Syklister

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Syklister

Innlegg topline164 » Tir Mai 30, 2006 20:05

Leste denne artikkelen i på vg.no. De trailersjåførene der kan jo ikke være helt god i hodet. Greit nok at det kan være irriterende med syklister på veien, men true med å drepe de og etterlate de i en blodpøl???

Drar du til Italia eller Frankrike er det INGEN som fløyter en gang. Folk slipper frem syklistene, og der er det mye flere av de. Slike folk som det der burde ikke hatt lappen i det hele tatt.
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Innlegg Rubber Duck » Tir Mai 30, 2006 22:26

Det finnes nok utskudd i denne bransjen som i alle andre grupper i samfunnet, desverre. Heldigvis er ikke alle like tankeløs som denne sjåføren.
Man skal ikke plage andre. Man skal være grei og snill. Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.

http://www.facebook.com/bergli.truckstop
Brukerens avatar
Rubber Duck
Administrator

Innlegg Stokey » Tir Mai 30, 2006 22:40

off... synd d skal bli slik.. :S folk som er sånn i trafikken, har ingenting i trafikken og gjøre!
Baby now it's just you me, and the highway ;) ;) Scania and Volvo For life :D :D
www.LASTEBILEN.no ;)
Brukerens avatar
Stokey
Veteran

Innlegg Adriver » Ons Mai 31, 2006 20:21

Stokey skrev:off... synd d skal bli slik.. :S folk som er sånn i trafikken, har ingenting i trafikken og gjøre!
Vent med å utale deg til du har kjørt noen år. Når du har kjørt opp landedaln etter noen sykelister som ligger 2-3 i breda og det kommer jevn trafik i mot og du ikke har motor nokk til å komme forbi. Slik at du mister ferga du skulle nåd på Vestnes. Da tenker jeg at pipa får en annen låt.
Adriver mob: 95236777
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg Adriver » Ons Mai 31, 2006 20:31

Jeg ser på sykelister som tullinger. Etter at jeg kjørte ned en gerning på sykel som kom rett ut i veien i gangfeltet foran bussen. jeg vant ikke å bremse før jeg traf sykelisten. Jeg hadde heldig vis liten fart slik at der fårhjula på busen viste bremse spor der sto bakhjula så jeg hadde en bremselengde på ca 6 m. heldig vis var det mange som så hva som skjede og sykelisten fikk all skylda når politiet kom. For øvrig så havnet sykelisten på sykehus en ukes tid.

Har også lakt til merke at når skoler er på sykeltur så sykler både lærere og elever ret ut i gangfelt. Da gader ikke jeg å stoppe men siger bare sakte inn i gang feltet slik at jeg får pasere.
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg topline164 » Ons Mai 31, 2006 22:22

Det er helt klart mange tullinger på sykkel. Spesielt det å ligge 2-3 i bredden på en sterkt traffikert vei er jo helt idiotisk. Men når de sykler i 50-60km/t er det ikke helt trygt at de sykler på fortauet heller.
Men det og prøve å presse en syklist av veien med en trailer er jo enda mer idiotisk. Og true med og drepe de???
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Innlegg Stuttjukken » Tor Jun 01, 2006 00:08

Er det nokon som hugsar episoden i vinter om bussjåføren som opna døra i fart og heiv kaffikoppen i syklisten han køyrde forbi. I starten fekk bussjåføren all pepparen, men etterkvart kom det fram fleire syn på saka. Det viste seg at syklisten var på ein veg der det er sykling forbode, nemleg på ein av motorvegane i Bergen. I går kveld var det hordar av syklistar på vegen mellom Arna og Bergen via Nesttun. Det var ikkje noko anna og gjera enn å køyra forbi ein eller ei gruppe om gongen. Tida gjekk iallfall, og eg kan lova dykk at det ikkje vart nokon jamn køyring til Bergen på den turen i går kveld. Gadd vita korleis eg skulle få til det, for eg kunne ikkje køyra om Åsane i staden for. Det hadde eg ikkje lov til, så klart. For meg kjem det ikkje på tale og køyra uvetig i omgang med syklistar, slik at dei vert sett i fare, men eg forstår samstundes bussjåføren som heiv ut kaffikoppen på syklisten.

Eg las ein uttale frå ein syklist i vinter. Han sa at det ikkje var hans/syklisten sitt problem at bussen vart forseinka, når han syklar i vegen for bussen. Når det er slike haldningar ute og går blant syklistar, får faktisk bussjåføren ein klar grunn til å verta galen på syklistane, men noko rett til å drepa eller å utsetja syklisten for fare skal han ikkje ha. Der går grensen.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Stokey » Tor Jun 01, 2006 11:10

Adriver skrev:
Stokey skrev:off... synd d skal bli slik.. :S folk som er sånn i trafikken, har ingenting i trafikken og gjøre!
Vent med å utale deg til du har kjørt noen år. Når du har kjørt opp landedaln etter noen sykelister som ligger 2-3 i breda og det kommer jevn trafik i mot og du ikke har motor nokk til å komme forbi. Slik at du mister ferga du skulle nåd på Vestnes. Da tenker jeg at pipa får en annen låt.

ikke sånn e miena.. hata syklista som ligge i veien og sykla.. :evil: skjønna for d første ikke ka dem ligge der for. dem har et fortau, skjønna heller ikke koffor dem bruka d. mange nok av dem her i Ålesund som sykla i veien.
men d og uttale se om at han/dem vil kjøre ned syklista og la dem ligge i ei blodpøl.
Baby now it's just you me, and the highway ;) ;) Scania and Volvo For life :D :D
www.LASTEBILEN.no ;)
Brukerens avatar
Stokey
Veteran

Innlegg Adriver » Tor Jun 01, 2006 11:38

Ok jeg kjøper den Stokey, og eg er enig i det at en ikke skal drive klapjakt på sykelister. Men det hadde vært F*#¤"&* fristende av og til serlig den gjengen som har bokehorns styre. For der virker det som vette blåser ut når det får det styret melom hendene.

Det sykelistene som har en vanlig sykel og sykler til jobb eller skolen. Det er for det ofteste ikke dem som er det store problemet. Men den gjengen som trot det er halvprofe fordi det kjøprt en grøn genser og en kondom bukse.
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg topline164 » Tor Jun 01, 2006 11:40

Er helt enig i det du sier Stuttjukken. Å sykle på den veistrekningen som hun gjorde er jo helt teit. Men begge gjorde jo en feil. Og for en bussjåfør må det jo være grenseløst irriterende at når du endelig har komt forbi, så må du stoppe og slippe av passasjerer og syklistene kommer forbi igjen. Da er du jo like langt. Opplevde det en gang jeg satt på bussen, og det på en vei det stort sett ikke går an å kjøre forbi på med en buss. Var ikke bare sjåføren som begynte å bli irritert da.

Men en ting er jo klart. Er det sykkelritt og de sykler minst 100 stk, så kan de umulig holde seg på fortauet.
Brukerens avatar
topline164
- MODERATOR -

Innlegg Adriver » Tor Jun 01, 2006 12:12

topline164 skrev:Men en ting er jo klart. Er det sykkelritt og de sykler minst 100 stk, så kan de umulig holde seg på fortauet.

Det er klar men det er en stor forskjel på et sykelritt og noen tulinger som er ute en kveld for moro skyl. Jeg har kjørt følebil "Ambulande" i et sykelrit så jeg veit det. For da har du en bil foran og en bak som har skilt som opplyser andre trafikanter om sykelløp.

Rotet meg borti sykelløpet Tronheim, Oslo for en del år siden. Men der var det en del av følebilene som var helt rabiate. En han kjørte for bi meg også kom det bil i mot så han måte legge seg inn fortidlig og i sia på bilen min. Men han mistet lapen for politiet hadde vært oppmerksom på kjøringa han en stun så det bare vente på anledninga til å tan. Etter det så har jeg aldri kjørt til Oslo den helga det er sykelløp, i så fal kommer jeg til å kjøre opp til Jerkin, ned Foldaln og Østerdaln til Oslo.
Adriver
Langtransportsjåfør

Innlegg Sele'n » Man Mai 14, 2007 13:19

Som nytt medlem på forumet er det kanskje ikke så lurt å komme med såpass bastant svar som dette første gang jeg svarer i en tråd, men such is life. Min påstand er denne: Enkelte syklister ber, ja, endog trygler, om å bli kjørt ned og most.

Disse går under fellesbetegnelsen "turbotryner", og felles for dem alle er at de har lagt igjen alt av vett, forstand, trafikkforståelse og vanlig folkeskikk hjemme. De fleste bruker ikke lys, farer hit og dit, kjører på røde lys, på feil sider av rundkjøringene for å spare et sekund, smetter plutselig over gangfelt og ut av veier og utkjørsler og slikt uten å se seg det minste for, hytter med nevene, retter langfingre i øst og vest, og oppfører seg kort sagt som folk som ber om å bli nedslått. Og ja, ute på landeveiene, spesielt hvis det er sykkelsti på siden, så ligger de som kukaker midt i veien og nekter å slippe noen forbi. Og så er de veldig gode til å hamre i siden på bussen min. De gir rett og slett f**n i alt og alle når de setter seg på de syklene sine, tilsynelatende.

Jeg kjører buss i Nord-Jæren området for Nettbuss (som dessverre igjen kjører for Kolumbus), og det er ikke få ganger jeg har vært på nippet til å gjøre ting i forhold til rabiate syklister som jeg ville angret på, men heldigvis har fornuften seiret hittil. Og, for ordens skyld, jeg er temmelig sikker på at den vil seire i fremtiden også, såpass selvkontroll må man jo ha. Spesielt når man kjører buss og sitter på utstilling for hele bussen der framme, da tar det seg vel ikke en gang så godt ut å banne og lese høylydt, slik man kan gjøre i en lasdtebil... hehe.

Når det er sagt så er det selvsagt fornuftige syklister der ute også. Eller, det vil si, jeg antar det er det, og at de bare ikke er så synlige som de rabiate turbotrynene, for jeg ser sannelig ikke så mange fornuftige av dem...

Får kanskje ta en liten historie med det samme, om en kollega som hadde et lite møte med en syklist. Ikke fysisk, men dog. Han hadde blitt utsatt for et turbotryne som kom fykende ut på siden av bussen hans idet han var på vei ut fra en holdeplass, og som da plutselig ikke fikk plass til å fyke forbi bussen hans slik han hadde planlagt. Kollegaen min hadde da ikke sett ham før han var nærmest i bussiden, for han hadde verken brukt lys eller fornuft, all den tid det var en mørk og regnvåt høstmorgen. Syklisten hadde da hamret febrilsk i bussiden, og føket frem og hamret på døra. Kollegaen min hadde åpnet, og han hadde føket inn og begynt å skjelle og smelle på det groveste. Kollegaen min hadde da rolig lukket døren, begynt å kjøre, og avkrevd ham 22 kroner, som da var minstetakst. Turbotrynet hadde blitt helt paff, men kollegaen min hadde rolig forklart at 22 kroner var minstetakst, og hvis han skulle befinne seg i bussen hans måtte han betale minstetakst. Så vidt jeg husker måtte turbotrynet gå ganske langt tilbake til sykkelen sin fra der kollegaen min satte ham av. Vet jo ikke om trynet lærte noe av dette, men litt fornøyelig var det jo.

Ha en god dag, y'all. :)
Brukerens avatar
Sele'n
Distribusjonssjåfør

Innlegg formann » Man Mai 14, 2007 17:07

Jeg tror, at det er med syklister som med personbilister og yrkessjåfører generelt; De fornuftige og forståelsesfulle skaper ikke situasjoner, og derfor hører vi heller aldri om dem!
Har selv sett syklister som absolutt ikke skulle fått lov å ut og sykle, men ser stadig også alle slags andre trafikanter som burde hatt forbud mot å ferdes i trafikken. Det jeg har begynt å legge merke til er at det finnes fantastisk mange som er helt greie i trafikken!

Og velkommen til forumet Sele'n...
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Stuttjukken » Man Mai 14, 2007 19:49

Det er mange syklistar eg aldri har forstått meg på. Når bussen køyrer forbi ein syklist, syklar vedkomande forbi bussen medan bussen står på haldeplassane framover, og gong etter gong gjentek det seg, med bussen bak syklisten fleire hundre meter i sakte fart til neste gong det er forsvarleg å køyra forbi. Dei vil jo ikkje sykla på fortau og gangvegar, og då kunne dei heller ha teke seg pause i 10 minutt til bussen er langt unna, tenkjer eg. Så såg eg den artige i dag tidleg. Ein syklist stod på fortauet og venta på at bussen skulle passera, slik at vedkomande kunne sykla i kollektivfeltet I MOT køyreretninga. Vel, eg var vel i vegen i kollektivfeltet då, sidan syklisten stod der og venta. Det er mykje rart ein skal sjå i trafikken, visst nok.

Elles er det berre å skriva under det formann nemner. Det er syklistar som skikkar seg vel i trafikken, og det er dei syklistane me ikkje veit om er i trafikken, fordi dei ikkje nyttar same plassen som bussen samstundes med bussen.

Velkomen til forumet, Sele'n. Det er flott med fleire bussjåførar her inne.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Sele'n » Tir Mai 15, 2007 15:26

Takker for velkomsten, folkens.

Stuttjukken, jeg regner med at du har sett din skjerv av merksnodigheter fra syklister fra ditt bussete der nordforbi også, ja. Versjonen med motsatt vei i kollektivfelt har jeg enda til gode å se, men det kommer nok. Det du nevner med syklister og buss og holdeplasser er jo derimot et meget kjent, og meget altorerende, problem.

Men ja, som begge to nevner, og som jeg nesten sa selv i mitt innlegg før jeg fant ut at, nei, så snill skulle jeg ikke være, så er det selvsagt mange fornuftige syklister der ute også, det skal man ikke stikke under en stol.

Og Formann - du har helt rett i at det er mange eksempler på allslags trafikanter som ikke skulle fått lov til å ferdes i trafikken, vitterlig er det så. Skulle man laget liste over alle slike man har observert, ville det ført til utmattelse og skrivekrampe. Regner med at det gjelder de fleste av oss som ferdes en del på veien.

Men av og til ser man jo noen lyspunkter, og det er vel viktig å glede seg over disse, da. (Da snakker jeg ikke om vårlig kledte, kvinnelige busspassasjerer, Stuttjukken, selv om disse også kan være ganske store lyspunkter som er verdt å glede seg over, og å skrive hjem om.)
Brukerens avatar
Sele'n
Distribusjonssjåfør

Neste

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest