Hvor plasere antenne til CB på 2000 mod Scania 124G?

Før mobilen gjorde sitt inntog, hadde alle en walkie talkie over frontruten hvor all nyttig og unyttig informasjon ble utvekslet så lenge det var forhold til det. Har du en beskjed å gi dine kolleger, bruk CB'n!

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

Hvor plasere antenne til CB på 2000 mod Scania 124G?

Innlegg kjeb » Tor Apr 14, 2011 18:36

Hvor er det fornuftig og plasere antenne til CB'n på en Scania 124G?

Jeg har lurt litt på en på hvert speil, men det har vel mest for seg for utseendet...

Hva annbefales?
kjeb
Sykkelbud

Re: Hvor plasere antenne til CB på 2000 mod Scania 124G?

Innlegg Lux » Tor Apr 14, 2011 23:06

kjeb skrev:Hvor er det fornuftig og plasere antenne til CB'n på en Scania 124G?

Jeg har lurt litt på en på hvert speil, men det har vel mest for seg for utseendet...

Hva annbefales?

På passasjersida, skal det være enten et antennefeste eller en "gummipropp", samme sted som du finner bilradioantenna på førersida. Hvis det er antennefeste der skal du finne en koaxial-kabel (med plugg?) i nærheten av stereo'n til cb'n. Da er det bare å montere antenna der, hvis det er samme gjenger. Dette er den vanligste plasseringa hvis det er en topline eller "highline". Hvis ikke så er jo beste plassen midt på taket, men da kan jo ikke antenna være spesiellt lang..., sier seg selv egentlig...
Husk å få justert antenna di med et swr-meter!!! Hvis swr-verdien er for høy (over 1,5) risikerer du å brenne utgangen på cb'n din... ;)
"Welcome to LIGHTFORCE country"... Lights so bright..."you gotta wear shades"
-T.I.A. CB6258-
+47 98287415
-ABECEDEMST-
Brukerens avatar
Lux
-Lysmester & Tusenkunstner-

Innlegg kjeb » Søn Apr 17, 2011 16:54

Det er en gummiplugg på høyresida ja,men det er ikke noe antennefeste eller kabel til cb noe sted...
Hullet er ca 20mm og det passer jo ikke med noe antennefeste til cb som jeg har sett...
Om dere vet om et bra antenne opplegg som passer så si i fra...

Jeg funderte litt på og sette en wilson trucker 5000 i hvert speil da jeg har lest mye bra om mottaket på de, men det blir kanskje ikke noe greie på å ha de på speilene?...
kjeb
Sykkelbud

Innlegg Cobra206 » Tor Mai 05, 2011 22:12

Etter min erfaring så er en antenne på hvertspeil en dårlig ide. de blir ekstremt rettningsstyrt og det er et mareritt å tune de. Når vi prøvde ut denne ideen så endte vi opp med en T plugg i radioen og tunet hver enkelt antenne for seg, vi fikk da en brukbar SWR men den kunne vært mye bedre.

bruk heller 1 antenne og sett den på plass der antenne toppen ikke har noen hindringer. det er det beste alternativet.
Cobra Radioklubb
http://cobraradio.de.tl
Cobra Turer og treff
https://sites.google.com/site/cobrasturer/
Kallesignal: Cobra 206
Brukerens avatar
Cobra206
Hjelpemann

Innlegg kjeb » Man Mai 09, 2011 10:05

Så det beste er en på taket da eller?

Det hullet som er beregnet på det er jo 20mm, hvor får man tak i antennefester som passer til det?
På Scania skulle de jo ha en arm og et bein for en orginal fot...
kjeb
Sykkelbud

Innlegg CANTER » Man Mai 09, 2011 20:29

Ring Permo i Fredrikstad. dem har fester i alle varianter. Bare oppgi hvilken kobling det er på selve antennen du ønsker å bruke, event kjøpe hele hopprennet der. Tlf 69 39 73 11
mail post(at)permo.no (bytt ut at med @)
Mosjøen Varetaxi
Canter`s dagbok!
Brukerens avatar
CANTER
Lærling

Gå til Kanal 11

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest