Innkjørt 1 mill. = 700.000

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Innkjørt 1 mill. = 700.000

Innlegg sprinterontheroad » Ons Mar 24, 2010 14:21

Hei alle bileiere,

Noen av oss kjører direkte for kundene våre. Andre av oss er tilknyttet en transportsentral.

Å skaffe oppdrag selv er selvfølgelig tøft og innebærer en viss risiko (Hva hvis kunden sier opp!?). Å kjøre for en transportsentral er nok tryggere. Samtidig skal jo transportsentralen ha sin andel av inntekten.

De tradisjonelle transportsentralene er organisert som andelslag hvor du og jeg (bileierne) skyter inn kapital = ca. kr 20 - 30.000. I tillegg trekkes vi noen prosent (ca 10% eller mindre) per oppdrag. Dette opplever jeg som et trygt og seriøst opplegg. :)

Samtidig finnes det "transportsentraler"/ aksjeselskaper som er etablert for at eieren/ eierene skal tjene mest mulig penger til egen og ansattes lønninger og fete utbytter, sponsing av idrett osv... De av oss som jobber for disse selskapene har det trangt - svært trangt. Vår inntekt som bileier er sjelden mer enn 70%. Dersom du kjører inn 1 mill. kroner per år, sitter du altså igjen med kr 700.000,-. "Transportsentralen" sitter altså igjen med kr 300.000,- per bil. Er det rart at regnskapene til disse useriøse selskapene viser store overskudd (etter fete lønninger og utbytte til eierne!!!) :evil:

Jeg er overrasket over hvor tolerante vi bileiere er overfor de useriøse "transportsentralene" vi kjører for. Mange av oss klarer ikke å tjene nok til å dekke minstelønn for sjåfører (nå ca. kr 23000,- brutto/ før skatt). I tillegg tror jeg mange av oss jobber mer enn 7,5 time per dag. Og hva med muligheten for å ta ferie!

Jeg håper andre av dere bileiere har synspunkter på innlegget mitt. Hva kan vi gjøre for å forbedre vår arbeidssituasjon, vår arbeidstid (14 timer per dag?!) og våre inntekter?
SprinterOnTheRoad
sprinterontheroad
Sykkelbud

Innlegg Mr.Crowley » Ons Jun 30, 2010 12:02

dette syns jeg er veldig enkelt. Vi må klare å stå sammen, og følge det vi blir enige om og ikke dolke hverandre i ryggen ved første mulighet. men folk skal jo på død og liv ha den og den kjøringa, selv om det ikke er penger i det til slutt. nei da er det bedre å parkere og finne på noe annet.

kan oppsummeres i ett ord : SAMHOLD
Brukerens avatar
Mr.Crowley
Bileier

Innlegg Jensen » Tir Apr 05, 2011 22:24

kan oppsummeres i ett ord : SAMHOLD

Veldig bra
På vegen i kranbil for Svanco
NFMHD: Norsk Forening Mot Hvite Dioder" i signaturen sin
Brukerens avatar
Jensen
Lærling