Bilisters syn på Transportyrket og Norges trafikkbilde

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Bilisters syn på Transportyrket og Norges trafikkbilde

Innlegg Starcraft » Man Apr 07, 2008 21:08

Har prata med noen kamerater en del om detta med lastebiler langs Norske veier, og de har formeninga om at det er bare grisekjøring og idioter som kjører lastebil, og at de ikke skjønner seg på trafikk bilde. De oppfører seg som de skulle eid hele veien, ikke gidder de å slippe forbi og at de enten kjører som noen griser eller så bare ligger de under fartsgrensa på vintesrtid og og ska opp i fart på strekken og bremse ned i svingene.

De sier at lastebilsjåførene må lære seg å tilpasse seg etter at de store å tunge kjørtøy i forhold til bilene.

Så sier jeg av det jeg har opplevd av de titllas gangene jeg har vært med av alle hendelser i trafikken at det er mange billister som ikke klarer å oppføre seg forsvarlig i trafikken med forbikjøring osv. Og at det heller er billister som må tilpasse seg at lastebiler er tunge kjørtøy og at de bruker lang tid å bremse og at det er faktisk store krefter i gang.

Og med detta kommer vi også inn på at det er så masse stygg kjøring enn i eks. nabolandet Sverige. Trafikken er mye roligere og folk tar mer hensyn, de kjører ikke forbi i svinge rå buser fram som det de gjør i Norge. Men da sier de også at det er like mye drittkøring i Sverige og andre land enn Norge.

Så sier jeg at detta har jeg hørt masse om og opplevs selv med egene øyner også. Vi var for litt sida i Sverige, det var ikke ett eneste tillfelle vi traff på i løpet av tre dager det det var noe griskjøringer eller noe slik vi ser av i Norge hele tida. Så nærmer vi oss grensa og komme ri en rundkjøring, og da peiser det en bil uti rett forran oss når vi er langt uti runkjøringa, og dte var så klart en Nordmann. Og senere inn i Norge, mange stygge forbikjøringer inn i svinger og bare tull.

Er derfor jeg skriver detta med at jeg vill høre synnpunkt fra andre også hva dere mener om det med att billisters syn på lastebilyrket og de rundt det og med at Norge, spessilet Oslo er det så kaos og masse griskjøring i forhold til eks. Sverige.

Er ikke den beste til å formulere meg men håper at det er forståelig og at folk kan komme med synnspunkt om denna saken :)
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Innlegg crazy1 » Tir Apr 08, 2008 00:33

Om du leser det du har skrevet og reflekterer litt over det så ser du nok at mange har veldige problemer med å sette seg selv i andres situasjon. Det går i meg først , så meg igjen et par tre ganger før en eventuelt kan vurdere om en skal tenke på andre, kalles egoisme. Men det jo slik det er blitt her på berget desverre. Min vurdering er vel at det er individer i begge grupper som aldri skulle fått tatt i et ratt, men slik er det nå engang og det må vi bare leve med. Vi som kjører store og tunge biler har og en rett til å være på veien og går det tregt opp en bakke så ønsker jeg å slippe andre forbi, men det blir bare dumt å stoppe opp for da vil jeg hindre andre som kommer enda lengre bak. Er heller ikke så enkelt å holde en grei avstand til foran kjørende når farten variere med opptil 20km alt etter hva som opptar den sjåføren, kan godt hende at jeg kan komme litt nærme da selvom mitt skrekkscenario er å kjøre over en foranliggende bil.

Det jeg vil frem til er at vi er nødt å leve med hverandre og etter beste evne vise hensyn, og i det ligger en erkjennelse av at ingen av partene har "rett". Det en har rett til er å kunne ferdes på veien noelunde sikkert og at en skal opptre på en slik måte at andre og kan det.
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Starcraft » Tir Apr 08, 2008 09:06

Glemte kanskje å nevne det ja, så klart er det ganke likegyldig i detta også, med at det er masse lastebile rsom også kjører stygt.

Opplever jo veldig ofte at biler kjører forbi inn i svinger og buser ut i rundkjøringer.

Så ville bare høre hva andre mener også...
\8/ Halling Frakt \8/
Brukerens avatar
Starcraft
- Halling -

Innlegg Arvid_S » Søn Apr 27, 2008 21:20

Starcraft skrev:Har prata med noen kamerater en del om detta med lastebiler langs Norske veier, og de har formeninga om at det er bare grisekjøring og idioter som kjører lastebil, og at de ikke skjønner seg på trafikk bilde. De oppfører seg som de skulle eid hele veien, ikke gidder de å slippe forbi og at de enten kjører som noen griser eller så bare ligger de under fartsgrensa på vintesrtid og og ska opp i fart på strekken og bremse ned i svingene.

Tror de aller fleste yrkessjåfører har blitt presentert for disse synspunktene. Det samsvarer jo godt med det faktum at langt over halvparten (husker ikke det eksakte tallet, men mener det faktisk var opp mot 90%) av de spurte i en undesøkelse så på seg selv som en over gjennomsnittet dyktig bilfører.

Den største utfordringen er at man har så totalt forskjellige synsvinkler på denne problemstillingen. Å få Ola bilist til å forstå HVORFOR man er nødt til å ha en noe annerledes kjørestil med tyngre kjøretøyer er ikke enkelt. Ennå vanskeligere er det å forklare at det er uendelig stor forskjell på å kjøre en distribusjonsbil som veier kanskje 15 tonn, kontra et fullastet vogntog med 50 tonn totalvekt.

Noen enkel løsning på denne problematikken tviler jeg på at det finnes, men det er mange forholdsvis enkle tiltak som hver for seg kan bidra til å bedre trafikksikkerheten OG vanlige folks syn på oss som har arbeidsplassen på veien.

Et tiltak jeg personlig har stor tro på, er at man for å få førerkort, uansett klasse, bør ha minimum en dobbelttime i et vogntog (eventuelt simulator?), i en personbil, og det samme på en motorsykkel. Svært mange (for ikke å si de aller fleste) konfliktsituasjoner i trafikken kunne vært unngått dersom ulike trafikantgrupper hadde bedre forutsetninger for å forstå hverandre.

Hadde vært interessant å få igang en konstruktiv debatt rundt dette temaet, og der tror jeg forumet her er et bra sted å starte. Tilsammen representerer brukerne her mange hundre års erfaring fra veien, så kompetansen skulle det ikke være noe i veien med. Debatten går jo allerede heftig på mange av nettavisene, men desverre er majoriteten av innleggene der direkte useriøse (av typen "hva skal vi med lastebiler så lenge vi har jernbane" eller "få de jævla cowboyene bort fra veiene")...
Brukerens avatar
Arvid_S
Lærling

Innlegg crazy1 » Søn Apr 27, 2008 22:10

Arvid_S skrev:Et tiltak jeg personlig har stor tro på, er at man for å få førerkort, uansett klasse, bør ha minimum en dobbelttime i et vogntog (eventuelt simulator?), i en personbil, og det samme på en motorsykkel. Svært mange (for ikke å si de aller fleste) konfliktsituasjoner i trafikken kunne vært unngått dersom ulike trafikantgrupper hadde bedre forutsetninger for å forstå hverandre.

Interessant det du sier der, selv har jeg tro på konseptet med gjensidig respekt, noe som ser ut som om det ikke eksisterer lengre i samfunnet generellt, og desverre også i trafikken. For min del må jeg se og forstå hva som skjer i trafikkbildet for å kunne kjøre sikkert, og det er klart at om jeg misforstår eller noen finner på et sprell så sliter eg bigtime ihvertfall om totalvekta nærmer seg 50 tonn.
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Arvid_S » Søn Apr 27, 2008 22:36

crazy1 skrev:Interessant det du sier der, selv har jeg tro på konseptet med gjensidig respekt, noe som ser ut som om det ikke eksisterer lengre i samfunnet generellt, og desverre også i trafikken. For min del må jeg se og forstå hva som skjer i trafikkbildet for å kunne kjøre sikkert, og det er klart at om jeg misforstår eller noen finner på et sprell så sliter eg bigtime ihvertfall om totalvekta nærmer seg 50 tonn.

Er helt enig i deg at gjensidig respekt er viktig. Og det koster liksom så uendelig lite å være litt smidig i trafikken, holde igjen litt for å slippe innpå en bil ved køkjøring, ikke nødvendigvis ALLTID stå på sin rett, vise litt hensyn ved møting på smal vei osv, men dette har desverre blitt merkbart dårligere de siste årene. Min erfaring er at de aller fleste yrkessjåfører faktisk ER hensynsfulle, men det er desverre de FÅ som ikke er det folk legger merke til.

At noe bør/må gjøres for å rette på dette, tror jeg vi er enige om, utfordringen er å finne de rette tiltakene.
Brukerens avatar
Arvid_S
Lærling

Innlegg Synnøve » Lør Okt 18, 2008 08:29

Som bilist med en del sitte-på-efaring fra storbil har jeg som resten her sett de utroligste ting, -i hele trafikkbildet! Det går ikke en tur uten at jeg nesten blir sjokkert over hvordan det går an å oppføre seg i trafikken, og hva folk faktisk tør å utsette seg for. Dette gjelder også når jeg kjører personbil(åpentlyst) til mine hjemtrakter i ny å ne. Det jeg vil fram til er at det gjelder i HELE trafikkbildet, ikke bare mot dere yrkessjåfører. Jeg respekterer dere og vet at de flest gjør en god jobb, men ble likevel forbanna og redd for noen helger siden da jeg var på vei hjem og skulle over den smale brua rett sør for Berkåk (dere vet). Jeg ligger i en liten rekke med biler og ser ikke traileren før jeg er midt på brua. Jeg står med snuten på bilen over brua men jeg selv har bråbremset overbevist om at nå smeller det. Jeg ser hjørnet på tralla dure mot meg når han svinger inn på brua, bøyer meg noe over til den andre siden i bilen min og venter det verste. Han kunne ikke vært mange centimeterne unna meg men det gikk bra, -selvfølgelig! Han visste nok helt klart hva han gjorde og hvor bilen hans lå, men for MEG var dette en skrekkopplevelse!.. Jeg er glad guttungen sov i baksetet og ikke så dette. Jeg ble veldig redd og sint etter dette, men jeg vet jo at han mest sannsynlig hadde kontroll, men det var veldig ubehagelig det skal jeg si dere, for jeg hadde ikke hatt mye å stille opp med mot en semi. Men jeg har opplevd mange skremmende opplevelser med medbilister også, men det blir ikke det samme siden jeg har en trafikksikker bil og det på en måte blir en-mot-en hvis dere skjønner... :)

Det finnes gode og dårlige sjåfører på og i alle slags kjøretøy, sånn er det bare, og ingen skal måtte stå til ansvar for den ene eller den andre gruppen. Hver mann for sin hatt sier nå jeg.

Synnøve :)
(som ikke liker å være sykkelbud)
Brukerens avatar
Synnøve
Hjelpemann

Innlegg Stuttjukken » Lør Okt 18, 2008 09:53

Når Synnøve har skrive 15-20 innlegg til, slepp ho og vera sykkelbud lenger. Småbilar sin opptreden i omgang med storbiltrafikken er eit studium verd, med mange mysteriar og løysa. Vel, står eg og ventar på grønt lys i eit kryss med fleire felt mot krysset, og det står ein lastebil eller anna storbil i feltet ved sida av, kan eg finna på og unngå og stoppa ved sida av den, men stoppa bak heile lastebilen. Så er det då at småbilen bak meg att finn på og fløyta og står i, fordi eg ikkje køyrer inn i blindsoma til lastebilen. I tillegg ligg det gjerne småbilar på andre sida av meg som smett inn framfor meg og inn i blindsona til lastebilen. Det er mykje rart som føregår oppe i hovudet til mange småbilsjåførar, tydelegvis.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Egen erfaring

Innlegg RHSConsulting.no » Tor Jun 04, 2009 08:23

Har blitt skremt. Var ute og kjørte med privatbilen min her en kveld, og lå i 95 i 80-sona. Da blir jeg tatt igjen av to tollpost-trailere, og den ene kjører opp på sida mi og begynner å legge seg inn med en gang, eller regelrett presse meg ut av veien. Jeg så bare et PP skilt i bakruta og et lys i hvert speil, pluss sidemarkeringslysa på bilen som kom nærmere.

Siden jeg har kjørt i 13 år selv, syntes jeg ikke akkurat at dette bidrar til et bedre bilde. Og uten å henge ut noen, så virker det som tollpost har dårligst tid av alle her i landet :)

Uansett, kjør forsiktig og vi overlever alle :D
Rune
RHS Consulting
Begynner å savne livet langs veien
RHSConsulting.no
Sykkelbud

Re: Egen erfaring

Innlegg mrolsen » Tor Jun 04, 2009 19:29

RHSConsulting.no skrev:Har blitt skremt. Var ute og kjørte med privatbilen min her en kveld, og lå i 95 i 80-sona. Da blir jeg tatt igjen av to tollpost-trailere, og den ene kjører opp på sida mi og begynner å legge seg inn med en gang, eller regelrett presse meg ut av veien. Jeg så bare et PP skilt i bakruta og et lys i hvert speil, pluss sidemarkeringslysa på bilen som kom nærmere.

Siden jeg har kjørt i 13 år selv, syntes jeg ikke akkurat at dette bidrar til et bedre bilde. Og uten å henge ut noen, så virker det som tollpost har dårligst tid av alle her i landet :)

Uansett, kjør forsiktig og vi overlever alle :D

er du sikker på at du lå i 95 i 80 sona, siden lastebiler har sperre på 90
martin olsen
mrolsen
Lærling

Re: Egen erfaring

Innlegg Arvid_S » Tor Jun 04, 2009 23:34

mrolsen skrev:er du sikker på at du lå i 95 i 80 sona, siden lastebiler har sperre på 90

Er vel opptil 10% misvisning (nedover) på speedometere, men uansett om farten var 95 eller 85 (eller 75 for den del), synes jeg ikke det kan forsvares at man regelrett presser noen av veien.

Det er vel nettopp slike tilfeller som RHSConsulting.no her beskriver som gjør at vi yrkessjåfører har et svært tvilsomt rykte?
Brukerens avatar
Arvid_S
Lærling

Innlegg Lillegutt74 » Lør Jul 25, 2009 18:40

så virker det som tollpost har dårligst tid av alle her i landet

Kjør hardt kjør stil Kjør tollpost bil. :cowboy:
Det er lov å glise

For tiden ratter jeg ett vogntog for Ragn sells
Lillegutt74
Lærling

Innlegg royalflush » Lør Jul 25, 2009 18:45

Jaja, etter det jeg vet, så tilhører vel du Lillegutt74 i den kategorien der, siden du kjører for Veitransport som igjen har kjøring for Tull-Post. :D Ikke vondt ment :D

Nei, Veitransport var mye bedre den gang da vi sleit med å få med oss 50 tonn fra Larvik-Stavanger eller fra Larvik-Bergen med hjelp av en Volvo FH12-380. Giret så jævlig at vi sleit på oss en kronisk senebetennelse i høyre skulder :flire:
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Dennis » Lør Jul 25, 2009 20:17

Bare sånn ca på kanten. Hvor ofte er man egentlig på 50 tonns totalvekt? Jeg tør påstå etter x antall biler jeg har lastet full til utallige lass selv, er mellom 30 og 40 tonn mer realistisk. Så det blir ikke riktig å hele tiden si at alle vogntog ligger på 50 tonns grensen.
Dennis
Bileier

Innlegg Dennis » Lør Jul 25, 2009 20:17

...
Sist endret av Dennis den Lør Jul 25, 2009 20:22, endret 4 ganger.
Dennis
Bileier

Neste

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest