Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: Arkivbilder og materiale fra DAF Norge A/S og RSA.

Innlegg Torkil Ø » Søn Jun 28, 2020 11:22

Bilde
På detet bildet ser vi et flott tippvogntog der bilen var en DAF FAS 85.400 WS295-405 1996 mod, mens boggikjerra var av ukjent fabrikat og årsmod.. Er heller ikke sikker på hvor påbyggene på begge deler kom fra, de så jo ikke direkte like ut, men kan jo ha vært produsert hos samme produsent likevel.. På begge påbyggene er det jo samme logo, men ser ikke hva som stod på den, og om den hentydet til påbygger eller eier.. Bilen ble førstegangsregistrert på Finnsnes på regnr ZF 23686 den 06.02.1996, og hvis det som står på veivesenets internettside er riktig, så har bilen hele tiden tilhørt Kåre Gustav Hallonen fra Sør-Varanger kommune, og der har den fortsatt skiltene på.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jun 29, 2020 13:26

Bilde
Dette bildet ble tatt på en utstilling i England trolig rundt 1975 eller litt tildigere, og her ser vi en stilig DAF FAT 2200 DU-420.. Som man ser var den oppbygd som betongbil, påbygget kan muligens ha vært av et fabrikat ved navn Sotec -om ikke dette bare var motoren til mikseren.. Forøvrig var det jo logo for Topmix på siene på bilens hytte uten at jeg var hva dette var.. Flere ganger tidligere har vi jo sett at DAF leverte egne 6x4 betongbilchassiser med ganske kort akselavstand. Dette gjaldt også FAT 2200 -samme modell som vi ser på dette bildet, men bilen vi ser her var ikke et slikt chassis, her hadde man istedet valgt å bygge betongbil på et lengre 6x4-chassis med 4,20 meters akselavstand -et chassis som ellers ofte ble brukt til tippbiler i England.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Snuten » Man Jun 29, 2020 20:28

Denne " mixeren " har ikke egen motor, men er drevet av bilens motor, koplet via en hyd. pumpe foran på støtfangeren.
Ikke vanlig med direkte kraftuttak bak på motor den gang, så da ble det foran nede på motor fra veivaksel, sikkert via reimer eller en annen type kobling. Kraftuttak via gearkassen fantes nok, men dersom " mixer " skulle fungere konstant var nok løsningen på bildet bedre, da gearkassen kan bli noe treg å gire ved lengre bruk av kraftuttak på landeveiskjøring.
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Man Jun 29, 2020 20:40

Jaha.. Det var slik ja.. Men da skulle vel fabrikat på bilens mikserpåbygg være Sotec da siden det finnes en logo med dette navnet på endel av påbygget.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jun 30, 2020 14:47

Bilde
Her ser vi et flott bilde som viser en stilig DAF A 1500 DL-406 med årsmod mellom 1955 og 1959.. Bilen jadde et ganske spesielt påbygg som jeg ikke er sikker på hva var, og fabrikat på dette påbygget er ukjent.. Endel av påbygget var vel utvilsomt en tank, mens resten kan se ut som en svingbar sprøytekanon av noe slag.. Mulig dette kan ha vært en vanntankbil for et eller annet brannvesen, men er ikke sikker på dette -bilen var jo dessuten høyrestyrt.. Forslag mottas med takk.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Tir Jun 30, 2020 17:48

Torkil Ø skrev:Her ser vi et flott bilde som viser en stilig DAF A 1500 DL-406 med årsmod mellom 1955 og 1959.. Bilen jadde et ganske spesielt påbygg som jeg ikke er sikker på hva var, og fabrikat på dette påbygget er ukjent.. Endel av påbygget var vel utvilsomt en tank, mens resten kan se ut som en svingbar sprøytekanon av noe slag.. Mulig dette kan ha vært en vanntankbil for et eller annet brannvesen, men er ikke sikker på dette -bilen var jo dessuten høyrestyrt.. Forslag mottas med takk.. :)

Åpenbart at dette er en tidlig versjon av en slamsuger... 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Snuten » Tir Jun 30, 2020 21:14

Sikkert som " isak " skriver, en tidlig versjon av en slamsuger. " Kanonen " på toppen er nok ikke til vannspredning, men mulig gjødselspredning da " dysene " er av den STORE typen. Fin bil da. Synd å grise den til med, ja dere vet sikkert.... :D
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Tir Jun 30, 2020 22:04

Okey, jeg sier meg enig jeg -har lurt litt på dette selv, men så var det dette med denne "kanonen" eller dysene som fikk meg til å tvile.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Snuten » Ons Jul 01, 2020 00:46

Jeg tok feil med de " dysene ". Etter å ha forstørret bilde litt å studert, så kan man se at det er ett kjede som er koblet til der.
Så jeg antar at dette er en slags demper / hever for armen til sugeslangen. Enten som en hyd. støtdemper eller rett og slett to spiralfjærer i rørene. Kunne jo funke det, eller ? Noen som har ett bedre forslag ?
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Ons Jul 01, 2020 13:58

Jeg har ikke bedre forslag.. ;) Men tenker på at bilen var fra andre halvdel av 1950-tallet og undrer samtidig på når slamsuger-biler/påbygg begynte å produseres..? Kanskje var dette et tidlig slamsugerpåbygg som har blitt videreutviklet opp gjennom årene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Ons Jul 01, 2020 14:28

Snuten skrev:Jeg tok feil med de " dysene ". Etter å ha forstørret bilde litt å studert, så kan man se at det er ett kjede som er koblet til der.
Så jeg antar at dette er en slags demper / hever for armen til sugeslangen. Enten som en hyd. støtdemper eller rett og slett to spiralfjærer i rørene. Kunne jo funke det, eller ? Noen som har ett bedre forslag ?

Ikke noe bedre forslag, høres logisk ut... 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Fre Jul 03, 2020 13:28

Bilde
Her ser vi et bilde som ble tatt utenfor DAF's hovedkvarter i Eindhoven en gang på midten eller andre halvdel av 1960-tallet.. Lastebilen vi ser var en flott DAF A 1600 DA-406 som var oppbygd som liftdumperbil.. Det var vel trolig en tidlig utgave av en liftdumperbil dette, og når det gjelder påbygget så var dette av ukjent fabrikat.. Bilen tilhørte et firma ved navn N.V. Haagsche Bouwmaatsschappij -forkortet HABO, og regner med at dette firmaet holdt til i Haag.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jul 05, 2020 09:37

Bilde
På dette bildet ser vi et vogntog ser bilen var en førstegenerasjons DAF FA 2800 DKTD-505 med årsmod mellom 1973 og 1978, tipper kanskje den var nærmere 1978 enn 1973.. Hengeren var muligens fra DAF også, men det er jeg ikke sikker på.. Det var forøvrig noen merkelige skappåbygg av ukjent fabrikat på dette vogntoget.. Formen i seg selv var ikke merkelig, men dørene på sidene må jo sies å ha vært det da det var flere smale av dem med noen slags beholdere innenfor.. Vet ikke hva som ble fraktet i disse beholderne -kan det ha vært høns/kyllinger..? :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 06, 2020 15:55

Bilde
Dette bildet er hentet fra siste utgave av "DAF Blad" høsten 1969 der det var en stor og flere siders presentasjon av de nye DAF F 1600 og F 2000-modellene -den noe større F 2200 kom noen måneder senere.. Dette var jo en stor nyhet da det disse modellene først og fremst ble presentert med en helt ny og tippbar hytte, og endel andre nyheter ifht motorer og chassis også.. Hyttetypen ble visstnok benevnt som F 218 hos DAF, og den skulle jo bli værende i produksjon i rundt 23 år fram til 1992, men med flere moderniseringer i løpet av disse årene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Forrige

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest