Sjaføryrket ja

Her kan du lese og skrive om ulike erfaringer med sjåføryrket, enten det dreier seg om distribusjonskjøring eller langtransport.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Sjaføryrket ja

Innlegg Skui » Søn Jun 20, 2010 01:01

Je vet ikke helt hva jeg skal si jeg.
er snart 27 og på det 5. året med tung lappen.
Har kjørt Distrubusjon men har gått lei og ville over i no annet.
Har nå fått jobb og trekke traller "semi"

Før den nye jobben kjørte jeg litt bil og henger for en kammerat av min far.
Det var en skuffende "sosial" opplevelse.

Jo da man kjører alene somregel så ikke den delen av det.
men alle de timene som jeg har hørt pappa og andre sjafører sitte på sentralen og snakke om gamle dager.. Ikke noe stemmer jo.
Dere / vi er noen USOSIALE dyr :-?
3 uker kjørte jeg østfold møre. stoppet oftest på Kvam. passet somregel best. Og det var nesten alltid mange sjafører der. MEN... Hvordan kommer man i kontakt med andre???
Skui
Sykkelbud

Re: Sjaføryrket ja

Innlegg un.1830 » Søn Jun 20, 2010 01:04

Skui skrev:Je vet ikke helt hva jeg skal si jeg.
er snart 27 og på det 5. året med tung lappen.
Har kjørt Distrubusjon men har gått lei og ville over i no annet.
Har nå fått jobb og trekke traller "semi"

Før den nye jobben kjørte jeg litt bil og henger for en kammerat av min far.
Det var en skuffende "sosial" opplevelse.

Jo da man kjører alene somregel så ikke den delen av det.
men alle de timene som jeg har hørt pappa og andre sjafører sitte på sentralen og snakke om gamle dager.. Ikke noe stemmer jo.
Dere / vi er noen USOSIALE dyr :-?
3 uker kjørte jeg østfold møre. stoppet oftest på Kvam. passet somregel best. Og det var nesten alltid mange sjafører der. MEN... Hvordan kommer man i kontakt med andre???

Har du forsøkt å prate med folk?
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg Skui » Søn Jun 20, 2010 01:08

Man kan jo ikke bare "hoppe" inn i en gjeng, uhøffelig mener jeg.
Og INGEN tokk på noen måte kontakt og skravlet litt med deg.
Så en dag var jeg på Emdal og lasted og en sjafør som spurte om han kunne sitte på ned til Tretten.
Vi stoppet på kvam og satte oss. før jeg hadde spist 2 biter av maten var bordet fult rundt oss.
de kjente jo hverandre, skravlet og lo.
og noen av de sjaførene som så meg sammen med han ifra Emdal kan hilse med ett nikk, men dere / vi lastebil sjafører er for dårlige på og se rundt oss om det er noen "nye" truckere som sitter litt "utenfor". La oss alle ta oss litt sammen når vi ser en komme i tungbil og spiser alene. vi sitter alene i bilen alle sammen, og trenger ikke spise alene når vi spiser på samme steder. triveligere og skravle litt;) Håper tråd plassering er ok :-?
Skui
Sykkelbud

Innlegg formann » Søn Jun 20, 2010 01:20

JA, du har helt rett, mange av oss er ALT for usosiale. Men jeg kan fortelle deg at navneskilt i frontruta hjelper, og dersom du velger å ikke ta kontakt med noen, så får du nok heller ikke kontakt med noen. Noen av oss er faktisk litt usosiale, og vil ha litt tid alene i pausene, og det mener jeg er verdt å respektere. Derimot er de aller fleste veldig sosiale og trivelige, og de biter ikke om du presentere deg og åpner praten.
mvh "formann" i Korketrekkern Sjåførklubb
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Skui » Søn Jun 20, 2010 01:22

formann skrev:navneskilt i frontruta hjelper

Ja har sendt en PM til en moderator ang navn her på forumet og skal bestille ett skilt med samme navn så de her inne vil kjenne igjen etterhvert
Skui
Sykkelbud

Innlegg formann » Søn Jun 20, 2010 01:28

Skui skrev:
formann skrev:navneskilt i frontruta hjelper

Ja har sendt en PM til en moderator ang navn her på forumet og skal bestille ett skilt med samme navn så de her inne vil kjenne igjen etterhvert

:-P

Får jeg trøbbel med moderatorene nå tro? Smilefjes passer jo best innimellom, og forklarer alle hva jeg mener liksom ha ha... (turde ikke legg inn mer enn et smilefjes da...)
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Skui » Søn Jun 20, 2010 01:31

Og det med at noen VIL være litt alene uten tlf mas og vinglete bobiler er litt det som gjør det vanskelig og "oppsøke" noen. Men var ikke ment som noen syte tråd, mer en vi må se etter han / hun nye og gjøre det lettere. for etter en stund så kjenner alla hverandre "nesten da" så han/hun nye kjenner INGEN, men blir nok bra når jeg blir varm i trøya :-P
Skui
Sykkelbud

Innlegg un.1830 » Søn Jun 20, 2010 01:32

Skui skrev:Man kan jo ikke bare "hoppe" inn i en gjeng, uhøffelig mener jeg.
Og INGEN tokk på noen måte kontakt og skravlet litt med deg.
Så en dag var jeg på Emdal og lasted og en sjafør som spurte om han kunne sitte på ned til Tretten.
Vi stoppet på kvam og satte oss. før jeg hadde spist 2 biter av maten var bordet fult rundt oss.
de kjente jo hverandre, skravlet og lo.
og noen av de sjaførene som så meg sammen med han ifra Emdal kan hilse med ett nikk, men dere / vi lastebil sjafører er for dårlige på og se rundt oss om det er noen "nye" truckere som sitter litt "utenfor". La oss alle ta oss litt sammen når vi ser en komme i tungbil og spiser alene. vi sitter alene i bilen alle sammen, og trenger ikke spise alene når vi spiser på samme steder. triveligere og skravle litt;) Håper tråd plassering er ok :-?

Når ble det uhøflig og ta kontakt med folk da????????????(?)

Om jeg ikke har ett sterkt ønske og mase med kreti og pleti endag så går jeg heller ikke ut av bilen. Om jeg ønsker og preike med folk, snakker jeg med dem.
Normal høflighet har aldri skadet. En som ikke sier noe, har sikkert noen grunner.

For i helvete da mann, vi snakker om sjåfører, ikke psykologer som må analysere alt og alle for å se om de er utenfor eller ikke. Verden blir akkurat slik du selv velger å gjøre det til selv.
H2SO4
un.1830
Veteran

Innlegg oøde » Søn Jun 20, 2010 08:15

Tenk på det slik. Som en yrkes sjåfør har du faktisk flere felles ting med de andre på veien enn du ville hatt i andre tilfeldige sosiale situasjoner. I allefall når det kommer til å starte tilfeldige samtaler med folk man ikke kjenner.

Været/føret: Dette er jo en gammel klassiker som alle kan bruke.
Jobben: Her er det en hel haug av ting man kan snakke om, alt fra ruta man kjører, hvor dårlig veien er, bilen man kjører osv osv
Øst europerer: Her har jo "alle" norske sjåfører et felles "hat"
men det viktigste blir nok om man vil ha flere venner og bekjente er å ta det første steget selv og si hei til folk man treffer på en stoppe plass.

Ikke tenk på at alt var så mye bdre før i gamle dager og at alle hilste på alle og kjente alle. For en stor grunn til det var at dem faktisk ikke var så mange av dem på veien da som det er i dag. Det er så mange sjåfører i dag at "miljøet" blir stort og uoversiktelig. Er dog en bra start med å bli en del av et mindre miljø slik som Bergli tross alt er. Navn skilt i ruta og ei dagbok med bilder er et bra første steg for flere å snakke med på veien.
Stål og Spesialtransport

Drømmer om en DAF
oøde
Lærling

Innlegg SivAlice » Søn Jun 20, 2010 09:19

Navn i frontruten, ja. Kanskje bære jakke eller genser med firmanavn som viser hvor du kommer fra. Et smil til de andre når du kommer bort til "sjåførbordet". Men viktigst av alt: Hal inn nestemann som kommer ny.
For 12 år sia kom jeg på ny turnus og fikk nye kolleger rundt meg. Der var gutta snar å hale inn nye. Det var ikke sjans å få sitte alene med matpakken. Kanskje kommer det av at bussjåfører er sosiale vesen.

Vel, vis at du er åpen for kontakt.
Brukerens avatar
SivAlice
Veteran

Innlegg Skui » Søn Jun 20, 2010 10:40

Ja nå starter jeg i ny jobb mandag 21/6 og da har jeg alle muligheter. Og startet jo med dette forumet så jupp. tenkte kansje det var flere som hadde hatt en litt humpete start. ;)
Skui
Sykkelbud

Innlegg formann » Søn Jun 20, 2010 11:44

Har vi ikke alle hatt det?
CB 6207
Brukerens avatar
formann
Bileier

Innlegg Skui » Søn Jun 20, 2010 11:46

formann skrev:Har vi ikke alle hatt det?

Jo var det jeg mente :-P
Skui
Sykkelbud

Innlegg JvhScania » Tor Jun 24, 2010 18:15

Du får ta å bynne med asfalt igjen da vettu Steffen, da får du prata :D hehe
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg Erlend! » Ons Jul 07, 2010 01:13

Tar man ikke kontakt, kan man ikke vente å få noen til å kontakte deg heller...

Bare til å åpne kjeften det vell!! :-P Selv om det ikke alltid er like lett..
Mvh Erlend.

Sjømann -> Yrkessjåfør..
Erlend!
Lærling

Neste

Gå til Livet på veien - sjåføryrket

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest