VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Feb 08, 2020 05:48

Bilde
Bilde
Da ble det ny side her på tråden igjen, og denne siden starter vi med to flotte leveransebilder av en stilig DAF TB 160 DS-530 1964 mod som ble levert som byggnr 1541 fra VBK til H.M. Kristiansens Automobilbyrå -HMK i Oslo.. Bussen hadde M1958-karosseri fra VBK, og var levert som turbuss til HMK som de fleste busser dit, men den hadde trolig avtagbare nakkeputer på setene som ikke ses på disse bildene, men som kunne settes på for lengre turer.. Da det ble lagt ut bilder av en ti år yngre buss av samme sort til HMK her på tråden, ble det jo fortalt at disse bussene stort sett ble brukt til å kjøre sightseeing-turister rundt på severdighetene i selve Oslo.. Bussen var lakkert svart over det hele, men kan ha hatt et belte midt på i blått, det hadde iallefall to senere busser til HMK, og bussen ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr A-25001 den 30.04.1964.. Deretter fulgte 6 og et halvt års tjeneste hos HMK fram til bussen ble solgt til Moss og Omland Bilruter i Moss og omregistrert til regnr B-9820 den 11.11.1970.. Regner med at bussen også ble omlakkert til MOB's farger på dette tidspunktet, og hvor lenge bussen ble værende der er ukjent da veisvesenet ikke har noe mer info om den på sin nettside.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Feb 09, 2020 09:18

Bilde
Vi går tilbake til innlegg nr 12, 13 og 14 på forrige side der Leif-Harald Ruud i sine to innlegg identifiserer en buss det tidligere hadde vært lagt ut et bilde der man ser fronten av den, og dette bildet ses også i innlegg nr 12 på forrige side.. Det viser seg at bussen var byggnr 2069 fra VBK som var en Volvo B71516 1966 mod turbuss med M1965-karosseri fra VBK som ble levert til Trøgstad Busselskap A/S der den fikk regnr B-5345 den 26.04 samme år.. Tror bussen på dette bildet må være den samme bussen, da det ser ut som bildene ble tatt på samme sted og den var altså lakkert i Norsk Folkeferie's design i lys grå og blågrå.. Det ser ikke ut til at det finnes bilde av bussen sett forfra, men vi skal ta med et bilde av bussen fra eldre dager under her:

Bilde
På forrige side ble det også nevnt at bussen senere fikk regnr BL 17011, noe som trolig skjedde da Trøgstad Busselskap solgte eller omregistrerte bussen i 1971 eller 1972.. På dette bildet ser vi bussen i farger med regnr BL 17011, og bildet ble tatt etter den 03.11.1978 for da ble bussen solgt til I/S Askerruten i Lier. Bildet er tatt ved Askerrutens anlegg på Husebysletta i Lier, og det ser ut til at selskapet beholdt de opprinnelige fargene bussen var levert med i 1966.. Hos Askerruten ble bussen værende i to og et halvt år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 08.05.1981.. :) Foto: Jan Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Feb 10, 2020 11:59

Bilde
Bilde
Her ser vi to av tre leveransebilder som ble tatt av en stilig Volvo B71518 1962 mod som ble levert som byggnr 1262 fra VBK til Surnadal Billag A/S fra Surnadal på Nordmøre der den fikk internnr 21.. Bussen hadde M1958-karosseri fra VBK og var bygd hos Kristiansund Lettmetall der den hadde byggnr 1020, hvilket vil si at det var det kjøretøy nr 20 som ble bygd hos KLM.. Det var 46 sitteplasser i bussen som ble førstegangsregistrert på regnr T-5921 den 02.12.1962 før den ble satt inn i SB's Mørelinjen-ruter mellom Trondheim-Surnadal og Kristiansund/Tingvoll med videre forbindelse mot Molde og Ålesund.. Fargene var SB's mørk rød og lys gul, og etter opprettelsen av Mørelinjen A/S i 1976 ble bussen omregistrert til regnr UX 21982 den 28.09 samme år.. Deretter var bussen i bruk i 5 og et halvt år til fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 13.01.1982.. Denne bussen husker jeg såvidt selv også fra et besøk i Surnadal i 1981, da stod den i garasjene der antakelig som den siste bussen med todelt fargesetting etter at de fleste av de andre bussene senere hadde blitt lakkert og omlakkert med lys gule striper på den nedre og mørk røde delen.. Mener dessuten å huske at bussens overlysvinduer i takbuen og solskjermen over frontrutene var i blå farge -akkurat dette husker kanskje Tungt bedre enn meg .. En relativt lang buss var det også med en totallengde på 12,65 meter.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Snuten » Tir Feb 11, 2020 00:24

Svært stilig buss dette, jeg hadde selv gleden i noen år å kjøre Mørelinjen på den " andre siden ", nemlig mellom Ålesund og Vestnes på -70 og -80 tallet.
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Tir Feb 11, 2020 01:27

Ja helt enig, veldig flott buss det der.. Og når du er inne på Mørelinjen så kan vi jo ta med oppdelingen av ruta mellom Trondheim-Surnadal og til Molde og Ålesund den gangen selv om det er litt utenfor VBK-temaet dette.. Da kjørte Surnadal Billag fra Trondheim til Surnadal og derfra til Tingvoll med ferge over Kvanne-Røkkum. På Tingvoll måtte passasjerene gå av bussene og ta ferga over til Angvik der ny buss fra Angvik Auto overtok midtetappen derfra over Osmarka til Molde. I Molde var det av bussen igjen for passasjerene og ta ferga til Vestnes der buss fra Vestnesruten fraktet dem videre til Ålesund. Fra Ålesund til Trondheim ble det motsatt og hele ruta skal ha vært 342 km lang en vei.. Når det gjelder Mørelinjen-ruta fra Trondheim til Kristiansund kjørte Surnadal Billag hele veien. I Surnadal Billag medførte alt dette ofte bussbytter -også til andre ruter, og derfor hadde bussene til Surnadal Billag påmalt store internnr som bussen på bildene over her også hadde slik at passasjerene fikk opplyst hvilket internnr bussen de skulle bytte til hadde slik at de kunne gå til den.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Snuten » Tir Feb 11, 2020 02:38

Merkinga med Mørelinjen var noe forskjellig fra buss til buss, da to selskaper delte på å kjøre Vestnesruten på den tiden. (Indreviks Rutebiler m/ Scania/VBK/Repstad og Landes Rutebiler m/ Volvo/Arna)
Noen hadde ett skilt som ble satt nede i høyre frontrute, mens noen hadde Mørelinjen på " magebelte " på siden av bussen og etter at Vestnesruten fikk rutenummer 111 kom det etter hvert i skiltkassen. Ikke alle turene som ble kjørt til og fra Vestnes hadde noe forbindelse med Mørelinjen, så man måte passe på at merkinga var rett til en hver tid.
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Tir Feb 11, 2020 08:35

Ja hos Surnadal Billag ble dette med "Mørelinjen" på sidene av bussene vanlig i løpet av 1950-tallet mener jeg, og det var nyleverte busser ment for disse hovedrutene som ble pålakkert denne merkingen.. Andre nyleverte busser ment for andre ruter fikk ikke slik merking.. Etter at selskapet ble hetende Mørelinjen A/S fikk alle nye busser detet som firmanavn på sidene og svært mange av de eldre bussene også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Feb 12, 2020 13:45

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott Scania BF111-63 1976 mod som ble levert som byggnr 45093 fra VBK til Svein Helling Busslinjer A/S i Drammen på høsten samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med 46 sitte og 16 ståplasser, og ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 23117 den 19.10.1976.. SHB ble jo som tidligere nevnt "delt i to" mellom det nyopprettede Drammen og Omegn Busslinjer A/S og NSB Vestfoldrutene fra den 01.01.1981.. Denne bussen ble fra samme dag overtatt av NSB Vestfoldrutene og omregistrert dit litt senere. Hvor lenge bussen ble værende der etterpå er ikke kjent, og fra ukjent dato ble den overtatt av Tore Naasen fra Ullensvang kommune, og der ble bussen avregistrert for godt den 13.01.1995.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Feb 13, 2020 15:49

Bilde
Her ser vi et bilde som ble tatt på en messe/utstilling sent på sommeren eller tidlig på høsten i 1977 -er ikke sikker men tror dette arrangementet fant sted i Helsingborg i Sverige.. Vi ser to busser fra VBK til venstre på bildet, en Volvo B58-60 1977 mod som ble levert som byggnr 45234 fra VBK til A/S De Blå Omnibusser i Oslo, og en Volvo B59-59 1977 mod med byggnr 45206 fra VBK som først gikk som demobuss og senere ble overtatt av Oslo Sporveier og lakkert helrød.. Begge bussene hadde M50-karosserier fra VBK, DBO-bussen ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 24893 den 22.08.1977, mens den andre ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 24888 den 18.08.1977.. Begge bussene er omtalt med leveransebilder tidligere her på tråden.. Vi ser dessuten noen flere busser til høyre på bildet -den gule og hvite som nr 3 fra venstre fra HT i København, og dette var trolig en Leyland 1977 mod og med DAB-karosseri.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Fre Feb 14, 2020 00:31

Må innrømme at her er jeg ganske blank, B57 og 58 har jeg tålig bra kontroll på, men B59 har jeg lite kunnskap om.
Hva kjennetegner egentlig denne modellen?
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg SvB » Fre Feb 14, 2020 07:46

Tysnes`n skrev:Må innrømme at her er jeg ganske blank, B57 og 58 har jeg tålig bra kontroll på, men B59 har jeg lite kunnskap om.

Ganske enkelt og logisk: B57 = frontmotor, B58 = midtmotor (underliggende) og B59 = hekkmotor. B59 ble lansert i 1970 og var vel først og fremst et bybuss-chassis. Det ble ikke mange slike i Norge. B58 egnet seg også som bybuss. Fra 1979 kom det nye betegnelser på B58 og B59, og B59 ble avløst av B10R samtidig som B58 ble B10M.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg NeooplanN138Frank » Fre Feb 14, 2020 08:44

...sogaen om VBK byggenummer 2069 ser ut til å ingen ende ta..... ....men her kommer grunnen til at bussen ble avregistrert 8 mai 1981.

Bilde
Avisklipp fra Helgeland Arbeiderblad tirsdag 14 april 1981 viser at BL17011 brant opp søndag 12 april 1981og med den hendelsen så var sogaen og ferden over for VBK # 2069......
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Feb 14, 2020 10:35

Såpass ja -dette var fint å få med Frank.. Jeg trodde faktisk ikke at Askerruten brukte den til så lange turer lenger på dette tidspunktet. Bussen var jo blitt 15 år da brannen oppstod og kan vel sies å ha vært noe "aldrende" da den var på tur til Tärnaby i Sverige.. Mange takk skal du ha for god info nok engang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Feb 14, 2020 11:05

Tysnes`n skrev:Må innrømme at her er jeg ganske blank, B57 og 58 har jeg tålig bra kontroll på, men B59 har jeg lite kunnskap om.

Fint at du spør om dette Petter -det er ikke i alle tekstene jeg tar med hva som var forskjell mellom ulike bussmodeller i og med at jeg har nevnt det før.. Derfor er det bra å få gjentatt det da det kan være flere som lurer på det samme.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Feb 14, 2020 11:08

SvB skrev:

Ganske enkelt og logisk: B57 = frontmotor, B58 = midtmotor (underliggende) og B59 = hekkmotor. B59 ble lansert i 1970 og var vel først og fremst et bybuss-chassis. Det ble ikke mange slike i Norge. B58 egnet seg også som bybuss. Fra 1979 kom det nye betegnelser på B58 og B59, og B59 ble avløst av B10R samtidig som B58 ble B10M.

Fint og greit svar på dette, som du nevner var Volvo B59 relativt sjelden her til lands.. Siden dette er VBK-tråden, så gjentar jeg også at VBK hadde en egen karosserimodell kalt M59 tidlig på 1970-tallet som man bygde et fåtall slike busser på fram til M50-modellen kom høsten 1975.. Det ble ikke mange Volvo B59-busser med M59-karosseri levert fra VBK, og noen av dem har vi sett tidligere her på tråden.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest