Grei/dårlig bileier

Ganske enkelt, her kan vi snakke om akkurat det vi ønsker!

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164

Grei/dårlig bileier

Innlegg glider71 » Søn Mar 28, 2010 22:40

Hej!

Må bare få höre andres åsikter ved en ting som jeg har grunna på.

Va syns ni om en bileier som driver med fiskeköring og körer på trondheim, bergen, åndalsnes, bodö og tromsö m m og bruker en renault premium pusher 440 med drittdekk og som ikke er helt i godt stand för å sie det sån... ?:roll:

Blir det ikke veldig mye unödig besvaer o tull för den stakkar sjåför som körer en slik bil...?

Aner att norske sjåförer vil kjöre en grei bil som er anpasset til kjöringa...

En riktig norsk bileier som har "alle hester hjemme" skaffer sej vel ikke en sån såkalt lastebil og kjörer til fjells med eller..?

Ha de!
Ta det med ro..MEN DET HASTER..!
glider71
Sykkelbud

Innlegg DeLutte » Søn Mar 28, 2010 22:49

At det er en 440 har ingenting å si. Jeg aner at 620 mafiaen har fått enda et fotfeste her :)

For 30 år siden, så gikk det jo i 385 hester både hos Volvo og Scania. Lassene var like tunge da også, men de kom da greit fram.

Men jeg er enig i at dekkene må selvsagt være lovlige.

De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg r1morten » Søn Mar 28, 2010 22:56

Jeg har kjørt sverige-vestlandet med pusherbil og 385 hk uten noen nevneverdige problemer så det er ikke noe problem.
Men som De Lutte sier,du må ha skikkelige dekk.
Brukerens avatar
r1morten
Bileier

Innlegg glider71 » Søn Mar 28, 2010 23:34

Javel, men det blir jo ingen fart i motbakkene da. Jeg vil mene att med en pusherbil må du legge på kjetting unödig mye.. jeg syns att svak motor + pusher bare er tull på norske vinterveier.. :roll: .

O en annen ting er jo renault premiumhytten, den er jo helt katastrof o ha til langtransport. Den hytta er for kun distributionskjöring hvis du spör meg..!

Hvis du skal bo i bilen hele uka o ta med alle dine ting...fyttirackarn, du får jo ikke plass selv :mad:

Hade en slik bil förr og... sikken mökk, aldrig mere!

Er det noen mer herinne som hater renault... ?:)
Ta det med ro..MEN DET HASTER..!
glider71
Sykkelbud

Innlegg JvhScania » Man Mar 29, 2010 05:17

Jeg gjør!

Bare sånn for å sammenligne, En Premium 450 med 26 tonn og en Scania 164/580 med litt trim og 50 tonn går akkurat like godt i bakka... Så da kan man jo tenke seg. Pusher er flott så lenge man har sving, løft og flyttbar skive.

Drittdekk kan jo være så mangt, Bandag f.eks er jo et regummiert dekk som er helt fantastisk på vinterføre....
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg Desperado » Man Mar 29, 2010 07:37

????? Man trenger vel ikke bli helt usaklig fordi om man ikke liker Renault? Å sammenligne en standard 450-motor med en trimmet 580-motor blir veldig feil. Skal man sammenligne en Renault med 450 hk med en Scania, bør det vel bli med Scania R 440? Ellers kan man jo liksågodt sammenligne en standard Scania R 500 med en trimmet Volvo FH 700 og påstå at Scaniaene går dårlig. Men selvfølgelig, man går jo billigere med stor motor og tunge lass på veier med mye bakker. Og man setter seg ikke så lett fast med stor motor. Men en pusher fungerer i de fleste tilfeller. Det er når føret er dårlig den ikke fungerer.
Last som ikke skal til utlandet er noe dritt...
Dagboken min: viewtopic.php?t=1410
Brukerens avatar
Desperado
Bileier

Innlegg Buno » Man Mar 29, 2010 12:08

Har kjørt flere fiskelass med en 430 MAN tga Hydrodrive... Ikke den største motoren men det gikk greit. Finnmark Troms og Nordland, Gikk litt trått i bakkene men ikke noe problem. Men hva er det slags dekk på bilen og hva er det som ikke er i orden på den?
Brukerens avatar
Buno
Lærling

Innlegg domain » Man Mar 29, 2010 15:37

Det at bilen bare har 440hk betyr ikke så mye. Det e bare å ta med litt extra kaffe. At det benyttes "drittdekk", hva no enn det måtte være, kan være et større problem. Kjørte selv øst/vest med 142 og 112 bil og henger med fisk og hadde aldri problemer av den grunn.
domain
Distribusjonssjåfør

Innlegg JvhScania » Man Mar 29, 2010 16:09

Desperado skrev:????? Man trenger vel ikke bli helt usaklig fordi om man ikke liker Renault? Å sammenligne en standard 450-motor med en trimmet 580-motor blir veldig feil. Skal man sammenligne en Renault med 450 hk med en Scania, bør det vel bli med Scania R 440? Ellers kan man jo liksågodt sammenligne en standard Scania R 500 med en trimmet Volvo FH 700 og påstå at Scaniaene går dårlig. Men selvfølgelig, man går jo billigere med stor motor og tunge lass på veier med mye bakker. Og man setter seg ikke så lett fast med stor motor. Men en pusher fungerer i de fleste tilfeller. Det er når føret er dårlig den ikke fungerer.

Det jeg skulle fram til var at den 450'n gikk likt med 580'n med halvparten av vekta... Nøyaktig...
Tippbil historie, Veitransport hstorie, kjører krokbil jeg gitt :)
Brukerens avatar
JvhScania
Bileier

Innlegg dibben » Man Mar 29, 2010 17:01

Jeg begynte for ca 3 år siden med en utslitt Renault Kerax med 390 hester og ofte 50 tonn oppover fjellheimen på vestlandet.Du har ikke problemer med køen da-den er alltid bak deg :) Bra dekk,men halve bilen var ståltråd og superlim.Blir fort grå i håret av sånnt...Har blitt bedre nå,med MAN 41.440 og scania P420.Er ikke den som går raskest gjennom rennfast,men jeg kommer nå frem :) Jeg er mye mer fornøyd når jeg får sette meg i en ny bil,istedet for å banne og sverte på den gamle som det alltid var noe feil med.Det er viktigere med nyere bil med gode dekk enn masse motor!!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
Brukerens avatar
dibben
Lærling

Innlegg DeLutte » Man Mar 29, 2010 19:13

glider71 skrev:
Er det noen mer her inne som hater renault... ?:)

Ja, gå inn på Juniorhjørnet, så finner du masse nick som f.eks " Scania V8 Power 620 KingofTheRoad"

Felles for dem alle, er at de hater Renault og drømmer om en Scania med 620 HK. Det er kun den største motoren som duger. Noe annet holder ikke.
En annen ting som er felles for dem alle, er at de har aldri kjørt noen lastebil og nesten ingen har prøvd å bo i en. :-)

Jeg kjørte Renault Magnum på nittitallet, mens "Scania V8 Power 620 KingofTheRoad" gjengen, som forresten da het: "Scania V8 Power 500 KingofTheRoad" kjørte Scania 143 med motorkasse og lav hytte.

De bodde trangt som i en blikkboks, mens jeg gikk rundt på et flatt gulv omtrent som hjemme. :)

De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Innlegg Skripis » Man Mar 29, 2010 20:14

Hvis Renault'en, eller hvilken som helst bil er ett problem for deg som arbeidstaker, så kjører du bare hos en annen arbeidsgiver.

Finns sikkert noen som vil trives hos det du kaller en "useriøs" arbeidsgiver.

For meg så er en arbeidsgiver seriøs så lenge bilen kan være i forskriftsmessig stand, det er kreditt på dieselkortene og lønna kommer til avtalt tid, hver måned. Det er ikke gull alt som glimrer - sikkert mange her inne som har kjørt flott bil gratis...
Sist endret av Skripis den Man Mar 29, 2010 20:56, endret 1 gang
Brukerens avatar
Skripis
Langtransportsjåfør

Innlegg nils2 » Man Mar 29, 2010 20:30

Jeg kjører ofte vestlandet med 420 og 50 tonn, jeg blir forbikjørt så det suser, men som enkelte sier: Ta med en ekstra kopp kaffe. Jeg trives utrolig godt. Dekk er et must.
Bilde
Brukerens avatar
nils2
Bileier

Innlegg veslegutt&dinglo » Man Mar 29, 2010 22:07

glider71 skrev:
Er det noen mer herinne som hater renault... ?:)

Regner du med at voksne folk skal ta deg seriøst????

At det ikke er skikkelige dekk er en ting, det må det være orden på.
Men å begynne å sutre på hk og hytte viser at du må gå i deg selv..... :-?

Alle kan ikke få det største og beste .....får du lønna som du skal ,er det det viktigste. Men for all del, finn deg en arbeidsgiver som satser alt på tipp-topp biler og går konk 2 ganger i året,da blir du sikkert fornøyd......

Jeeezes.......
Sibbe fra Sandnes - Country
Pensum for alle sjåfører!?!
Bilde
Brukerens avatar
veslegutt&dinglo
- Duskedame -

Innlegg FH-bejben » Tir Mar 30, 2010 09:27

husker litt tilbake.. kjørte en litt smådau volvo fh12-420, hadde ganske godt slitte dekk fra sesongen før.. måtte legge kjetting om dem meldte snø på svalbard.. lastet aluminium på husnes, og det var alltid så nær 34 tonn som mulig.. da var jeg innafor på akslene, men missa litt på totalen.. merkelig greier, men jaggu kom jeg meg til og fra vest til øst og tilbake en hel vinter over haukeli.. hmm.. og det værste av alt er vel at det gikk så fint for bilen var for lat til å spole kjettingene av.. nei, slutt å syt, finn deg no annet om du ikke er fornøyd og lær av det du sliter med! gjør du det så veit du å sett pris på ting den dagen det er i orden..
Every cowgirl’s nightmare, every cowboys dream...

priv: 0047-90419114
Brukerens avatar
FH-bejben
Sjefsbejb

Neste

Gå til Skitprat!

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest