VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Jul 03, 2020 23:23

Bilde
Bilde
På denne siden starter vi med to leveransebilder av en svenske.. Det var jo bussen på mange måter uansett i og med at dette var en meget stilig Volvo BB57-55 1972 mod.. Men bussen var også levert til en kunde i Sverige, da den ble levert som byggnr 4128 fra VBK til Kristianstads Kommun i Skåne utpå sommeren samme år -trolig i august.. Har søkt på mye forskjellig i den svenske bussdatabasen for å finne ut mer om denne bussen, men har ikke funnet noe annet enn det som står i VBK-listene.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK og fikk regnr ANZ 054 da den kom til Sverige som ny, noe mer er ikke kjent om den, men det kan tenkes den hadde et ukjent läns-regnr før den fikk ANZ 054.. Det kan jo også nevnes at Kristianstads Kommun fikk levert en helt lik buss litt senere på høsten i 1972, og den bussen har vi sett leveransebilder av tidligere her på tråden.. Tror dessuten at begge disse bussen var bygd litt bredere enn mange samtidige Volvo BB57 som ble levert her til lands.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Snuten » Fre Jul 03, 2020 23:54

Stilig med markeringslys / refleks på sidene, men det var vel mulig påbudt eller i allefall ikke ulovlig i Sverige.
Jeg monterte det forøvrig på den ene VBK `en jeg kjørte ei stund, ble aldri stoppet i kontroll, de fikk stå.
Greit å se sidene i mørke og snøkave.
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Lør Jul 04, 2020 08:10

Ja jeg vet faktisk ikke om dette er eller var påbudt i Sverige, men det er det kanskje noen av de svenske her inne som vet mer om.. Har iallefall lagt merke til at svært mange av bussene levert til Sverige fra VBK hadde slike markeringslys på sidene.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jul 04, 2020 19:15

Bilde
Bilde
På disse flotte leveransebidlene ser vi en stilig Volvo B65508 1963 mod som ble levert som byggnr 1333 fra VBK til A/S De Blå Omnibusser i Oslo i første halvdel av august samme år.. Bussen hadde M1958-karosseri fra VBK med ukjent antall sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr A-15439 den 17.08.1963.. Fargene var DBO's tradisjonelle, blå nederst, hvit mellom vinduene og samme blåfarge som nederst på takbuen, vi har jo sett atskillige eksempler på denne fargesettingen på fargebilder av busser fra DBO her på tråden tidligere.. Noe mer er ikke kjent rundt bussen, veivesenet har ingen info om den, og antakelig betyr det at den ble utrangert og avregistrert før 1981.. Det er vel heller ikke så rart da bussen trolig hadde gjort sitt da den var rundt 15-16 år gammel og hadde gått like lenge i by og forstadstrafikk i og rundt Oslo.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jul 05, 2020 19:27

Bilde
Her ser vi et leveransefoto av en flott DAF TB 160 DS-605 1968 mod som ble levert som byggnr 2765 fra VBK til A/S Hamar og Omland Bilruter i Hamar tidlig på våren samme år som den andre av fire slike busser til selskapet i Mjøsbyen.. Bussen hadde M1965-karosseri fra VBK med 51 sitteplasser inkludert fører, og den ble førstegangsregistrert i Hamar på regnr D-20928 den 14.03.1968.. Deretter er bussens historikk ganske kortfattet og grei i og med at den ble værende hos HOB i godt over 20 år fram til bussen ble avregistrert for godt den 10.10.1988.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 06, 2020 13:39

Bilde
Flyttebussen på dette leveransebildet er det lagt ut to bilder av for lenge siden, men det finnes flere bilder av den.. Derfor tar vi med dette nå, det er litt uskarpt, men viser bussen nærmere enn på de to forrige bildene som ble lagt ut.. Bussen var en stilig Volvo B57-60 1974 mod som ble levert som byggnr 4456 fra VBK til Kongstein & Sønn i Horten, og framre del av bussen hadde M41-karosseri fra VBK, resten var skappåbygg fra VBK med designen som kom på disse i starten av 1974.. Bussen ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 19325 den 16.05.1974, og hvor lenge den var i Kongsteins eie og bruk er ukjent.. Siste eier fra ukjent dato var Per Aslak Luso fra Alta og der ble bussen avregistrert for godt den 19.12.1996.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Man Jul 06, 2020 21:21

Torkil Ø skrev:Side 629 her på tråden starter vi med to flotte leveransebilder av en stilig Scania BF111S-63 1980 mod som ble levert som byggnr 45728 fra VBK til Ljungs Rutebiler fra Sauda den 06.02 samme år.. Dette var nok ikke den største VBK-kunden, mulig selskapet fikk bare denne bussen levert fra VBK, men er ikke sikker.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med ukjent antall sitteplasser, og ble førstegangsregistrert i Haugesund på regnr SC 45419 den 15.02.1980. Hvor lenge den ble værende hos Ljungs Rutebiler er ukjent, bussen er fortsatt registrert, og har siden den 20.02.2006 vært eid av Lars Magne Halleraker fra Bømlo.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Har flere bilder av denne, men det var det å finne de igjen.......
Men uansett, den holder seg stadig like strøken :)
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 06, 2020 23:53

Vi får satse på at du finner bildene av bussen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Snuten » Man Jul 06, 2020 23:58

Håper det lar seg gjøre å få inn noen bilder fra nyere tid av denne stilige bussen.
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

Innlegg Snuten » Tir Jul 14, 2020 00:07

Og etter jeg skrev siste innlegget, så ble det " mørkt " her, bokstavelig talt i over en uke, som en liten ferie.
Hyggelig at nettstedet er tilbake, hvor lenge det blir denne gang er vel vanskelig å si, kanskje ?
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

Innlegg tore-buss » Tir Jul 14, 2020 09:02

Snuten skrev:Og etter jeg skrev siste innlegget, så ble det " mørkt " her, bokstavelig talt i over en uke, som en liten ferie.
Hyggelig at nettstedet er tilbake, hvor lenge det blir denne gang er vel vanskelig å si, kanskje ?

Da er det spørs hvor lenge det blir i gang denne gangen ja, og hva for aktivitet det blir frammover.
Veit Torkil har opprettet egne Facebook sider han er i gang med men han skriver sikkert noe om det selv inne på her etter hvert.

Veldig synd at Bergli går mot slutten med all historikk, bilder og kommentarer som er samlet her inne.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Langtransportsjåfør

Innlegg Snuten » Tir Jul 14, 2020 09:42

Ja, veldig synd at det går mot slutten her inne, men intet varer evig sies det. Uansett trist med all historien som går tapt.
Og Facebook er ikke helt min greie, har ikke profil der og kommer aldri til å få det heller.
Men ønsker Torkil lykke til videre på Facebook da.
Brukerens avatar
Snuten
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 14, 2020 17:37

Ja jeg ble ganske overrasket over at Bergli er oppe igjen nå, jeg trodde faktisk ikke det ble noe av denne gangen etter sms-kontakt med adminsitrator i forrige uke. Nå har han skrevet en lang informasjon i tråden "Om Berglitruckstop", så gå inn der og les hva han har skrevet, det blir for mye å gjenta for meg. Kan imidlertid nevne at forumet blir nedlagt den 20.07.2020, og fram til da legger ikke jeg ut flere bilder på mine tråder -det er det ingen vits i. Som nevnt av tore-buss har jeg valgt å starte noen facebook-grupper, for det var den eneste løsningen jeg kom fram til for en uke siden for at jeg ikke skulle sitte helt uvirksom. Det blir ikke på noen måte det samme, da oppsett blir helt annerledes, men man kan vel venne seg til det også. Foreløpig har jeg opprettet 3 grupper på Facebook med samme navn som trådene mine her. Det er Arkivbilder fra Norsk Scania, Volvo Norge -arkivbilder og materiale og Arkivbilder og materiale fra DAF Norge og RSA. Merk dere disse gruppene for der kan mange av dere som har vært flinke og kommentert her på forumet få medlemskap om dere har profil på Facebook. Til dere andre kan jeg ikke gjøre annet enn å oppfordre til å lage dere profil på Facebook for å "følge med videre". Jeg har begynt på nytt igjen der og de aller fleste bildeneherfra pluss bilder som ikke blir publisert her skal være med der. Dette syns jeg slett ikke er noe greit men hva skal man gjøre.. Et annet problem er at det er mange av dere som fortsatt har bidratt her på forumet jeg ikke vet navnet på. Det gjelder mange, jeg får ikke nevnt alle og det kan bli et lite problem om dere vil bli medlemmer på facebook-gruppene mine..

Som nevnt har jeg opprettet 3 grupper på Facebook så langt, og trolig blir det noen flere med samme navn jeg har hatt på trådene mine her. Kanskje velger jeg også å lage en gruppe for egne bilder m.m som ikke passer inn på alle de trådene jeg selv har hatt her på forumet. Vi får se.. Så har det vært mange spørsmål til meg rundt denen tråden -VBK-tråden, som ved siden av Scania-tråden har vært mine "hovedtråder" og etterhvert de største på hele transporthistorie-delen. VBK-tråden kan jeg dessverre ikke opprette på Facebook, så den blir borte når Bergli legges ned. Det er beklagelig og trist og det er jo hele denen situasjonen..

Til slutt merker jeg at jeg blir noe emosjonell her når jeg sier takk for meg etter 10 års innsats her på Bergli, og mange tusen takk til alle som har bidratt ifht dette. Det har vært helt supert! :cry:
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg PSJ » Tir Jul 14, 2020 17:42

Synd det er kommet til veis ende her på Bergli. Tusen takk for arbeidet du har lagt ned her. Den har gitt meg veldig mye glede gjennom mange år.
Petter Skår Johansen
PSJ
Sykkelbud

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 14, 2020 17:48

Mange takk skal du ha! Ja det er helt tragisk dette -men, ifølge adminsitrator er det enda 6 dager igjen før forumet legges ned. Benytt gjerne tiden som er igjen til å se gjennom mye av det som er her, både andres og mitt.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest