Syklister

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg sickpuppy » Tir Mai 15, 2007 17:28

Syklister som sykler til jobben og slikt er jo stort sett fornuftige og ute etter å ikke være til bry for noen, har jeg inntrykk av.

Mens disse sportsfantomene er så "fulle av seg selv" at de nok står høyest på næringskjeden samme hva som skjer, alltid.
Et eksempel, jeg var på tur til Bergen, kom via kongsvinger fra sverige. Etter du krysser E6 ved Gardermoen så begynner jo noen relativt pene veier. Men etter de siste rundkjøringene så møter du noen seeeigee motbakker om du er 48 tonn og har bare 480 hester å piske i motbakkene. Når jeg da når igjen ca tusen syklister som er ute og trener sammen med klubben sin, og de ligger 3 i bredden konstant, og trafikken imot kommer ganske jevnt, da er det at den ellers så sinndige sickpuppy kan begynne å bli litt heit i toppen..
Jeg tror jeg brukte 40min fra siste rundkjøringa til jeg var på toppen av de bakkene, en strekning som ellers skulle gått på ca. 15min(??).
sickpuppy

Innlegg Stuttjukken » Tir Mai 15, 2007 20:26

Syklistar i mot køyretninga i kollektivfelta er vanleg i Bergen, så det ser eg forholdsvis ofte.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Red devil » Tor Mai 17, 2007 19:48

No er no syklistane i Bergen stort sett øve alt utenom på fortauena eller sykkelstiane
Life is a highway
Brukerens avatar
Red devil
Distribusjonssjåfør

Innlegg Stig-Arne » Lør Mai 19, 2007 15:15

For å få fart på diskusjonen igjen.

http://vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18152

Det er veldig sjelden vi sykler flere enn to i bredden fordi vi vil være smidig. Men vi har uansett rett til hele vegbredden fra kanten til midten. Og dette er interessant; fordi vi blir nemlig anbefalt fra vegmyndigheter, sykkelforbund og andre om å ta hele bredden i bruk

Kjenner det begynner å koke inni meg når jeg leser denne artikkelen

hva sier dere andre?

Les også de tidligere artiklene om syklister:

http://vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18150
Purken som uttaler seg

http://vol.no/nyhet.asp?F=F&N=18151
Bussjåføren sin uttalelse
Brukerens avatar
Stig-Arne
- MODERATOR -

Innlegg Ostnes » Lør Mai 19, 2007 16:23

'- Jeg måtte bare hive meg ut på vegskuldra for ikke å bli påkjørt, sier Linda Hansen'
Brukerens avatar
Ostnes
Distribusjonssjåfør

Innlegg Stuttjukken » Lør Mai 19, 2007 23:46

Eg kikka gjennom linkane om sykkelsaka her. Det kom fram eindel ting om lokale forhold som eg kjenner til i dette området (Kleiva - Holand ved Sortland. Eg summerer kun dette, at det er ein eldre lokalveg som syklistane kunne ha brukt i staden for E 10 over Holandshøgda. (Buno har hatt inne eit bileta frå bakken ned frå Holandshøgda mot Kleiva i dagboktråden sin). Det er no så at gamlevegen har dårlegare standard enn E 10, men syklistane påstår jo at dei ikkje kan bruka gamlevegen fordi dei ikkje kan sykla fort der. Då lurar på kva tid det vart innført i menneskerettane at syklistar skal ha høve til å sykla fort til einkvar tid som dei vil det. Det hender at bilane må setja farten ned frå det "normale" på ein veg av ulike grunnar. Dette må óg gjelda syklistane. Så er det slik at sykling generelt er ein usikra affære, og då vil eg tru at sykling i stor fart (over 40 km/t) er ein risiko i seg sjølv.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg Freightliner » Ons Mai 23, 2007 21:21

Det verste jeg vet er når sykkelstien går ved siden av veien men sykklistene sykkler i veien istedet..

hver morgen på rv 109 mellom Sarpsborg og Fredrikstad kl 07.30 ca havner jeg bak samme sykklisten nesten hverdag. han sykkler med hjlm og kondomdrakt og ryggsekk midt i veien så ingen kommer forbi. 3 meter til høyre for ham ligger sykkestien ren og ubrukt.

Det er slike situasjoner som gjør meg jæ.... irritert på sykklister.
Freightliner
Lærling

Innlegg Gunnar » Ons Sep 05, 2007 19:44

lurer av og til på om disse kondomsyklerne får med seg det som skjer rundt dem sånn som kjørende bør,for meg ser det ut til at de grisekjører på sykkel,men det vel lov det :evil:
it`s only illegal if you get cought
Brukerens avatar
Gunnar
Lærling

Innlegg mrolsen » Lør Mar 01, 2008 18:22

på sula utenfor ålesund er de en sykkelist du møter, og de er lensmannen, han sykler alltid langs vegen, men han har no blitt påkjørt en el to ganger også, han skulle no ha lært at de er sykkelsti rett med siden av der han sykkler men de lærer han aldri. de er nok ikke siste gangen en ser at han blir påkjørt
martin olsen
mrolsen
Lærling

Innlegg Silvercrow » Lør Mar 01, 2008 20:51

Her kom det en sykkeldebatt ja, - så da begjærer jeg denne muligheten til å komme med mine synspunkter rett fra levra og fullstendig blottet for all objektivitet.

Syklistene i Norge skulle det vært skuddpremie på !!

Det er den minst hensynsfulle av alle trafikanter. De sykler i 60 km/t på fortau mellom mennesker, - hiver seg rett ut i gata forran fullastede busser, - sykler på folk, - sykler i mot envegskjøringer, - okkuperer kollektivfelt og bruker sjelden eller aldri hodet. En syklist som var nær ved å drepe seg sjøl under bussen min svarte på min livreddende aksjon som kostet to av mine passasjerer brudd i kjeveben og arm med å vise meg fingern! Dæven døtte om jeg hadde fått tak i denne syklistterroristen skulle han fankern meg fått kjenne!

(selvsagt vet jeg at det finnes skikkelige syklister også, - men som jeg sa, - dette innlegget er blottet for all objektivitet)

Fakta fra statistisk sentralbyrå, - gjennom akuttmotakene på norske sykehus forteller og at syklistene er de som skader flest fotgjengere hvert år. MANGE fler enn hva billistene gjør!

Jeg er mitt ansvar som yrkessjåfør bevisst og gjør aldri noe som kan skade eller hindre en syklist i trafikken, - men takken jeg får er å bli terrorisert av hensynsløs trafikkadferd.
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg crazy1 » Lør Mar 01, 2008 20:58

mrolsen skrev:på sula utenfor ålesund er de en sykkelist du møter, og de er lensmannen, han sykler alltid langs vegen, men han har no blitt påkjørt en el to ganger også, han skulle no ha lært at de er sykkelsti rett med siden av der han sykkler men de lærer han aldri. de er nok ikke siste gangen en ser at han blir påkjørt

Dette minner meg om "bobbien på sykkel" som NRK viste for mange herrens år siden.
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Silvercrow » Lør Mar 01, 2008 20:59

Tenk dere om, - hvis noen syklist leser dette: Dersom en fullastet buss med stående passasjerer i midgangen må bråstoppe, ender det med personskader inni bussen. Hva skal jeg gjøre? Offre syklisten? Eller skade passasjerene? Hva syns dere?
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg FH-bejben » Lør Mar 01, 2008 21:03

men jeg må få si en ting ang sykkelister.. mellom tanum og rabbalshede er det en kar på sykkel. hærlig fyr!! hører han en lastbil, styrer han ut i grøfta og skal ha den til å tute.. og ALLE tuter på han.. sykebiler og politi og andre utrykkningskjøretøyer blinker med alt av lys og tuter som bare det om dem kan.. han lever for dette:) og er ute i allslags vær

vil liksom bare si det finnes kule sykkelister oxo, selv om alt for mange er en plage..
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Innlegg crazy1 » Lør Mar 01, 2008 21:23

Silvercrow skrev:Tenk dere om, - hvis noen syklist leser dette: Dersom en fullastet buss med stående passasjerer i midgangen må bråstoppe, ender det med personskader inni bussen. Hva skal jeg gjøre? Offre syklisten? Eller skade passasjerene? Hva syns dere?

Med fare for at du blir stein forbanna nå, så vil eg si at du må kjøre så seint at du klarer å sikre alle både sykklisten og passasjerane, og eneste måten er å unngå bråstoppen. Ellers er eg redd du sit med "svarte-per" uansett. Tenk deg overskriftene i avisene om noen føk gjennom frontruta. Leder meg til et annet spørsmål egentlig hvordan lastesikre busspassasjerer? De er jo på en måte last, skal en stroppe dem fast eller??
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg scaniaV8power » Lør Mar 01, 2008 21:25

Når eg sykler og hører en lastebil stopper eg og står så langt inn til kanten som er mulig eller så stopper eg på ei innkjørsle
Intel inside, idiot outside...
Brukerens avatar
scaniaV8power
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest