Transporthistorie ifra Østlandet

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Transporthistorie ifra Østlandet

Innlegg Torkil Ø » Tor Nov 08, 2018 20:18

Bilde
På dette bildet ser vi en stilig og ikke minst ganske spesiell Ford Cargo 1624 1986 mod som til og med hadde fått forhøyet førerhus.. Bilen hadde planpåbygg og bakløfter av ukjent fabrikat, og tilhørte eller kjørte for vvs-grossisten A/S Heidenreich.. Førstegangsregistrering av bilen fant sted i Oslo der den fikk regnr DE 86419 den 22.08.1986 og den 14.11.2003 fikk den ny og ukjent eier fra Oslo. Den 25.12.2004 ble bilen solgt til Terje Bjørklund Nilsen i Oslo som avregistrerte den for godt den 28.02.2005.. :) Foto: Hans Einar Kristiansen/Vidar Såtvedts samling. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg baneavd » Fre Nov 09, 2018 01:12

Vet at Paulsen Horten fikk en slik internasjonal schol buss har selv kjørt med den bussen nå Paulsen hadde den
og den ble da brukt i skoleruta mellom Borre u skole og Åsgårdstrand en gang på 80 tallet og siden jeg var mye hos Paulsen og kjente alle der fikk jeg ofte være med på ruta deres

Men om de er samme buss som bilde vet jeg ikke, men hørte at den Paulsen hadde kom opp til Kongsbergområdet senere
Jeg har et bilde av den Paulsen hadde i en pern, men vet ikke hvordan jeg legge ut bilder

Jan Erik
baneavd
Sykkelbud

Innlegg Torkil Ø » Fre Nov 09, 2018 09:28

Kan godt tenkes det var Paulsen sin skolebuss dette -litt vanskelig å vite i og med at ikke evt regnr på den vises på bildet nederst på forrige side.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg P82 valdres » Lør Nov 10, 2018 12:24

Torkil Ø skrev:Bilde
Bilde
Her har vi to flotte bilder som var å finne på finn.no for en tid tilbake da vogntoget var til slags.. Må bare beklage at jeg ikke noterte eiers navn siden denne sikkert også var fotograf av bildene, men tar de med likevel da bil og henger var spesiell siden de var holdt mer eller mindre uforandret og originale helt fram til 2016/2017.. Har også sett bilen ved et par anledninger på Tåsen i Oslo da den ble brukt til å frakte juletrær som ble solgt der.. Bilen var en stilig Volvo N720-56 4x2 1974 mod som ble førstegangsregistrert i Hønefoss på regnr JU 27021 den 25.09 samme år.. Det var fast planpåbygg på bilen, men dette var av ukjent fabrikat -kan minne litt om Habil.. Har ikke mer historikk på bilen, men kanskje noen andre har det -bilen ble iallfall solgt til Skei Taxi ved Ole Jonny Sunde fra Jøslster den 14.08.2017 og avregistrert den 21.12 samme år.. Hengeren var en Maur 160F-60 1968 mod som var et helbygd produkt fra Maur i Svelvik både når det gjelder chassis og planpåbygg.. Den var jo avregistrert da bildene ble tatt, vet ikke regnr på den og vet heller ikke om den også ble solgt til Jølster sammen med bilen.. Vil til slutt bare nevne at jeg håper det er greit at disse bildene blir brukt her på forumet også, hvis ikke kan de fjernes.. :)

Hengeren ble ikke solgt til Jølster, den er fortsatt i Valdres, var å kikka på den for noen uker sida.
P82 valdres
Langtransportsjåfør

Innlegg P82 valdres » Lør Nov 10, 2018 12:32

Torkil Ø skrev:Da tror jeg at jeg vil sette en knapp på HS 63316 siden den var anskaffet ny i Mjøs-området der også Engebakken som eide bilen senere var fra.. Isåfall en 1987 mod som ble førstegangsregistrert i Lillehammer den 28.09.1987, og fikk ny eier i samme område den 04.12.1991.. Kanksje tok Engebakken over vaskeri-kjøringen med den også..? Trekkvogna ble avregistrert for godt den 29.10.1996 og overatt av Norsk Scania A/S på Kløfta den 08.12.1998, men skiltene kom ikke på igjen.. :)

Engebakken hadde på den tiden kjøring for NKL. Han hadde nok aldri kjøring for vaskeriet, den kjøringa tok Litra over etterhvert.
P82 valdres
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Nov 10, 2018 16:16

Ok Terje, fint å få vite alt dette -mange takk til deg for god info nok engang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Forrige

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: briandb@start.no, Inge Hansen og 1 gjest