Bilisters syn på Transportyrket og Norges trafikkbilde

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Bilisters syn på Transportyrket og Norges trafikkbilde

Innlegg Starcraft » Man Apr 07, 2008 21:07

Har prata med noen kamerater en del om detta med lastebiler langs Norske veier, og de har formeninga om at det er bare grisekjøring og idioter som kjører lastebil, og at de ikke skjønner seg på trafikk bilde. De oppfører seg som de skulle eid hele veien, ikke gidder de å slippe forbi og at de enten kjører som noen griser eller så bare ligger de under fartsgrensa på vintesrtid og og ska opp i fart på strekken og bremse ned i svingene.

De sier at lastebilsjåførene må lære seg å tilpasse seg etter at de store å tunge kjørtøy i forhold til bilene.

Så sier jeg av det jeg har opplevd av de titllas gangene jeg har vært med av alle hendelser i trafikken at det er mange billister som ikke klarer å oppføre seg forsvarlig i trafikken med forbikjøring osv. Og at det heller er billister som må tilpasse seg at lastebiler er tunge kjørtøy og at de bruker lang tid å bremse og at det er faktisk store krefter i gang.

Og med detta kommer vi også inn på at det er så masse stygg kjøring enn i eks. nabolandet Sverige. Trafikken er mye roligere og folk tar mer hensyn, de kjører ikke forbi i svinge rå buser fram som det de gjør i Norge. Men da sier de også at det er like mye drittkøring i Sverige og andre land enn Norge.

Så sier jeg at detta har jeg hørt masse om og opplevs selv med egene øyner også. Vi var for litt sida i Sverige, det var ikke ett eneste tillfelle vi traff på i løpet av tre dager det det var noe griskjøringer eller noe slik vi ser av i Norge hele tida. Så nærmer vi oss grensa og komme ri en rundkjøring, og da peiser det en bil uti rett forran oss når vi er langt uti runkjøringa, og dte var så klart en Nordmann. Og senere inn i Norge, mange stygge forbikjøringer inn i svinger og bare tull.

Er derfor jeg skriver detta med at jeg vill høre synnpunkt fra andre også hva dere mener om det med att billisters syn på lastebilyrket og de rundt det og med at Norge, spessilet Oslo er det så kaos og masse griskjøring i forhold til eks. Sverige.

Er ikke den beste til å formulere meg men håper at det er forståelig og at folk kan komme med synnspunkt om denna saken :)
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Innlegg jarl » Søn Aug 09, 2009 23:51

Jeg har også erfart med å kjøre innlandsvägen i Svergie, at svenske billister er en stor porsjon mer samarbedsvillige. Den siste bilen jeg kjørte forbi før jeg entret Norge i Hedmark var en norsk turist, som ikke enset at jeg kjørte forbi, men så økte farten for å kjøre etter meg.

I norge er veiene for lite arbeidet med, det er ofte ingen forbikjøringsmuligheter, og veldig mange trafikkanter fokuserer faktisk på å motarbeide hverandre i frustrasjon i trafikken. Det skal ikke mye til å være en god trafikkant, man må ta hensyn og være aktiv. Dette gjør veldig få trafikkanter her i norge, og samtidig som mange forbanner seg over hvordan "alle andre er idioter" i trafikken, så er så å si de fleste drittsekker, de gjør ikke det rette trafikkmessig, som å hjelpe lastebiler ut ved å slakke på gassen og blinke med hovedlys 100m før en lastebil ved en utkjørsel. Normenn flest ikke forstår at slikt må gjøres hvis trafikken skal fungere smertefritt i et land med så dårlige veier som her.
Vi har de dårligste veiene, men det er folkeskikken det mangler fullstendig på, og folkeskikk handler om folk flest.
Altså handler norges dårlig trafikkavvikling ikke om lastebilsjåfører, etter min erfaring.
jarl
Sykkelbud

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest