Sunnmørsk transporthistorie

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Sunnmørsk transporthistorie

Innlegg Torkil Ø » Fre Des 01, 2017 14:00

Jo mange takk til deg også :) Det er veldig kjekt å høre/lese dette, for da vet jeg hvertfall at mange fortsatt er innom her og tydeligvis vil fortsette med det.. Jeg ser jo egentlig det ut fra visnings/besøkstallene på trådene -på de mest populære er de er jo som regel på rundt 5-600 besøk i løpet av en dag, og det sier hvertfall meg at forumet ikke er helt glemt.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 20, 2018 19:07

Bilde
Her har vi et ganske stilig bilde som jeg er usikker på om har havnet på rett tråd da det er vanskelig å tyde hele bussens T-regnr og hva som står i stedsanviserne.. I den ene står det hvertfall "Billag", og ut fra fargene gjetter jeg at bussen tilhørte Emblemsbygda Billag, men den kan også ha tilhørt Måndalen og Innfjorden Billag, og da hører isåfall bildet hjemme på Romsdalsk-tråden.. Ikke mye mer som vites om bussen foreløpig bortsett fra at den var bygd på et Volvo rundsnute-chassis trolig rundt 1950 eller litt før.. Finner ingen slike busser på noen av de to selskapene i RHF's bussdatabase, men mener å ha sett bilde av to slike busser som Emblemsbygda Billag hadde.. Ser forøvrig ut til at bussen fungerte som kominertbuss da dette bildet ble tatt.. :) Foto utlånt av Per Birger Eliassen.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Ons Jun 20, 2018 20:02

Bilde
Dette er en Måndalsbuss, og bildet er tatt på bygdeveien i Måndalen. Dette er en Volvo LV-128 1947-modell og tilhørte Måndalen og Innfjorden Billag (MIB). Dette er en buss med svært mangslungen historie, men det var vel ikke helt uvanlig på denne tida. Reg. nr. var T-2717. MIB ble stiftet i 1946 og bestilte tidlig en personbuss. Men det tok et år før en stod klar for trafikk. Det var ikke lett å skaffe nytt bilmateriell den tida! Karosseriet ble bygd hos Øvstegaards Karosserifabrikk i Ålesund. Den hadde 30 seter. Dette ble mye billigere enn f.eks. tilbudet som kom fra T. Knudsen. Men kvaliteten var tvilsom. Det kom klager fra passasjerene om at klærne ble skitne av støv og søle! Tett var iallfall ikke dette byggverket. I 950 ble bussen sendt til Brødrene Solemdal for reparasjon. Etter bildene å dømme ble det nærmest en ny buss. Pris i 1947 var 21000 kr for chassis og 16500 kr for karosseri. Reparasjonen hos Solemdal kostet 18700 kr, så prisen tyder på at det var et nytt karosseri. Det er tydelig Solemdal-preg på karosseriet (jf. bred list under vinduene). Opprinnelig hadde bussen bensinmotor, men ble byttet til dieselmotor tidlig på 50-tallet.

Neste store endring skjedde i 1955. Da fikk selskapet ny personbuss, nr. 3, og da ble T-2717 ombygd til kombinertbuss. Vi ser at det er en seterekke bak sjøføren. Dette kan vi vel kalle en "lett" ombygging. De fleste setene ble tatt ut, og vil ser plankerekker innafor vinduene i godsrommet. Jeg har hørt det var uenighet om det var skillevegg til godsrommet. Det gikk sikkert an med åpent rom den gang. Har iallfall hørt en historie om at den kjørte tungt lastet med melsekker til lokale bakerier. Da måtte iallfall sjåføren sitte utrygt ved ulykke. Ellers fikk den hengslede dører bak. Så dette var kombinert-/godsvogn uten sidedører. Svært lite hensiktsmessig i lokal godstrafikk, men det var mye rart den gangen.

MIB hadde fra ca. 1955-1960 postrute fra Åndalsnes om kvelden etter dagtogets ankomst, til Molde, så var det overnatting og retur neste ettermiddag til Åndalsnes, med lokalgods til Måndalen og Innfjorden. T-2717 ble iallfall brukt i denne ruta, iallfall de første åra. Det finnes et klassisk prospektkort fra torget i Molde datert 1955 der T-2717 er med, sett bakfra. Man må kjenne til denne spesielle skapningen for å kjenne den igjen! På bilde ovenfor går den sikkert i lokalrute til og fra Åndalsnes med gods og passasjerer.

Så til den tragiske slutten. Det står at bussen ble kondemnert i 1962. Men uhellet skjedde vel høsten 1961. En godsvogn fra NSB på vei fra Åndalsnes til Ålesund skjente av veien i Måndalen sentrum og endte mot tre godsvogner fra MIB som stod på parkeringsplassen. Vanskelig sak, 3 av 4 godsbiler ble satt ut av spill med større og mindre skader. T-2717 fikk store skader i bakenden, men fikk vel bare en enklere reparasjon slik at den kunne brukes midlertidig, og uten dører. I 1962 kom det iallfall ny godsbil og dermed kunne T-2717 tas ut av trafikk. Historien fra 1962 kjenner jeg ikke til, men vraket står fremdeles i myra øverst i Måndalen, og kanskje nær der bildet er tatt. Det er iallfall en som hadde planer om restaurering, men det skjer neppe. Men chassis og stålkonstruksjon kan man dra kjensel på. Det er bare å dra på inspeksjon!
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 20, 2018 20:30

Ja da endte bildet beklageligvis opp på feil tråd, men siden vi har fått så mye god og interessant info om den så lar vi bildet og innleggene bli liggende her og nevner bare at bildet av bussen altså egentlig hører hjemme på Romsdalsk-tråden.. SvB -mange takk til deg nok en gang for svært god og utfyllende historikk.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Petters » Lør Sep 01, 2018 13:53

På tide å bidra litt igjen kanskje. Håper det virker siden jeg linker i fra photbucket.
Kjente biler etterhvert dette.

Bilde
Brukerens avatar
Petters
Bileier

Innlegg Petters » Lør Sep 01, 2018 13:57

Hurlen har pusset opp denne til en flott bil.

Bilde
Brukerens avatar
Petters
Bileier

Innlegg Petters » Lør Sep 01, 2018 14:01

Et av mine favorittbilder. Oser historie av dette selskapet. Her represent med 3 generasjoner FH.

Bilde
Brukerens avatar
Petters
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 01, 2018 17:54

Petters skrev:På tide å bidra litt igjen kanskje. Håper det virker siden jeg linker i fra photbucket.
Kjente biler etterhvert dette.

Bilde

Flott at du bidrar med litt igjen Roar -det setter hvertfall jeg pris på, og sikkert mange andre også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Petters » Lør Sep 01, 2018 17:57

Takk for det Torkil.
Denne er kommet hjem til Sunnmøre og Blindheim Transport. Likte godt fargene på disse bilene...i dag er de blitt hvite.

Bilde
Roar Pettersen
Brukerens avatar
Petters
Bileier

Innlegg Petters » Fre Sep 07, 2018 17:45

Ikke så mye historie over bilen,men firmaet har,som dere ser en lang historie.

Snakket med Arne Lindin,siste sønn som har ført arven videre her om dagen. Nå er det slutt,og denne bilen er blitt avskiltet. Dette firmaet har kjørt i all hovedsak for NKL,nå Coop. Han hadde flere biler før i tiden. Denne bilen kjøpte han like før NKL i Ålesund ble lagt ned. Han har holdt det gående med mixed kjøring. Og også for Elias Breivik.

Bilde
Roar Pettersen
Brukerens avatar
Petters
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 07, 2018 21:30

Har lest om Lindin-firmaet i en av bøkene til Hurlen mener jeg -og det er jo uten tvil et svært gammelt firma som har gått over i historien etter 105 år..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Petters » Fre Sep 14, 2018 18:45

Litt historiepreg over dette bildet også.
Bilde
Roar Pettersen
Brukerens avatar
Petters
Bileier

Innlegg Kjella » Fre Sep 14, 2018 20:54

Petters skrev:Litt historiepreg over dette bildet også.
Bilde

Fint bilde dette... både bilene og vannspeilet..
Kjella
Distribusjonssjåfør

Forrige

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest