Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 28, 2018 16:41

Bilde
Da er det på tide å starte ny side her på tråden igjen, og det gjør vi med det originale leveransebildet av en av Krsitiansund-Oppdal Auto's flotteste busser, og også den største hittil da den var ny.. Bussen var en Scania-Vabis B71-59 1956 som ble førstegangsregistrert på regnr T-6005 i juni samme år, og som fikk internnr 5 hos KOA.. Bussens karosseri kom fra Fjeldhus Bruk som den siste av flere buss og godsvogner levert derfra, og etter hva jeg har forstått ble den tatt i bruk som turbuss med 32 sitteplasser for KOA fra den var ny.. Den skal faktisk ikke ha blitt brukt på vinteren de første årene, og den må nok ha blitt godt påpasset opp gjennom årene siden Fjeldhus-karosseriene var utsatt for rust, men bussen skal ha vært i KOA's vognpark i 22 år fram til den ble utrangert og avregistrert på ukjent dato i 1978.. Da var den nok ikke brukt som turbuss mer, og når det gjelder bildet så ble det i sin tid tatt på Kirktomta i Kristiansund som var en yndet plass for den type bilder.. :) Foto: KOA utlånt av Tom Røsand Bestvoll.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20597
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg SvB » Søn Jan 28, 2018 17:14

Kan legge til litt om T-6005 siden jeg husker den fra tidlig 1970-tall. Da gikk den som skolebuss Gjøra-Sunndalsøra, og ble vel til slutt satt inn på ruter i nærområdet rundt Sunndalsøra. Men da så den ikke så flott ut som på bildet. Som så mange andre langrutebusser fra KOA fra 1950- og 1960-tallet, ble de flotte setene byttet ut. Vil tippe de fikk plass til et par seterekker ekstra slik at den fikk 40 sitteplasser iallfall. Samme ombygging var vanlig hos naboselskapet Surnadal Billag. Finner ikke dette dokumentert i vognlistene fra KOA. Siden den gikk i Sunndalen var den heller ikke så utsatt for rust som om den gikk i Tingvoll eller Straumsnes.

Kan jo ellers nevne at siden dette var KOAs "flaggskip" i mange år, så prydet dette bildet også framsiden av ruteheftet i mange år.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 925
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 28, 2018 18:42

Nei alderen tærer vel både på busser såvel som folk, så på 1970-tallet vil jeg nok tro bussen så noe annerledes ut.. Ut fra det du forteller så har jeg egentlig inntrykk av at også denne bussen ble del i et slags "degarderings-system" hos KOA.. Først tur eller langrutebuss, deretter lokal og skoleruter -men med de lengre lokal og skolerutene først som f.eks Sunndalsøra-Gjøra som er noen km lang.. Mot slutten mer lokalt rundt Sunndalsøra som f.eks bort til Litldals-området osv, og helt til slutt bare i reserve for slike ruter også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20597
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Torkil Ø » Fre Feb 09, 2018 21:17

Bilde
Bilde
Disse to bildene ble tatt en tid etter at gamle KOA og EEB og Trollheimen Trafikk var blitt sammenslått med "gamle" Mørelinjen i Surnadal til "nye" Mørelinjen i 1988.. Det har jo ikke vært så mye stoff fra denne perioden her på tråden tidligere for det har heller ikke vært meningen, men så er det likevel endel fra den perioden som er verdt å ta med også.. Slik som disse to bildene som viser en nyere brukt buss som ble anskaffet tidlig i 1993.. Fram til da hadde de gamle KOA-fargene blitt brukt på selskapets busser selv om også disse hadde blitt gjort om på opp gjenneom årene -blant annet hadde man ttat i bruk mye mer sølvgrått en den tradisjonelle brungrå fargen.. I 1993 var jo hvitt blitt svært populært som bunnfarge hos mange rutebilselskaper, så på den nye bruktbussen prøvde man seg på Sunndalsøra med en ny lakkdesign med hvit bunnfarge.. Selv er jeg ikke glad i for mye hvitt, og syns det har vært mye fantasiløst hvitlakkerte busser de siste 25 år -ofte med litt striper i rødt og blått på de fleste.. Her syns jeg imdlertid resultatet ble ganske pent når man først skulle begynne å bruke hvitt, men det ble vel likevel ikke veldig mange busser som ble lakkert slik.. Bussen vi ser på bildene var internnr 687, en bruktimportert Scania K112CL 1988 mod med Ajokki Cruiser-karosseri som ble førstegangsregistrert i Norge og Molde på regnr UR 51231 den 21.04.1993.. Bussen var deretter i "nye" Mørelinjens og etterfølgende selskapers eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 23.12.2009.. :) Foto: Mørelinjen A/S utlånt av Tom Røsand Bestvoll.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20597
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Tungt » Lør Feb 10, 2018 18:16

Det var bare denne Scaniaen og en nylevert 1993 Volvo B10M med Delta Star 501 eller 502 karosseri (int.nr. 688) som fikk dette designet. Etter dette gikk man tilbake til KOA fargene på bussene frem til HOB kjøpte opp selskapet i 1998/99 og det ble hetende HOB Møre. Bussene 689 (1993 Volvo B10M Delta Star 501) og 699 (1997 Volvo B10M Delta Star 501) var lakkert i Norway Bussekspress sine farger.
Tungt
Tungt
Lærling
 
Innlegg: 119
Registrert: Ons Jan 26, 2011 22:11
Bosted: Todalen


Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 10, 2018 20:26

Var hyggelig å høre fra deg igjen Bjørn Gunnar -det er jamen lenge siden.. :) Det stemmer det du sier at det kun var to busser som ble lakkert slik, husker den andre også som hadde et noe høyere bygd karosseri enn Scania-bussen på bildene over her.. Må bare innrømme at jeg ikke har peiling på hvorfor man gikk vekk fra denne lakkdesigen så raskt, men det hadde vel sin årsak det også.. Er hvertfall både bra og morsomt at den ble foreviget på noen bilder som Tom har fått fått på og lånt ut til meg så de kan ses her.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20597
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg SvB » Lør Feb 10, 2018 21:28

Jeg har noen kommentarer til lakkeringen av 387/687 og 388/688. Det ble bare med disse to bussene. Kanskje bare en utprøving på noe nytt? KOA var jo ganske konservative i fargebruken, på godt og vondt. Jeg tror det var nødvendig å gjøre noe rundt 1980. Det ble høybygde busser i langrutene, og ensfarget brun hele flaten under vinduene blir noe ensformig. Så det ble brutt med striper i blått og sølvgrått. Vellykket, synes jeg. Og det ble mer grått og mindre brunt etter hvert. Utpå 90-tallet ble også brunfargen justert. Ble vel litt "gulere".

387/687 og 388/688 hadde ikke samme fargen hele tida. Det ble omlakkering igjen fra 1998 med HOB Møre. De nyeste bussene, yngre enn ti år, ble lakkert hvite med en lysgrå kant nede. Fra 1998 fikk bussene også nye nummer. Personbussene fra Sunndal og Surnadal ble lagt inn i 300-serie, fra 600-serie. De to siste sifrene ble stort sett som før. Eldre busser beholdt originale farger, men logoene ble byttet. Først HOB Møre, så Team Møre, og til sist Nettbuss Møre. Nettbuss gjorde ingen omfattende omlakkering av bussene. Nå var alle slags farger i bruk, fra KOA og Surnadal Billag, HOB-hvitfargen, og etter hvert nye busser i Nettbuss-farger.

Av mine bilder ser jeg at 387 hadde nye farger i 2002, men ble sikkert lakkert tidligere. Har bilde av 388 fra 1998 i opprinnelige farger, men i 2000 hadde den fått HOB Møre-farger.

Litt flisespikking om 387/687. Dette er ingen Scania Cruiser, men en Ajokki Victor. Forskjellen? Minimal. Scania Cruiser var en modell markedsført av Norsk Scania, basert på modellen Ajokki Victor. Men denne bussen ble levert ny i Sverige som en ordinær Victor. Man kan se minimale forskjeller i fronten med lyktene. Dette er en av svært få Victor i Norge. Men jeg tror ikke det ble stort mer enn 50 Cruiser heller.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 925
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 10, 2018 23:21

SvB -som vanlig fint å få med utfyllende kommentar fra deg.. Når det gjelder brunfargen til KOA så ble vel den mer gull-matallic mot slutten, og det var vel samme farge som den vi ser på noen av stripene på 387/687 på bildene over her..

I bussdatabasen står bussen oppført å ha Ajokki Crusier-karosseri, men det kan jo ha sneket seg inn en feil ifht det.. Har også fått tilbakemelding på at bussen finnes i den svenske bussdatabasen, så da kom den trolig derfra i 1993. Der står den visstnok også oppført som 1987 mod, men der vet jeg sannelig ikke hva som er riktig, for både den norske bussdatabasen og veivesenet sier at den var 1988 mod.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20597
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg SvB » Søn Feb 11, 2018 22:06

Torkil Ø skrev:SvB .. Når det gjelder brunfargen til KOA så ble vel den mer gull-matallic mot slutten, og det var vel samme farge som den vi ser på noen av stripene på 387/687 på bildene over her..

Jeg har sett litt på eldre bilder. Konklusjonen så langt er at det du kaller gull-metallic, treffende synes jeg, erstattet den tradisjonelle brunfargen fra KOA fra 1993. Vel og merke med mørkblå og sølvgrå ellers. I januar/februar 1994 kom det nye busser: 689 m/ Nor-Way-farger, så 690 og 691, begge i tidligere farger, men med gull-metallic i stedet for bruk. Slik fortsatte det videre. I 1992 kom 685 (brukt, Jevnaker Bilruter) og 686. 685 hadde hele tida KOA-brunfargen, men 686 har jeg ikke bilde av før den ble hvit. Jeg merker meg også at enkelte ex. Surna-busser ble lakkert med gull-metallic. Det kan nok skyldes at omlakkering kom først etter 1993, eller at de fikk et nytt strøk. Men disse fargene holdt seg stort sett bra lenge.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 925
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Tungt » Man Feb 12, 2018 06:44

Av bussene fra Surnadal (Mørelinjen) ble bussene 621 og 651 (begge 1982 mod.), 646 (1983 mod.), 653 (1984 mod.), 647 og 650 (1985 mod.) og 602 (1987 mod.) omlakkert til KOA farger med mye sølvfarge siste halvår av 1988, etter fusjonen som skjedde 1.6.88. I løpet av 1989 ble også 636 (1976 mod.) omlakkert. Resten av bussene fra Surnadal beholdt sine opprinnelige farger. 1994 var et år med mange nye busser, 689, 690, 691 og 692-694 som var noe så sjelden som 3 helt nye skolebusser. Dette var Volvo B9M busser med Vest karosseri.
Sist endret av Tungt den Man Feb 12, 2018 06:52, endret 1 gang
Tungt
Tungt
Lærling
 
Innlegg: 119
Registrert: Ons Jan 26, 2011 22:11
Bosted: Todalen


Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Tungt » Man Feb 12, 2018 08:16

En designmessig forandring som skjedde på bussene f.o.m. leveringen av 690 og til Mørelinjen ble oppkjøpt av HOB i 1998 var at MØRELINJEN ble skrevet med store bokstaver på sidene (slik 687 på bildet over har).
Sist endret av Tungt den Man Feb 12, 2018 15:23, endret 1 gang
Tungt
Tungt
Lærling
 
Innlegg: 119
Registrert: Ons Jan 26, 2011 22:11
Bosted: Todalen

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Torkil Ø » Man Feb 12, 2018 14:35

Bilde
Nå har det vært så mange gode kommentarer over her at nå får vi ta med et bilde der vi hvertfall ser en av de mange bussene som er nevnt i innleggene over.. Dette bildet tror jeg i sin tid ble tatt under en tur til Stockholm, og helt til høyre ser vi #688 i samme design som #687 på bildene lenger oppe på siden.. 688 var en Volvo B10M-6250 1993 mod som ble førstegangsregistrert i Molde på regnr UR 51292 den 10.05 samme år, og deretter i bruk hos "nye" Mørelinjen og etterfølgende selskaper fram til bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 20.12.2010..
Til venstre ser vi #682 som kanskje ikke har vært nevnt på denne siden, men dette var en Scania K113 1991 mod som ble førstegangsregistrert i Molde på regnr UR 49490 den 04.04.1991.. Denne bussen var deretter i bruk hos "nye" Mørelinjen og etterfølgende selskaper til den ble utrangert og avregistrert for godt den 29.01.2010.. :) Foto: Møerlinjen utlånt av Tom Røsand Bestvoll.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 20597
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg SvB » Man Feb 12, 2018 19:20

Tungt skrev:Av bussene fra Surnadal (Mørelinjen) ble bussene 621 og 651 (begge 1982 mod.), 646 (1983 mod.), 653 (1984 mod.), 647 og 650 (1985 mod.) og 602 (1987 mod.) omlakkert til KOA farger med mye sølvfarge siste halvår av 1988, etter fusjonen som skjedde 1.6.88. I løpet av 1989 ble også 636 (1976 mod.) omlakkert. Resten av bussene fra Surnadal beholdt sine opprinnelige farger. 1994 var et år med mange nye busser, 689, 690, 691 og 692-694 som var noe så sjelden som 3 helt nye skolebusser. Dette var Volvo B9M busser med Vest karosseri.

Takker for informasjon om omlakkering av bussene fra Surnadal. Du glemte 601 (1987-mod). Den var opprinnelig hvit, og gikk med logo både for Mørelinjen og Ålesund Bilruter, og fikk i gjennomgående rute Ålesund-Molde-Surnadal-Trondheim. Men året etter kom Nor-Way Bussekspress og begge bussene ble omprofilert. 601 gikk lenge i Nor-Way-farger, men ble omlakkert ca. midten på 90-tallet. Husker jeg så den i lakkeringshall på Sunndalsøra, men vet ikke når. Men så ble det HOB Møre og den ble igjen hvit.

Kunne også nevne et par kombinertbusser som ble omlakkert etter fusjonen i 1988. Det er 772 Volvo B57 VBK600, 1981-modell og 756 Scania F112 m/boggi, Arna, 1985-modell. 756 gikk i rute Lomunddal-Trondheim og ble omlakkert til hvitt igjen. 772 beholdt ML-fargene til den ble solgt.

Etter å ha sett gjennom bilder kan jeg ikke forstå annet enn at noen Surnadal-bussen ble lakkert på nytt og fikk gull-metallic-fargen. Gjelder iallfall 646 og 647.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 925
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg SvB » Man Feb 12, 2018 19:34

Torkil Ø skrev:Nå har det vært så mange gode kommentarer over her at nå får vi ta med et bilde der vi hvertfall ser en av de mange bussene som er nevnt i innleggene over.. Dette bildet tror jeg i sin tid ble tatt under en tur til Stockholm, og helt til høyre ser vi #688 i samme design som #687 på bildene lenger oppe på siden.. 688 var en Volvo B10M-6250 1993 mod som ble førstegangsregistrert i Molde på regnr UR 51292 den 10.05 samme år, og deretter i bruk hos "nye" Mørelinjen og etterfølgende selskaper fram til bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 20.12.2010..
Til venstre ser vi #682 som kanskje ikke har vært nevnt på denne siden, men dette var en Scania K113 1991 mod som ble førstegangsregistrert i Molde på regnr UR 49490 den 04.04.1991.. Denne bussen var deretter i bruk hos "nye" Mørelinjen og etterfølgende selskaper til den ble utrangert og avregistrert for godt den 29.01.2010.

Flott bilde av 682 og 688. Tror begge ble brukt mye til turkjøring og mindre i rutetrafikk. 682 hadde en tidlig versjon av et klimaanlegg på taket, av merket "Carrier". 682 kom sammen med 683, men sistnevnte hadde Nor-Way-farger og gikk som rutebuss i Mørelinjen. 683 hadde "Busscruise"-dekor på sidene og bak og gikk sikkert i turkjøring for dette samarbeidet også.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 925
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: Kristiansund Oppdal Auto KOA / Eira Eidsvåg Billag EEB

Innlegg Tungt » Man Feb 12, 2018 21:06

Ja, glemte 772, og det var jo kombinertbussen som gikk i kombinertruta Todalen - Surnadal fra den var ny i 1981 og fram til ruta ble nedlagt midt på 80-tallet. Etter sammenslåingen tror jeg den ble stasjonert på Kanestrøm/Straumsnes. Den ble nok omlakkert rundt midten av 90-tallet siden den fikk det nye designet. 601 ble omlakkert fra opprinnelig fargesetting til NorWay dekor i første halvår av 1988, og fikk som du SvB skriver KOA farger i 94/95, etter at 689 var levert og man da hadde 606, 683 og 689 i NorWay farger. 602 var opprinnelig levert hvit med tofarget rød dekor tilsvarende de hyttene på de 2 Volvo F12 frysevognene (810 og 861) som ble levert i 1986 hadde. 602 ble også omlakkert igjen i 94/95 og da i nyeste design slik 601 også ble omtrent samtidig. Kan aldri huske å ha sett 756 i KOA fargene, men ikke utenkelig at den fikk det. Da blir listen for omlakkering fra Surnadal slik: 601, 602, 621, 636, 646, 647, 650, 651, 653, 756 og 772. Alle med blått skjørt og fra nedenfor vinduene og opp med sølv mellom og med dekorstriper i gull metallic på de sølvfargede feltene.
Sist endret av Tungt den Tir Feb 13, 2018 17:12, endret 1 gang
Tungt
Tungt
Lærling
 
Innlegg: 119
Registrert: Ons Jan 26, 2011 22:11
Bosted: Todalen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest