Starte eget firma

Internett har etterhvert en mengde nettsider dedikert til lastebiler og transport. Del dine favorittsider med oss!

Moderatorer: DeLutte, MOOY, topline164, Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem

Er det lurt å starte eget firma og ansette folk til å kjøre første bil?

Ja
4
29%
Nei
10
71%

Antall stemmer : 14

Starte eget firma

Innlegg twalsen » Søn Apr 04, 2010 17:34

Hei.

Jeg er en 37 år gammel traver som har vært innom det meste av yrkesgrupper, og er nå utdannet sykepleier, med søknad om å bli omskolert til kjørelærer.

Jeg har en drøm om å kjøpe meg en liten skapbil/distribusjonsbil (Noe alla gamle FL6'en) og starte et transport firma, ansette en sjåfør og en regnskapsfører til å holde orden på firmaøkonomien.

Er det noen her som tror at det er noe butikk i dette?

Har nok egenkapital til å kjøpe en medium bil, og i banken får jeg garanti på både løyve (70.000) og akjsekapital(100.000).

PS: Jeg HAR tatt løyvekurs hos NKI...

Er det noen stror det er noe økonomi i dette??? Som sideinntekt. Ikke til å leve av, men som sysselsetting. Kanskje ansette en arbeidsledig kar fra NAV som trenger en litt snill sjef som kan trø inn når ryggen hans er gåen....

Trenger uttalelser om dette kan gå rundt, om det er ledig kjøring i markedet i dag og om dette er lurt i det hele tatt????

Ted
twalsen
Sykkelbud

Innlegg domain » Søn Apr 04, 2010 17:51

Lurt og lurt. Dersom du har noen kroner som du ikke helt vet hvordan du skal bli kvitt så er det bare å kjøpe seg en bil og begynne. Pengene får fort bein å gå på.

Du burde ihvertfall ha litt kjøring påhånd før du går igang med dette. Hvordan skal du ellers få det til å gå rundt? Kan ikke bare kjøpe en bil og så finne kjøring. Det blir feil. Du nevner at dette bare skal være en side inntekt og ikke til å leve av. Hvorfor skulle du klare dette når flere av de som har dette som hovedinntekt ikke klarer dette?
Jeg tror du skal ta en rnde og snakke med folk som er i bransjen før de går til dette skritt. Sikkert mange som vil advare deg mot dette.

Lykke til, uansett hva du måtte gjøre.
domain
Distribusjonssjåfør

Innlegg r1morten » Søn Apr 04, 2010 17:59

Det blir ingen penger til litt på si engang om du skal ansette mann på bilen. Da går det ut igjen til avdrag,lønn og sosiale utgifter pluss rep og service på bilen. Og det som blir igjen da bør stå på konto til du har bruk for det,de alvorlige verkstedbesøka kommer og de koster mye.
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg Kitta » Søn Apr 04, 2010 18:09

Tror jeg holder litt med domain i denne saken... Han hadde mange gode poeng.

Men hvis du først skal bynne med dette tror jeg du burde lage deg ett regnestykke på hva dette kommer til å koste deg i faste utgifter pr. mnd og ha i drift.

- lønn til den ansatte
- statlige avgifter
- regnskapskontoret

Hele tiden er d løpende utgifter...

- forsikring på bilen
- forsikring på den ansatte
- vektårsavgift
- diesel utgifter
- vedlikehold

Å kjøre gammelt kan også koste dyrt. Men man kan jo være heldig med bilen å.

Å en annen ting å ha i bakhode kan jo være d at d er sikkert ikke alle som går hos nav er like gode sjåfører heller så blir du plaget med mye skader og uhell blir forsikringa fort latterlig dyr.

Nå påstår jeg ikke at alle sjåfører som er registrert på nav er dårlig, men har vært borti dette tillfellet ved en sjåfør som kom fra nav som ikke hadde noe i en lastebil å gjøre.
Kitta
Hjelpemann

Innlegg r1morten » Søn Apr 04, 2010 18:10

Det er mange med kl.2 men det er ikke så mange sjåfører.
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg Kitta » Søn Apr 04, 2010 18:14

r1morten skrev:Det er mange med kl.2 men det er ikke så mange sjåfører.

:applaus: :applaus: :applaus:

Så sant, så sant...
Kitta
Hjelpemann

Innlegg twalsen » Tor Jul 19, 2012 07:30

Jeg kan nevne at jeg har 10 år bak rattet før jeg ble sykepleier, men jeg er glad for tilbakemeldingene, for de har stoppet meg fra å kjøpe bil. Takk tilalle som tar seg tid til å svare...
twalsen
Sykkelbud

Innlegg Charlzhen » Tor Jul 19, 2012 08:42

Ps. Det holder med 30 000 i aksjekapital nå. Selv om det kan være lurt med mer, av hensyn til leverandører. Det er fort gjort at de krever innbetaling av depositum til sperret konto.

Går ASet overende så får du fradrag på selvangivelsen for tapet av din andel av aksjekapitalen.

Jeg ser at du har valgt å la være å kjøpe noen bil nå. Tipset mitt er hvis du finner ut at du skal tenke på dette igjen er å ha en total kalkyle liggende, med alt du vet (og ikke vet) om av kostnader, inkl lønn og feriepenger. Innhent gjerne tilbud på ny bil fra forskjellige leverandører (Har du ikke råd til ny bil, så har du ikke råd til en brukt sies det).

Og du har det nok bedre der du er nå.. Jeg er utdannet regnskapsfører og jobber som det nå, men hadde 5års avsporing i lastebil.. :roll:
Mørkets Fyrste
If you can't pedal 55mph, get the fuck off the road!
Charlzhen
Bileier

Gå til Transportlinker

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest