VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Mai 19, 2019 15:32

Bilde
Bilde
Denne siden starter vi med to flotte leveransebilder tatt tidlig på morgenen av en stilig Scania BF110-63 1973 mod som ble levert som byggnr 4253 fra VBK til A/S Enebakkrutene fra Enebakk øst for Oslo.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, 51 sitteplasser og ble førstegangsregistrert i Lillestrøm på regnr CC 35213 den 02.03.1973.. Er usikker på om bussens fargesetting er den samme som fantes på de andre bussene hos Enebakkrutene eller om dette var en turbuss-fargesetting. Designmessig var den kanskje mer typisk 1950 og 1960-tallet enn 1973, men stilig likevel.. Enebakkrutene ble etablert i 1968 etter sammenslåing av noen av rutebilselskapene i området, og ble mer eller mindre overtatt av Oslo og Follo Busstrafikk som overtok 82 % av aksjene i selskapet fra 1974. Selv kan jeg huske busser fra Enebakkrutene i OFB's farger, og når det gjelder bussen på bildene så er det usikkert hvor lenge den ble værende i selskapet, men fra den 26.04.1996 ble Trond Sørensen fra Enebakk eier av bussen som deretter ble avregistrert for godt den 01.10 samme år.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Mai 20, 2019 15:24

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser en riktig så flott Volvo B58-60 1977 mod som ble levert som byggnr 45253 fra VBK til A/S Rutebil i Skien den 14.09 samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med ukjent antall sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert i Skien på regnr ND 53357 den 27.09.1977.. Endel år senere, ukjent når ble bussen overtatt av Grenland Nord Trafikkselskap A/S, og det er ikke kjent hvor lenge bussen ble værende der.. Den 27.05.2008 ble Erik Setseng fra Selbu eier av bussen og der ble den værende fram til bussen ble avregistrert den 24.10.2017.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Mai 21, 2019 07:15

Torkil Ø skrev:Her har vi to leveransebilder av en stilig DAF MB 200 DKTL-600 1977 mod som ble levert som byggnr 45287 fra VBK til Hvaler-Kråkerøy Bilruter A/S den 17.11 samme år.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK, 45 sitte og 24 ståplasser og den ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 32369 den 05.12.1977.. Noen år senere ble Hvaler-Kråkerøy Bilruter A/S innlemmet i det nye og større rutebilselskapet Fredrikstaddistriktets Rutebiler A/S, og denne bussen fulgte med over dit, og ble der til den ble utrangert og avregistrert for godt den 03.11.1995.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Bilde
I dag siterer vi innlegg nr 6 fra side 414 her på tråden for å ta med et bilde til som ble tatt ved leveransen av bussen vi finner to bilder av der.. Som nevnt var dette en stilig DAF MB 200 DKTL-600 1977 mod som ble levert som byggnr 45287 fra VBK til Hvaler-Kråkerøy Bilruter A/S, og som ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 32369 den 05.12 samme år.. Noe mer er det ikke å tilføye om bussen enn det som allerede er skrevet om den, og vet heller ikke hvem han som stod ved siden av bussen da dette bildet ble tatt var.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Mai 22, 2019 13:13

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott Volvo B58-60 1975 mod som trolig var byggnr 4631 fra VBK som ble levert til Sotenäs Busstrafik i svenske Kungshamn.. Det ble levert to busser samtidig fra VBK med samme farger og bare små utseendemessige forskjeller, så derfor er det litt vanskelig å si sikkert hvem som var hvem.. Den andre bussen, byggnr 4632 med regnr HTP 279 ligger det bilder av i innlegg nr 7 på side 534 her på tråden.. Bussen på disse to bildene hadde i likhet med den andre M42-karosseri i turbussutgave fra VBK og fikk regnr HXA 339 på ukjent dato våren 1975.. Noe særlig mer er ikke kjent rundt denne bussen så langt.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Mai 22, 2019 14:35

Bilde
Her ser vi litt av flere bilder som henger på veggen på YX-stasjonen på Larsnes på Sunnmøre og som inneholder flere bilder av det lokale ruetbilselskapet Larsnes Auto som ble endel av Sørøy Buss A/S i 1982.. Det er en god del av det vi ser her som ikke har noe med VBK å gjøre, Larsnes Auto fikk levert mye bussmatreiell fra T. Knudsen i Kristiansand inntil VBK tok over denne karosserifabrikken i 1969. Etter dette fikk Larsnes Auto levert noen vogner fra VBK's avd Kristiansund Lettmetall, og øverst til venstre ser vi en flott godsbil bygd hos KLM med typisk skappåbygg derfra.. Denne bilen finnes det ingen leveransebilder av, men dette var en Volvo FB86-42 som må ha hatt årsmod mellom 1970 og 1972, og det er ukjent regnr på bilen.. Litt til venstre for denne godsbilen ser vi fronten på to andre godsbiler, en Volvo F85 og en Volvo L4751, sistnevnte ses midt på bildet og er den som ikke har svart grillparti. Denne bilen er sannsynligvis samme bil som fikk nytt skappåbygg av samme type som den treakslede FB86-bilen, og den finnes det et leveransefoto av lenger bak her på tråden.. Fargene på kjøretøyene til Larsnes Auto var grønnlig grå og litt rød, noen av dem med hvitt i tillegg. Larsnes Auto var dessuten et typisk "Volvo-selskap", og det meste vi ser her inkl de tre snutebussene nederst var trolig Volvo -unntatt den mindre Mercedes-bussen øverst til venstre.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Mai 23, 2019 14:16

Torkil Ø skrev:Vi får ta med et leveransebilde i dag også, og her ser vi en flott Volvo B58-60 1974 mod som ble levert som byggnr 4469 fra VBK til Svein Helling/SH Busslinjer A/S i Drammen i april samme år.. Bussen hadde M41-karosseri som var mer påkostet enn mange av de andre bussene til SHB fra samme tid, og dette var fordi den skulle brukes mye til turkjøring. Derfor var bussen lakkert noe annerledes enn de andre også -med de samme fargene men i en annen design med flere striper i blått blant annet.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, det var 43 sitteplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 19235 den 17.04.1974. Dette var en av bussene som SHB videresolgte etter relativt kort tid den 01.09.1978.. Ifølge RHF's bussdatabase var det Hølonda Auto A/S fra Korsvegen i daværende Sør-Trøndelag som ble ny eier av bussen, men ifølge veivesenet ble Hølonda Auto eier av bussen først den 01.06.1988. Deretter ble den værende der i over 10 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 10.08.1998. Hva som er det riktige her er jeg derfor ikke helt sikker på.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Bilde
Bilde
Vi siterer innlegg nr 9 fra side 556 her på tråden i dag, og tar med to bilder til av KZ 19235 som ble levert ny til Svein Helling Busslinjer i Drammen våren 1974, og dette var som nevnt en Volvo B58-60.. Årsaken til at vi tar med disse to bildene i dag er at jeg har fått mail fra Kåre Karlsen som har sporet opp hele bussens historikk.. Det viser seg at bussen ble solgt til Ragnar Wahlen fra salsbruket i tidl Nor-Trøndelag den 01.09.1978 og brukt i rute mellom Salsbruket og Høylandet når det ble vei der og ellers mellom Salsbruket og Geisnes fergekai. Da Hølonda Auto tok over bussen i 1988 var den skadet og egentlig tenkt som delebuss, men HA bestemte seg for å fikse bussen og brukte den deretter som skolebuss i 10 år til.. Wahlens ruter ble overtatt av Fylkebilene i Nord-Trøndelag, men ikke bussene, og to andre av bussene ble også overtatt av Hølonda Auto. Kåre har fått disse opplysningene fra en tidligere ansatt i HA og kontakter fra FBNT, og jeg sier mange takk for alt dette.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 24, 2019 15:01

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott DAF TB 163 DT-605 1977 mod som ble levert som byggnr 45215 fra VBK til Engeseth Busslinjer A/S i Hønefoss.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Hønefoss på regnr JU 36396 den 01.07.1977.. Bussen skal ha overtatt av Bærums Forenede Bilruter A/S i 1989, men hos BFB var det ikke populært med DAF, så den ble nok trolig solgt derfra ganske raskt.. Fra den 13.05.1993 ble Rikke Hammerfoss fra Oslo eier av bussen som deretter ble avregistrert for godt den 25.06.1994.. Som man ser på bildene så var ikke alt helt ferdig på bussen, den manglet blant annet gummilister på hjulbuene bak og halve DAF-dekalet foran.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Fre Mai 24, 2019 15:42

Torkil Ø skrev: Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Hønefoss på regnr JU 36396 den 01.07.1977.. Bussen skal ha overtatt av Bærums Forenede Bilruter A/S i 1989, men hos BFB var det ikke populært med DAF, så den ble nok trolig solgt derfra ganske raskt.. Fra den 13.05.1993 ble Rikke Hammerfoss fra Oslo eier av bussen som deretter ble avregistrert for godt den 25.06.1994.. Som man ser på bildene så var ikke alt helt ferdig på bussen, den manglet blant annet gummilister på hjulbuene bak og halve DAF-dekalet foran.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Bærums Rutebiler ble ved årsskiftet 1989/1990 solgt fra Engeseth Busslinjer til Bærums Forenede Bilruter (BFB). Bærums Rutebiler var en slags Bærums-filial av Hønefoss-selskapene som drev rutene Skui-Sandvika-Oslo og Tanum-Sandvika-Oslo. Fra 1982 var Hønefoss-selskapene bare Engeseth-selskaper. Da ble vel bussene med på handelen, og som nevnt, BFB hadde standardisert vognpark uten plass for DAF. Men på denne tida var det vel mye Mercedes-Benz både hos BFB og Engeseth. Det er nok bakgrunnen til at en DAF havnet hos BFB, som nå hadde blitt 12-13 år dermed en buss som i beste fall gikk i noen rushtidsavganger.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1069
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Mai 24, 2019 16:22

Fint å få med dette, må innrømme at jeg lar meg forvirre noe rundt selskapet Bærums Rutebiler men fikk en god påminnelse nå på hvordan forholdene var.. Jo både hos BFB og Engeseth var det begynt å bli mye Mercedes-busser i 1989, og hos Engeseth var vel den lange DAF-perioden da begynt å ta slutt. Hos BFB ble det jo dessuten fortsatt anskaffet endel Scania-busser i 1989 og noen år framover, og det var vel dette merket som hadde vært "hovedmerke" hos BFB i flere år.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Mai 25, 2019 09:08

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott Volvo B10R-59 1979 mod som ble levert som byggnr 45585 fra VBK til NSB Stavangerrutene på sommeren samme år.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK med ukjent antall sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 26875 den 27.06.1979.. Hvor lenge bussen var i NSB's eie og bruk er ukjent, men den fikk ny og ukjent eier fra den 07.09.1999.. Der ble bussen værende i ca et år fram til den ble avregistrert for godt og sendt til eksport den 20.09.2000.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Mai 26, 2019 09:48

Bilde
Så gjennom noen gamle bilder nå, og fant ut at dette bildet må vi ha med her på tråden.. Bussen vi ser her finnes det ikke leveransebilder av, og den er ganske så spesiell ifht VBK da dette ganske sikkert var den siste bussen av mange som VBK bygde i Horten.. Etter at denne bussen var ferdig ble det bygd endel busser i Herning i Danmark, men etter ca et år var det slutt der også.. Bussen på bildet var en flott Scania F112S-60 1982 mod som ble levert som byggnr 46093 fra VBK til Mørelinjen A/S i Surnadal der den fikk internnr 77 i slutten av august samme år. Bussen hadde M500-karosseri fra VBK med 40 sitteplasser, og var egentlig en kombinertbuss, men den hadde ikke lukket godsrom bak. Der var det vinduer og doble dører bakerst som flere andre busser fra selskapet hadde -grind på taket var det også på bussen.. Førstegangsregistrering av bussen fant sted i Kristiansund der den fikk regnr UX 29234 den 25.08.1982. Deretter var bussen i bruk hos selskapet og etterfølgende selskaper i mange år, den fikk endret internnr to ganger til 644 og 344, og hvor lenge den var i bruk som rutebuss er jeg noe usikker på. Men fra den 22.05.2007 har Dagfinn Mysen fra Eidsberg vært eier av bussen og i det området har jeg sett den flere ganger. Det virker som den er i bruk da bussen var eu-godkjent så sent som den 04.09.2018.. :) Foto: Oddbjørn Skjørsæter/Romsdalsmuseets Fotoarkiv.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Søn Mai 26, 2019 13:59

Nr. 344 UX29234 og nr. 320 UX27852 (Volvo B10M, ekspress, 1981-mod.) var de to Surnadalsbussene som "levde" lengst i originale farger. Husker 344 var avertert til salgs på nyåret 2007, men finner ikke notatene. 320 ble avregistrert i desember 2006, så dette var vogner med et langt liv. 320 hadde nok god mye mer siden den gikk i langrutene som ny.

344 gikk i ulike lokalruter med gods, det var vel bare til Todalen på 80-tallet. Den gikk nok mest i skoleruter. Har et bilde av den i 2002 fra Lomunddalen (Rindal), og det er mulig det var gods på ruta. På 80- og 90-tallet gikk den en del på en lokalrute Surna-Sunndalsøra, avgang ca. 1400, retur fra S-øra 1545. Også en del smågods på denne ruta. Men det ble ikke mange kilometer av dette, så den hadde vel ikke gått mer enn 500.000 km da den ble tatt ut av rutetrafikk. Regner med den også hadde noen år som "reserve-reserve" på slutten. Forundrer meg ikke at det er liv i denne enda.

320 var nok mer nedslitt. Ser ikke oppgitt ny eier, men kan også denne ha blitt eksportert til Baltikum? Det skjedde jo med 321 og 351 som også gikk lenge i langruter og skoleruter.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1069
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Tungt » Søn Mai 26, 2019 16:30

77 ble kjøpt for å erstatte nr. 26 i ruta Valsøyfjord - Sunndalsøra. Men bussen var upopulær hos sjåføren på ruta, som heller ville fortsette med nr. 26. Da ruta Kyrksæterøra - Kristiansund ble nedlagt, ble nr. 42 satt inn i ruta Valsøyfjord -Sunndalsøra fram til ruta ble lagt ned i 1986. Nr. 77 gikk en periode i godsruta Bøfjorden - Surnadal. Ellers hadde 77 et omflakkende liv som skolebuss. De siste årene i skoleruta Rindal - Lommundal. Nr. 20 og 77 beholdt sine orginalfarger i hele driftsperioden.
Tungt
Tungt
Lærling
 
Innlegg: 169
Registrert: Ons Jan 26, 2011 22:11
Bosted: Todalen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Mai 26, 2019 18:57

Bussen var vel egentlig ganske spesiell på flere måter.. F.eks at det var en Scania med frontmotor, hos Mørelinjen A/S var det jo vanligst med Volvo, særlig blant bussene.. Man fikk fem Scania-lastebiler på 1970-tallet, men disse var likevel ikke i flertall blant lastebilene heller.. Da bussen var ny hadde Mørelinjen A/S tre Volvo B58-busser som var bygd opp på samme måte, disse hadde midtmotor, og i 1982 da bussen var ny kunne man jo fint valgt en Volvo B10 M istedet.. Vet ikke hvorfor man valgte en Scania F112 istedet.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Mai 26, 2019 19:08

Gikk vel noe som "vikar"-buss på forskjellige ruter denne bussen også.. Husker jeg var med bussen fra Kristiansund til Sunndalsøra rundt 1989 etter at Trollheimen Trafikk og "gamle" Mørelinjen var blitt sammenslått.. Var endel støy i bussen, så var vel derfor den ikke var så godt likt på ruta den var tiltenkt som ny.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24841
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest