Første tur til Bergen med vogntog...

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Første tur til Bergen med vogntog...

Innlegg dibben » Lør Apr 12, 2008 18:54

Hadde min første tur til Bergen med vogntog på tirsdag!HJELP!!!Var jammen ikke lett å finne frem der.Dårlig merking,å GPS'en var absolutt ikke til å stole på.Skiltene står jo i utkjørselen av rundkjøringene å ikke i et opplysningsskilt før du kjører inn.Største problemet for meg som overhodet ikke er vantd til store byer (Stavanger er stor nok by...) var dette med filvalg.Å var jeg litt sein med å skifte fil,var det ingen som ville hjelpe meg over...Var oppfor brann stadion inne i noen gater,med hengeren på slep,ble nesten litt svett i pannen da :flire: Mister fort en time visst du kjører feil i en rundkjøring.Blir vel sånn når du ikke vet hvor du skal snu,eller hva du skal kjøre etter.Er det bare meg som ikke er vandt med store byer eller er Bergen vanskelig å finne frem i?Noe rotete oppbygd?Blir vel bedre etter et par turer, eller??
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
Brukerens avatar
dibben
Lærling

Re: Første tur til Bergen med vogntog...

Innlegg crazy1 » Lør Apr 12, 2008 19:13

dibben skrev:Hadde min første tur til Bergen med vogntog på tirsdag!HJELP!!!Var jammen ikke lett å finne frem der.Dårlig merking,å GPS'en var absolutt ikke til å stole på.Skiltene står jo i utkjørselen av rundkjøringene å ikke i et opplysningsskilt før du kjører inn.Største problemet for meg som overhodet ikke er vantd til store byer (Stavanger er stor nok by...) var dette med filvalg.Å var jeg litt sein med å skifte fil,var det ingen som ville hjelpe meg over...Var oppfor brann stadion inne i noen gater,med hengeren på slep,ble nesten litt svett i pannen da :flire: Mister fort en time visst du kjører feil i en rundkjøring.Blir vel sånn når du ikke vet hvor du skal snu,eller hva du skal kjøre etter.Er det bare meg som ikke er vandt med store byer eller er Bergen vanskelig å finne frem i?Noe rotete oppbygd?Blir vel bedre etter et par turer, eller??

Det blir nok enklere etterhvert du blir mer kjent, men Bergen e kje heilt lett nei, har sjøl rota rundt der etter å ha stolt på GPS'n litt vel mye. skal gje deg et lite råd få tak i kart og planlegg utifrå det, samt ikkje la deg stresse.
Forøvrig er ikkje Bergen noen stor by sånn sett og du skal være glad det ikkje va Paris he he. Ta det som ei utfordring du og trøst deg med at me er ihvertfall to som til tider kan slite med å finne fram
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Desperado » Lør Apr 12, 2008 19:17

Antagelig så er det lettere å finne frem i Paris enn i Bergen... For Bergen ER en rotete by å kjøre i.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Robban » Lør Apr 12, 2008 20:47

Det meste blir som regel lettere etter et par turer uansett,men og sammenligne Bergen og Paris går ikke,for selv har jeg aldri knota i Paris men Bergen har jeg rotet i flere ganger hehe.

Som nevnt over er bare og ta det rolig og ikke stresse,prøve og planlegge litt før du kommer inn i gryta :)
Brukerens avatar
Robban
- Asfaltlegger -

Innlegg FH-bejben » Lør Apr 12, 2008 20:55

kjøp den lille kartboken dem har til bergen.. den er ganske hendig:) ikke no sak å finne fram om du lærer deg noen av dem faste pungtene.. danmarksplass, laksevåg, nyborg osv....
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg crazy1 » Søn Apr 13, 2008 03:24

Robban skrev:Det meste blir som regel lettere etter et par turer uansett,men og sammenligne Bergen og Paris går ikke,for selv har jeg aldri knota i Paris men Bergen har jeg rotet i flere ganger hehe.

Som nevnt over er bare og ta det rolig og ikke stresse,prøve og planlegge litt før du kommer inn i gryta :)

he he nei vet og at d ikkje går å sammenligne, men alt kunne jo vært verre ikkje sant derfor Paris som et eksempel ;)
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg dibben » Søn Apr 13, 2008 10:27

Måtte en ekstra tur gjennom fløyfjellstunellen,men ellers så gikk det tålig bra.Tror nok også at visst jeg planlegger bedre nestegang,går det lettere.Tok det på sparket sisst,å problemet er at jeg skal til noe privatkunder,og noen faste plasser.Jeg kjører ferdigplen.Skal veldig mye til for å stresse meg,heldigvis!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
Brukerens avatar
dibben
Lærling

Innlegg XF 105 » Søn Apr 13, 2008 17:03

Då vil eg gje deg eit godt råd,kjøp Bergens tidende,s kartbok for Hordaland og Sogn og Fj.,får kjøpt den på dei fleste bensinstasjoner,narvesen,o.l. Suveren å ha når du skal ut i ''felten'' då den er veldig detaljert og har godt register.
XF'en er no i FH'en
Brukerens avatar
XF 105
Distribusjonssjåfør

Innlegg arnt myrann » Ons Apr 23, 2008 13:35

Hei...jeg føler med deg...;)

Er i denne sitasjonen hver sommer som gjeste sjåfør...;) kunne det være et tips å tegne ned viktige steder for å finne frem???
En gang skulle jeg finne frem til fiske distribusjon i Irun Spania... Spurte en gammel sjåfør i Norge, han tegna på en serviett og tok med viktige punkter... ta av 3 avkjøring etter grensa, ved horehuset ta du til høyre, ved bommen svinger du til venstre, kjører 100 meter, og du skal til port nr.3.....

På denne måten kan de forskjellige sjåfører skrive tegne/ skrive inn punkter som er viktge for OSS... Du finner ikke slike punkter i en kartbok for å finne frem til den rampa du SKAL inn på... Som regel er det mange som kjører samme destinasjon i løpet av en mnds tid...La en perm for slike laste / losse plasser og ha denne i bilen... Et utmerked redskap for en "fersk " sjåfør...
Ingenting haster så mye at det skal gå utover sikkerheten.....
arnt myrann
Lærling

Innlegg Jaaan » Ons Apr 23, 2008 17:57

Føler også med deg.
Et tips er å gå inn på nettet før en slik tur og få en oversikt over hvor du skal. Greit med GPS, men du kan lett bli villedet og ikke kun i Bergen.

Selv bruker jeg denne som jeg synes er grei:
http://www.visveien.no/
Hater syklister som bruker veien når det finnes sykkelsti
Brukerens avatar
Jaaan
Lærling

Innlegg Volcan » Ons Apr 23, 2008 18:11

Et lite tips:
Gule sider har veldig fine kart.
Og satelittbilder/flyfoto/skråfoto. Bruk hybridbilder, så får du gatenavnene på flyfoto, litt enklere å se hvordan det ser ut dit du skal da.
Tenkte å bruke de sidene litt selv nå når jeg skal begynne å kjøre kranbil med henger rundt om i Oslobygda...
Ketil Bogen CB6203
tlf 99 36 77 63
Volcans Verden
Brukerens avatar
Volcan
Langtransportsjåfør

Innlegg børge FH12 » Ons Apr 23, 2008 19:31

enig med du vulkan. kjempe kart på gule sider :flire:
jeg kjører for mat!!
og har dyseleksi
børge FH12
Lærling