Jobb Oslo/omegn og billig/bra kjøreskole??

Lyst på nye utfordringer eller kan du tipse andre om nye jobber? Vi benytter denne tråden til formidling av jobber, både ønsker og tilbud!

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Jobb Oslo/omegn og billig/bra kjøreskole??

Innlegg andreasb » Tir Aug 13, 2013 10:42

Hei!

Flytt gjerne denne til riktig sted om dette er feil.

Har lyst til å ta C/CE lappen, og lurer derfor på om det er vanskelig å få seg jobb, samt noen andre spørsmål.

Lønner det seg å ha egen bil/firma? Må man jobbe for kun ett firma?
Finnes det noen "sentral" som formidler arbeid for sjafører som evnt har egen bil?

Har kommet fram til at lappen kommer koste ca 135 000 kroner, hvor vanskelig er det å få nedbetalt dette om man kun jobber ettermiddag/helger?

Håper noen har noe svar på dette.
Sist endret av andreasb den Fre Aug 23, 2013 20:32, endret 1 gang
andreasb
Hjelpemann

Innlegg The Cowboy » Tir Aug 13, 2013 19:22

Når det kommer til lappen, ville jeg heller anbefalt 19 ukers kurs på en yrkesskole.. Da slipper du laaaaangt billigere unna.. hehe :D

Om du ikke blir fast ansatt noen sted, kan du jobbe så mange plasser du bare vil (kjøretiden teller fortsatt, bare så det er sagt! Kan ikke hoppe fra bil til bil til bil osv osv samme dag..)
I oslo vet jeg ikke hvor lett/vanskelig det er å finne jobb.. Det får oslo folket svare på!

Transportsentraler finnes om du har egen bil ja, men egen bil krever kurs, løyve og kroner og ører osv osv.. Enklere å jobbe for noen, hvertfall i starten!
Om det lønner seg å ha egen bil, komme heeelt ann på hvor god avtale du får det, og der er det små marginer ute og går etter hva jeg skjønner..

Men for all del, du kan jo ha flaks ;)

Lykke til..
Brukerens avatar
The Cowboy
*he-he*

Innlegg andreasb » Ons Aug 14, 2013 11:15

Er jeg ute på tynn is om jeg ikke er veldig interessert i å jobbe med distribusjon?

Jeg ser mer for meg "Hente trailer, kjøre fra A til B, levere trailer, hente ny trailer".
Altså komme til en ferdig losset henger, og kjøre den fra A til B.

Eventuelt kjøre tippbil, det kunne også vært en idè :D

Er det mye av og på-lossing, eller kommer det helt ann på hvem man arbeider for?
andreasb
Hjelpemann

Innlegg andreasb » Tir Aug 20, 2013 21:20

Bump!

C og CE lappen var nå grådig dyr hos Learn, de skal ha 133 000 ca for C + CE med yrkessjafør..

Hos Hønsen trafikkskole så det veldig mye billigere ut ->
Vogntog CE = 32 100kr.
Teorikurs ink. Bok = 6 000 Kr.

Noen der ute som har anbefalinger til trafikkskole i Oslo ? (Evnt nær omegn)
andreasb
Hjelpemann

Innlegg andreasb » Fre Aug 23, 2013 20:34

Ingen som har forslag?

Har sjekket Hønsen Trafikkskole, Learn i Lier, og Trafikkskolesenteret.

Finnes det sjanse for å få en evnt arb.giver til å betale yrkessjafør kurset?
Hva anbefaler folket for en som har lyst til å starte med C/CE ?
andreasb
Hjelpemann

Re: Jobb Oslo/omegn og billig/bra kjøreskole??

Innlegg andreasb » Lør Mai 24, 2014 12:36

veldig gammel tråd-bump :)
andreasb
Hjelpemann

Re: Jobb Oslo/omegn og billig/bra kjøreskole??

Innlegg Hanzye » Ons Jul 16, 2014 20:59

32000,- for CE? Da tror jeg du har lest prislista feil :(
Jeg betalte 52000,- til kjøreskolen (Agder Storbilskole) for CE, i tillegg kommer glattkjøring (ca 13000 hos Skantraf) oppkjøring (920x2), teori (ca 450x2), nytt førerkort (250) og sjåførkort (250).

YSK skal Agder Storbilskole ha 33000,- for. Altså ender jeg på rett over 100000,- for hele greia. Noe jeg ikke tror er en veldig ublu pris.

Det finnes nok mulighet for at arbeidsgiver kan betale både lapp og YSK, men da skal du ha ganske så flaks, i tillegg til at du binder deg nok i lang tid fremover (noe som har både bak og framdeler). Jeg personlig har ikke hatt noe hell på å finne sponsor til YSK.

Uten at jeg har noe særlig erfaring med det, så er det å eie egen bil mye avhengig av hvem du kjenner og hvilke kontakter du har i bransjen. Innen stykkgods er de fleste tilknyttet et firma og har fast kjøring på kontrakt (typ DSV, Schenker, DHL osv). Det finnes selvsagt unntak i massevis. Det finnes bileiere som nærmest utelukkende kjører stykkgods på langkjøring for Transportsentraler, men også her er det hav av forskjellige ordninger.
Rykte har nok sitt og si også. Hvis du ikke har noen referanser å vise til, kan det nok vanskelig å betale regningene en periode. Oppstartkostnadene er ganske drøye; kjøp av bil, forskuttering av dieselutgifter, egenkapital i tilfelle havari og andre uforutsette utgifter osv. I tillegg bør du ha en avløser eller to som kan steppe inn på kort varsel hvis du skulle bli hindret fra å arbeide.

Ingen kan nekte deg å jobbe for flere firmaer, men det er et fåtall i transportbransjen som har 8-16 jobb.

Det tryggeste er nok å starte på bunn, det innebærer ofte distribusjon eller intetsigende linjekjøring i sliten reservebil ;) Selvsagt kan du satse høyt og lykkes, finnes mange som klarer det :) Men er du flink og arbeidsom finnes det ikke grenser på hvor langt du kan nå :)

Uansett må du ha masse lykke til!
Inn med sperra, ut på tverra!

Det sies at tro kan flytte fjell,
personlig foretrekker jeg tungt maskineri.
www.klodeborg.no
Hanzye
Lærling

Gå til Jobbmarkedet

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest