Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder fra Norsk Scania A/S

Innlegg Torkil Ø » Ons Mar 25, 2020 12:07

Bilde
Denne siden starter vi med et flott bilde av et meget stilig dansk vogntog som var langt mer spesielt enn det kanskje virker ved første øyekast.. Dette fordi bilen var en Scania L80S-50 1968 mod med ettermontert boggi.. Det fantes jo Scania L80-biler med ettermontert boggi rundt omkring, og jeg har jo også sett noen få eksempler på toakslede L80-biler med toakslede hengere.. Har imidlertid aldri sett en bil som denne både med ettermontert boggi, skappåbygg og toakslet henger.. Det kan dessuten se ut som det var kjøtt som ble fraktet med vogntoget, og de fleste ville vel heller ha valgt en treaklset Scania LS110S til en slik kombinasjon -selv i Danmark.. Men morsomt er det at noe slikt har eksistert og at det er et godt bilde av vogntoget, selv om sjåføren kanskje ikke var like begeistret.. Tilhengeren var av ukjent men trolig dansk fabrikat, det samme gjelder skappåbyggene som var like og de var definitivt bygd i Danmark, det ser man på utseendet.. Vogntoget tilhørte Brdr. Møller A/S fra Vordingborg, og det ser ut som Scania's lys grå originalfarge fra fabrikk dannet grunnfargen på mesteparten av dette flotte vogntoget.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 26, 2020 09:17

Bilde
Her ser vi et av flere bilder som ble tatt under Norsk Scania-Vabis' demo-karavane i 1966 som også ble kalt jubileumskaravanen i og med at den også var en markering av Scania-Vabis' 75-års jubileum.. Dette bildet ble muligens tatt nordpå, og her ser vi bussen som var med i karavanen, den mente jeg å ha funnet et regnr på og flere fakta om tidligere, men finner det ikke igjen nå.. Men mener bussen var en Scania-Vabis B76-58, og det som er helt sikkert er at den hadde karosseri fra Larvik Karosserifabrikk og var 1966 mod.. Dessuten var den nok lakkert ganske knall gul som resten av bilene i karavanen, og undres på om den ble videresolgt til Østfold Bilruter etter endt demotid.. VW-bussen vi ser i bakgrunnen til høyre på bildet var faktisk også en del av denne karavanen.. Noen av bildene fra karavanen er jo lagt ut før, men det finnes endel til så de vil komme senere.. Til sist kan det jo nevnes at etter kjøring på datidens grusveier som vi ser eksempel på på bildet, så tror jeg nok det var behov for jevnlig vask av demobilene før de skulle stilles ut på nye steder her til lands.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Mar 26, 2020 16:32

Bilde
Tar med litt mer stoff her på tråden i dag, og nå blir det fra et datablad der et typisk svensk innenriks langtransport-vogntog fra første halvdel av 1980-tallet blir presentert.. Tror hele settet var 1983 mod, og bilen var en Scania R142M6x2LC-46 mens hengeren var en Forss-Parator S3-L-FFT-125 og ifølge teksten som vi ser under her så var den et helbygd produkt fra Forss-Parator samtidig som også bilens plan og kapellpåbygg kom derfra.. :)

Bilde
Og her ser vi en kopi av teksten som finnes på baksiden av dette databladet.. Håper det lar seg gjøre å lese for den som har interesse for det, det står jo beskrevet en god del flere tekniske spesifikasjoner rundt vogntoget her enn det jeg tar med i min egen tekst under denne kopien.. Nå er jo bildet over her i svart/hvitt, og det er mulig jeg også har noen bedre fargebilder av dette vogntoget som kan være lagt ut tidligere, hvis ikke vil disse bildene komme senere.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Mar 27, 2020 09:15

Bilde
Vi tar med et av bildene fra Østfold, og på dette leveransebildet ser vi en flott Scania P94DB4x2L260-51 1997 mod som ble levert til Kai T. Larsen Transport med ukjent adresse.. Han skulle tydeligvis kjøre for Cargo Partner med bilen som forøvrig hadde skappåbygg fra Martin Urianstad Karosserifabrikk samt bakløfter av ukjent fabrikat.. Bilen ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 69527 den 14.10.1997, og hvor lenge den var i Larsens eie og bruk er ukjent. Bilen ble imidlertid avregistrert for godt og sendt på eksport da den var nesten 9 år den 10.09.2006.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Mar 28, 2020 16:47

Bilde
På dette bildet ser vi to flotte svenske semitrailere som så helt like ut og som kjørte for Euroute.. Har imidletid vansker med å tyde firmanavnet som stod i takspoileren på begge trekkvognene, så håper noen kanskje vet dette.. Begge trekkvognene var av typen Scania R113MA6x2/4 380 1994 mod med Topline og Streamline-hytter.. De to trallene inkludert påbygget på dem var av ukjent fabrikat, og det kan jo se ut som de til dels var ment for noe slags volumtransport.. Lurer dessuten på at bildet i sin tid ble tatt i endel av Göteborg havn.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Mar 28, 2020 18:24

Bilde
Vi tar med et bilde til fra Østfold på denne siden -i polaroid kvalitet men likevel verdt å ta med.. Dette fordi vi her ser en etter min mening meget flott Scania P82M4x2LS-46 KKL Distribusjon 1986 mod som ble levert ny til Freddy Rybom som for meg hadde ukjent adresse, men kanskje vet tore-buss eller noen andre mer om det og om selve bilen.. Bilen hadde planpåbygg fra Hengsrød Smie, mulig det var tippåbygg også, og man kan også skimte at bilen hadde bakmontert kran.. Førstegangsregistrering av bilen fant sted i Fredrikstad der bilen fikk regnr AR 48930 den 03.07.1986, og hvor lenge den var i Rybom's eie og bruk er ikke kjent.. Bilen ble hvertfall på et eller annet tidspunkt overtatt av Vestfold Maskin og Bil A/S fra Re kommune, og avregistrert for godt der den 25.06.2003.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Lør Mar 28, 2020 19:07

Hei igjen Torkil!

Fin bil over her, den Rybom Bilen.

Freddy Rybom holder til rett under Fredrikstad Broa på Vestsiden. Mellom Jernbane stasjonen og Broa. Fredrikstad :D
De driver med Bygge Materieller og lurer på om de er Maxbo Forhandlere nå.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Langtransportsjåfør

Innlegg Leffis » Lør Mar 28, 2020 20:42

Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi to flotte svenske semitrailere som så helt like ut og som kjørte for Euroute.. Har imidletid vansker med å tyde firmanavnet som stod i takspoileren på begge trekkvognene, så håper noen kanskje vet dette.. Begge trekkvognene var av typen Scania R113MA6x2/4 380 1994 mod med Topline og Streamline-hytter.. De to trallene inkludert påbygget på dem var av ukjent fabrikat, og det kan jo se ut som de til dels var ment for noe slags volumtransport.. Lurer dessuten på at bildet i sin tid ble tatt i endel av Göteborg havn.. :)

Hej Torkil , du har helt rätt i att bilden är från Göteborg . Skandiahamnen som är container/r-r/ hamnen. I bakgrunden skymtar man
Älvsborgsbron som säkert många har åkt över.

.........Leffis ...
Leffis
Distribusjonssjåfør

Innlegg Fiborg » Lør Mar 28, 2020 21:00

Mener det var Skärhamns Åkeri som hadde den der litt spesielle lakkeringen.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Mar 28, 2020 22:19

tore-buss skrev:Hei igjen Torkil!

Fin bil over her, den Rybom Bilen.

Freddy Rybom holder til rett under Fredrikstad Broa på Vestsiden. Mellom Jernbane stasjonen og Broa. Fredrikstad :D
De driver med Bygge Materieller og lurer på om de er Maxbo Forhandlere nå.

Hei Tore, ja flott bil med et utseende blant de enkle, syns ofte det er finest jeg.. Ok, men da fikk både jeg og andre vite mer om Rybom-firmaet, får prøve å huske dette til senere da jeg mener å huske det er bilder av en eller flere biler derfra.. Mange takk skal du ha.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Mar 28, 2020 22:21

Leffis skrev:
Torkil Ø skrev:På dette bildet ser vi to flotte svenske semitrailere som så helt like ut og som kjørte for Euroute.. Har imidletid vansker med å tyde firmanavnet som stod i takspoileren på begge trekkvognene, så håper noen kanskje vet dette.. Begge trekkvognene var av typen Scania R113MA6x2/4 380 1994 mod med Topline og Streamline-hytter.. De to trallene inkludert påbygget på dem var av ukjent fabrikat, og det kan jo se ut som de til dels var ment for noe slags volumtransport.. Lurer dessuten på at bildet i sin tid ble tatt i endel av Göteborg havn.. :)

Hej Torkil , du har helt rätt i att bilden är från Göteborg . Skandiahamnen som är container/r-r/ hamnen. I bakgrunden skymtar man
Älvsborgsbron som säkert många har åkt över.

.........Leffis ...

Hei Leffis -ja jeg syns jeg kjente meg igjen på grunn av Älvsborgsbron som du nevner, har kjørt over den et par ganger.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Mar 28, 2020 22:23

Fiborg skrev:Mener det var Skärhamns Åkeri som hadde den der litt spesielle lakkeringen.

Tjörns Bilservice AB skal visst være riktig, fant et annet bilde av semitrailerne der dette kommer fram.. Men Tjörns Bilservice hadde jo adresse Skärhamn.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Mar 29, 2020 14:35

Bilde
På dette bildet ser vi to stk Scania P113HK8x4L360 med ukjent årsmod som ser ut til å ha vært helt like, og som var hjemmehørende i Tyskland.. På hyttedørene stod det bl.a Fuhrbetriech J. Scheel, og tipp og kassepåbyggene på begge bilene kom fra Meiller hvilket slett ikke var uvanlig i Tyskland.. Ser dessuten ut til at det var i et eller annet form for sand eller kvabb-uttak bilene var fotografert i i sin tid.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Mar 30, 2020 12:45

Bilde
Her ser vi en kopi av et lysbilde som trolig var laget i forbindelse med introduksjonen av Scania's 2-serie-biler i 1980-1981.. Skal på ingen måte være påståelig her, men at man viser boggiakselen til en lastebil her må vel være riktig.. For meg ser det dessuten ut til at dette skulle vær en 6x2-bil -muligens med H-chassis, men gjentar at jeg er usikker på alt dette.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Mar 30, 2020 12:49

Bilde
Til slutt på denne siden tar vi med noen illustrasjoner som finnes nederst på side 20 i en brosjyre som omhandler sene 4-serie-biler fra Scania med C-chassis.. Her ser man jo forslag til ulike bruksområder for ulike 4-serie-modeller med P og T-hytter, og man kan vel si at forskjellige anleggsbiler var det gjennomgående her bortsett fra tankbilen med P-hytte nederst til venstre.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Fiborg, Torkil Ø og 1 gjest