Bilisters syn på Transportyrket og Norges trafikkbilde

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Dennis » Lør Jul 25, 2009 20:18

Bare sånn ca på kanten. Hvor ofte er man egentlig på 50 tonns totalvekt? Jeg tør påstå etter x antall biler jeg har lastet full til utallige lass selv, er mellom 30 og 40 tonn mer realistisk. Så det blir ikke riktig å hele tiden si at alle vogntog ligger på 50 tonns grensen.
Dennis
Bileier

Innlegg royalflush » Lør Jul 25, 2009 20:25

Dennis skrev:Bare sånn ca på kanten. Hvor ofte er man egentlig på 50 tonns totalvekt? Jeg tør påstå etter x antall biler jeg har lastet full til utallige lass selv, er mellom 30 og 40 tonn mer realistisk. Så det blir ikke riktig å hele tiden si at alle vogntog ligger på 50 tonns grensen.

Enig. Men med 40 paller fullvarer (mineralvann/øl) (27-33 tonn lastvekt), så får man fort vekter over 42 tonn og opptil 50 tonn. Og har man en Volvo vekselflakbil på 380 HK, så får man kronisk senebetennelse pokker som. :D
Guttunger foretrekker V8 mens ekte mannfolk foretrekker 6!!!!
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg BTH » Lør Jul 25, 2009 20:38

Når det gjelder råkjøring i nabolandet Sverige, så virker det som på meg
og at det er mye mer råkjøring der. Jeg hadde en 2timers tur nedover svenske
kysten i bil i går, og vitnet til 4 nesten ulykker og utallig med råkjøring generelt.

En av hendelsene holdt jeg faktisk på å frontkollidere med en Hummer i 120 (I 70 sona).

Men når det er sagt, så er NORDMENN som kjører som griser i Sverige. (selvfølgelig,
ta det med en klype salt.) Det kan jo ha noe med at som de sa på nyhetene i går, at
svensk politi følger ikke opp nordmenn som har kjørt for fort etc. De sender bare
purring en gang, også lar det ligge. Og slik har det vel vært i mange år nå.
Brukerens avatar
BTH
Veteran

Innlegg Dennis » Lør Jul 25, 2009 21:17

Hva er egentlig råkjøring med lastebil? Og hvordan er det egentlig mulig å få til noe som kan minne om råkjøring med full tonnasje? Jeg syntes det var lettere å være aggresiv tom. Det er da 18+18 palleplass på 2 bokser?
Dennis
Bileier

Innlegg svennern » Lør Jul 25, 2009 22:17

Dennis skrev:Hva er egentlig råkjøring med lastebil? Og hvordan er det egentlig mulig å få til noe som kan minne om råkjøring med full tonnasje? Jeg syntes det var lettere å være aggresiv tom. Det er da 18+18 palleplass på 2 bokser?

19 + 19 palle plasser er det som er vanlig på bokser i dag.
ting går vel vidre.

Stolt pappa tel ei lita jente :D
svennern
- Bleieskiftarbeider -

Innlegg royalflush » Lør Jul 25, 2009 23:33

svennern skrev:
Dennis skrev:Hva er egentlig råkjøring med lastebil? Og hvordan er det egentlig mulig å få til noe som kan minne om råkjøring med full tonnasje? Jeg syntes det var lettere å være aggresiv tom. Det er da 18+18 palleplass på 2 bokser?

19 + 19 palle plasser er det som er vanlig på bokser i dag.

Ingenting. Men dog var det heller ikke meg som kom innpå med tull-post tullet, hvor ofte man laster slik at man veier 50 tonn heller. Tråden går vel mer eller mindre ut på hvordan norske bilister oppfører seg i utlandet osv.? Eller tar jeg helt feil her? :D Tilbake til tråden her: Jeg tror vi norske bilister oppfører oss som verdensmestere på veien pokker som om vi kjører stort eller lite. Men forskjellen er at en yrkessjåfør har som oftest langt mer erfaring på vei enn en normal bilist som normalt tilbakelegger kanskje opptil 30.000 km. pr. år kontra en yrkessjåfør som tilbakelegger 120.000 km. pr. år (4 ganger så mye) og er 9-10 timer på veien 5 ganger pr. uke. :D
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg MB 4154 » Søn Jul 26, 2009 00:47

Det er vel ikke direkte råkjøring som er problemet langs vegen.Det går mest på innstilling og holdning til andre trafikanter.
Men jeg er enig i at det umulig kan være mange som er fullt utlastet,har jeg vippet over 47-48tonn så ser det ut for at jeg nærmest ligger i vegen for alle andre langs vegen....
Synes også jeg ser forskjell på kjørestilen på de som hele tiden kjører full tonnasje,kontra de som f.eks. fyker rundt med et par halvfulle "bokser".

Uansett så synes jeg at vi bør vise oss som de proffe i trafikkbildet,om bilen foran kjører i 70 eller 80 så burde det i det minste gå an og holde en noenlunde vettug avstand til den foran.

Og på motorvei så ser vi også mye god reklame for næringa fra de som er så "heldige" at de har en bil som gjør 92km også....
Scania + Bussbygg + Trailerbygg = Heilt Konge
MB 4154
Bileier

Innlegg royalflush » Søn Jul 26, 2009 01:26

Tror helt ærlig at ingen, verken være seg UP eller en personbilist registrerer om man ligger i 80 eller 90 km/t. på en motorveg med et vogntog så lenge det skjer i trygge former. Men har fått med meg at det en personbilist registrerer og irriterer seg mest over, er en forbikjøring hvor man bruker x antall metere for å komme seg forbi. Og i dette tilfelle, så har faktisk både den som blir forbikjørt og den som kjører forbi like stort ansvar med at forbikjøringen ikke bruker unormal lang tid og at dette skjer forsvarlig. Og tar man hensyn til at det gjerne er andre som ligger bak en som gjerne vil forbi, så slipp dem forbi. Det er tross alt ikke vi yrkessjåfører som skal leke UP langs veiene, selv om man er veldig fristet noen ganger. :flire:
royalflush
Langtransportsjåfør

Innlegg Dennis » Søn Jul 26, 2009 01:58

Slipp for faen ned til 80 så blir det strekke mindre og alt er frid og frøyd.
Dennis
Bileier

Innlegg MB 4154 » Søn Jul 26, 2009 13:57

royalflush skrev:Tror helt ærlig at ingen, verken være seg UP eller en personbilist registrerer om man ligger i 80 eller 90 km/t. på en motorveg med et vogntog så lenge det skjer i trygge former. Men har fått med meg at det en personbilist registrerer og irriterer seg mest over, er en forbikjøring hvor man bruker x antall metere for å komme seg forbi. Og i dette tilfelle, så har faktisk både den som blir forbikjørt og den som kjører forbi like stort ansvar med at forbikjøringen ikke bruker unormal lang tid og at dette skjer forsvarlig. Og tar man hensyn til at det gjerne er andre som ligger bak en som gjerne vil forbi, så slipp dem forbi. Det er tross alt ikke vi yrkessjåfører som skal leke UP langs veiene, selv om man er veldig fristet noen ganger. :flire:
Poenget var ikke om man ligger i 80 eller90,men de som på død og liv skal tyne seg forbi en kollega som ligger i 89. Å ta opp venstrefila en hel km. bare fordi du har en bil som går 3km/t raskere blir for dumt.Men hvis den som blir forbikjørt har vett til å slakke av såvidt tar det seg bedre ut.Men da kommer jo han som må slakke av opptil flere sekunder senere hjem,så det blir vel litt for mye og forlange.....

Hmmm...merker at jeg blir litt forundret over meg sjøl,over at jeg i det hele tatt gidder å skrive dette. Har blitt noen ganger nå :roll:
MB 4154
Bileier

Innlegg MB 4154 » Søn Jul 26, 2009 14:00

Dennis skrev:Slipp for faen ned til 80 så blir det strekke mindre og alt er frid og frøyd.
Ja SÅ enkelt KAN det gjøres ;)
MB 4154
Bileier

Innlegg NikonMan » Lør Aug 14, 2010 11:45

MB 4154 skrev:
Dennis skrev:Slipp for faen ned til 80 så blir det strekke mindre og alt er frid og frøyd.
Ja SÅ enkelt KAN det gjøres ;)

De få gangene jeg kjører E-6 inn mot Oslo er det full fart,opp til 85 km/t så ned til 82 Km/t trykk inn knappen for cruisecontroll og slapp av 8-)
Går så det griner og jeg og bilen,FH12 + tralle, har det bra.
Mvh
NikonMan

Assumption is the mother of all fuckups
Brukerens avatar
NikonMan
Lærling

Forrige

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest