VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 19, 2018 20:37

Bilde
Bilde
Denne siden starter vi med to leveransebilder av en stilig buss som viser seg å ha en ganske interessant og kanskje noe komplisert historikk.. Bussen var en Scania-Vabis BF73-63 1958 mod som tilhørte A/S Ringeriksruten i Hønefoss, og som fikk påbygd nytt M1968-karosseri med byggnr 3100 fra VBK i begynnelsen av 1969.. Fra bussen var ny og fram til 1969 hadde bussen hatt karosseri fra Lier Karosserifabrikk, og fra VBK ble den levert med karosseriet vi ser på disse bildene den 13.03.1969.. Regnr på bussen var i alle år F-30075, men dato for førstegangsregistrering i 1958 er ikke kjent. Etter at bussen hadde fått nytt karosseri i 1969 fortsatte den hos A/S Ringeriksruten fram til 1980 da busschassiet var 22 år gammelt og karosseriet 11 år.. Karosseriet var fortsatt brukbart så nå ble det flyttet over til en buss som da hadde regnr JU 26583, men som hos veivesenet står oppført som en Volvo B57-55 1966 mod som i senere år som campingbuss har hatt "konstruert" regnr B-5766.. Klarer ikke å finne ut hvor denne bussen opprinnelig kom fra, og om den også hadde tilhørt Ringeriksruten.. Det som jeg ikke kan forstå ifht dette karosseribyttet i 1980 er at det isåfall ble gjort mellom to busser med helt forskjellig akselavstand, så jeg skjønner ikke hvordan det kunne passe.. Scania-Vabis BF73-bussen vi ser på bildene her var en lang buss med akselavstand på nærmere 6,30 meter, mens Volvo B57-bussen hadde akselavstand på ca 5,50 meter -altså en forskjell på rundt 0,8 meter.. Merkelige greier etter min mening.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21897
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg tore-buss » Søn Aug 19, 2018 20:44

Torkil Ø skrev:Kan godt tenkes ja -hvis ikke bussen skulle vise seg å være en Volvo B58, det var jo fortsatt hvite ratt på denne modellen også i 1974.. :)

Jeg tror det er en Volvo B 58 med det Dashbordet og rattet og luke for olje peiling bak v framhjul.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 604
Registrert: Ons Des 17, 2008 20:08
Bosted: Rolvsøy-Østfold

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 19, 2018 20:53

Bilde
Bilde
I kveld tar vi med to leveransebilder av en buss til, og her ser vi en stilig DAF SB 1600 DT-605 1974 mod som ble levert som byggnr 4302 fra VBK til Bernt Øvrevoll/Øvrevolls Rute og Turbusser/Olsvikruta med adresse Olsvika i Ålesund.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, og var nok tiltenkt å for det meste brukes som turbuss, men da bildene ble tat ser det ikke ut til at alle setene var på plass enda.. Førstegangsregistrering av bussen fant sted i Horten den 28.02.1974, og da fikk den regnr KZ 18828. Hos Øvrevoll ble bussen værende fram til selskapet ble endel av det nyetablerte Ålesund Bilruter A/S i 1985, og bussen ble overtatt av ÅB samme år. Derfra ble bussen solgt til Geir Willy Nygård fra Hemnes i Nordland den 05.08.1988, og der ble bussen avregistrert for godt den 31.07.1989.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21897
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 19, 2018 21:05

tore-buss skrev:
Torkil Ø skrev:Kan godt tenkes ja -hvis ikke bussen skulle vise seg å være en Volvo B58, det var jo fortsatt hvite ratt på denne modellen også i 1974.. :)

Jeg tror det er en Volvo B 58 med det Dashbordet og rattet og luke for olje peiling bak v framhjul.

Ja med tanke på at bussen trolig ble levert ny til en svensk eier, så er vel sannsynligheten stor for det.. Men samtidig har jeg fått tilsendt en link fra http://www.omnibus.se der disse Nordic 14-bussene fra DP blir omtalt som busser bygd i 1974 på det aldrende busschassiset Mercedes O302 som året etter ble erstattet av MB O303.. Det ser dessuten ut til at bussen ble levert ny til AB Continentbus i Skellefteå.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21897
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 20, 2018 13:54

Bilde
Dette bildet ble tatt i Göteborg i 1978 der VBK hadde denne bussen utstilt på et eller annet arrangenment.. Bussen var en flott Scania BR111M-62 1978 mod som ble levert som byggnr 45388 fra VBK til Södermanlands Läns Trafik AB, og det ser ut til at dette var den første av etterhvert nokså mange til dette selskapet før bussproduksjonen i Horten ble nedlagt høsten 1982.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK og fikk internnr 580 hos SLT, regnr var KKO 127, men detdato for førstegangsregistrering av bussen osv er ikke kjent.. Legg også merke til teksten i destinasjonsfilmen -"Ei i trafik" -nesten riktig -men ordet ei skrives vel ej på svensk.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21897
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg tore-buss » Man Aug 20, 2018 14:20

Torkil Ø skrev:
tore-buss skrev:
Torkil Ø skrev:Kan godt tenkes ja -hvis ikke bussen skulle vise seg å være en Volvo B58, det var jo fortsatt hvite ratt på denne modellen også i 1974.. :)

Jeg tror det er en Volvo B 58 med det Dashbordet og rattet og luke for olje peiling bak v framhjul.

Ja med tanke på at bussen trolig ble levert ny til en svensk eier, så er vel sannsynligheten stor for det.. Men samtidig har jeg fått tilsendt en link fra http://www.omnibus.se der disse Nordic 14-bussene fra DP blir omtalt som busser bygd i 1974 på det aldrende busschassiset Mercedes O302 som året etter ble erstattet av MB O303.. Det ser dessuten ut til at bussen ble levert ny til AB Continentbus i Skellefteå.. :)

Hei igjen Torkil!
Var disse Mercedes Front Motor eller Hekkmotor Chassier?
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 604
Registrert: Ons Des 17, 2008 20:08
Bosted: Rolvsøy-Østfold

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg tore-buss » Man Aug 20, 2018 14:25

Når det gjelder bussen i innlegg 1 på denne siden i forhold til Volvo Chassiet så er det bare og kappe ramma og skjøte på den samtidig som en også Skjøter på mellomakselen ( Evnt Legger inn et Oppheng til) og Rør/Slanger/ledninger osv. Fort gjort dette :D :D :mrgreen:
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 604
Registrert: Ons Des 17, 2008 20:08
Bosted: Rolvsøy-Østfold

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 20, 2018 14:51

Hei Tore -Mercedes busschassiet du etterlyser mener jeg var hekkmotor-busser..

Ellers veldig flott å få litt info angående karosseri-byttet jeg omtalte i innlegg nr 1 på denne siden.. Slike ting har jeg rett og slett ikke peiling på, så da er det fint å få tilbakemelding fra noen som vet.. Da stemmer det nok at chassiset ble flyttet over på Volvo B57-55-bussen fra 1966 med regnr JU 26583 i 1980. Når det gjelder denne bussen så kan jo dette ha vært et bruktkjøp e.l som Ringeriksruten gjorde i 1974 da bussen fikk dette regnr.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21897
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg isak » Man Aug 20, 2018 15:32

Torkil Ø skrev:
tore-buss skrev:
Torkil Ø skrev:Kan godt tenkes ja -hvis ikke bussen skulle vise seg å være en Volvo B58, det var jo fortsatt hvite ratt på denne modellen også i 1974.. :)

Jeg tror det er en Volvo B 58 med det Dashbordet og rattet og luke for olje peiling bak v framhjul.

Ja med tanke på at bussen trolig ble levert ny til en svensk eier, så er vel sannsynligheten stor for det.. Men samtidig har jeg fått tilsendt en link fra http://www.omnibus.se der disse Nordic 14-bussene fra DP blir omtalt som busser bygd i 1974 på det aldrende busschassiset Mercedes O302 som året etter ble erstattet av MB O303.. Det ser dessuten ut til at bussen ble levert ny til AB Continentbus i Skellefteå.. :)


samme lenka jeg var borti... 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 801
Registrert: Lør Jan 23, 2010 18:05
Bosted: narvik

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Vidar S » Man Aug 20, 2018 21:20

Torkil Ø skrev:Denne siden starter vi med to leveransebilder av en stilig buss som viser seg å ha en ganske interessant og kanskje noe komplisert historikk.. Bussen var en Scania-Vabis BF73-63 1958 mod som tilhørte A/S Ringeriksruten i Hønefoss, og som fikk påbygd nytt M1968-karosseri med byggnr 3100 fra VBK i begynnelsen av 1969.. Fra bussen var ny og fram til 1969 hadde bussen hatt karosseri fra Lier Karosserifabrikk, og fra VBK ble den levert med karosseriet vi ser på disse bildene den 13.03.1969.. Regnr på bussen var i alle år F-30075, men dato for førstegangsregistrering i 1958 er ikke kjent. Etter at bussen hadde fått nytt karosseri i 1969 fortsatte den hos A/S Ringeriksruten fram til 1980 da busschassiet var 22 år gammelt og karosseriet 11 år.. Karosseriet var fortsatt brukbart så nå ble det flyttet over til en buss som da hadde regnr JU 26583, men som hos veivesenet står oppført som en Volvo B57-55 1966 mod som i senere år som campingbuss har hatt "konstruert" regnr B-5766.. Klarer ikke å finne ut hvor denne bussen opprinnelig kom fra, og om den også hadde tilhørt Ringeriksruten.. Det som jeg ikke kan forstå ifht dette karosseribyttet i 1980 er at det isåfall ble gjort mellom to busser med helt forskjellig akselavstand, så jeg skjønner ikke hvordan det kunne passe.. Scania-Vabis BF73-bussen vi ser på bildene her var en lang buss med akselavstand på nærmere 6,30 meter, mens Volvo B57-bussen hadde akselavstand på ca 5,50 meter -altså en forskjell på rundt 0,8 meter.. Merkelige greier etter min mening.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Volvo chassiet hadde et Iversen karosseri fra 1966 med kun fordør, kom fra en som het Josef Hansen på Hønefoss med reg nr F-30105
Vidar S
Sykkelbud
 
Innlegg: 19
Registrert: Tir Apr 29, 2008 19:56
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 20, 2018 22:18

Supert, en av mine gode informanter hadde funnet ut det samme, og bussen ble overtatt av A/S Ringeriksruten i 1974 da den fikk regnr JU 26583.. Da skulle alt være på plass ifht dette også, og det er veldig bra -mange takk for god info, var interessant alt dette.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21897
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 21, 2018 10:46

Bilde
Bilde
I dag tar vi med to leveransebilder av en NSB-buss igjen, og her ser vi en flott Volvo B58-60 1980 mod som ble levert som byggnr 45734 fra VBK til NSB Kongsvingerrutene i Kongsvinger i mars samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, 47 sitteplasser og den ble førstegangsregistrert i Kongsvinger på regnr HJ 36461 den 17.03.1980.. Hos NSB ble bussen omregistrert den 01.12.1996 som mange andre av deres kjøretøyer, og fortsatte deretter hos NSB fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 25.09.2001.. Den 13.03.2003 ble bussen solgt til noe som heter Alfa Opt i Skedsmo uten at det kom skilter på den igjen der.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21897
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Coca-kongen » Ons Aug 22, 2018 11:26

Torkil Ø skrev:Kan godt tenkes ja -hvis ikke bussen skulle vise seg å være en Volvo B58, det var jo fortsatt hvite ratt på denne modellen også i 1974.. :)

Rattet ser ut til å være 2-eiket, og Volvo sitt hvite, var med tre eiker. Daf sitt var vel ennå flatere, så Mercedes er nok det beste tipset. Ligner også Benz dashbord, side Daf sitt var firkantet. Første tanken min var også O-302, men vet ikke når O-303 ble lansert.
Coca-kongen
Brukerens avatar
Coca-kongen
Lærling
 
Innlegg: 205
Registrert: Tor Jul 02, 2009 08:43
Bosted: Skoppum

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 22, 2018 13:21

Jo det er nok ganske sikkert en Mercedes O302 siden det på det svenske buss-forumet ble nevnt at bussene med dette karosseriet ble bygd på O302-chassis i 1974, og at O303 kom på markedet året etter, altså i 1975.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21897
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 22, 2018 16:49

Bilde
Det gikk ganske kjapt å komme til bunns på denne siden, men før vi starter på en ny side tar vi med dette bildet.. Det viser noe av framdelen på en av mange Volvo B58-60 med M50-karosseri fra VBK som ble levert til Örebro Länsbussar i Svergie på andre halvdel av 1970-tallet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 21897
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest