brukar´s erfaringer

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

brukar´s erfaringer

Innlegg brukar » Søn Feb 12, 2006 13:04

Kan kanskje bli en vell stor utfordring for meg å starte et emne med seg selv. Mange fallgruver vedrørende et slikt utgangspunkt, - men den som intet våger...

Navnet brukar kommer seg av den gang for maaange (ja ja ikke SÅ mange da) år siden da jeg skulle søke om å få et brukernavn. Og da bestemte Telenor at vi gjør som vanlig: Tar de tre første bokstavene i første og de tre første i etter, - ev. mellomnavnet og snur de om. Enkelt, demokratisk og greit. Hva navnet er? Ei nøtt det lar seg gjøre å gruble på, - inntil videre.

Som 49.mod som har rekt etter veien siden 1976 da jeg utvidet til kl.II, har det hopet seg opp en pen samling historier som ikke engang er godt løyet, men faktisk helt sanne. (har kommet over DET stadiet he he)
Jeg tenkte jeg kunne legge de til denne tråden etter hvert som skrivekløen tok overhånd. I denne omgang vil jeg kun ta med det "generelle" med denne karen.

Jeg har bodd i Sør-Trønderlag, - la meg understreke Sør-Trønderlag (allerede nå får jeg vel noen til å rynke på øyenbrynene) :!: (koslig det) i hele mitt voksne liv, og endel av mine første leveår. Til tross, - eller kanskje på grunn av det er jeg født i Horten. DET er vanskelig å høre i dag. Etter å ha startet sin yrkeskarriere som diskenspringer som 16-åring, ble det etter hvert en tur til sjøs, 3 år i marinen, enda en tur til sjøs, samt litt rep. av hvitevarer før "uroræva" igjen ble for vanskelig å tøyle. Derfor var den neste utfordringen å utvide til STOR BIL. Jøye meg, DET var tøft det.
Den dagen jeg gikk ut av Bilsakkyndiges kontor med lappen i hånd, var vel noe av det største jeg syntes å ha oppnådd. 9 uker på skolebenken kunne tære hardt på hvem som helst, så utløsningen var enorm. Tenk at JEG greide dette. 25 spørsmål i kl.I hvor jeg hadde 2 feil, samt 100 spørsmål i kl. II hvor jeg besto. Ant. feil her husker jeg ikke, - eller jeg har fortrengt de. Det komiske i den forbindelsen var da en av elevene i den andre klassen fikk se sine resultater, og det ble ymtet om at han kanskje mistet sitt kl. I-sertifikat da han hadde 15 feil på kl.I-spørsmålene. Puhh. han ble rimelig svett et par minutter du. Han fikk nå kjøre heim til Tr.heim der han bodde i alle fall.

Så tok tiden på landeveien fatt.
Den første oppgaven skulle jeg løse som vikarsjåfør for et meieri. 96 leverandører på to dager. Ok, her måtte man brette opp armene. Og den første frustrasjonen kom da jeg kom inn til meieriet et par timer etter normal leveringstid. Hmm, hvorfor jeg var så sein? Nei, si det?
Det hender man blir LITT seinere når hver bonde var litt jabbsjuk, eller skulle ha meg til å hjelpe han med å dra ut en kalv, eller hekte på silosvansen, eller .....ja årsakene var ikke få. Dette kunne ikke fortsette. Bøndene måtte se å få hjelp fra naboen, ikke fra meg. Jeg kunne ikke risikere at morgendangens osteysting ble forsinket fordi jeg skulle hjelpe 96 bønder. Det gikk bare ikke.
Man lærer som kjent så lenge man lever.

Siden ble det ca. 3 år hos Lomundal Transport, 8 år og 6 mndr. hos H.O.B., 10 år hos Klæburuten, før St. Elisabeth fikk meg som pasient.

Angina er som de fleste vet det samme som å være "innfeit". Oksygenet som fraktes med blodet kommer ikke hurtig nok frem til motaker fordi det ligger så mye slagg i veien som hindrer transporten. Dermed blir man litt anpusten i tunge tak. Det ble å sette inn noen "bypass" for å lette på fremkommeligheten, og da de rulla meg av DET bordet, fikk jeg følelsen av å få et stempel i pannna hvor det sto. Uføretrygdet.Nesten like dann som på kjøttsentralen.
DET skulle bare ikke skje, fant jeg ut av. Mine landsmenn begynte å se rart på meg når jeg "sloss" både med byråkrartiet, leger og til dels arbeidsgivere for å få komme tilbake bak rattet. Det ble en kamp jeg ikke unner noen.

Til slutt var det en bileier som hadde fått for seg at det kunne være noe å hente av disse gamlegutta som hadde noen år på baken, eller på lastebilplanet. Dermed ble det noen måneder nedover Danmark og Tyskland. Aberet ble bare etter hvert at det var langt til arbeidsted (5 timers kjøring) og at periodene på 5 og 6 uker hjemmefra ble i lengste laget for de jeg delte postkasse med.
Men nå hadde flere sett min tilstedeværelse langs veien, og telefonene kom sigende inn. Du verden for en tilfredstillelse og seier for "kampen" for tilværelsen.

I skrivende stund har jeg litt problemer med at jeg er i søteste laget, ( sier jentene ;-) ) Derfor er jeg inne for å lære meg å stikke meg selv i skinnet et par ganger for dagen. Samt at jeg vil få en runde med fylkeslegen etterpå. Men som sagt, - jeg har kjempet før. Og en ting er sikkert, - tar du rattet fra meg, tar du også livsmotet i samme slengen.
Som sagt, noen historier vil bli hengt ved dette emne etter hvert, hvist jeg får lov av adm. (?)

Til slutt en aldri så liten henstilling til dere som holder på å lærer dere dette faget, - yrket. For et fag er det faktisk.
Kjør etter forholdene, og la skilting være skilting. Husk vi MÅ IKKE kjøre 70 fordi om det er lov. 35 kan også være for fort i noen situasjoner. Og de gangene du er HELT alene på veien vil du aldri oppleve.Noen er bak eller forran deg, - hele døgnet.
Ha en givende transport der dere farter langs veiene våre og "utaskjærs".
Flemming
Sist endret av brukar den Tor Mar 23, 2006 15:03, endret 5 ganger.
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Adriver » Søn Feb 19, 2006 14:11

Stå på å ikke gji opp. Som jeg skjøner så har du kjempet før og veit du ikke får noe gratis. Jeg var litt heldigere i min kammp for å få fornyet setifikatet etter at jeg mistet venstre leggen i en trafikk ulykke. Jeg skjønte det kune bli noe tull for å få beholde setifikatet på stor bil så jeg startet i god tid før det gjikut. Den gangen bode jeg på hybel i Kristiansund omskolering etter ulyk. Jeg fikk den obligatoriske lege erklæringa og stakk innom biltilsynet i Kristiansund. Det såg på legeerkleringen og jeg fikk besjed om at jeg kunne ikke kjøre stor bil noe mer. Vel litt slukøret gjikk jeg der i fra og tenkte F*.% i H&*... vel jeg er ikke den som tar et nei for et nei så jeg tenkte jeg for prøve andre steder. Så en Fredag etter skolen og på tur hjem til Vestnes hadde jeg god tid ti lneste ferge, og fant ut jeg kunne stikke inom biltilsynet i Molde. Kom inn døra der trefte jeg på en hygelig dame som jeg ble stående og diskutere håndball med for jeg var en meget aktiv håndball dommer den gangen, og hun var aktiv i håndball milijøet i Molde, så etter noe håndball prat lurer hun på hva jeg egentli skulle hos biltilsynet. Jeg fremfører mit eren om å fornye setifikatet, ja sier hun det var det hun som styrte med. Hun får legeerklæringen også hun henger seg opp i det beinet jeg hadde mistet men hun setter seg ned å finleser regelverket på dette området. Etter en stun slår hun sammen boka å sier dette gjelder ikke deg. Jeg fikk fornyet setifikatet og gjikk der fra lykelig og glad for no var det 10 år til neste gang. Dette viser bare hvor stor forskjel det er på hvem man møter i systemet og hva utfalet blir. Får du nei etsted så prøv andre steder for før eller senere vil du lykes. lykke til og stå på!! :)
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg Adriver » Lør Mar 04, 2006 19:19

Vel brukar I veit ikke "greier ikke å plasere" deg, men eg regner med at du veit ken i e. (litt dialekt innimelom går vel greit). Eg var vel i grunen nokso godt kjent blant folk i kommunen, både fra eg var med fadern på mellkeruta som guttunge, og etter at eg skjølv begynte å gjøre mine sprell. Får se om eg får tid til å stikke innom deg på Brasta i påska når eg skall oppover. Har greid å lure meg til 14 dager fri da. ;)
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg brukar » Fre Mar 10, 2006 09:19

Adriver skrev:Vel brukar I veit ikke "greier ikke å plasere" deg, men eg regner med at du veit ken i e. (litt dialekt innimelom går vel greit). Eg var vel i grunen nokso godt kjent blant folk i kommunen, både fra eg var med fadern på mellkeruta som guttunge, og etter at eg skjølv begynte å gjøre mine sprell. Får se om eg får tid til å stikke innom deg på Brasta i påska når eg skall oppover. Har greid å lure meg til 14 dager fri da. ;)

Jeg håper linken kan gi deg noen tips på din frustrasjon. Ikke rart du ikke greier å plassere meg i bildet "Vestnes kommune". Kun få år siden jeg flyttet hit.
Kommer du på disse trakter, skal jeg få over kjelen.
Flemming

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg JANO » Fre Mar 10, 2006 15:31

Adriver skrev:Stå på å ikke gji opp. Som jeg skjøner så har du kjempet før og veit du ikke får noe gratis. Jeg var litt heldigere i min kammp for å få fornyet setifikatet etter at jeg mistet venstre leggen i en trafikk ulykke. Jeg skjønte det kune bli noe tull for å få beholde setifikatet på stor bil så jeg startet i god tid før det gjikut. Den gangen bode jeg på hybel i Kristiansund omskolering etter ulyk. Jeg fikk den obligatoriske lege erklæringa og stakk innom biltilsynet i Kristiansund. Det såg på legeerkleringen og jeg fikk besjed om at jeg kunne ikke kjøre stor bil noe mer. Vel litt slukøret gjikk jeg der i fra og tenkte F*.% i H&*... vel jeg er ikke den som tar et nei for et nei så jeg tenkte jeg for prøve andre steder. Så en Fredag etter skolen og på tur hjem til Vestnes hadde jeg god tid ti lneste ferge, og fant ut jeg kunne stikke inom biltilsynet i Molde. Kom inn døra der trefte jeg på en hygelig dame som jeg ble stående og diskutere håndball med for jeg var en meget aktiv håndball dommer den gangen, og hun var aktiv i håndball milijøet i Molde, så etter noe håndball prat lurer hun på hva jeg egentli skulle hos biltilsynet. Jeg fremfører mit eren om å fornye setifikatet, ja sier hun det var det hun som styrte med. Hun får legeerklæringen også hun henger seg opp i det beinet jeg hadde mistet men hun setter seg ned å finleser regelverket på dette området. Etter en stun slår hun sammen boka å sier dette gjelder ikke deg. Jeg fikk fornyet setifikatet og gjikk der fra lykelig og glad for no var det 10 år til neste gang. Dette viser bare hvor stor forskjel det er på hvem man møter i systemet og hva utfalet blir. Får du nei etsted så prøv andre steder for før eller senere vil du lykes. lykke til og stå på!! :)

:arrow: Denne historien er bare en av mange når det gjelder biltilsynet i Kristiansund,men endelig nå går 2 stk av med pensjon der å da kansje dem kan få samme praksis og regel verk der som resten av landet og ikke ha sitt eget tryne verk å va dem synest selv er best :!: :!:
JANO

Innlegg Adriver » Lør Mar 11, 2006 09:35

brukar du veit det det fins et ortak som heiter. alle kjener apa men apa kjener ingen. Den passer i grunnen veldig godet. For det var om ikke alle men i vertfal det fleste, som viste hvem jeg var er på Vestnes og delvis Romsdaln og nordere del av sunmøre. Både gjenom politiken, håndball dømminga og den oppveksten jeg hadde på melkeruta. Ellers runt om for jeg har aldri vært red for å stikke frem hode. Det er som ene nevøen min sier du kjener folk over alt og han har i grunnen ret for jrg kjener folk mer og mindre over hele Norge dårligest er Sørlandet.
Adriver mob: 95236777
Adriver
Langtransportsjåfør

Vrang eller vrien, - to sider av samme sak

Innlegg brukar » Ons Mar 28, 2007 21:01

Her på mandag denne uke, - mandag 26.03.07 kl. 15:20 utspant seg en "meningsutveksling" jeg gjerne kunne ha vært foruten.

Og jeg slutter aldri å undre meg over mine medmenneskers psyke i gitt situasjon, - det være seg kjønn, alder, vilje, mental stabilitet eller andre ytre påvirkninger som gjør at vi reagerer slik vi gjør.

Klokken 15:20 står jeg med min semi forran porten til et verft på Vestlandet og vil inn for å få levert tre kolli varer. To kolli må ha truck for å lastes av, - det tredje kunne jeg laste av med hendene, - 46 kg.

Jeg ble spurt av vaktmannen i hans lille bu om jeg hadde en avtale?
???????????????
Der kom mitt første hakeslepp.
Nei, - det visste jeg ikke at jeg måtte ha.

Du må ha en avtale for å få losset etter kl. 15:00. Nå har alle gått heim.
(alle?)
Du får komme igjen i morgen.

Jeg kjente allerede da at nakkehårene mine begynte å bevege seg.

Mener du at jeg må stå her og vente et halvt døgn for å få losset tre kolli?

Ja, det mener jeg.

Jeg ble litt mere nærgående. Det mener du ikke.

Det ble foretatt noen telefoner, bl.a. til lagersjef. Han lirte av seg de samme ordene, - og samme holdningen. En ny samtale i talatuten til en høyere i hierarkiet. Holdningen var den samme.

Tilbake til vaktmannen. Han dro litt på det. Men for å få losset i dag, kunne det muligens la seg gjøres for 1200 kroner. Et tusen to hundre.
Jeg kjente jeg begynte å bli irritert. Og da kan det hende jeg blir litt på kanten.

Nå er det i allmindelighet avfallstoffer jeg sender ned i toalettskåla. Jeg har ennå ikke greid den saken å drite penger. Vaktmannen skjønte at han hadde fått meg irritert, men ga seg ikke på sitt standpunkt.

Du innehar jo nøkler til det meste.
Jo det hadde han.
Da kan du jo låse opp der trucken(e) står, og la meg få låne en så losser jeg kolliene selv. Du kan jo bare skrive under på motatt varer.

Nja, bare et problem, - trucken står ute, men nøklene er innelåst i et skap. Og til det skapet har jeg ikke nøkler.

Er du HELT sikker på det? Jeg ble meget nærgående. Han blunket, men fastholdt sin påstand.

Jeg hadde nok kjøretid til å komme meg til lasteplass samme ettermiddag, - for å få begynne lasting morgenen etter. Men på grunn av ei holding i bedriften som definitivt ikke var villig til å løse en oppgave, så ble det til at jeg måtte overnatte på stedet.

Jeg kjørte i frustrasjon ned på kaia på stedet og surmula ei stund. Gikk og kjøpte meg litt tørrmat, - spiste og la meg. Og sovna. Klokka 16:30.

Våkna 21:00. Starta opp og parkerte så nær bommen på bedriften, at han måtte skrape den borti bilen for å få den opp. Dette for å vekke meg om jeg skulle sovne av. Tross vekkerklokke og 10-12 timers søvn. Jeg la meg igjen og sovna sannelig igjen. Måtte ut å tisse på natta, men det forhindret ikke at Ole Lukkøye atter en gang lulla meg inn i de dype drømmer.

Jeg hørte skramlinga, og noen skjellsord. Jeg var fortere på beina enn fanden selv, og i samme minutt som bommen var oppe, var jeg inne på bedriften. Jeg hadde aldri vært der før, men fikk øye på truckene og parkerte like ved de. Fikk opp sia, - og på ei karmtralle kan det være litt arbeidssomt, men argtoet hjalp meg så all motstand fra materiellet var fånyttes.
Kapellet oppe og jeg strena bort til en kar som hadde begynt å fyre opp truckene. Klokka var da 06:15.

Kan du losse disse kolliene for meg?

Ja det kan jeg, - (he he) når kokka blir syv.

Men ikke nå?

Nei, for svarte, - jeg jobber da ikke akkord!

Jeg trudde det skulle svarte for meg. Jeg fikk en visjon om ei lunte og en lighter. Den brant ikke , - ennå.

Men det var håp. Klokka 06:55 kom han og løftet av de to kolli. Den tredje hadde jeg revet ned av platten i frustrasjon. Nå var det heldigvis kun gummipakninger til de glassene jeg hadde fått losset, så de tålte fallet. Akkurat seks minutter tok det å losse disse to kolliene. For det venta jeg fjorten og en halv time.
Den dagen og den bedriften vil jeg vel huske enda noen timer.
Flemming

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Stuttjukken » Ons Mar 28, 2007 21:16

Heiter denne bedriften "Trygdekontoret", Brukar. Dei skal visst vera så til dei grader umenneskeleg firkanta, eller heller trekanta.............
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Adriver » Ons Mar 28, 2007 21:54

Det må i vertfal være ei verne bedrift ingen tvil om det.
Adriver mob: 95236777
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg X-trucker » Tor Mar 29, 2007 16:52

Lest 1000 gonga.Gratulasjon :D
Life is a highway, I wanna ride it all nite long!
Scania - King OFF The Road
Brukerens avatar
X-trucker
Lærling

Innlegg bigswede » Man Des 24, 2007 17:54

God Jul og Godt Nyttår
~2006 Norge, Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia, Frankrike, Spania, USA 2013~
Brukerens avatar
bigswede
Bileier

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest