VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Mar 10, 2019 16:25

Bilde
Da ble det ny side her på tråden igjen og vi starter med et flott leveransefoto av en meget stilig Volvo B58-65 1968 mod som ble levert som byggnr 2836 fra VBK til Saltens Bilruter A/S i Bodø.. Bussen hadde M1965-karosseri fra VBK med 50 sitteplasser, og tror den var ferdigbygd på vårparten om man ser på omgivelsene på bildet.. Førstegangsregistrering av bussen fant imidlertid sted i Bodø den 05.06.1968, og da fikk bussen regnr W-3513.. Denne bussen var dessuten ny før man fikk lengdebegrensning på 12,40 meter for busser her til lands, og bussen var hele 13,27 meter lang med akselavstand på 6,50 meter. Da ble det plass til både 50 passasjerer og bagasjerom bak, og jeg regner med at denne bussen ble satt inn i en av Salten Bilruters langruter fra den var ny.. -Rune L følger kanskje med på forumet fortsatt og kan kanskje fortelle mer rundt bussen.. Til slutt nevner vi at den var i SB's eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 03.06.1981. Dette var jo nokså nøyaktig 13 år som ikke er "utgammelt", men som vi har sett ifht busser fra samme tid og fra andre nordnorske rutebileselskaper så var ikke utrangering og avregistrering etter 12-14 år uvanlig. Dette hadde nok med hvordan mye av veinettet osv fortsatt var i landsdelen på den tiden, og at dette slet mye på materiellet til flere av selskapene nordpå.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Mar 11, 2019 12:10

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott Volvo B58-60 1979 mod som ble levert som byggnr 45559 fra VBK til Ødegaardens Bilruter A/S i Bamble tidlig på sommeren samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, det var 52 sitte og 14 ståplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Skien på regnr ND 59447 den 22.06.1979.. Deretter var den i Ødegaardens Bilruters eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 03.06.1992, så i likhet med bussen fra Saltens Bilruter på bildet i innlegget over så ble det 13 års tjenestetid på denne bussen også.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Mar 11, 2019 12:25

Torkil Ø skrev:Bilde
Tenkte å ta med dette bildet nå, og det tror jeg ble tatt i 1970 -muligens på samme års landsmøte for Norges Rutebileieres Forbund der det alltid var utstillinger.. De fleste av bussene som er med på dette bildet er vanskelige å identifisere, både fordi de ikke var registrert, fordi regnr er vanskelige å tyde og fordi det ikke vises så mye ev hver enkelt buss.. Helt til venstre ser vi en DAF-buss, den var det regnr på, men det lar seg ikke tyde.. Neste buss fra venstre ser ut til å ha hatt Vest M2-karosseri, og den ligner litt på en Scania BF110-59 1970 mod med regnr T-8656 som Eira Eidsvåg Billag fikk samme år, men er langtfra sikker på dette.. Neste buss så ut til å være en mindre buss med Repstad-karosseri. Vet heller ikke mer om buss nr 4 fra venstre som mans er litt av, men fargene på denne minner om Hadeland Bilselskaps eller Østfold Bilruters farger.. Bussen man ser mest av til høyre tilhørte Oslo Sporveier, og ut fra det jeg klarer å tyde av bussens regnr så ser det ut til at dette var en hel/fabrikkbygd Büssing Präfekt 1969/70 mod som ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr A-15836 den 17.12.1969. I såfall hadde Oslo Sporveier denne bussen til den ble utrangert og avregistrert for godt den 02.09.1985.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Vi får skrive litt mer om dette bildet fra forrige side, og samtidig si takk til både SvB og Kjella for kommentarer nederst på samme side.. Nå har jeg også fått en mld fra Jan Såtvedt som foreslår at bussen lengst til venstre på bildet var en DAF SB 1600 DS-605 med Larvik-karosseri som ble levert ny til rutebileier Herbrand Haraldseth fra Nesbyen. Det tror jeg kan stemme, og da var dette trolig en sen 1968 mod med regnr F-30320.. Dermed var nok bildet tatt i 1969 istedet for 1970, og da var det heller ikke A-15836 fra Oslo Sporveier som var med på bildet, men muligens A-15816 som var samme type buss, men 1969 mod og førstegangsregistrert den 21.05 samme år.. Er vanskelig å tyde regnr på bussene som var registrert på bildet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg F-86 » Man Mar 11, 2019 20:43

Torkil Ø skrev:
Torkil Ø skrev:Tenkte å ta med dette bildet nå, og det tror jeg ble tatt i 1970 -muligens på samme års landsmøte for Norges Rutebileieres Forbund der det alltid var utstillinger.. De fleste av bussene som er med på dette bildet er vanskelige å identifisere, både fordi de ikke var registrert, fordi regnr er vanskelige å tyde og fordi det ikke vises så mye ev hver enkelt buss.. Helt til venstre ser vi en DAF-buss, den var det regnr på, men det lar seg ikke tyde.. Neste buss fra venstre ser ut til å ha hatt Vest M2-karosseri, og den ligner litt på en Scania BF110-59 1970 mod med regnr T-8656 som Eira Eidsvåg Billag fikk samme år, men er langtfra sikker på dette.. Neste buss så ut til å være en mindre buss med Repstad-karosseri. Vet heller ikke mer om buss nr 4 fra venstre som mans er litt av, men fargene på denne minner om Hadeland Bilselskaps eller Østfold Bilruters farger.. Bussen man ser mest av til høyre tilhørte Oslo Sporveier, og ut fra det jeg klarer å tyde av bussens regnr så ser det ut til at dette var en hel/fabrikkbygd Büssing Präfekt 1969/70 mod som ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr A-15836 den 17.12.1969. I såfall hadde Oslo Sporveier denne bussen til den ble utrangert og avregistrert for godt den 02.09.1985.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Vi får skrive litt mer om dette bildet fra forrige side, og samtidig si takk til både SvB og Kjella for kommentarer nederst på samme side.. Nå har jeg også fått en mld fra Jan Såtvedt som foreslår at bussen lengst til venstre på bildet var en DAF SB 1600 DS-605 med Larvik-karosseri som ble levert ny til rutebileier Herbrand Haraldseth fra Nesbyen. Det tror jeg kan stemme, og da var dette trolig en sen 1968 mod med regnr F-30320.. Dermed var nok bildet tatt i 1969 istedet for 1970, og da var det heller ikke A-15836 fra Oslo Sporveier som var med på bildet, men muligens A-15816 som var samme type buss, men 1969 mod og førstegangsregistrert den 21.05 samme år.. Er vanskelig å tyde regnr på bussene som var registrert på bildet.. :)

Repstadbussen er muligens bygd på et Volvo F83 chassis. Merket over grillen likner på det som satt på lastebiler av den typen. Står det "Polar Bil" i skiltkassa??. Kan Vest-bussen være Tinn Billag eller Mørebil?
F-86
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Man Mar 11, 2019 22:32

Ja Repstad-bussen ser såpass liten ut at den kan godt ha vært bygd på et Volvo F83-chassis eller f.eks et mindre Mercedes-chassis.. Både Volvo F83 og f.eks MB LP608 kunne jo leveres med original front fra fabrikk når de skulle bygges som busser, men det var i såfall ikke tilfelle med den bussen der.. Om det står Polarbil i skiltkassa er vanskelig å se, men det ser ut som bussen var lakkert rød og hvit eller lys grå og slike farger hadde vel Polarbil også så vidt jeg vet..

Når det gjelder Vest-bussen så mener jeg at Mørebil ikke brukte rødt felt rundt grillpartiet, bare rød midtstripe, fangere og felger, men Tinn Billag kan den kanskje ha vært fra.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Tir Mar 12, 2019 13:11

F-86 skrev:
Torkil Ø skrev:
Torkil Ø skrev:Repstadbussen er muligens bygd på et Volvo F83 chassis. Merket over grillen likner på det som satt på lastebiler av den typen. Står det "Polar Bil" i skiltkassa??. Kan Vest-bussen være Tinn Billag eller Mørebil?

Jeg tror Vest-bussen hverken er Tinn Billag eller Mørebil. Tinn-bussene hadde mer rødt, og selskapet fikk ikke Vest-busser før (antakelig) 1972. Mørebil hadde ikke rødfarge rundt grillen, og gulfargen deres var nok mer beige. Bynesruten fikk derimot buss fra Vest (Volvo B57) i 1968, 1969 og 1970. Og de hadde rødfarge rundt grillen, og en gulfarge som minner mer om denne. Og selskapet hadde også en del turbusser (halvturist). Vest hadde ikke mange busskunder i de første åra.

Jeg tror Polarbil kan være aktuell eier av den minste bussen. De kjøpte hovedsakelig Volvo, B57, men også flere mindre Volvo-busser. Larvik var hovedleverandør av busskarosseri etter krigen, men da det ble slutt i Larvik, så gikk det mest i Repstad. Polarbil hadde bussene lakkert i rødt med hvit overdel. Kanskje de valgte litt hvitt i fronten da de gikk over til Repstad? Polarbil ble overtatt av FFR - Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap - 1. januar 1976.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tir Mar 12, 2019 16:34

Ja Bynesruten tror jeg må være riktig ifht Vest-bussen, det stemmer veldig godt med fargene.. Har ikke tenkt på det selskapet siden bussen hadde Vest-karosseri, for Bynesruten er et selskap jeg forbinder med å ha hatt flest Berg-karroserte busser og en del fra VBK/KLM.. Bildet var jo trolig tatt i 1969, så da skulle bussen være U-75008 som var en Volvo B57-60 1969 mod som ble førstegangsregistrert den 14.06 samme år..

Har sjekket bussdatabasen ifht den mindre bussen som antas at kan ha vært far Polarbil.. Finner ingen Volvo F83 med Repstad-karosseri til dette selskapet, heller ikke F82 som også ble bygd som buss av og til.. Finner bare en Volvo B54-52 1969 mod med regnr Y-2118, og en B54 ville vel kanskje virket noe større på bildet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Mar 13, 2019 13:18

Bilde
Hvis vi går helt tilbake til innlegg nr 3 på første side her på tråden, så finner vi fire leveransebilder av denne flotte flyttebussen men hele tiden har det jo eksistert et bild etil av den så da er det på tide å ta det med nå.. Samtidig kan det være på sin plass å få med så riktige fakta som mulig rundt bussen da det på side 1 ble antatt at dette var en Scania BF110-63 1970 mod.. Det viser seg at det istedet var en Scania BF80-59 men at den var 1970 mod er riktig og den ble levert til Kåre Østbøs Transport & Flyttebyrå A/S i Bodø.. Bussen ble bygd på et M40-karosseri fra VBK hos Kristiansund Lettmetall, og den ble førstegangsregistrert på regnr W-3847 den 20.06.1970.. Den 28.04.1972 ble bussen omregistrert i Bodø og fikk regnr YE 13424, og ifølge Rolfsal kjørte bussen i bakenden på en semitrailer fra Vest Frakt i Lierbakkene i 1975, fronten ble knust, og dette har nok trolig ført til såpass stor skade på den at bussen ble kondemnert og avregistrert.. Det finnes iallefall ingen data på YE 13424 hos veivesenets nettside, og det tyder på at den ble avregistrert før 1981.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Mar 13, 2019 13:24

Så må vi ta med noen ord til ang bildet vi ser i innlegg nr 3 over her og som egentlig ble lagt ut på forrige side.. Det ble endel mer engasjement rundt dette bildet enn jeg hadde forventet da jeg postet det, og det er jo bare hyggelig.. Nå har jeg sett på bildet i høy oppløsning, og da klarte jeg å se mesteparten av hva som stod i stedsanviseren på den lille Repstad-karosserte bussen.. Der stod det rett og slett Volvo, så dette var nok en demobuss, for den røde og hvite fargesettingen på bussen var typiske demofarger for Volvo-busser her til lands da den var ny i 1969.. Da er det nok riktig at dette var en Volvo F83 eller alternativt en Volvo F82 som var oppbygd som buss, men hvor den endte opp etter demotiden har jeg ikke klart å finne ut så langt.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 14, 2019 08:03

Bilde
Bilde
I dag tar vi med to leveransbilder som både er litt mørke og uskarpe, men sånn ble det jo av og til både ifht årstid og tidspunkt bildene ble tatt.. Bussen vi ser var en Volvo B58-60 1978 modsom ble levert som byggnr 45312 fra VBK til Svein Helling Busslinjer/SH Busslinjer i Drammen tidlig samme år, og den manglet tydeligvis litt blå lakk nederst på venstre side da bildene ble tatt.. Det var M50-karosseri fra VBK på den, 45 sitte og 24 ståplasser, og bussen ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 25312 den 23.01.1978.. Fra nyåret i 1981 ble bussen endel av det nyopprettede Drammen og Omegn busslinjer, og omregistrert til DOB den 12.01 samme år.. Noen dato for avregistrering av bussen er ikke å finne, men ifølge veivesenets sms-tjeneste så har bussen på et eller annet tidspunkt blitt eksportert ut av landet, og det ser ikke ut til at den hadde flere eiere enn SH Busslinjer og DOB heller.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Mar 15, 2019 12:12

Bilde
I dag tar vi med et av flere flotte bilder som ble tatt under Norges Rutebileieres Forbunds landsmøte i Tromsø i 1976.. Flott vær var det, og her ser vi blant annet tre av bussene som VBK hadde utstilt på arrangementet.. Fra høyre ser vi en Mercedes O307 1975/76 mod med M50-karosseri fra VBK og regnr DB 86749 som ble levert til Karsten Karlsens Bilruter A/S fra Flateby i Akershus.. Deretter en DAF MB 200 1976 mod med M42-karosseri fra VBK og regnr KZ 22634 som ble levert til Andøy Trafikklag, buss nr 3 fra høyre ble også levert til Andøy Trafikklag og var en DAF TB 160 1976 mod med M42-karosseri fra VBK og regnr KZ 22633.. Den grønne og den lysfargede bussen man kan se litt av helt til venstre på bildet er jeg derimot ikke sikker på hvem tilhørte og hva var for noe.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Coca-kongen » Fre Mar 15, 2019 12:39

Synes den grønne helt til venstre der ligner en Setra S120
Coca-kongen
Brukerens avatar
Coca-kongen
Lærling

Innlegg L475 » Fre Mar 15, 2019 12:56

Setra kan ha vært Herbrand Haraldset på Nesbyen sin
L475
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Fre Mar 15, 2019 14:11

Ja det tror jeg også, de to grønnfargene ligner jo på de som Herbrand Haraldseth brukte på sine busser.. I tillegg viser det seg at han fikk levert en Setra S 140 i 1976 som ble førstegangsregistrert i Drammen på regnr KE 44542 den 26.05 samme år, så her tror jeg det må være blink.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Mar 15, 2019 14:38

Nå så jeg at vi plutselig var kommet til veis ende på denne siden også, så da begynner vi på en ny ganske snart.. I og med at H. Haraldseth på Nesbyen ble nevnt i de to siste innleggene her så fant jeg ut at det kunne passe å starte neste side med noe derfra.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Torkil Ø og 1 gjest