brukar´s selvopplevde historier.

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg brukar » Søn Mar 26, 2006 15:05

Stuttjukken skrev:Det veit me, Brukar, men som kjent er det slik at den som ventar på noko godt..................og me ventar gjerne på dette. Ta den tida de treng, både til at tanken kan mognast, og til skrivinga i etterkant.

Det er nesten så jeg rødmer igjen, - har hatt vansker med å tru det fantes medfølende kollegar "der ute". Noe det tydeligvis gjør til fulle.
He he, jo denne gangen skal jeg "gjøre det skikkelig", om lykken står meg bi. Har allerede begynt å laste inn bilder til et nytt fotogalleri. Så det blir, - det blir.
:tommel:
Flemming
Motto: Le, det smitter!

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Landre jr. » Søn Mar 26, 2006 15:09

Gleder meg til du får opp nytt fotogalleri igjen jeg. Rakk såvidt å se på bildene fra Tromsø turen din og der var det mange fine bilder du hadde tatt.. :)

Savner den tiden jeg var med pappa når han kjørte nordover til Narvik/ Harstad og Sortland. Det var bestandig kjekt å være med.. ;)
The show must go on..
Brukerens avatar
Landre jr.
Lensmann

Innlegg Stuttjukken » Søn Mar 26, 2006 18:06

Og i tillegg til dine eigne historiar, Brukar, så har de (om de vil) tilgang til mange historiar frå dei andre brukarane på dette forumet, så det er berre å få andre brukarar i tale og samla inn historiar, både frå Berglis Truckstop og Lastebilen.no. Elles kjenner eg Brastein svært godt, og eg veit at han har mykje å fortelja frå busslivet sitt, om han vil. Lukke til.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Nye turer

Innlegg brukar » Søn Mar 26, 2006 22:56

Landre jr. skrev:Gleder meg til du får opp nytt fotogalleri igjen jeg. Rakk såvidt å se på bildene fra Tromsø turen din og der var det mange fine bilder du hadde tatt.. :)

Savner den tiden jeg var med pappa når han kjørte nordover til Narvik/ Harstad og Sortland. Det var bestandig kjekt å være med.. ;)

Det var kjekt å høre. Du måtte ha en trivelig pappa som reisefølge. Gode minner blir verdifullere jo eldre man blir.
Kommer flere.
Flemming

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Historiefortellere

Innlegg brukar » Søn Mar 26, 2006 22:59

Stuttjukken skrev:Og i tillegg til dine eigne historiar, Brukar, så har de (om de vil) tilgang til mange historiar frå dei andre brukarane på dette forumet, så det er berre å få andre brukarar i tale og samla inn historiar, både frå Berglis Truckstop og Lastebilen.no. Elles kjenner eg Brastein svært godt, og eg veit at han har mykje å fortelja frå busslivet sitt, om han vil. Lukke til.

Takk for tipsene. Kommer vel på tale når jeg "har tømt meg" he he. Ja ut gjennom fingrene ja.
Flemming

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Re: Nye turer

Innlegg Landre jr. » Man Mar 27, 2006 15:13

brukar skrev:Det var kjekt å høre. Du måtte ha en trivelig pappa som reisefølge. Gode minner blir verdifullere jo eldre man blir.
Kommer flere.
Flemming

Jepp, var egentlig bestandig kjekt å være med han på tur, og opp gjennom årene har jeg vært med han noen kilometer til sammen.. Og jeg merker det som du sier at gode minner blir bare mere og mere verdifulle for omtrent hverdag som går ;)

Stå på videre.. :)

Takk for det, du og. Ta vare på disse minnene, - en dag kan det hende du har selv noen yngre som vil høre om turene med "bestefar" og deg. Slikt går aldri av mote, tro meg ;-)
Flemming
The show must go on..
Brukerens avatar
Landre jr.
Lensmann

På tur igjen

Innlegg brukar » Lør Sep 30, 2006 20:15

Denne gang med et redskap jeg digger til fulle.
Du verden hvor behagelige enkelte kjøretøy kan være???? Ja, - jeg mener det!!
At et bestemt antall bokstaver i riktig rekkefølge kan ha en psykisk innvikning på ens kjørestil og adferd, kan nesten betegnes som reinspikka overtru, - og greit. Jeg kjøper den. Men da gjør denne overtrua meg til en bedre sjåfør da, - m.a.o. trivsel betyr kanskje mere enn vi alle vi vedgå i første instans, hmm??
Skal ikke briljere mere over emne annet enn å konstantere at jeg liker Scania, punktum!!

Bilde

Er det selvportrett dette heter? I alle fall, - det passet no´steiki godt å ta et bilde der og da.

Turen startet på Åndalsnes og gikk til terminal i Ålesund for lossing av en palle med papir. Fortsatte til Sulesund fergekai der det var lang kø. På mandag samme uke gikk en av de to lange fergene som trafikkerer Breisundet på grunna, og det ble satt inn ei ferge som tok under halvparten av det "normale".

Måtte stå over ei ferge, men jeg kom meg da over og forsatte til Ulsteinvik hvor jeg lossa en "klump" trust på 3,5 tonn. Det hadde allerede blitt ettermiddag, og sannelig ble det ikke å stå over ei ferge også på Hareid.
Ja ja, det ble rikelig tid for å ete litt. Jeg har alltid med meg brødkniv, en tube majones, litt kjøttpålegg og litt drikke.

Joda, det ble da ei råd den andre veien og, - omsider. Da var fergeleie Magerholmen neste mål. Fant ut at i stedet for å kjøre Storfjorden innover og ta ferga Liabygda-Stranda, tok jeg heller over til Ørsneset, via Aure (Sykkylven)
Bilde
og passerte Strømgjerde i regnvær.

Noen av disse bildene (det ble 90 brukbare av 200 tatte bider) er ikke bra. Det dels på grunn av regn, jeg hadde ikke innstallert humpvarsler ( en slik duppedings som sier i fra når du ikke skal ta bilde ;) , og hvist jeg holdt kamera for langt inn i bilden, skulle denne for...greie blitzen alltid aktiveres, - blits og frontrute nooo good) derfor , tigi en arme syndige fotosynder.

Turen fortsatte opp Velledalen,
Bilde
(denne fabrikken er det noen andre som har bilde av, på tur ned dalen) og ned mot Stranda.
Bilde
Her var det å ta en rett høyre. Passerte Hellesylt i sprutregn
Bilde
Kom meg forbi avkjørselen til Norangsdalen, fortsatte langs Langedalen til jeg måtte stoppe ved innom grensa til Sogn og Fjordane hvor jeg trur det heter Sindre, - og tømme forpiggen. Da rulla det forbi en semi med Waagantralle som jeg nådde igjen nesten nede ved Grodås
Bilde
Her ser vi Hornindalsvatnet i bakgrunnen.
Over Horndøla er det ikke mere plass enn som trengs,
Bilde
men er man god til å sikte går også det greit.
Turen fortsatte langs Hornindalsvatnet, hvor vi nådde igjen en søkkvåt skapning.
Bilde
Det er vel disse adriver har slik forkjærlighet for??? Nei, den var under beltestedet, jeg får trekke den påstanden tilbake.
Da skal vi inn på R 15 som kommer bl.a. fra Norfjordeid til høyre, og Stryn til venstre, som jeg skal. Her skiltes våre veier med tralla forran meg, som det vises av bliklyset.
Bilde
Trur det heter Kjøs her.
Jeg stoppa i Stryn og fikk kjøpt meg kjøttkak hos Johans Pub. Kona har kommet over de værste sjokkskadene når vi er på resturant. Kan du gjette hva jeg bestiller? Ikke det? Hvist de har det da. Nemlig, - kjøttkak.
Det er herfra jeg tok meg tid til å forevige denne bilen jeg omtaler som grombilen et eller annet sted.
Etter å ha fortært kjøttkaka, gikk jeg tilbake til grombil´n og fyrte opp mot Gaupne. Hadde som mål å komme dit, - noe det ikke ble noe av.
Her er et eksempel på elendig fotografering, men heller ikke her sto det skilt om dumper i vegen, så dumpen tok bildet for meg. Jeg synes jeg måtte ta det med, for det er ikke så mange steder hvor en rasteplass heter Kråka.
Bilde
Turen fortsatte forbi Alexsandria i Loen, - (takras av noen bilder som ble vraka) og Olden, før jeg kom til den strekningen som gjør hele turen verd å kjøre, - nemlig dette:
Bilde
Det er ikke smalt, - det er veldig smalt. Men noen få "bredere parti" finnes dog, - gudskjelov.
Bilde
Da er det faktisk et par - tre sentimeter bedre her, - som er mellom Vikebukt og Måndalen på E 139.
Men men, også det gikk rimelig greit.
Jeg kom meg også forbi Innvik og som her, - Utvik.
Bilde
Det gikk ned Utvikfjellet, forbi Byrkjelo, langs Våtedalen, Skei, Fjærland, og til Sogndal hvor jeg måtte ta natta. Da var det bare 28 km. igjen til jeg var fremme, og egentlig er det litt dumt å starte skiva neste morgen med kun en halvtimes kjøring, men noe sa meg at morgendagen ville gå greit alikevel.
Derfor, - inn på Statoilstasjonen, fylle kaffekoppen, kjøpe musikk, parkere like ved, lade mine handsfrisett og køye rundt 21:00-tiden. Snorka og feis til den gryande dag. Trur jeg.

Dag 2, - opp 06:30 tok meg tid til en heimsnekra frokost. Ja den var faktisk god, - og satte kursen for Gaupne. Traff en trivelig kar som fortalte om stedet og han var fra Hafslo. Gaupne har jo avkjørselen til Jostedalen og Jostedalsbreen, - men det viste dere selvfølgelig!! :flire:
Bilde
Dette er fra kaia nede ved Gaupnefjorden hvor jeg lossa 6 paller med lim. Måtte ha med et minne derfra og.
Det var her jeg tilfeldig fikk øye på denne her:
Bilde
En 1982 mod. GMC som eieren også hadde en aluminiumsplatt til. Trenger dere mere info, se linken Am. biler på forumet.
Oppe ved Hafslo er det verd å stoppe en stund. Terrenget går fra havnivå i Gaupne og opp til Hafslo, hvor det snur og går ned til Sogndal igjen. Men her:
Bilde
Like før tunnelen stuper Helvetesfossen nedover i ville stryk ut fra et lite vatn som naturlig nok heter Hafslovatnet.
Jeg måtte passere Sogndal atter en gang,
Bilde
før jeg bega meg oppover Sogndalsdalen og Dalavatnet.
Bilde
Innerst i denne dalen starter Frudalstunnelen med sine 6750 meter
Bilde
Ut av denne, og kjapt inn i neste som ikke er så lang, - før jeg kom ned i Fjærland, - og en betalingsbom.
Bilde
Prisen på denne veistrekningen er virkelig verd et bilde. Jeg var glad jeg hadde penger på kontoen, - det ble raske 1500.- tur/retur. (Glemte å få med penger da he he.)
Og litt lengre ned til venstre fikk jeg et glimt av Mundal og "Bokby´n" i Fjæland, -
Bilde
samt Norsk Bremuseum, - og denne beryktede bommen som jeg vil kalle det.
Bilde
Så ble det stigning igjen, - opp Bøyadalen til Marabreen som også er en del av Jostedalsbreen og som henger som et slør utover fjellsia.
Bilde
Før jeg atter en gang stuper inn i en ny lang tunnel, - denne gang Fjærlandstunnelen på 6390 meter.
Bilde
Da var moder jord såpass studert innvendig, så etter å ha blitt sluppet ut av henne igjen (reborn), var det noen merkelige glatslipte fjellsider til venstre. I rekke og rad kommer det langs Kjøsnesfjorden: Sygnesand
Bilde
Sægrov,
Bilde
noen geitehi (heter hvist geiter de som bor i disse hiene sies det. De har det som sommerbolig, - hytte eller hva du vil. Livsfarlig spør du meg, men det gjør vel ingen. Gjett om det blir sleipt på innersiden av disse tunnelene. Geitene har jo ikke fått utlevert mobile toalett, så det må bare bli slik.For ikke å glemme odøren der inne. Parfyme vil de færreste kalle det.De elsker i alle fall å ligge inni "hiene" på solrike dager, når disse er mørke. -og å sette adrenalinprodukjonen hos bilistene i ekspressfart, - uansett om du klistrer noen av disse skapningene, eller ikke.
Bilde
Og slik ser de ut.
Bilde
Vi hadde geiter på gården da jeg var guttungen også, men ingen av de var så senile som disse. Snakk om å drite i alt og alle, - bokstavelig talt.
Så ble det Jølstravatnet å skue utover, før jeg kom til Skei hvor jeg svingte til venstre i rundkjøringen, - mot Førde. Årdal kan sees på andre sia. Ja, ikke DEN Årdal, men DEN! :rødme:
Bilde
Ærverdige Jølster Hotell passeres
Bilde
Turen forsatte ned til Førde og Mesta sitt annlegg. Der lossa jeg tre sekker med maling. Hvitmaling til hvitstripene langs våre veier. En sekk, - 1800 kilo. Å stikke hull på disse med f. eks. en hjullaster, var ikke å anbefale. Ja, malingen var flytende, og ikke i pulverform.
Bilde
På retur måtte jeg atter en gang krysse Jølstra, hvor det var fartsgrense 40 km/t over brua. Sviktende fundamentering?
Bilde
Og på returen kom jeg også atter en gang til denne plassen jeg syntes jeg måtte kikke innom. Jeg hadde også trødd meg blaut på beina, så jeg måtte ha meg tørre sokker. Her på Jølstringen får man det, - og mye mere.
Bilde
Bilde
Så gikk turen videre tilbake til Skei, - nå sett fra vest.
Bilde
Opp gjennom Våtedalen, - et spennende og særeget dalføre.
Her fremme krysses Storelva.
Bilde
Videre oppover Våtedalen hvor en gjeng padlere hadde slått seg ned. De var der i går og jeg tuta, - de var der i dag og jeg tuta. Og de vinka tilbake.
Bilde
Også i Våtedalen legger traktorene sine egg. Noen traktorer er flinkere i å holde orden i eget rede, - enn andre traktorer.
Bilde
Byrkjelo er nådd. Jeg skal ikke rett frem til Sandane, men til høyre over Utvikfjellet atter en gang, men nå motsatt vei.
Bilde
Her oppe på Utvikfjellet er det både skiheis og parkeringsfasiliteter.
Bilde
Bilde
Og gamle seterbuer som eierne desverre bare lar falle sammen og råtne opp.
Bilde
Oppe i lia på nordsia ligger et hotell, - Karistova. Og advaslene var klare:Lavt gir.
Bilde
Ned Utvikfjellet gikk også denne gang greit nok, og vell nede kjørte jeg rett frem, - til tross for at tvilen rev og slet. Var dette riktig vei til en dørfabrikk tru? Ja ja, vi får prøve.
Bilde
Dama der fremme hadde truffet trailere på denne veien før. Hun brukte bare grøfta til hjelp da jeg rullet forbi. Smilte gjorde hun også.
Bilde
Her er fabrikken.
Bilde
Og her er snuplassen. Joda, det går med litt "bauting".
Bilde
Og her er Terje med bilen sin. Heldig jeg, - så fikk jeg litt hjelp til å snu pallene og. Og ha noen å jabbe med. Kjekk kar han Terje.
Bilde
Etter at vi hadde lastet ferdig, var det bare å returnere til Åndalsnes.
Turen gikk om Stranda-Liabygda for min del.
Terje kjørte heim til Sykkylven og sikkert en bedre dusj, - bl.a. (?)
Jeg passerte Dyrkorn,
Bilde
tok på en lempis på Vestnes. Kona ville se meg litt, da hun reiste bort tidlig dagen derpå,
Bilde
og trillet resten av veien, - med følge, - inn til Åndalsnes. En av mange turer.
Takk for følge.
Flemming
Sist endret av brukar den Lør Sep 30, 2006 23:17, endret 1 gang

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Rubber Duck » Lør Sep 30, 2006 21:29

Flotte greier dette her, Flemming! Så grundig dokumentert rute at den kunne vært utlevert som et tillegg i NAF boka! Og masse flotte bilder, ikke alltid enkelt å ta når en kjører har jeg erfart, så jeg synes du har gjort en meget god jobb! :tommel:

Og sist men ikke minst; det lyser både i og mellom linjene at dette er en kar som virkelig er i sitt ess når han er ute på veien og gjør det han helst vil gjøre! :D
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg brukar » Lør Sep 30, 2006 22:51

Tar av lua og takker pent, R.D.
Flemming

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Stuttjukken » Lør Sep 30, 2006 23:46

Mange herlege bilete frå nabodistrikta nordover, Brukar. Skal sei at Bøyabreen ned frå Jostedalsbreen har minka i botnen der inne, og øvstedelen sprikar med blåisen. Så får me sjå om de finn ut kva eg meinar når eg nemner at de tok eit bra bilete mot Grovebreen. Kva bilete finn de den breen på, og kvar ligg den breen?

Dørfabrikk, var det utover i Utvik det?
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg brukar » Lør Sep 30, 2006 23:57

Tilater meg å rette en ekspert: Grovabreen (ikke Grove om jeg ikke tar skammelig feil) ligger rett over gårdene ved Sægrov, nesten selvsagt he he he.
Stemmer Stuttjukken, dørfabrikken ligger i Utvik. Kjører rett frem når du kommer ned Utvikfjellet. I stedet for å svinge til høyre. Dooria heter fabrikken. Skjønner jeg har vært i et av dine kjente område.
Rett meg om jeg tar feil.
Flemming

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Innlegg Stuttjukken » Søn Okt 01, 2006 00:05

Om det er Grove- eller Grova-, det kjem an på kva kart ein ser på. Sjølv er den såvidt synleg frå enkelte toppar på vestsida av Modalen i Nordhordland, mine heimtrakter. Kor mange veit kor Sægrov er hen? (At eg veit det tel ikkje). Grovebreen er innpå fjellet mellom sørsida av austre del av Jølstravatnet, og inste delen av Haukedalen (dalføret innanfor Viksdalsvatnet, der elva Gaula renn ned mot Sande og Osen/Bygstad i Dalsfjorden i Sunnfjord).
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Onnaien » Søn Okt 01, 2006 00:12

Meget bra bildeserie dette her...Bare kjente "kjekke" veier som er utrolig bra tilpassa for storbiler...Ser du har fått deg grombil denne turen her,kjører du den fast kanskje??Ser Hornindalen ser like forfalt ut enda,når har de tenkt å rette ut veien tro???Vintertid er den jo en sann kamp!!!!!!!!!!Da er det fint med helluftbil ja...hehe...Nesten farlig å lufte forpiggen oppi der,veien kan rase ut enda mer....;)
91181198

The chicken...:D
Brukerens avatar
Onnaien
Sjefstøffel

Innlegg brukar » Søn Okt 01, 2006 00:15

Stuttjukken skrev:Om det er Grove- eller Grova-, det kjem an på kva kart ein ser på. Gløym ikkje å nemna kor den er hen. Sjølv er den såvidt synleg frå enkelte toppar på vestsida av Modalen i Nordhordland, mine heimtrakter.

Ok, da har jeg fått klarlagt det. Kanskje det kan ha også noe med dialekt å gjøre dette med div. navn. Skjønte det lå mere bak, - fikk følelsen av at du var kjent i området. De slutter i alle fall ikke å imponere meg disse svære iskollossene i vår natur. Til tross for at de skrumper inn år om annet.
Skjønte ikke hva du mente med.."nemna kor den er hen". ??? Her datt jeg av lasset, så du må hjelpe meg oppå igjen.
Flemming

Vennlig hilsen
Flemming
brukar
Lensmann

Re: På tur igjen

Innlegg OlavEmil » Søn Okt 01, 2006 10:18

Berglis lengste innlegg? Uansett, supert at nokon tek seg tid og ork til å setje seg ned og skrive så bra frå sin arbeidsdag. Kjempemoro å lese/sjå :tommel: .

Ein ting:

brukar skrev:Ja ja, det ble rikelig tid for å ete litt. Jeg har alltid med meg brødkniv, en tube majones, litt kjøttpålegg og litt drikke.

Reknar med du har eit brød å setje brødknive i òg? ;)
OlavEmil
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest