Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg Torkil Ø » Lør Nov 30, 2019 20:02

Bilde
Denne siden starter vi med et meget flott og stemningsfullt hverdagsbilde fra et vinterlig Bergen, og jeg tror årstallet kan ha vært 1976 eller 1977.. Hvor i Bergen det var er jeg ikke sikker på, men legg merke til lysskiltet på husveggen til venstre som reklamerte for kolonialbutikken som lå der samt Hansa Sitronbrus.. Lastebilen vi ser var en stilig og helt ny Volvo F613-52 4x2 som var anskaffet ny av Hansa bryggeri i Bergen og som sikkert skulle levere både sitronbrus og annen god drikke til kolonialbutikken.. Årsmod på bilen var trolig 1976 eller 1977, men dette er ukjent selv om den hadde regnr SN 66301 da bildet ble tatt.. Dette regnr finner jeg ingen opplysninger rundt hos veivesenet, og sjekker jeg listene til Svein Thore, så finner jeg det heller ikke der.. Det ser imidlertid ut til at regnr ble utstedt i 1974, og det var jo rundt et år før Volvo F613 kom på markedet.. Det som uansett ser ut til å være sikkert rundt denne bilen er at skappåbygget på den kom fra ARKA.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Lør Nov 30, 2019 20:49

Jeg tror SN 66301 er feil regnummer. Nummerserien tilsier 1974, men ingen F 613 tror jeg ble registrert i 1974, og bare 9 har jeg oversikt over registrert i 1975
Svein Thore
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Nov 30, 2019 21:02

Ja det er helt sikkert feil -trolig et regnr/skilt som ble satt på for fotograferingens skyld i og med at bilen var helt ny og ikke var blitt registrert enda.. Det var jo ingen Hansa-logo eller reklame på bilen heller, så alt dette kom nok litt senere.. 1974 var alt for tidlig for alle Volvo F4 og F6-biler -F613 inkludert. De første ble vel registrert utpå høsten i 1975, rett rundt og etter introduksjonen av disse modellene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kjella » Søn Des 01, 2019 09:27

Tror dette var den første demobilen, og at den totalhavarerte på Osveien etter kort tid... SN 67.... var ein som FOM hadde..
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 01, 2019 10:01

Hadde FOM denne bilen også..? Den har jo fargene til Hansa Bryggeri, hadde FOM kjøring for Hansa da..? Har inntrykk av at Hansa bare hadde egne lastebiler på den tiden der..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kjella » Søn Des 01, 2019 10:09

Torkil Ø skrev:Hadde FOM denne bilen også..? Den har jo fargene til Hansa Bryggeri, hadde FOM kjøring for Hansa da..? Har inntrykk av at Hansa bare hadde egne lastebiler på den tiden der..

Nei, FOM hadde ikke denne. Men var ein lik. Om begge var demo kan eg ikkje huske. Hansa hadde egne biler i Bergen. Hadde lager flere steder . Og der var nok andre som kjørte ut varene.
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 01, 2019 10:11

Å ja.. Beklager, men da misforstod jeg, ikke like lett å forstå alltid når FOM blir nevnt i så mange sammenhenger.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 01, 2019 17:03

Bilde
Vi får ta med et bilde her på tråden i dag også, og dette er jo riktig flott.. Tatt i de svenske skoger, og tidspunktet var trolig på andre halvdel av 1950-tallet, og det var transport av langtømmer som foregikk da bildet ble tatt.. Bilen som tok seg av transporten var en fin Volvo L38505 Viking, og den tilhørte Steners Trävaru AB som hadde adresse på et sted som starter på Frö.. og som er et ganske kort stedsnavn.. Klarer ikke å se resten av stedsnavnet på grunn av greina på busken foran bilen som kommer i veien.. Hengermateriellet på denne ekvipasjen var av ukjent fabrikat, og årsmod på begge deler er også ukjent, men vil tippe rundt 1956-1957 ca.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Søn Des 01, 2019 17:24

Stener Färila :)
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Des 01, 2019 19:17

Färila er det ja.. Og for ordens skyld ligger stedet i Ljusdal kommune i Gävleborgs län i Sverige.. Mange takk Thomas.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Des 02, 2019 12:07

Bilde
Vi fortsetter med tømmertransport i Sverige, og dette bildet var kanskje tatt på en tømmerterminal e.l.. Bilen vi ser var av litt nyere dato og en flott Volvo FH16 62R 550 med Globetrotter-hytte, årsmod på den er ukjent, men tror den kan ha vært fra rundt 2004-2005.. Bil og henger tilhørte Getinge Transport som visstnok skal ha tilhold i Kvibille i Halland i Sverige, og som man kan se så hadde både bilen og hengeren planpåbygg istedet for rene tømmerpåbygg.. Disse planpåbyggene var av ukjent fabrikat, men gjorde jo vogntoget mer fleksibelt ifht om man skulle transportere noe annet enn tømmer.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kjella » Man Des 02, 2019 19:56

Torkil Ø skrev:Å ja.. Beklager, men da misforstod jeg, ikke like lett å forstå alltid når FOM blir nevnt i så mange sammenhenger.. :)

Har ett nr som du kan prøve å sjekke. SN 67664, Er ikkje heilt sikker om det er den rette F613.. Kan hende den gjekk først som demo..
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tir Des 03, 2019 16:06

SN 67664 står hos veivesenet oppført som en Volvo uten ytterligere modellbenevnelse men med 13 tonns totalvekt og chassisnr 128, og det står at den ble førstegangsregistrert den 21.02.1975. Det virker til å ha vært en tidlig Volvo F613 det der, og jeg har sjekket endel litteratur nå og oppdaget at disse bilene ble presentert i begynnelsen av 1975, ikke på høsten som jeg hadde trodd.. SN 67664 ble overtatt av Bilruta Fana-Os-Milde den 11.11.1976, og kan jo godt ha vært demobil før dette, og hos FOM ble bilen værende fram til avregistrering i 1985.. Tror likevel ikke bilen øverst på denne siden var SN 67664 i og med at den hadde samme farger som Hansa Bryggeri brukte, og hadde det vært en demobil hadde den trolig hatt andre farger..

Bilde
Jeg har mer tro på at SN 67664 kan ha vært Volvo F613-bilen vi ser på dette bildet.. Dette bildet ble jo lagt ut for en god stund siden her på tråden, så tar det med i reprise nå.. Som man kan se så hadde bilen regnr SN 57381 da bildet ble tatt, men det var ikke riktig regnr da dette var et skilt som egentlig satt på en omregistrert Volvo B727-buss fra 1955.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Kjella » Tir Des 03, 2019 17:04

Torkil Ø skrev:SN 67664 står hos veivesenet oppført som en Volvo uten ytterligere modellbenevnelse men med 13 tonns totalvekt og chassisnr 128, og det står at den ble førstegangsregistrert den 21.02.1975. Det virker til å ha vært en tidlig Volvo F613 det der, og jeg har sjekket endel litteratur nå og oppdaget at disse bilene ble presentert i begynnelsen av 1975, ikke på høsten som jeg hadde trodd.. SN 67664 ble overtatt av Bilruta Fana-Os-Milde den 11.11.1976, og kan jo godt ha vært demobil før dette, og hos FOM ble bilen værende fram til avregistrering i 1985.. Tror likevel ikke bilen øverst på denne siden var SN 67664 i og med at den hadde samme farger som Hansa Bryggeri brukte, og hadde det vært en demobil hadde den trolig hatt andre farger..

Jeg har mer tro på at SN 67664 kan ha vært Volvo F613-bilen vi ser på dette bildet.. Dette bildet ble jo lagt ut for en god stund siden her på tråden, så tar det med i reprise nå.. Som man kan se så hadde bilen regnr SN 57381 da bildet ble tatt, men det var ikke riktig regnr da dette var et skilt som egentlig satt på en omregistrert Volvo B727-buss fra 1955.. :)

Er klar over dette bildet. Har trodd at det var i Heglandsdalen i Os. Men tror ikkje det er der. Kan jo hende det er den bilen, men tviler på det. Skal prøve å finne ut noe. Men minker på folk som husker dette nå... Den Hansabilen kom nok aldri på veien igjen. Men dei fikk en annen. Tror egentlig det var noen demobiler som Volvo skulle prøve ut før dei kom for salg...
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Des 04, 2019 15:55

Ja det begynner jo å bli en stund siden midten av 1970-tallet nå så det begrenser seg vel litt hva som huskes og ikke.. For min del er jeg jo fortsatt mest interessert i å få vite mer om F613-bilen på det flotte bildet øverst på denne siden i og med at det er den vi har et bilde av.. Så om noen skulle vite mer om den hadde det vært veldig fint.. Nå har vi imidlertid kommet nederst på denne siden også, så da får vi bare starte på en ny igjen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest