NSB

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 12, 2019 08:12

Bilde
Denne siden starter vi med et av mine egne bilder som egentlig har vært lagt ut før, men som etterhvert har forsvunnet.. Ble ikke skrevet noe særlig historikk på bilen heller den gangen så da får vi ta med den også nå.. Bilen var en stilig Volvo FB88-46 1975 mod som tilhørte NSB Biltransport på Åndalsnes -tidligere NSB Ålesundruten, og den ble førstegangsregistrert i Lillestrøm på regnr CC 51753 den 18.02.1975.. Bilen står også oppført som en Volvo FB88-32, og dette kan muligens tyde på at den gikk som trekkvogn først, og ble ombygd med lisensprodusert Cargovan-skappåbygg og bakøfter av ukjent fabrikat senere.. Bilen skal visstnok ha hatt tilhold i Ålesund og på Åndalsnes hele tiden, og den 18.09.1985 ble den omregistrert til NSB Biltransport Åndalsnes etter at NSB Ålesundrutens buss og persontrafikk ble endel av Ålesund Bilruter fra samme år.. Etter hva jeg vet ble bilen brukt i en slags godsrute mellom Åndalsnes og Ålesund som NSB drev i flere år og som ikke nødvendigvis tok med gods fra togene på Åndalsnes eller gods som skulle med togene fra Ålesund.. Dette vet kanskje SvB eller noen andre mer om.. Bilen var i bruk hos NSB på Åndalsnes fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 16.03.1992.. :) Eget foto.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23962
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 12, 2019 08:27

SvB skrev:
Torkil Ø skrev:
Torkil Ø skrev:Dette bildet ble tatt av u.t på Åndalsnes sommeren 1985, og er et av flere bilder som ble lagt ut tidlig her på tråden og som i ettertid er forsvunnet.. Derfor tar vi det med på nytt og får samtidig med bilens historikk som ikke var med den gangen.. Er ganske fornøyd over å ha fått tatt dette bildet og et par bilder til av bilen siden den var avregistrert da de ble tatt, og året etter var det for sent for da forsvant bilen som forøvrig var en meget stilig Scania-Vabis LB76S-50 1967 mod.. Bilen var levert ny til NSB Ålesundruten og hadde skappåbygg fra VBK, og den ble førstegangsregistrert i Ålesund på regnr T-1117 på ukjent dato i 1967.. Etter dette gikk bilen med stykk og vognlastgods for NSB mellom Åndalsnes og Ålesund både med og uten henger i 16 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 07.11.1983.. Har lyst til å nevne at bildet ble tatt på baksiden av NSB's verksted og garasjeanlegg på Åndalsnes.. Som man ser var det en rampe ved siden av bilen, og på bildet vises det ikke så godt men langs den gikk et av mange sidespor fra Åndalsnes stasjon. I 1985 da bildet ble tatt var nok ikke dette mye i bruk lenger, men tidligere tror jeg NSB hadde kjørt godsvogner hit og at NSB's lastebiler rygget inntil denne rampen for å laste og losse inn og ut av disse godsvognene.. SvB husker kanskje om det var dette som ble gjort ved dette sidesporet og rampen som såvidt jeg vet er borte nå.. :) Eget foto.

Bilde
Tok tre bilder sommeren 1985 av denne utrangerte Scania-Vabis LB76-bilen som vi også ser i innlegg nr 4 på denne siden.. En stilig bil dette selv om den ikke hadde vært i bruk på nærmere 2 år da bildene ble tatt.. Til høyre ser vi en av NSB Ålesundsrutens to Volvo L495 Titan trekkvogner fra 1966 som fortsatt var i bruk i 1985, denne bilen hadde fortsatt regnr T-1435 da bildet ble tatt men ble omregistrert og fikk regnr UR 41896 noen uker senere -finnes et bedre bilde av denne på side 63 her på tråden.. :) Eget foto.

Her var det mye å mimre over! Det har skjedd mye på jernbaneområdet gjennom tidene!

T-1117 ble registrert 23.01.1967. Den hadde 4,8 tonn lasteevne og kostet 171.490 kr. Den gikk 43.180 km i 1967 (vognkm i rute). Jeg antar at dette var siste skapvogn, og siste større lastebil uten boggi, levert til NSB Ålesundruten. I 1968 kom første serie med containerbiler, først Scania LS110, så en lang periode dominert av Volvo F88. Heretter ble det bare biler med containerramme. Før 1968 ble det kjørt en container på semitrailer.

NSB Ålesundruten hadde først bare single biler, og semitrailer fra 1954. Først etter 1960 kom det vogner med firehjulstilhenger. På 60-tallet kom det flere semitrailere, til NSB og de andre fra Sunnmøre som hadde godsruter til Åndalsnes. Det var mye møbler med disse rutene, og NSB hadde mye transport av porolon som ble lagret på Åndalsnes for videre transport.

NSBs anlegg i Troa/Troaveien stod ferdig ca. 1963. Det var kai i nærheten, og NSB hadde kullterminal til ca. 1965. Det kom kullbåter fra Svalbard som losset kull, for distribusjon til særlig Dombås og Otta. I 1965 var det slutt på dampdrift i ordinære tog på Dovre-/ og Raumabanen. Kullterminalen ble revet og Kr. Stokke (seinere Tollpost) fikk terminal ved kaia, med hovedsakelig var det omlasting bil/tog. Tidlig på 1970-tallet ble også ekspedisjonen av lokale godsruter flyttet hit. Da var bare Linjegodsterminalen igjen ved jernbanestasjonen.

Jeg husker ikke denne rampen som vises her, men den er nok borte for lenge siden. Virksomheten ved anlegget ble større, og arealene rundt garasjen ble brukt til parkering av lastebilene m/ tilhenger. NSBs bildrift drev stort på Åndalsnes etter at personrutene gikk inn i Ålesund Bilruter i 1985. I 2000 ble dette til Nettlast, og for noen år siden overtatt av Bring. Godstrafikken ble etter hvert flyttet til Øran, og det ble ny vei langs jernbanesporet fra Troa til Øran. Anlegget var hensiktsmessig plassert så lenge det gikk containertog på Raumabanen. NSB/Nettlast hadde jo en stor andel av denne trafikken. Bilene kom til Åndalsnes utover ettermiddagen, losset og stod klar til å laste containere igjen tidlig neste morgen.

I dag er det bare dette anlegget som minner om godstrafikken i denne delen av Åndalsnes. Rauma Helsehus med parkeringsplasser og plener har overtatt i Troa der det tidligere var godsterminaler. Så får vi se om det noengang blir godstog igjen på Raumabanen. Jeg vet ikke hvem som eier anlegget i dag, men det er iallfall Bring som leier og bruker. Hvor lenge får vi se. Grunnlaget for dette storbilanlegget er jo mer eller mindre borte i dag, og på Øran ble det jo også parkeringsplasser for storbiler.

Her var det svært mye interessant å få vite -mange takk skal du ha nok engang. Er nesten litt misunnelig på deg som vokste opp på Åndalsnes som jeg betrakter som den beste tiden for samferdselsinteresserte.. Ser du nevner at du antar at T-1117 var siste skapvogn levert til NSB Ålesundruten før containerbilene overtok, og det er forsåvidt riktig. Hvertfall om man tenker på bilene som var ment å ta med gods fra og til togene på Åndalsnes.. Men Ålesundruten fikk også en ny skappåbygd Volvo F85-47 1972 mod med regnr UE 18319 som ble levert på sommeren samme år. Denne bilen gikk i flere år i den godsruta jeg nevner i innlegget over her mellom Åndalsnes og Ålesund og som jeg tror tok med lokalgods på strekningen og ikke nødvendigvis gods til/fra togene.. Vel og merke om ikke dette var en slags ekspressgodsrute nettopp for togfrakten sin del -det kan jo også tenkes at den var.. I tillegg fik man jo skapbilen vi ser øverst på denne siden som også gikk i denne ruta.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23962
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg SvB » Ons Jun 12, 2019 12:09

Torkil Ø skrev:Her var det svært mye interessant å få vite -mange takk skal du ha nok engang. Er nesten litt misunnelig på deg som vokste opp på Åndalsnes som jeg betrakter som den beste tiden for samferdselsinteresserte.. Ser du nevner at du antar at T-1117 var siste skapvogn levert til NSB Ålesundruten før containerbilene overtok, og det er forsåvidt riktig. Hvertfall om man tenker på bilene som var ment å ta med gods fra og til togene på Åndalsnes.. Men Ålesundruten fikk også en ny skappåbygd Volvo F85-47 1972 mod med regnr UE 18319 som ble levert på sommeren samme år. Denne bilen gikk i flere år i den godsruta jeg nevner i innlegget over her mellom Åndalsnes og Ålesund og som jeg tror tok med lokalgods på strekningen og ikke nødvendigvis gods til/fra togene.. Vel og merke om ikke dette var en slags ekspressgodsrute nettopp for togfrakten sin del -det kan jo også tenkes at den var.. I tillegg fik man jo skapbilen vi ser øverst på denne siden som også gikk i denne ruta.. :)

NSB hadde mange typer godstransporter. Det var mye større trafikk til Ålesund sammenlignet med trafikken til Molde og Kristiansund. Nattogene tok med seg post og ekspressgods. Godstogene tog post også, men det var med containere. Når nattoget kom om morgenen stilte NSB med egen postbuss, for levering av post underveis. Det var egen godsbil for post og ekspressgods som gikk direkte, og i tillegg til personbussen. Så var det egen godsbil for utlevering underveis, men den gikk seinere, etter lossing av godstoget. NSB betjente også gods til og fra Ålesund, til steder øst for Sjøholt og til Åndalsnes. Uover kvelden kom bilene med post og ekspessgods i retur. Den største godsmengden gikk selvsagt til fra godstogene.

Ca. 1963/64 ble det satt inn godsbil Åndalsnes-Dombås med retur daglig. Gods til og fra stedene underveis på Raumabanen ble fra dette tidspunktet kjørt med bil framfor tog. Fra 1973 ble den overtatt av Linjegods, med OKB og GB med en bil hver, og ruta gikk nå Åndalsnes-Lillehammer m/ retur. Slik var det til 1981 da Rauma Billag håndterte lokalgodset Åndalsnes-Lesja, mens OKB kjørte Otta-Lesja. Mener jeg husker UE18319, og at den lastet opp på Åndalsnes tidlig formiddag. Husker derimot ikke CC51753, men husker F88 som trekkvogn. Kanskje også denne. Ellers gikk jo de gamle trekkvognene fra 60-tallet svært lenge. I det hele tatt så fikk NSB-bilene og bussene ganske lenge.

Åndalsnes var et "stort" sted for rutebiltrafikk på 60- og 70-tallet. De fleste regioner i Møre og Romsdal hadde godsruter til Åndalsnes på 60-tallet, men det dabbet fra ca. 1980. Gods med Stokke/Tolpost, Linjegods og Posten ble fraktet i containere direkte, og omlastningen på Åndalsnes ble kraftig redusert.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1028
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 12, 2019 12:17

Interessant å lese alt dette, har jo nevnt det mange ganger før men nevner nok engang at jeg husker Åndalsnes som et av de mest spennende steder fra ferieresier på 1970-tallet da jeg var liten.. UE 18319 gikk nok ganske lenge mellom Åndalsnes og Ålesund. Den ble utrangert og avregistrert for godt den 01.08.1990 da den var 18 år, men de siste årene var den nok mest reserve etter at nettopp CC 51753 hadde tatt over. Sistnevnte var som nevnt trolig trekkvogn først, og i tillegg hadde NSB på Åndalsnes en sen 1972 mod Volvo FB88-32 trekkvogn med regnr CC 33823 som gikk til den ble nærmere 21 år da den ble avregistrert den 21.04.1993.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23962
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Ons Jun 12, 2019 12:34

Bilde
Dette bildet passer det å legge ut nå ifht mye av det som har blitt nevnt i de siste kommentarene over her.. Bildet har vært lagt ut før, men er også et av de som er forsvunnet med tiden og her får vi det relativt nyskannet fra negativ som gir det bedre kvalitet.. Her ser vi flere av bilene som har blitt nevnt i innleggene over her og noen til.. Hvis vi nevner bilene fra høyre, så er det UE 183119 vi ser lengst til høyre -denne bilen hadde et ganske spesielt skappåbygg med hjulhus og undres om dette var et påbygg fra Hillevåg Mek. Verksted.. Neste bil er UE 27901, Scania LBS110S-46 1974 mod som var i bruk til desember 1992.. Deretter ser vi CC 33823, Volvo FB88-32 1972 mod som var i bruk i nesten 21 år. Neste bil var en Scania LS110S-50 1970 mod som på dette tidspunktet var omregistrert til regnr UR 41734 og som var i bruk i 22 og et halvt år til desember 1992.. Helt til venstre ser vi en på det tidspunktet nylig avregistrert Volvo F89-46 6x2 1976 mod som ble avregistrert i 1990 da den var 14 år.. Bildet ble forøvrig tatt på våren i 1990, og da var det mange av lastebilmodellene som ses her som var utgåtte modeller for flere år siden og begynt å bli relativt sjelden hverdagskost langs norske veier.. :) Eget foto.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23962
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: NSB

Innlegg SvB » Fre Jun 14, 2019 06:57

Torkil Ø skrev:Dette bildet passer det å legge ut nå ifht mye av det som har blitt nevnt i de siste kommentarene over her.. Bildet har vært lagt ut før, men er også et av de som er forsvunnet med tiden og her får vi det relativt nyskannet fra negativ som gir det bedre kvalitet.. Her ser vi flere av bilene som har blitt nevnt i innleggene over her og noen til.. Hvis vi nevner bilene fra høyre, så er det UE 183119 vi ser lengst til høyre -denne bilen hadde et ganske spesielt skappåbygg med hjulhus og undres om dette var et påbygg fra Hillevåg Mek. Verksted.. Neste bil er UE 27901, Scania LBS110S-46 1974 mod som var i bruk til desember 1992.. Deretter ser vi CC 33823, Volvo FB88-32 1972 mod som var i bruk i nesten 21 år. Neste bil var en Scania LS110S-50 1970 mod som på dette tidspunktet var omregistrert til regnr UR 41734 og som var i bruk i 22 og et halvt år til desember 1992.. Helt til venstre ser vi en på det tidspunktet nylig avregistrert Volvo F89-46 6x2 1976 mod som ble avregistrert i 1990 da den var 14 år.. Bildet ble forøvrig tatt på våren i 1990, og da var det mange av lastebilmodellene som ses her som var utgåtte modeller for flere år siden og begynt å bli relativt sjelden hverdagskost langs norske veier.. :) Eget foto.

Flott og interesssant bilde fra NSB-anlegget i Troaveien, Åndalsnes. Regner med bildet er tatt på dagtid, og at vi ser biler som ikke i mest aktiv tjeneste. Virker halveis "hensatt" disse. Typisk for dette tidsrommet var at bilene gikk ut i 4-5-tida om morgenen og ble lastet med containere før de satte kurset utover mot Ålesund. Litt nostalgisk bilde. Scania LB110 har også fått det "tidstypiske" fargedesignet, med lysgrå midtstripe og støtfarger. Husker bare at dette var helblå. Så ser vi semihengere med flatt plan og karmer. En del store kolli måtte fraktes på denne måten, og lastes over fra godsvogner.

Det er mye man kunne lagt til om NSB Ålesundruta. Ca. 1970 var dette et av de største rutebilselskapene i Møre og Romsdal. Det er klart at ruta Åndalsnes-Ålesund var den klart "feteste" ruta i fylket. Her gikk det ikke minst mange godsbiler daglig. I siste fase, fra 1985 da personrutene ble overført til Ålesund Bilruter, var også de tradisjonelle rutekonsesjonene borte. NSB kunne nå kjøre containere til alle deler av fylket, ikke bare til Ålesund. Nå var NSB og Kroken Transport, Åndalsnes, som dominerte transporten til og fra togene.

Skal lage en oversikt med antall biler på ulike tidspunkt. Ruta hadde jo tidligere også Dombåsruta, buss Ålesund-Åndalsnes-Dombås i korresp. med ekspresstog, og Tresfjordruta 1950-ca. 1978, overtatt fra Rypdal Auto og i 1978 overtatt av SRB som ellers hadde ruter Åndalsnes-Vestnes-Vatne-Brattvåg, og lokalrutene i Vestnes.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1028
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: NSB

Innlegg Torkil Ø » Fre Jun 14, 2019 11:27

Ja nå kan det tenkes bildet ble tatt på en lørdag også, men det husker jeg ikke lenger.. Bilen lengst til venstre var jo nettopp avregistrert da bildet ble tatt, og den kom aldri i bruk igjen etter dette.. Ellers kan det vel sies at Volvo F85-bilen med regnr UE 18319 helt til høyre på bildet var mer elelr mindre hensatt på dette tidespunkt da den ble utrangert og avregistrert noen mnd senere.. De andre tre bilene hadde nok ikke noen faste oppdrag lenger, men de var i jevnlig bruk til både det ene og det andre på tross av relativt høy alder i 1990 -20, 17-18 og 16 år gamle.. Ifht det du skriver om NSB's "fete" godsrutetrafikk til Ålesund og forandringen som kom i 1985 da de begynte å kjøre over hele fylket kan jeg godt huske.. Tidligere så man ikke NSB-bilene fra Åndalsnes i Kristiansund, men etter dette så jeg alle de fire bilene fra venstre unntatt F85-bilen flere ganger i Kristiansund.. Oftest var Scania LBS110-bilen med regnr UE 27801 innom og da med post-containere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 23962
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Forrige

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest