen

Bilde



Litt over lunchtid var man fremme i Padborg. Der ble det litt handling på senteret. Mest sjokolade som jeg ikke har godt av, derfor gir jeg den bort til unger som jeg kjenner.

Bilde



Bilde



Bilde



Og dermed gjenstår bare en ettermiddagstur gjennom Danmark, til ferga som går 20.45.

Bilde



Det står utrolig mange biler til salgs i Padborg nå. Mange har gått konkurs der nede.


Bilde



Vejlefjorden

Bilde



Bilde



Og det berømte flyet ved Århus

Bilde



Bilde



Det våres i Danmark

Bilde



Fyller alltid Diesel og AD blue i Støvring på vei hjem.

Bilde



Der stod det en monster truck

Bilde



Bilde



Bilde



Bilde



Fremme i Hirtshals og på vei ombord

Bilde



Bilde



Bilde




Kjørte i land i Kristiansand litt over midnatt. Og der ble alle sjåførene promilletestet. Slett ikke dumt på en sen lørdagskveld.
Jeg kjørte rett opp på terminalen, der en helsikes drittjobb ventet.
Alle fatene skulle til Birkeland og de måtte dermed av.
Så først ble jeg nødt til å losse alt stykkgodset oppå, før fatene forsvant av.
Og så måtte stykkgodset på igjen, da det kun var fatene som skulle av her.
Klokken ble kvart over to før jeg var i seng, bare for å bli vekket igjen 4 timer senere.
Halv sju kunne jeg kjøre mot Stavanger, med utvidet døgnhvil i orden.
Den kan jo avbrytes både i Hirtshals og Kristiansand nå, pga fergeanløp.

Bilde



Hadde vært fint å sove lenger, men bilen skal rett ut igjen med sin faste sjåfør, denne gang til Sverige.
På vei opp nye Fedabakken.

Bilde



Så kvart på ti søndags morgen, var jeg på Håkullterminalen der vi losset mitt lass, før vi så lastet hans.
Og så satte han kursen for Sandefjord og Strømstadferga.

Totalt ble denne turen på 334 mil.


Bilde



De Lutte
Sist endret av DeLutte den Tir Apr 28, 2009 06:26, endret 6 ganger.
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4513
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

Innlegg agrowheels » Man Apr 27, 2009 22:20

Holland ser ut som eit fint land. Kjempeflott turdokumentar,DeLutte :D
Buy land, they're not making it anymore...
agrowheels
Veteran
 
Innlegg: 1624
Registrert: Søn Mai 04, 2008 22:42
Bosted: Hordaland

Innlegg v@la » Man Apr 27, 2009 22:45

Utrolig flott av deg å dele turen(e) dine med oss! :D :D :D
"The next sentence is false. The previous sentence is true"
v@la
Hjelpemann
 
Innlegg: 23
Registrert: Tir Jan 06, 2009 22:21
Bosted: Skien


Innlegg tgx_slayer » Man Apr 27, 2009 22:46

in the first 4 shots, a fried of mine costums to be o that border taking pictures.. :D

nice pics :tommel:
Bilde
Brukerens avatar
tgx_slayer
Lærling
 
Innlegg: 289
Registrert: Lør Apr 25, 2009 22:00
Bosted: Portugal

Innlegg ArmyTrucker » Man Apr 27, 2009 23:50

kjekke bilder

Selv foretrekker jeg wienersnitzelen på vechta ;)
ArmyTrucker
Bileier
 
Innlegg: 7718
Registrert: Ons Jan 24, 2007 17:47
Bosted: STAVANGER

Innlegg Desperado » Ons Apr 29, 2009 19:41

DeLutte skrev:Bilde
Bilde


Artig hvordan folk tar bilder av de samme tingene... :D Takk for turen.
Bilde
Bilde
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier
 
Innlegg: 7835
Registrert: Ons Sep 06, 2006 00:13
Bosted: BERGEN !

Innlegg Sheriff » Ons Apr 29, 2009 21:09

Delutte, veit du historien om det flyet? og hvordan i svarte har de fått det dit?

FLOTT dokumentasjon av fine turer!!
Assumption is the mother of all fuck-ups!
Brukerens avatar
Sheriff
Veteran
 
Innlegg: 1745
Registrert: Tir Nov 20, 2007 13:18
Bosted: Trondhjæm:-)

Innlegg DeLutte » Ons Apr 29, 2009 21:32

Jo, jeg gjør da det.

Flyet tilhører 727 Communications.
Dette er et reklame og markedsføringsbyrå.

For å skape blest om seg selv, samt utnytte eiendommens reklamepotensiale like ved motorveien, så bestemte de seg for å kjøpe et fly.

Valget falt på en brukt Boeing 727 fra 1974. Den hadde fløyet i mange år for Australian Airlines, hovedsaklig innenlands der nede.

Det ble fløyet til Danmark og demontert så mye som mulig, for så å bli fraktet i deler til Skanderborg, like ved Århus.
Der ble flyet satt sammen igjen, og innvendig innredet til flotte kontor og små konferanserom med luksuspreg.

Og det har utvilsomt betalt seg. Foreløpig har 3000 personer i ledende stillinger deltatt på presentasjoner og konferanser i flyet.
Man har beregnet at det til nå har skapt reklameomtale i aviser og blader til en verdi av 8 millioner.
Og 44000 bilister passerer flyet hver dag :)
Før flyet kom opp, så hadde 15% av deres potensielle mulige kunder hørt om firmaet og visste hvem de var.
Etterpå, så svarte hele 85% av de spurte, at de hadde god kjennskap til 727 Communications


De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4513
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne


Innlegg Sheriff » Ons Apr 29, 2009 22:05

Tusentakk for svar. Jeg visste jeg kunne stole på deg :)

Du skal tro jeg ble forundret første gangen jeg kjørte forbi og så at det sto et fly på plena der..Ble mye til en sindig(syndig) trønder det :D
Assumption is the mother of all fuck-ups!
Brukerens avatar
Sheriff
Veteran
 
Innlegg: 1745
Registrert: Tir Nov 20, 2007 13:18
Bosted: Trondhjæm:-)

Innlegg Arve » Ons Apr 29, 2009 22:30

Flotte bildeserier her DeLutte! :D Artig å se på det store utland som eg såvidt har beveget meg i ;)
Bilde<-- Hjemmesiden min, oppdatert 26. november 2012!!!
Arve
- Fotonerd -
 
Innlegg: 1046
Registrert: Tir Jan 09, 2007 16:10
Bosted: Lillesotra utenfor Bergen

Innlegg adri » Fre Mai 01, 2009 23:59

DeLutte skrev: På dette stedet traff jeg en Toten bil. Det var en FH med ei svensk regga tralle. Stod Sivesind på trekkvogna.
Og det var omtrent den eneste norske bilen jeg traff sør for Padborg. Ikke mange nordmenn igjen på kontinentet nå.


Tralla var nok helt sikkert en PNO leietralle. Er lenge sia jeg har sett den Volvoen nå.
Var Sivesind pappa kjørte for da han kjørte for Toten.

Utrolig bra reisebrev. Bruker dere bommene på tralla mye?
Counting all the assholes in the room. Well I'm definitely not alone.

www.mooypictures.com
Brukerens avatar
adri
Co-administrator
 
Innlegg: 7366
Registrert: Lør Okt 29, 2005 15:59
Bosted: Molde/Raufoss

Innlegg knutV8 » Lør Mai 02, 2009 16:54

DeLutte: det ser ut som e utrolig flott tur ja får eg vere med på den turen en gang eller? ;)
vil ha scania men jobber for (Fretex) en liten stund:(
knutV8
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 370
Registrert: Tir Feb 10, 2009 23:05
Bosted: bergen

Innlegg DeLutte » Lør Mai 02, 2009 17:57

adri skrev:
Utrolig bra reisebrev. Bruker dere bommene på tralla mye?




Kommer an på lasset, mange ting tåler jo å settes oppå hverandre.
De er vel i bruk 1-2 ganger pr måned.

Har alltid med 11 finerplater på 125 x 250 cm, som kan legges oppå bommene, slik at det blir et ekstra gulv om nødvendig.

Brukte forresten bommene da jeg kom hjem og hadde tømt bilen.
Vi lastet da opp et Sverigelass, som bestod av 2 ploger, noe stykkgods og 9 lastemeter med dører.

Vanligvis, så fletter vi plogene inn i hverandre, to og to.
Det gikk imidlertid ikke her, de var forskjellige og skjærene gikk hver sin vei.
Løsningen ble å sette den ene plogen oppå den andre bakfra, da gled skjærene inn imellom hverandre.
Det ble litt ustødig, så dermed hang vi den øverste plogen inn på bommene, før vi så bygde under den med klosser i tillegg.


Bilde



Bilde



Er morsomt å montere det i utlandet. Mange sjåfører er nyskjerrige, de har ikke sett slikt der nede :)



De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -
 
Innlegg: 4513
Registrert: Lør Des 01, 2007 23:39
Bosted: Bryne

ForrigeNeste

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest