VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 01, 2018 08:42

Bilde
Bilde
På denne siden begynner vi med to leveransebilder av en meget flott Volvo B10M-65 1982 mod som ble levert som byggnr 46060 fra VBK til Hemne Orkladal Billag A/S på Orkanger.. Bussen hadde M600-karosseri fra VBK, og som mange sikkert ser hadde den ikke de vanlige fargene til HOB i grønn, gul og rød, men dette var en turbuss-farge som HOB startet med på sine turbusser på begynnelsen av 1980-tallet.. Legg forøvrig litt ekstra merke til fargesettingen for ved første øyekast kan det se ut som bussen hadde mer hvit lakk enn den hadde, men under vinduene, nedenfor frontruta og på front og bakfangeren var den lakkert lys gul.. Bussen ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 30457 den 17.06.1982, og var dermed blant de siste bussene som ble bygd hos VBK i Horten.. Tror den ble værende endel år hos HOB, men vet ikke hvor lenge og fra den 09.06.2009 har bussen vært eid av KN Entreprenør A/S på Hitra.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21937
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 02, 2018 09:15

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en meget flott Mercedes O302-12 R 1973 mod turbuss som ble levert som byggnr 4286 fra VBK til Vikinglinjen Norsk Turist & Trafikk A/S i Oslo på våren samme år.. Bussen hadde M41/302-karosseri fra VBK som vil si at mesteparten var M41-karosseriet fra VBK, mens fronten var original fra MB.. Det var 46 sitteplasser i bussen og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 16527 den 06.04.1973.. I 1977 skal bussen ha blitt solgt til det nyopprettede Øvre Romerike Billag A/S på Årnes, og der ser det ut til at den ble værende i tre år.. Fra den 04.09.1980 var bussen eid av ukjent eier i Oslo, og der ble den avregistrert for godt den 22.10.1987.. Den 21.05.1991 ble bussen solgt til Geir Øyvind Hansen fra Alta, men der ser det ikke ut til at det kom skilter på den igjen.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21937
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Midnatt » Fre Aug 03, 2018 09:09

Torkil Ø skrev:Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en stilig DAF TB 160 DS-605 1975 mod som var den ene av to slike busser som ble levert som byggnr 4601 og 4602 fra VBK til Ludvig Paulsens Bilsentral A/S i Horten.. Begge bussene hadde M42-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 20526 og KZ 20527 den 11.02.1975.. Hvilken av de to bussene som ses på dette bildet er jeg usikker på, ut fra typen seter som var i den så var det tydelig at den skulle brukes i Paulsens lokalruter i Hortens-området.. Den hadde dessuten navn som alle Paulsens busser -"Fleksnes 2", og dette skulle jo kunne identifisere hvilken av de to bussene dette var, men har ikke funnet ut av det foreløpig -knall rosa var den uansett.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Hei. Tokk et bilde av KZ20526 for ei uke siden. Står i næringsparken Skoppum ved innkjøring til VBK og Paulsen bussselskap.
Er med rullestolheis.

Hilsen Stephan
Vedlegg
20180729_102354.jpg
20180729_102354.jpg (162.18 KiB) Vist 878 ganger
Midnatt
Sykkelbud
 
Innlegg: 19
Registrert: Lør Jul 22, 2017 19:13

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 04, 2018 12:06

Se her ja -den ser jo ut til å være i god form og oppegående enda den bussen der.. Midnatt -mange takk skal du ha for bildet og info rundt bussen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21937
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 04, 2018 16:47

Bilde
På dette leveransebildet ser vi en flott Volvo B58-55 1975 mod som ble levert som byggnr 4739 fra VBK til Hvidovre Rutebiler i Danmark den 20.11 samme år.. Bussen hadde M50-karosseri som en av de første fra VBK og ble førstegangsregistrert på regnr DD.93799 den 18.12.1975.. Hos Hvidovre Rutebiler fikk bussen internnr 73, og historikken på en er ganske enkel og grei da bussen ble værende i samme selskap fram til den ble utrangert og avregistrert for godt i 1986 etter 11 års bruk.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21937
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 05, 2018 08:17

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden er av en flott DAF TB 160 DT-605 1974 mod som ble levert som byggnr 4545 fra VBK til Bålsta Buss AB fra Bålsta i Sverige på høsten samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, og den ble førstegangsregistrert på regnr HEH 575 den 22.10.1974.. Lengde på bussen var 12.30 meter, mens bredden var 2,50 meter, totalvekt på 13490 kilo og motor som ytte 167 hk.. Hvor lenge bussen var hos Bålsta Buss er ikke kjent, og senere skal den ha blitt solgt til en privatperson på ukjent sted i Sverige.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21937
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg tore-buss » Søn Aug 05, 2018 09:27

Hei igjen Torkil!
Den Vogna over her var jo nesten som og se Gamle BF 80 vår når den kom fra VBK det :D :D

Ser det er Gule/Orange sidemarkerings lys på siden av den i tillegg til Reflekser?
Det kan jeg ikke si og ha sett på så tidlige busser før?
Eller var Svenskene så tidlig ute med lov om sidemarkerings lys/Reflekser på buss?
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 604
Registrert: Ons Des 17, 2008 20:08
Bosted: Rolvsøy-Østfold

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Midnatt » Søn Aug 05, 2018 12:20

Hei Torkil

Det er oppført totalt 6 eiere til bussen i sitt liv.
Var reg. som 8 seter lastebil med rom til hestetransport til 02.05.2016.

Hilsen
Stephan
Midnatt
Sykkelbud
 
Innlegg: 19
Registrert: Lør Jul 22, 2017 19:13

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Fiborg » Søn Aug 05, 2018 13:41

Det ble påbudt med sidemarkeringslys på kjöretöy over 6 meter i 1973 her i Sverige.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier
 
Innlegg: 2951
Registrert: Søn Sep 07, 2008 09:23
Bosted: Älvros

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 05, 2018 17:12

Hei alle tre -det var flott å få inn endel kommentarer i løpet av dagen med både spørsmål og tilleggsinfo.. Ser jo dessuten ut til at det som det ble stilt spørsmål rundt ble besvart ganske kjapt, og bra er jo det.. Mange takk til dere alle.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21937
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 06, 2018 08:16

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder som muligens viser byggnr 4721 fra VBK.. Dette var isåfall en flott Scania BF111-63 1975 mod som ble levert ny til Bærums Forende Bilruter A/S.. Bussen var imidlertid en av tre slike levert på samme tid, så det kan også ha vært en av de to andre.. F 86 bruker jo å ha god peiling på bussene fra BFB, så kanskje han kan si mer rundt dette.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og om dette var byggnr 4721 så ble den levert fra VBK den 22.09.1975 og førstegangsregistrert ved Bærum Trafikkstasjon på regnr BL 42155 den 03.10 samme år.. Den ble solgt etter sin tid hos BFB og har eksistert som campingbil i flere år etterpå.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21937
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 07, 2018 07:22

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser byggnr 4087 fra VBK som var en flott Volvo B58-60 1972 mod som ble levert til NSB Krøderenrutene på Vikersund på sommeren samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, 47 sitte og 6 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert i Hønefoss på regnr JU 16891 den 08.06.1972.. Deretter var bussen i bruk hos Krøderenrutene i nesten 23 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 15.03.1995.. Den 08.05.1995 ble bussen solgt til Karsten Biksrud fra Sigdal, men der ser det ikke ut til at det kom skilter på den igjen.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21937
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 07, 2018 07:40

Torkil Ø skrev:På denne siden begynner vi med to leveransebilder av en meget flott Volvo B10M-65 1982 mod som ble levert som byggnr 46060 fra VBK til Hemne Orkladal Billag A/S på Orkanger.. Bussen hadde M600-karosseri fra VBK, og som mange sikkert ser hadde den ikke de vanlige fargene til HOB i grønn, gul og rød, men dette var en turbuss-farge som HOB startet med på sine turbusser på begynnelsen av 1980-tallet.. Legg forøvrig litt ekstra merke til fargesettingen for ved første øyekast kan det se ut som bussen hadde mer hvit lakk enn den hadde, men under vinduene, nedenfor frontruta og på front og bakfangeren var den lakkert lys gul.. Bussen ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 30457 den 17.06.1982, og var dermed blant de siste bussene som ble bygd hos VBK i Horten.. Tror den ble værende endel år hos HOB, men vet ikke hvor lenge og fra den 09.06.2009 har bussen vært eid av KN Entreprenør A/S på Hitra.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Nå har jeg fått mail fra Kåre Karlsen med ekstra info om bussen vi ser bilder av i det siterte innlegget fra øverst på denne siden.. Han forteller at HOB fikk to slike omtrent samtidig, og at dette var de første rutebussene med samme farger som HOB Reiser, og disse fargene hadde man startet med på en turbuss fra 1978.. Både bussen på bildene og den andre gikk på HOB's langruter Aure-Kyrksæterøra-Orkanger-Trondheim og Meldal-Trondheim med 57 sitteplasser på begge, brukbart baggasjerom, men bare dør foran.. Kåre mener dette var et bevisst kjøp da HOB fikk flere busser i 1982 med slik dørkombinasjon siden det fra 1 januar ble krav om 2 dører på store busser.. Men til HOB's nevnte langruter gikk det greit med denne dørkombinasjonen da det var lite av og påstigning underveis.. Mange takk til Kåre nok engang for god info.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21937
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 07, 2018 15:06

Bilde
Her ser vi et bilde fra ambulanseproduksjonen hos VBK Rescueline i Horten trolig en gang på andre halvdel av 1970-tallet eller tidlig på 1980-tallet.. Er vel ikke så mye mer å si om bildet, men nevner likevel at bilen var en av mange Mercedes som ble oppbygd som ambulanse, og jeg legger merke til at det innvendig ble brukt endel materialer av tre som ellers ikke var det mest brukte materialet hos VBK.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21937
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 07, 2018 15:17

Bilde
Vi gjør oss ferdige med denen siden i dag, og tar til slutt med dette interiørbildet fra en buss som ble bygd hos VBK i Horten på første halvdel av 1960-tallet.. Bussen hadde M1958-karosseri fra VBK, hvilken buss det var er ukjent, men det ser ut som setene var av typen som hadde avtagbare nakkeputer som kunne brukes på turkjøring og lengre ruter og evt tas av og "spares" på ved lokalrute-kjøring o.l.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21937
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest