Syklister

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innlegg Silvercrow » Søn Mar 02, 2008 00:55

crazy1 skrev:
Silvercrow skrev:Tenk dere om, - hvis noen syklist leser dette: Dersom en fullastet buss med stående passasjerer i midgangen må bråstoppe, ender det med personskader inni bussen. Hva skal jeg gjøre? Offre syklisten? Eller skade passasjerene? Hva syns dere?

Med fare for at du blir stein forbanna nå, så vil eg si at du må kjøre så seint at du klarer å sikre alle både sykklisten og passasjerane, og eneste måten er å unngå bråstoppen. Ellers er eg redd du sit med "svarte-per" uansett. Tenk deg overskriftene i avisene om noen føk gjennom frontruta. Leder meg til et annet spørsmål egentlig hvordan lastesikre busspassasjerer? De er jo på en måte last, skal en stroppe dem fast eller??

Hehe, - ja jeg forutså et slikt innlegg, - og nei, - jeg blir ikke steike forbanna på det. Jeg er smertelig klar over ansvaret mitt. Vegtrafikkloven sier at i de tilfeller hvor jeg kjører med stående passasjerer skal jeg kjøre "mer enn aktsomt" hva nå enn mer enn aktsomt er... Poenget mitt er, - om jeg da i en 50 sone kjører i 25 km/t (det er grenser for hvor sakte det er praktisk mulig å kjøre dersom folk skal komme frem i løpet av dagen) og en syklist kommer i 60 km/t fra høyre langs en gangvei skjult bak hus som ligger inntil veien og krysser vegen i samme hastighet uten å se seg for hverken til høgre eller venstre... og gjerne 100 meter unna nærmeste fotgjengerfelt....

...slikt skjer faktisk ofte. Men du har helt rett... dette er mitt ansvar og det er jeg som må bære det enten det går ut over syklisten eller passasjerene...

Det som blir spørsmålet mitt til syklisten, - om jeg nå av utallige årsaker og psykologisk uforståelige grunner ikke rekker å stoppe? Hva hjelper det da syklisten som ligger under bussens høyre forhjul med knust brystkasse og ånder ut for siste gang, - at det hvar mitt ansvar? Hvilken trøst finner syklisten og hans pårørende i det?
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg Silvercrow » Søn Mar 02, 2008 01:05

Når det gjelder "lastsikring" i buss finnes det ikke muligheter for slike sikkerhetsanstaltninger. Noen busser i langruter og turkjøring har i nyere tid fått krav om setebelter og påbud om å bruke dem. Jeg kjører klasse 1 bybusser som er helt fritatt for sikkerhetsbelter fremdeles og tillater opptil 65 ståplasser. Selv om det heter klasse 1 bybuss er det tillatt og bruke dem over alt, - også på motorveger....

... faktisk er det busselskaper i dag som bytter ut klasse 2 busser på motorvegen med klasse 1 busser for å slippe denne ekstra kostnaden (skjer gjerne i forbindelse med anbudsovertagelse av kjøring)
Brukerens avatar
Silvercrow
Lærling

Innlegg DeLutte » Søn Mar 02, 2008 01:27

Syklister i veibanen er en pest og en plage. De har bare med å holde seg på sykkelstien der disse finnes. Og kom ikke med den at de sykler for fort til å være der.

Jeg kan ikke kjøre som en villmann på veien, jeg må ta hensyn til de andre bilene og kjøretøyene som hører hjemme der.
En syklist kan dermed ikke kjøre som en villmann på sykkelstien, han skal ta hensyn til de andre syklende og gående som hører hjemme der!

Her har man bygget sykkelstier for millioner av kroner og så skal ikke disse klovnene bruke dem?
Når jeg treffer en slik kar, som sykler midt i mitt kjørefelt og umuliggjør en hver forbikjøring, mens det ligger en flott og ubrukt sykkelsti ved siden av, så går kompressorhorna på og de forblir på til han har kommet seg over på sykkelstien.
Og tro meg, det har til dags dato enda ikke tatt mer enn 30 sekunder :D

De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Scania Cowboy » Søn Mar 02, 2008 01:53

DeLutte skrev:Syklister i veibanen er en pest og en plage. De har bare med å holde seg på sykkelstien der disse finnes. Og kom ikke med den at de sykler for fort til å være der.

Jeg kan ikke kjøre som en villmann på veien, jeg må ta hensyn til de andre bilene og kjøretøyene som hører hjemme der.
En syklist kan dermed ikke kjøre som en villmann på sykkelstien, han skal ta hensyn til de andre syklende og gående som hører hjemme der!
De Lutte

helt enig, er en grunn til at man ikke trener formel1 på vanlig vei, eller noen annen bilsport med store hastigheter... Hvis de ikke kan bruke sykkelstien når den er der, kanskje de burde bygge sin egen bane? (for å sette det litt på spissen :D )
CB 6209 "The dash for the Cash"
Brukerens avatar
Scania Cowboy
Lærling

Innlegg crazy1 » Søn Mar 02, 2008 03:13

Eg må jo bare få legge til at innlegget mitt var ment dels som en liten provokasjon og dels som et eksempel på hvor "evneveikt" regelverket er blitt. For det er ALLTID bilistens feil sjøl om han/hun står i ro. Eg har litt sansen for DeLutte "metoden", men det finns sikkert en mot om det og, dessuten bør en jo huske på at "stakkeren" kan få hjertestans :flire: :flire: :flire:. Eg har et lite forslag siden vi åpenbart må leve med desse "kamikazepilotane" og det er at dei kan få betale avgifter og bompenger spesielt på lik linje som oss billister så lenge dei bruker veinettet og ikkje sykkelstiene. Det burde vel gjere susen :?: :?: :?:

Men heilt seriøst, så lurer eg litt på hvorhen den logiske tankegangen til folk har tatt veien. Alle kjenner jo resultatet av et møte mellom myk og hard traffikant, men det er noe en driter i åpenbart, siden mange tenker som så at her kommer jeg og nå må hele verden flytte seg for her er det jeg som er konge på haugen.

Mye sant i sangen til Øystein Sunde; "du måkke komme her og komme her"
crazy1
Distribusjonssjåfør

Innlegg Stuttjukken » Søn Mar 02, 2008 08:11

For 2-3 dagar sidan køyrde eg på ei rute som går eit stykke på ein smal veg, og det var ingen sykkelveg ved sidan av. Det er normalt lite trafikk der. Så kom det ei eldre dame syklande i mot der framme, og eg var på veg nedover i normal fart og byrja å roa ned farten, sidan eg visste at det var for smalt der til å møta syklisten utan å treffa tiltak med farten. Ein kan jo tenkja seg sjølv korleis ein syklist vil føla det å verta passert av ein buss på nokre cm. avstand. Ho eldre dama stoppa sykkelen og gjekk av, og trakk seg mot vegkanten. Det er ein fryd å møta slike syklistar, for her var det gjensidigheit i å visa hensyn. Det er alltid kjekkare å visa hensyn når begge partar gjer det. Det same skjer når eg møter dei som rir på hestar eller køyrer hest og vogn på den same vegen. Det einaste som er sikkert når det gjeld hestar, er at det er ingenting som er sikkert, fordi hestar er dyr. Eg har endå ikkje opplevd å møta på hestar som vert skremt og tek ut pga. at eg køyrer for aggressivt i møte med hestane. Den gongen eg køyrde rute 701 over Dikemark i Asker var det somme jenter som kom ridande som pleide å nikka tilbake då dei møtte meg i bussen. Dei visste at såg dei at eg køyrde, visste dei at bussen som kom tok det med ro. Det er jo heilt uforutseibart når det kan skje at hesten steilar og ryttaren ramlar på hovudet i asfalten, og i verste fall under busshjulet etterpå. Vel, no har eg aldri skjønt korleis jentene torer å ri på ein veg med biltrafikk i det heile teke, men det er ein annan sak.

Eg ser at DeLutte nemner at det endå ikkje har teke 30 sekund på hornet før syklisten har kome seg fra bilvegen og over på sykkelstien. Mogleg det. Likevel trur eg dei syklistane finns der fløyting vert nyttelaust. Eg trur det finns så aggressive syklistar der ute som kjem til å vranga sykkelen framfor trailaren/lastebilen/bussen, dog med fare for sitt eige liv, viser først fingeren, hoppar av sykkelen og styrtar mot døra for å bryta seg inn i storbilen for å slå til sjåføren med all kraft. Jau, eg trur den syklisten finns som får seg til å gjera det. Når ein syklist stoppar på den måten, stoppar jo sjåføren storbilen på ein refleks, og vil nok mest sannsynleg klara å stoppa i tide pga. at farten ikkje er så høg bak ein syklist. Om det er syklisten eller sjåføren som har ein god sak er ikkje godt å sei. Ein ting er sikkert, og det er at det har ingenting å sei for retten at det er ein sykkelsti ved sidan av. Dermed er det nok fritt fram for kamikaze-syklistar i framtida óg.
Stuttjukken
- på norske vegar -

Innlegg DeLutte » Søn Mar 02, 2008 09:58

Stuttjukken skrev: Eg trur det finns så aggressive syklistar der ute som kjem til å vranga sykkelen framfor trailaren/lastebilen/bussen, dog med fare for sitt eige liv, viser først fingeren, hoppar av sykkelen og styrtar mot døra for å bryta seg inn i storbilen for å slå til sjåføren med all kraft.

For 2-3 dagar sidan køyrde eg på ei rute som går eit stykke på ein smal veg, og det var ingen sykkelveg ved sidan av. Det er normalt lite trafikk der.

Hehe, en slik reaksjon har jeg enda ikke sett :)
Men dersom noen i et anfall av dumhet skulle finne på noe slikt, så får de ta følgene.
Det ville iallefall gå lang tid før de får bruk for den sykkelen igjen :D

Selvsagt skal de ha anledning til å bruke veien når det ikke finnes sykkelstier, noe annet har jeg heller ikke hevdet.
Det er når man nekter å bruke den flotte nye tomme sykkelstien ved siden av, at jeg blir provosert.

Konkurransesyklister har jeg hatt lite problemer med. For det første, så sykler de fort. For det andre, så vet de hva de holder på med og innretter seg etter det.

Nei, mitt mareritt er Ola Nordmann på vei hjem fra jobb.
Med offroader av siste modell og ny stram sykkelbukse :)

De Lutte
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Egil,G » Fre Jan 09, 2009 17:44

Det er som en supermann drakt det, når dem får på seg den blir dem klare.
men modige er de jo.. hadde ikke sykla en meter for penger
Egil,G
Lærling

Innlegg Egil,G » Fre Jan 09, 2009 17:57

Og tenk så god beskyttelse de har, sikkert flre titalls mm med nylon mellom seg og en kufanger med 50 tonn bak. Ja de har jo forresten en liten plast greie øverst på hue, kansje solbrillene også bare de er lilla nok. Kansje det er derfor de kjører sånn for at de egentlig ikke ser en dritt... men brillene må være kule da
Egil,G
Lærling

Innlegg fjotten » Fre Jan 09, 2009 21:52

boops..
fjotten
Hjelpemann

Forrige

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest