VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Jul 22, 2018 08:33

Bilde
Bilde
Da starter vi ny side med to leveransebilder av en flott Volvo B58-60 1972 mod som ble levert som byggnr 4146 fra VBK til I/S Askerruten som i flere år hadde tilhold på Husbysletta i Lier ved Drammen.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, 47 sitte og 10 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert i Drammen på regnr KE 21882 den 22.09.1972.. Askerruten var det siste av rutebileselskapene som drev i egen regi etter at Drammen og Omegn Busslinjer ble opprettet i 1981, men i 1990 gikk også Askerruten inn i DOB med sine ruter og materiell.. Denne bussen var da nærmere 18 år, men var fortsatt endel av Askerrutens vognark, den ble med over til DOB og ble omregistrert den 04.05.1990.. Litt senere på året -den 13.11.1990 var det derimot slutt, da ble bussen utrangert og avregistrert for godt.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Søn Jul 22, 2018 10:22

Torkil Ø skrev:Da starter vi ny side med to leveransebilder av en flott Volvo B58-60 1972 mod som ble levert som byggnr 4146 fra VBK til I/S Askerruten som i flere år hadde tilhold på Husbysletta i Lier ved Drammen.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, 47 sitte og 10 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert i Drammen på regnr KE 21882 den 22.09.1972.. Askerruten var det siste av rutebileselskapene som drev i egen regi etter at Drammen og Omegn Busslinjer ble opprettet i 1981, men i 1990 gikk også Askerruten inn i DOB med sine ruter og materiell.. Denne bussen var da nærmere 18 år, men var fortsatt endel av Askerrutens vognark, den ble med over til DOB og ble omregistrert den 04.05.1990.. Litt senere på året -den 13.11.1990 var det derimot slutt, da ble bussen utrangert og avregistrert for godt.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Det er alltid like morsomt å se en ny VBK-buss, selv om det er en ordinær standardbuss, en forstadsbuss som denne hette i VBKs modellprogram. Det var altså mange å se land og strand rundt som denne, med midtdør, bakdør eller både midt- og bakdør. Akkurat denne bussen minnes jeg fordi jeg reiste med den en gang, ca. 1980-82 vil jeg tro. Reisen må ha gått Drammen-Asker eller motsatt vei. Formålet må ha vært å ta en tur med Askerruten, som alternativ til toget på denne strekningen. Jeg bodde iallfall i Oslo-området på denne tida og hadde ikke noe daglig reisebehov på strekningen.

Var det denne bussen? Ikke hundre prosent sikker. Men det var en B58 1972-modell, selvsagt VBK. Askerruten hadde ikke flust med rutebusser. De hadde jo ellers en stor andel turbusser. Men bildet vekket iallfall minnet om dette lille bussruten som ikke hadde annet formål enn en liten tur med Askerruten. VBK-sidene er iallfall en fantastisk minnebok over modeller og selskapsfarger man husker å ha sett gjennom tidene, iblant også et spesielt objekt som vekker private minner.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Jul 22, 2018 16:57

Det høres bra ut, som du sier var det mange VBK-karosserte busser som så ut som denne bussen, men langtfra like mange med de samme fargene.. Og der kommer vi også innpå ditt spørsmål om det var denne bussen du reiste med i 1980-82.. Det er det nok stor sannsynlighet for siden Askerruten beholdt denne bussen lenge. Men såvidt jeg kan huske fikk Askerruten også levert en nesten helt lik Volvo B58-60 i 1970 eller tidlig 1971, mulig den hadde regnr F-1636.. Sistnevnte er jeg ikke sikker på hvor lenge Askerruten hadde i bruk da jeg har dårlig tilgang på kilder der jeg er nå.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Søn Jul 22, 2018 20:40

Hei igjen Torkil!

Legger ved et bildet til av KE 22124 fra forrige side som vi kjøpte av SHB i Drammen.

Bildet er tatt av Øyvind Berg på Busspraten i 2007, men etter det jeg skjønte på dagens eier så er den ganske lik seg nå.
Da får jeg håpe Øyvind syntes det er greit at jeg legger ut bilde hans her i forbindelse med leveranse bildet av bussen. :D
Ettersom jeg hadde det på min maskin så har han sikkert sendt det til meg en gang i tiden.

Bilde110ern by Tore Johansen, on Flickr
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 23, 2018 08:42

Hei Tore -ja vi får håpe at det er greit. Det er jo fint å få med slike bilder av kjøretøyene også, særlig slik som med KE 22124 som jo har fått et svært langt liv -mange takk skal du ha nok engang.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 24, 2018 08:26

Torkil Ø skrev:Her har vi et leveransebilde av en meget flott DAF MB 200 DKTL-600 1981 mod som ble levert som byggnr 45926 fra VBK til A/S Hamar og Omland Bilruter i Hamar på våren samme år.. Bussen hadde høybygd M600-karosseri fra VBK og skulle for det meste brukes som turbuss for Trio Tours (samarbeid mellom HOB, Lillehammer-Ringsaker Bilruter og Vestoppland Bilselskap), og den ble førstegangsregistrert i Hamar på regnr FS 47237 den 14.05.1981.. Deretter var bussen i bruk hos HOB fram til selskapet gikk over i historien i 1995/96, og var deretter i bruk hos etterfølger Mjøsbuss Hamar A/S til 2000.. Fra den 20.10.2000 og fram til bussen ble avregistrert for godt den 15.11.2010 var det derimot Sørbyen Gartneri og Hagesenter i Gjøvik som var eier av bussen.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Bilde
Bilde
I dag siterer vi innlegg nr 2 fra side 454 her på tråden, og tar med to leveransebilder av samme buss som vi ser et bilde av der.. Som nevnt var dette en flott DAF MB 200 DKTL-600 1981 mod turbuss med regnr FS 47237 som ble levert til A/S Hamar og Omland Bilruter på våren samme år.. Ellers er det vel ikke så mye mer å tilføye til det som allerede er skrevet i det siterte innlegget.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Jul 25, 2018 09:35

Torkil Ø skrev:Bilde
Her ser vi et leveransebilde av en stilig Volvo B58-60 1975 mod turbuss som ble levert som byggnr 4615 fra VBK til Rutebilene Farmand A/S i Tønsberg på våren samme år.. Bussen hadde høybygd M42T-karosseri fra VBK -T for turbusskarosseri, og det ser dessuten ut til at bussen muligens var utstyrt med toalett bak siden 1/3 av bakruta var blendet, så her var det nok høy standard for drøyt 41 år siden.. HOS RF fikk bussen internnr 26 og var lakkert annerledes enn selskapets ordinære busser på den tiden med mer bruk av selskapets blå farge, og den ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LH 27772 den 14.05.1975.. Bussen var i RF's eie og bruk fram til 1989, og ble den 30.03.samme år solgt til Ketil Berntsen fra Fredrikstad som avregistrerte bussen for godt den 14.07.2000.. Nå står det også noe om at bussen ble solgt til en person fra Mysen Trafikkstasjons distrikt den 21.12.1999, men bussen har tydeligvis ikke blitt omregistrert dit før den ble avregistrert for godt.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Bilde
Bilde
I dag siterer vi innlegg nr 8 fra side 427 her på tråden, og tar med to bilder til av denne Volvo B58-60 1975 mod turbuss med regnr LH 27772 tilhørende Rutebilene Farmand A/S i Tønsberg.. Dagens to bilder ble tatt tidlig i 1980 da bussen var nesten fem år, og da hadde den trolig vært innom VBK i Horten for litt oppussing e.l.. Akkurat hva dette innebar er jeg ikke sikker på, men det kan se ut som bussen også hadde blitt omlakkert da det på bildene far 1980 var endel mindre blå striper på den samt firmalogoen plassert annerledes.. Det finnes en god del bilder av denne bussen både fra leveransen i 1975 og også et par til fra 1980, så det er ikke umulig at vi kommer tilbake til den senere også.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Tor Jul 26, 2018 16:41

Hei igjen Torkil!
Ang Bussen over her. LH 27772
Som nevnt forrige gang bildet var oppe så var det Sentralvaskeriet i Rakkestad som hadde den til og kjøre arbeidsfolk fra Greåker om Sarpsborg til Rakkestad, med retur hver arbeids dag. De kjøpte et vaskeri på Greåker som ble lagt ned, derfor transporten til Rakkestad Sentralvaskeri.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 30, 2018 17:54

Hei Tore -jeg hadde glemt det der også jeg, så det er flott at du husker slike ting og nevner dem på nytt.. :) Ellers må jeg bare beklage sent svar her, har vært uheldig og innlagt på sykehus i 4 dager etter å ha satt fast en kjøttbit i halsen. Skal ikke gå inn på mer detaljer rundt det da det ikke har noe med transporthistorie å gjøre, men nå kommer det hvertfall litt flere bilder og sånn de nærmeste dagene igjen.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Man Jul 30, 2018 19:04

Hei igjen Torkil!
Får legge inn det en kan og husker :D
Det hørtes ikke bra ut, tenkte du var på ferie men da var det alvorligere en som så.
Da får jeg håpe det går bra med deg nå da. :D
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Fiborg » Man Jul 30, 2018 19:20

Du må tygge maten Torkil ;-). Huff, hördes ikke bra ut. God bedring.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 30, 2018 20:14

Det er bra Tore :)

Ja jeg får ta meg sammen og framfor alt slutte å prate ivrig med mat i munnen.. ;)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 31, 2018 13:41

Bilde
På dette bildet ser vi fronten på en Volvo B58-60 1975 mod som var en av de tidligste bussene med M50-karosseri fra VBK og ferdigstilt på høsten samme år.. Antakelig er dette samme buss vi har sett et bilde eller tre av tidligere har på tråden for det finnes mange bilder av den.. Bussen ble sendt til Danmark og figurer trolig også på endel messe/utstillingsbilder derfra, men kan i farten ikke huske hvem den til syvende og sist ble levert til, byggnr fra VBK, regnr osv.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg NeooplanN138Frank » Ons Aug 01, 2018 01:44

Det tok sin tid, men fra side 472 kom denne bussen opp, og det ble lovet bilde fra min side - så da blir det bilde fra denne var ny til den altså måtte gi tapt for enten brann eller som det ser ut som på mine bilder - den prøvde seg som traktor uten pløyeredskap.......
Bilde
Bilde
VBK # 45958 - PC48771.
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 01, 2018 07:47

Mange takk skal du ha Frank.. :) Det er vel sånn det dessverre ender endel ganger med busser som var meget stilige da de var nye..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest