Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Volvo Norge A/S -arkivbilder og materiale

Innlegg isak » Tor Jan 09, 2020 18:26

Torkil Ø skrev:Ja jeg må nesten trekke tilbake det jeg skrev om FL6 og boggi -eller hvertfall delvis.. Jeg kan ikke huske å ha sett noen tidlige biler av denne modellen med ettermontert boggi, men samtidig hadde Ringnes Bryggeri flere slike sene FL6-biler med boggi som gikk i Oslo-området.. Disse bilene hadde enkle hjulsett på den bakre boggiakselen, og disse har jeg nesten inntrykk av at ble levert fra fabrikk og ikke var ettermonterte fra andre produsenter.. Men om bilene var levert slik fra fabrikk må jeg også innrømme at jeg slett ikke er sikker på..

En slik? https://www.retrade.eu/no/aitem/111115/Volvo_FL6_E__6_X_2 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 09, 2020 18:55

Ja det der er den ene av de jeg tenkte på, og ser den var 2002 mod.. På det tidspunktet tror jeg de var å få med den typen boggi fra fabrikk, det var vel sving på bakerste aksel også såvidt jeg husker.. I tillegg var både den bilen der og de andre foliert med Ringnes-logo og div reklame over det meste av skapet, og med endel rødt på hytta.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Jan 09, 2020 18:58

Kjella skrev:
Torkil Ø skrev:Ja jeg må nesten trekke tilbake det jeg skrev om FL6 og boggi -eller hvertfall delvis.. Jeg kan ikke huske å ha sett noen tidlige biler av denne modellen med ettermontert boggi, men samtidig hadde Ringnes Bryggeri flere slike sene FL6-biler med boggi som gikk i Oslo-området.. Disse bilene hadde enkle hjulsett på den bakre boggiakselen, og disse har jeg nesten inntrykk av at ble levert fra fabrikk og ikke var ettermonterte fra andre produsenter.. Men om bilene var levert slik fra fabrikk må jeg også innrømme at jeg slett ikke er sikker på..

Det gjekk ein her i Bergen med henger. Kjørte for Hansa innover i Hardanger. Litt usikker om det var boggi... men gjekk SEINT i motebakker...

Ja når du nevner det så har jeg tidligere nevnt en tidlig skappåbygd Volvo FL616 som gikk for Norske Godslinjer i Molde.. Dette var en 4x2-bil, men den var av og til å se med toakslet henger hvilket etter min mening var svært uvanlig.. Men dette var en FL616 med turbo og intercooler-motor på 207 hk, og det har jo vært eldre biler med langt færre hk som har dratt på toakslede hengere både her til lands og i andre land.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Svein Thore » Tor Jan 09, 2020 23:15

Her er de 3-akslede FL 250 som kom til Norge:
AX 81767 Volvo FL 250 6x2 2002
DK 34745 Volvo FL 250 6x2 2002
DK 34746 Volvo FL 250 6x2 2002
DK 34747 Volvo FL 250 6x2 2002
DK 34749 Volvo FL 250 6x2 2002
DK 36640 Volvo FL 250 6x2 2002
DK 36641 Volvo FL 250 6x2 2002
DK 36642 Volvo FL 250 6x2 2002
XN 27155 Volvo FL 250 6x2 2002

Den første gikk for et trelaste/byggevarehus i Trøgstad. De andre var Ringnes/EC Dahls. Ganske sikker på at det ikke var noen 3-akslede av tidligere versjoner av FL
Svein Thore
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 10, 2020 01:10

Ja ni stykker var jo ikke det helt store antallet, og ser at alle bilene var 2002 modeller så dette var vel ganske sene utgaver vil jeg tro.. Det som var litt av poenget med det jeg skrev på forrige side var nettopp dette med tidlige utgaver av FL6-bilene som du også nevner -blant dem har jeg ikke sett noen treakslede biler.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jan 10, 2020 15:39

Bilde
I dag tar vi med et bilde av en litt nyere lastebil som var hjemmehørende i Finland.. Bilen var en flott andregenerasjons Volvo FM12 8x4 460 som trolig var 2003 eller 2004 mod, og som hadde tipp og dumperpåbygg av ukjent fabrikat.. Tror egentlig dette påbygget var et såkalt kassett-påbygg, og at det fantes en tilsvarende henger til bilen.. Ifølge teksten på bilens dumperkasse ser det ut til den tilhørte J. Pohjanheimo med ukjent adresse i Finland, og som en ekstra opplysning kan det jo nevnes at bilens hytte hadde hvit lakk fra fabrikk så slik sett var den ikke påkostet mye ekstra.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jan 11, 2020 16:12

Bilde
Sporer litt tilbake til diskusjonen vi har hatt rundt treakslede Volvo FL6-biler de siste dagene, og tar med dette bildet.. Det viser jo en tidlig Volvo FL616 som var treakslet, men litt motsatt av det jeg til å begynne med tenkte på da denne bilen hadde ekstra aksel foran drivakselen og dermed trolig ble en 6x2/4-bil.. Som man ser var bilen oppbygd som søppelbil, og registrert i England, jeg tror ikke det ble bygd FL616-biler med slik akselkonfigurasjon i Sverige heller, men mulig Volvo's apparat i England kan ha stått for noe sånt, i og med at de opp gjennom årene har tilpasset flere av Volvo's lastebilchassiser til engelske forhold.. En ganske stilig bil var jo dette uansett vil jeg påstå.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 12, 2020 14:18

Bilde
Her ser vi et bilde av en flott Volvo L37507 Starke som trolig var ganske ny da bildet ble tatt.. Bilen tilhørte Gulf i Sverige og hadde plan og muligens tippåbygg av ukjent fabrikat.. Oppå der hadde man som man kan se plassert fire løstanker, noe som slett ikke var uvanlig på den tiden istedet for å ha et helt tankpåbygg.. Dermed ble bilen også mer fleksibel ifht andre transportoppgaver. Vil vel tro at Gulf stort sett hadde behov for å frakte egne varer og med en slik bil kunne man jo f.eks ta av tankene den ses med på bildet og frakte oljefat istedet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Snuten » Søn Jan 12, 2020 18:15

Disse tankene stod slett ikke løst på kassen da, men var som oftest boltet skikkelig fast i kassebunnen. Kunne ta en del tid dersom de skulle fjernes for annen last. Var i alle fall slik på de bilene jeg har sett med dette " systemet ". Var sikkert billigere dette, enn å bygge på en stor tank med flere domer.
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Søn Jan 12, 2020 19:49

Jo det er jo klart de måtte være godt festet, men vil vel tro det var lettere å fjerne bolter å bruke planpåbygget til noe annet enn om man hadde et helt tankpåbygg.. Men at en av årsakene var at der var billigere har du helt sikkert rett i.. Bruker å skrive løstanker rett og slett fordi jeg har sett det beskrevet slik av andre, og har derfor ikke tenkt mer på det, men det blir kanskje litt feil beskrivelse likevel.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 13, 2020 13:32

Bilde
I dag tar vi med et brosjyrebilde med sideskjøt som viser en ganske flott Volvo CH230 som trolig var 1984 mod.. Vi har jo sett bilder av denne spesielle lastebilmodellen før her på tråden, og den var kun produsert for Sveits med omtrent alle komponenter fra Volvo F12, men med en forhøyet hytte fra Volvo F7 siden de ordinære F12-hyttene ble for brede for sveitsiske forhold den gangen.. Disse lastebilene ble vel kun levert med Trilex-felger også på grunn av bredde-begrensningene.. Bilen på bildet var en 6x4-variant med turbo-motor på 329 hk, og tipp/dumperpåbygg av ukjent fabrikat.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jan 13, 2020 17:21

Har fått en god del mer info fra en av mine gode informanter rundt Volvo's CH230-modell som vi ser på bildet i innlegget over her, og som jeg absolutt syns er verdt å ta med som supplement til innlegget.. Modellen ble utviklet, designet og produsert på Volvo's fabrikk i Irvine i Skottland som også uviklet og produserte mange Volvo-lastebiler for det britiske markedet.. Volvo CH230 ble presentert på Geneva Motor Show i 1980, og ble produsert fram til 1986.. Det første året ble det bestilt og produsert i alt 198 stk, og totalt ble det bygd 779 slike biler, både som 4x2, 6x4 og noen 8x4-chassiser.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jan 14, 2020 16:13

Bilde
Tar med denne illustrasjonen som var en av mange som ble laget i forbindelese med introduksjonen av Volvo's N7, N10 og N12-modeller høsten 1973.. Illustrasjonen beskrev tydeligvis akselkonfigurasjonene disse bilene kunne tilbys med fra starten, og som man ser var det tre stykker -4x2, 6x2 og 6x4.. Såvidt jeg vet ble den minste varianten av disse tre modellene, Volvo N7 bare produsert som 4x2 og 6x2-bil, har ikke hørt at Volvo N7 kunne fås som 6x4-bil.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 15, 2020 16:30

Bilde
Her ser vi et bilde som tydeligvis er nokså detaljert, og som blant annet viser et speil på en lastebil fra Volvo.. Etter som speilets bakside også hadde et 24V-merke, så går jeg ut fra at dette var et oppvarmet speil hvilket alltid har vært en fordel å ha på vinteren.. Vet ikke hva slags lastebil dette var, men er likevel ganske sikker på at det var en av de frambygde fra 1970-tallet fra system 8 dette.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Jan 15, 2020 16:34

Bilde
Da avslutter vi denne siden med et par illustrasjoner hentet fra en brosjyre utgitt i 1971 som omhandlet Volvo N84, F84 og F85.. Den øverste illustrasjonen forestiller en Volvo N84 med planpåbygg og kran som var ganske typisl for disse bilene.. Under ser vi en Volvo F84 med skappåbygg for distribusjonskjøring hvilket var typisk for denne modellen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest