VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Nov 08, 2011 16:45

Siden jeg har vært så heldig å få låne masse bilder fra Vidar Såtvedt's VBK-arkiv, så fant både han og jeg ut at det kunne være fint å starte en egen tråd om VBK. Dette blant annet fordi endel av leveransebildene er av biler som for oss kan være vanskelige å identifisere. Derfor håper jeg at brukerne på forumet kan bidra med innspill/kommentarer til bilder av biler der opplysningene er få. Det vil jo også komme med en god del bilder av lettere identifiserbare vogner på denne tråden.. :)

Forøvrig ble VBK startet den 17 januar 1946 som Stedjeberg Auto i Horten, fra 1949 ble navnet endret til Vestfold Bil og Karosseri. Selskapet utviklet seg til å bli veldig stort innen karosseribygging blant annet med lettmettall/plastkarosserier både til busser og lastebiler. Thermoskap var en av spesialitetene. VBK fikk etterhvert flere underleverandører som f.eks Kristiansund Lettmetall (KLM) og Innlandet Karosserifabrikk (IKS) i Salangen. I tillegg bygde endel andre karosserifabrikker busskarosserier på lisens for VBK i perioder, et eksempel på det er Arna Bruk. VBK hadde også fabrikker i Danmark.
I 1982 ble det slutt på busskarosseriproduksjonen i Norge (Horten) -i Danmark fortsatte den til 1983. Produksjonen av godsskap/thermoskap fortsatte noen år til.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Nov 08, 2011 17:00

Bilde
Bilde
Starter i det små med en ganske liten men likevel "klassisk" laste/varebil av typen Ford Transit. Mange valgte å bygge små skap på disse da det ble større lastevolum enn på en ordinær kassevogn. Denne bilen er sannsynligvis 1973 eller 1974 mod, eier og regnr ukjent, og bilen ble levert til Det Norske Veritas ser det ut til.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt.
Sist endret av Torkil Ø den Tir Jun 04, 2013 15:26, endret 4 ganger.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Nov 08, 2011 17:08

Bilde
Bilde
Møbel/flyttebusser ble det bygd en god del av hos VBK, mange av disse ble bygd hos Kristiansund Lettmetall (KLM) slik som denne. Dette ser ut til å være en Scania BF110-63 1969 mod med M40-karosseri med regnr W-3847, levert til Kåre Østbø Transport i Bodø.. I følge Rolfsal, så skal visst denne bussen ha kjørt i bakenden på en semitrailer fra VestFrakt i Lierbakkene i 1975, og det skal ha vært en stygg smell.. Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. :)

Bilde
Bilde
Et par interiørbilder.. :)
Sist endret av Torkil Ø den Fre Nov 11, 2011 00:51, endret 3 ganger.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Nov 08, 2011 17:25

Bilde
Volvo FB88 og Aasen henger, antakelig 1972 modell med regnr BL 4682 levert til Høibø's Termotransport.. Er mulig dette var en eldre FB88 som fikk nytt skap på både bil og henger i 1974.. Hengeren var sist registrert på Knut Birger Eriksen, Grue.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt.
Sist endret av Torkil Ø den Søn Nov 20, 2011 14:30, endret 2 ganger.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Nov 08, 2011 17:34

Bilde
Det første året Linjegods eksisterte (1973), så ble biler som skulle kjøre for Linjegods lakkert heloransje. Dett var også tilfelle for denne Scania LBS110S-46 1973 mod som antakeligvis ble levert til et eller annet rutebilselskap. I og med at det ble levert flere slike som var ganske like i 1973, så er det vanskelig å vite til hvilket.. -Vest Telemark Bilruter kan være en mulighet.. Regnr er også ukjent.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Nov 08, 2011 19:08

Bilde
Endel av leveransene fra VBK ble sendt med toget fra Horten stasjon når de skulle langt avsted og når det var flere til samme mottaker. Her ser det ut til å kunne være tre vogner som skal til Harstad og Oppland Rutebil? En buss og en godsbil -Volvo L485? med karosseri og skap fra VBK, samt en Maur 60A-henger som har kommet ferdigbygd med plan fra Maur i Svelvik en gang på 1960-tallet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Autotransit » Ons Nov 09, 2011 00:56

Torkil, du ska veta att vi uppskattar allt arbete du lägger ner innan du kan få materialet färdigt för att visas här... det är många timmar som går åt till det, men kör på vi ser med spänning fram mot presentationen av ytterligare ett välkänt företag :blomster: :tommel:

/Stellan
Chaufför emeritus ;)
Bilde
Brukerens avatar
Autotransit
Veteran

Innlegg Torkil Ø » Ons Nov 09, 2011 03:27

Mange takk skal du ha Stellan, og takk det samme forresten :) Jo det tar en god del tid dette her, men det er bare moro -det som er viktig å si er jo at det ville ikke vært mulig å framskaffe mange av disse bildene/historikken uten at man hadde møtt den velvillighet og hjelpsomhet fra de som har hjulpet meg. Det er også tilfelle med denne tråden, hadde ikke kommet i gang med den uten bildene fra Vidar.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Nov 09, 2011 12:43

Bilde
Bilde
Leveransefoto av Mercedes LP 2232-42 1974 mod med regnr FS 25155, levert den 03.10.74 usikker til hvem. Den var sist registrert på Haugs Bilsenter A/S på Hamar, utfra fargene ser den nesten ut til å kunnet gå for Norske Godslinjer..? :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Langtransport » Ons Nov 09, 2011 18:00

Hallo Torkel Ø

Takk for arbeidet du legger ned for oss med transporthistorie som interesse. Jeg har fulgt med Bussbygg tråden din med stor glede, og som det nevnes her blir dette en ny spennende tråd å følge med i!

Dette spesielt for meg da VKB bygget de fleste bilen til A/S Langtransport på midten av 70- og starten på 80-tallet.
Lastebiler, alt av interesse
Langtransport
Lærling

Innlegg DeLutte » Ons Nov 09, 2011 21:12

Når jeg så nummeret FS 25155, så ringte det en bjelle.
Og når den bjellen ringer, så betyr det som regel at jeg har et bilde av bilen i tråden min :)

Du får søke den opp der, så finner du nok historikk og alt.

De Lutte
Quizen min er blitt lettere !
Nå med kun 3 alternativer til rett svar

http://www.berglitruckstop.no/viewtopic.php?t=7541
Brukerens avatar
DeLutte
- MODERATOR -

Vbk

Innlegg Dickie » Ons Nov 09, 2011 21:22

Denne siden kunne jeg absolutt like Torkil,Vbk har vært en stor aktør gjennom årene både når det gjelder buss og lastebilpåbygg,så her er det mye historie og hente.Vbk har jo litt forbindelse til Sørlandet også da de overtok T Knudsen karrosserifabrikk i Kristiansand i 1969.Ser fram til masse bilder og historie her. :D
Volvo NB88 :)
Brukerens avatar
Dickie
Veteran

Innlegg murt » Ons Nov 09, 2011 22:15

Kjempe Tråd Torkild Ø.!! :mrgreen: Gausdal Bilselskap hadde jo haugevis med både busser og lastebiler med bygg fra VBK. Dette blir morro å følge med på fremover! :D
Bilde
Brukerens avatar
murt
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Nov 09, 2011 22:23

Mange takk til alle som har skrevet her i dag -dette er jo motiverende :) Har redigert mange av bildene nå i kveld, så da skal jeg få lagt ut noen flere etterpå.. :) Endel av bildene vil jo også bli lagt ut på andre tråder der de måtte høre til..
Sist endret av Torkil Ø den Tor Nov 10, 2011 01:47, endret 1 gang
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Tysnes`n » Ons Nov 09, 2011 22:27

Torkil Ø, Dette initiativet liker vi :tommel:
Det var vel mange av Stie`s bilene som hadde termoskap med innebyggde containerfester fra VBK.
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran

Neste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest