VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 22, 2018 16:51

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en stilig Scania B111-63 1979 mod som ble levert som byggnr 45639 fra VBK til A/S Øst-Telemarkens Automobilselskab på Notodden på høsten samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, 41 sitteplasser og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 27346 den 09.10.1979.. Deretter er bussens historikk ganske kortfattet og grei, da den ble værende hos ØTA fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 23.09.1996.. Har muligens nevnt det før, men tar med at ØTA som et av få rutebilselskaper her til land fikk levert flere slike Scania B111-busser mellom 1976 og 1980 på en tid der det var blitt relativt uvanlig å anskaffe nye busser av denne sorten, og hvertfall flere av dem.. Kan ikke huske om det har vært sagt noe om hvorfor ØTA valgte å gjøre dette, men går ut fra at dette først og fremst hadde noe med veinettet i ØTA's ruteområde å gjøre -flotte var de iallefall.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24217
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 23, 2018 16:38

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser en flott Volvo B58-55 1972 mod som ble levert som byggnr 4126 fra VBK til Gausdal Bilselskap A/S som den gangen bussen var ny hadde tilhold på Fåberg ved Lillehammer.. Det er litt spesiell historikk på denne bussen da den ble anskaffet av GB for å settes inn i en rute kalt pendelruten som var en byrute mellom Vingnes og Storhove man hadde startet opp året før. Rett etter leveransen fikk bussen påmalt en rød stripe foran rett under den blå stripen under frontvinduet for å markere at bussen gikk i denne ruta. Bussen var dessuten GB's første Volvo B58 av i alt 14 de kommende årene, den hadde M41-karosseri fra VBK, 33 sitte og 15 ståplasser, og bussen ble førstegangsregistrert i Lillehammer på regnr HS 15846 den 06.07.1972.. Deretter fulgte drøyt 20 år hos GB og senere LITRA fram til bussen ble solgt til eksport den 03.09.1992 og avregistrert for godt den 08.09 samme år.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24217
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Aug 24, 2018 16:46

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en flott Volvo B57-60 1977 mod som ble levert som byggnr 45224 fra VBK til Romerike Busstrafikk A/S som hadde sin hovedadresse på Skedsmokorset i Akershus.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og RB hadde nok tydeligvis et eget ønske om hvordan baklykt-arrangementet skulle se ut, da det ble levert flere busser dit med baklykter som denne bussen hadde.. Det var 49 sitte og 14 ståplasser i bussen som ble førstegangsregistrert i Lillestrøm på regnr CC 68258 den 10.06.1977.. Hos Romerike Busstrafikk og senere Romeriksbussene ser det ut til at bussen ble værende fram til 1990.. Fra den 11.09.1990 var bussen registrert på ukjent eier fra Kongsvinger-området, derfra ble den solgt til Tobøl IL i Eidskog den 15.06.2000, og her ble bussen avregistrert for godt den 24.07.2002.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24217
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 25, 2018 13:43

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser en flott Scania-Vabis BF75-61 1962 mod som var en av mange slike busser fra Ing. M.O. Schøyens Bilcentraler A/S i Oslo som fikk nye karosserier hos VBK på begynnelsen av 1970-tallet.. Opprinnelig hadde denne bussen M1958-karosseri fra VBK som var bygd på lisens av Per Skøyen Karosserifabrikk i Lillestrøm, men dette ble byttet ut med nytt M41-karosseri fra VBK som vi ser på disse to bildene i oktober 1973.. Karosseriet hadde byggnr 4357 fra VBK, og bussen ble levert den 31.10.1973, men beholdt sitt regnr A-15032 som den var blitt førstegangsregistrert med den 04.12.1962.. I det nye karosseriet var det 46 sitteplasser, og etter dette var bussen i drift i drøyt 8 år til hos SBC fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 19.11.1981.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24217
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 26, 2018 09:04

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en flott Volvo B58-60 1979 mod som ble levert som byggnr 45568 fra VBK til Tromsbuss A/S i Tromsø på sommeren samem år.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK, det var 36 sitte og 24 ståplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 26856 den 19.06.1979.. Tromsbuss beholdt de fleste av sine busser lenge, og denne bussen var ikke noe unntak i så måte da den ble værende der i over 21 år.. Den 12.09.2000 ble bussen utrangert og avregistrert for godt og deretter solgt til eksport på samme dato.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24217
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 27, 2018 11:35

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser en flott DAF MB 200 DKL-600 1974 mod som ble levert som byggnr 4464 fra VBK til A/S Hamar og Omland Bilruter i slutten av mai samme år.. Litt spesiell historikk på denne bussen da den var en av de første med M42-karosseri fra VBK, og også den første av mange med dette karosseriet som ble levert til HOB. I tillegg måtte karosseriet på bussen byttes etter en kollisjon med en lastebil i november 1981, så da ble chassiset sendt til Horten og fikk påbygd nytt M500-karosseri hos VBK i 1982, og deretter levert som en av de siste bussene bygd hos VBK i Horten. Forøvrig ble bussen førstegangsregistrert i Hamar på regnr FS 27513 den 24.05.1974, og var deretter i HOB's eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 05.09.1996.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24217
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 28, 2018 16:56

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott Scania BF110-63 1974 mod som ble levert som byggnr 4574 fra VBK til Bærums Forenede Bilruter A/S ganske sent på høsten samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, og var muligens den siste med dette karosseriet som ble levert til BFB, det var 48 sitteplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert ved Bærum Trafikkstasjon på regnr BL 34853 den 22.11.1974.. BFB fikk som regel levert to eller flere busser samtidig, men denne bussen var visstnok en "ensom svale" i så måte da det ikke ser ut til at det ble levert flere samtidig.. Bussen var i BFB's eie og bruk i nøyaktig 14 år og en måned fram til den ble utrangert og solgt til G.M. Trading A/S i Bergen den 22.12.1988 og avregistrert for godt samme dag.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24217
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg F-86 » Tir Aug 28, 2018 20:17

Torkil Ø skrev:På disse to leveransebildene ser vi en flott Scania BF110-63 1974 mod som ble levert som byggnr 4574 fra VBK til Bærums Forenede Bilruter A/S ganske sent på høsten samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, og var muligens den siste med dette karosseriet som ble levert til BFB, det var 48 sitteplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert ved Bærum Trafikkstasjon på regnr BL 34853 den 22.11.1974.. BFB fikk som regel levert to eller flere busser samtidig, men denne bussen var visstnok en "ensom svale" i så måte da det ikke ser ut til at det ble levert flere samtidig.. Bussen var i BFB's eie og bruk i nøyaktig 14 år og en måned fram til den ble utrangert og solgt til G.M. Trading A/S i Bergen den 22.12.1988 og avregistrert for godt samme dag.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Det ble levert en maken buss nesten samtidig med denne, BL 38248. Så vidt jeg vet lever den fortsatt som campingbuss. I desember 1974 kom BL 38657 og 38827, men de haddde M42 karrosseri med svart grill og andre seter.
F-86
Lærling
 
Innlegg: 151
Registrert: Tir Des 08, 2009 18:43
Bosted: Vinstra

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 28, 2018 21:21

Da vet man det.. Men det var en ting jeg kom til å tenke på etter at bildene av BL 34853 ble lagt ut.. Både BFB og mange av de andre rutebilselskapene i og rundt Oslo på den tiden fikk stort sett levert frontmotorbusser til langt utpå 1970-tallet.. Hva var årsaken til dette..? Kan det ha vært lavt akseltrykk på mye av veinettet, bruer osv i og rundt Oslo enda på den tiden..? Dette gjaldt jo selskaper som BFB, Lommedalsbussen, Schøyens Bilcentraler og De Blå Omnibusser hvertfall.. Kunne vært interessant å få vite litt mer om dette.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24217
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 29, 2018 16:50

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden er nokså uskarpe, men det er vel likevel mulig å se hva det var for noe.. En flott DAF SB 1602 DT-530 1978 mod var dette, og den ble levert som byggnr 45471 fra VBK til Hvaler-Kråkerøy Bilruter A/S den 30.11 samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK som i likhet med flere andre av HKB's busser var bygd relativt smalt med en bredde på 2,40 meter.. Det var 36 sitteplasser i bussen som ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 33557 den 19.12.1978.. Fra 1981 ble HKB endel av det nyoprettede Fredrikstaddistriktets Rutebiler A/S, og bussen som da var knappe 3 år fulgte med over dit.. Der ble den deretter værende i noe over 15 år fram til bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 01.04.1996.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24217
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Ons Aug 29, 2018 18:17

Torkil Ø skrev:Dagens leveransebilder her på tråden er nokså uskarpe, men det er vel likevel mulig å se hva det var for noe.. En flott DAF SB 1602 DT-530 1978 mod var dette, og den ble levert som byggnr 45471 fra VBK til Hvaler-Kråkerøy Bilruter A/S den 30.11 samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK som i likhet med flere andre av HKB's busser var bygd relativt smalt med en bredde på 2,40 meter.. Det var 36 sitteplasser i bussen som ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr AR 33557 den 19.12.1978.. Fra 1981 ble HKB endel av det nyoprettede Fredrikstaddistriktets Rutebiler A/S, og bussen som da var knappe 3 år fulgte med over dit.. Der ble den deretter værende i noe over 15 år fram til bussen ble utrangert og avregistrert for godt den 01.04.1996.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Artig buss dette. En "avviker" fra standardmodellene til VBK. Det er jo smal (240), men også kort (1075), og akselavstanden er 530. Hadde sikkert nokså spesielle egenskaper. Regner med at denne bussen var nøye spesifisert for bestemte veier. Jeg kjenner ikke ruteområdet til tidligere HKB, men dette var jo ikke en buss for laget for normalveinettet. Men slik har det vært i Norge, også i Østlandsområdet.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1038
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg tore-buss » Ons Aug 29, 2018 19:44

Hei igjen Sveinung !
Veiene på Hvaler er ikke bygd for vanlige store busser for si den sånn :D
Mange kronglette vei strekkninger, krappe svinger og smale bruer, hushjørner og litt av hvert.
Før en tar på seg oppdrag for kjøring rundt på hvaler så bør en ha fullt oppsett for kjøre rute før en sier ja eller så får en brått trøbbel :D :mrgreen:

Vil tro bussen over her gikk for det meste internt på Hvaler.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 651
Registrert: Ons Des 17, 2008 20:08
Bosted: Rolvsøy-Østfold

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Ons Aug 29, 2018 20:29

Hei igjen og takk for svar, Tore!
Regnet med du var rett person til å svare på dette. Takk for kjapt svar. Interessant å lese for en som aldri har kjørt på Hvaler og forbinder Øsfold med lavland og flatland som ikke skaper så store utfordring for veibyggere. Skjønner det er gammeldagse veier der enda som ikke egner seg for moderne veier.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1038
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Ons Aug 29, 2018 20:54

Torkil Ø skrev:Da vet man det.. Men det var en ting jeg kom til å tenke på etter at bildene av BL 34853 ble lagt ut.. Både BFB og mange av de andre rutebilselskapene i og rundt Oslo på den tiden fikk stort sett levert frontmotorbusser til langt utpå 1970-tallet.. Hva var årsaken til dette..? Kan det ha vært lavt akseltrykk på mye av veinettet, bruer osv i og rundt Oslo enda på den tiden..? Dette gjaldt jo selskaper som BFB, Lommedalsbussen, Schøyens Bilcentraler og De Blå Omnibusser hvertfall.. Kunne vært interessant å få vite litt mer om dette.. :)

Interessant spørsmål dette. Kan ikke forstå det med akseltrykk i Oslo-området. Ellers var det ulike preferanser blant selskapene om f.eks. merker. BFB var jo svært lojale overfor Scania til midt på 80-tallet da det ble Mercedes. Lommedalsbussen holdt seg hovedsakelig til Volvo rutebuss på 70-tallet, men ca. 1980 ble det Mercedes, og noe Volvo igjen. SBC kjøpte mange merker, men mye Scania og DAF utover 60-tallet, så bare Scania til det ble bare Mercedes ca. 1973, først originalbygg, så Arna-karosserier. OFB satset mest på Volvo og fra ca. 1973-1975 ble det svær mye B58. DBO var blandet. På 60-tallet ble det kjøpt en del Volvo midtmotor også, og Mercedes til bybuss fra først på 70-tallet til disse rutene ble overtatt av Sporveien.

Mange faktorer spiller nok en rolle bak innkjøpspolitikken:
1) Økonomi - spiller alltid en rolle
2) Merkelojalitet - mange holdt seg til et hovedmerke i mange år
3) Alternativ til frontmotor - litt sakte i Norge. Midtmotor slo an før hekkmotor, sikkert pga. akseltrykk. Hekkmotor egner seg bedre for bybuss, og disse selskapene hadde først og fremst forstadsruter.
3) Hvilke modeller passer best til hvilke ruter? Bybuss er nevnt.

Merkelojalitet kan også ha med økonomi å gjøre. Alle hadde egne verksteder som kunne spesialisere seg om merker og modeller, og man kunne holde seg med et ikke altfor omfattende reservedelslager. Interessant å få innspill fra personer som kjenner selskapene fra det aktuelle tidsrommet. Selv om midtmotorbusser kom tidlig, fikk de ikke stort gjennombrudd før 70-tallet. Og frontmotoralternativet "døde" nok på 70-tallet.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1038
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 30, 2018 09:58

Mange takk til dere begge for gode innspill i de siste innleggene over her.. Når det gjelder dette med frontmotorbusser i Oslo-området, så syns jeg jo det er mange gode forklaringer om hvorfor det var slik i SvB sitt innlegg over her. Mye av dette stemmer sikkert, og sier meg enig med han at det kunne være interessant med flere innspill rundt dette fra noen som evt vet mer om det.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24217
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest