Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 10, 2017 17:53

Bilde
Her ser vi et leveransebilde som viser en stilig og kanskje noe sjelden tippsemitrailer.. Nå var det nok bare trekkvogna som var ny da bildet ble tatt, og dette var en Scania P124CB 400 1998 mod som ble levert ny til Finnsnes Maskin på Finnsnes i Troms.. Stiller meg litt undrende ifht veivesenets opplysninger rundt denne bilen da den der står oppført som 4x2-bil, mens for meg ser det ut som det var en 4x4-bil ut fra dette bildet hvertfall.. Det kunne vel også være en fordel til en slik type semitrailer så lenge trekkvogna ikke var treakslet.. Nok om det, trekkvogna ble førstegangsregistrert på regnr ZF 25153 den 20.02.1998, og fikk ny eier den 15.11.2005.. Dette var Trond Yngvar Ribe fra Vikna i Nord-Trøndelag, og der ble bilen avregistrert den 01.02.2017.. Bak trekkvogna ser vi jo en treakslet tralle med tipp og dumperpåbygg som tydeligvis var noe eldre enn trekkvogna, og når det gjelder fabrikat på både chassis og påbygg samt årsmod og regnr på den, så er alt dette ukjent.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Søn Des 10, 2017 19:18

Torkil Ø skrev:Her ser vi et leveransebilde som viser en stilig og kanskje noe sjelden tippsemitrailer.. Nå var det nok bare trekkvogna som var ny da bildet ble tatt, og dette var en Scania P124CB 400 1998 mod som ble levert ny til Finnsnes Maskin på Finnsnes i Troms.. Stiller meg litt undrende ifht veivesenets opplysninger rundt denne bilen da den der står oppført som 4x2-bil, mens for meg ser det ut som det var en 4x4-bil ut fra dette bildet hvertfall.. Det kunne vel også være en fordel til en slik type semitrailer så lenge trekkvogna ikke var treakslet.. Nok om det, trekkvogna ble førstegangsregistrert på regnr ZF 25153 den 20.02.1998, og fikk ny eier den 15.11.2005.. Dette var Trond Yngvar Ribe fra Vikna i Nord-Trøndelag, og der ble bilen avregistrert den 01.02.2017.. Bak trekkvogna ser vi jo en treakslet tralle med tipp og dumperpåbygg som tydeligvis var noe eldre enn trekkvogna, og når det gjelder fabrikat på både chassis og påbygg samt årsmod og regnr på den, så er alt dette ukjent.. :)

Etter hva jeg kan se, er dette helt klart en 4x4 bil. Forhjulsnavene og ekstra innsteg er klare tegn, og jeg vil anta at chassisnummeret også understøtter dette; YS2P4X400... 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Fiborg » Søn Des 10, 2017 19:24

Veldi mange tusenmetringer påP124'n för å va Norsk bil?....
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg isak » Søn Des 10, 2017 20:04

Fiborg skrev:Veldi mange tusenmetringer påP124'n för å va Norsk bil?....

Jepp! Må ha hentet inspirasjon fra "söta bror".... :lol:

8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 10, 2017 20:43

isak skrev:
Torkil Ø skrev:Her ser vi et leveransebilde som viser en stilig og kanskje noe sjelden tippsemitrailer.. Nå var det nok bare trekkvogna som var ny da bildet ble tatt, og dette var en Scania P124CB 400 1998 mod som ble levert ny til Finnsnes Maskin på Finnsnes i Troms.. Stiller meg litt undrende ifht veivesenets opplysninger rundt denne bilen da den der står oppført som 4x2-bil, mens for meg ser det ut som det var en 4x4-bil ut fra dette bildet hvertfall.. Det kunne vel også være en fordel til en slik type semitrailer så lenge trekkvogna ikke var treakslet.. Nok om det, trekkvogna ble førstegangsregistrert på regnr ZF 25153 den 20.02.1998, og fikk ny eier den 15.11.2005.. Dette var Trond Yngvar Ribe fra Vikna i Nord-Trøndelag, og der ble bilen avregistrert den 01.02.2017.. Bak trekkvogna ser vi jo en treakslet tralle med tipp og dumperpåbygg som tydeligvis var noe eldre enn trekkvogna, og når det gjelder fabrikat på både chassis og påbygg samt årsmod og regnr på den, så er alt dette ukjent.. :)

Etter hva jeg kan se, er dette helt klart en 4x4 bil. Forhjulsnavene og ekstra innsteg er klare tegn, og jeg vil anta at chassisnummeret også understøtter dette; YS2P4X400... 8-)

Kan ikke skjønne annet jeg heller -dette med 4x4 i chassisnr la jeg ikke merke til tidligere i dag, men det understøtter vel trolig det som er antatt.. Likevel sier veivesenet at bilen bare hadde drift på 1 aksel, det vil vel si en av to ting -enten står det feil hos veivesenet, eller så har bilen blitt ombygd til 4x2-bil senere, men hvor sannsynlig er det.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg NeooplanN138Frank » Man Des 11, 2017 01:21

Svaret på "mysteriet" 4X2 eller 4X4 ligger enkelt og greit i chassisnummeret til bilen som er YS2P4X40001237235 og DA ser en akselkombinasjonen uansett feilinnføringen til den som satt og tastet bilens "data" inn hos vesenet ;-)
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Des 11, 2017 11:32

Jamen da tror jeg bare vi får si oss enige om dette, og det er det jo alltid greit å være.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Des 11, 2017 18:00

Bilde
I dag tar vi med dette bildet som er hentet fra en brosjyre, og som viser en tidlig Scania R142M6x2LS-46 som mest sannsynlig gikk som demobil fra den var ny med typiske farger deretter.. Det svenske regnr på bilen ser jo nokså "påskrevet" ut, men ellers er jo det å si om bilen at den ser ut til å ha hatt luftfjæring bak og containerramme-påbygg fra Kalmar-Lagab.. Oppå der en 7.15 meters-container som også kom fra Kalmar-Lagab, og som var lakkert for å stå i stil med resten av bilen, hvilket må sies å ha gitt et riktig lekkert og helhetlig resultat for denne bilen.. Ser dessuten ut til at bilen hadde slangedekk foran, men ikke bak.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Trailer Raymond » Man Des 11, 2017 19:03

Torkil Ø skrev:Bilde

Da var vi kommet til veis ende på denne siden også -det gikk ganske fort, på bare to dager denne gangen.. Avslutter siden med en kopi av et polaroidbilde som viser inngangspartiet til Scania Nord i Troms engang på 1980-tallet.. :)

Dette bildet er fra da Scania var på Finnsnes, Scania blei flyttet til Bardufoss ca 89-90 og er der i dag også..
E-POST: rlarsen597@gmail.com Tlf:97402092
Trailer Raymond Nord-Norge.
Brukerens avatar
Trailer Raymond
Veteran

Innlegg Trailer Raymond » Man Des 11, 2017 19:08

Scania P-400 var en 4x4 bil. Den gikk også som brøytebil. Det var Toralf Rognli Finnsnes som var eier på denne (Finnsnes Maskin)
Brukerens avatar
Trailer Raymond
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Man Des 11, 2017 20:07

Hei Raymond -det var flott å få noen kommentarer fra deg igjen -og med god info i tillegg.. Mange takk skal du ha, og jeg er glad for at du fortsatt følger med her på forumet.. :D
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Trailer Raymond » Man Des 11, 2017 20:24

Torkil Ø skrev:Hei Raymond -det var flott å få noen kommentarer fra deg igjen -og med god info i tillegg.. Mange takk skal du ha, og jeg er glad for at du fortsatt følger med her på forumet.. :D

Følger nok med Torkil Ø ikke vær redd for det, men den der jævla Photopucket ødelegger jo for meg her inne.
Brukerens avatar
Trailer Raymond
Veteran

Innlegg S-7061 » Man Des 11, 2017 20:58

Trailer Raymond skrev:
Torkil Ø skrev:Hei Raymond -det var flott å få noen kommentarer fra deg igjen -og med god info i tillegg.. Mange takk skal du ha, og jeg er glad for at du fortsatt følger med her på forumet.. :D

Følger nok med Torkil Ø ikke vær redd for det, men den der jævla Photopucket ødelegger jo for meg her inne.

Trailer Raymond: jeg var nettopp inne på Transporthistorie Nord-Norge og sjekket de fantastiske bildene dine. Når jeg bruker tillegget "Photobucket embed fix" i nettleseren Chrome kommer bildene frem som de skal.

Torkil Ø: Dette tillegget anbefales brukt også av VabisDilla i Photobucket tråden. Du kan kanskje sjekke det ut og eventuelt anbefale til andre?
S-7061
Hjelpemann

Innlegg Torkil Ø » Man Des 11, 2017 23:00

Ja det stemmer det, jeg prøvde å sjekke det ut rett etter at han skrev innlegget sitt på Photobucket-tråden, men da fant jeg ikke helt ut av det.. Har mye jobb og ganske travelt denne uka, men lover å se på dette igjen når jeg har bedre tid -og andre kan jo gjerne prøve de også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg DeLutte » Man Des 11, 2017 23:08

Torkil Ø skrev:Bilde
På dette bildet ser vi en stilig Scania-Vabis LB76S-50 1965 mod med kort hytte og påbygd plan og kran som enten var eid av eller kjørte for betongvareprodusenten Ytong i Hokksund..

Denne bilen ble levert ny i 1965 til Bjarne Pedersen / Norsk Ytong AS.
Bjarne Pedersen var fra Vestfossen i Øvre Eiker og kjørte på kontrakt for Norsk Ytong. Det var vanskelig å få løyve på den tiden, så løsningen ble at Norsk Ytong registrerte bilen på seg.
Bjarne brukte Scaniaen i 3 år, før han i 1968 byttet den inn i en ny Volvo F88. Her kunne hytten tippes, slik at stell og vedlikehold ble litt enklere.
Jeg vet ikke hvem som overtok F 20388 da.

Det var forøvrig to slike biler som gikk i samme kjøring for Ytongfabrikken. Vi skal kikke litt på den andre i neste innlegg.

Morten V.
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest