VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Sep 25, 2018 15:59

Bilde
Bilde
Da starter vi side 525 her på tråden med to leveransebilder av en flott DAF TB 160 DT-530 1975 mod som ble levert som byggnr 4758 fra VBK til rutebileier David Skjelbred fra Kodal i indre Vestfold.. Tror Skjelbred var tilknyttet Sandefjord Bilruter, da bussen hadde noenlunde samme fargeskjema som andre busser tilknyttet dette selskapet.. Forøvrig hadde bussen M42-karosseri fra VBK, 45 sitteplasser og den ble førstegangsregistrert i Sandefjord på regnr LY 21875 den 10.12.1975.. Ifølge RHF's bussdatabase skal bussen ha blitt overtatt av Rutebilene Farmand A/S på et eller annet tidspunkt, men hos veivesenet står David Skjelbred oppført som eier på bussen fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 14.10.1987.. Ruteområdet til David Skjelbred kjenner jeg ikke til, men regner med han hadde hovedrute mellom Kodal og Sandefjord og kanskje noen skoleruter e.l i områdene rundt Kodal.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Sep 25, 2018 16:12

Per Ivar Berntsen skrev:Etter andre bilder å dømme ,så byttet de fargeskjema rundt 1966/67.Den første som ble levert i disse fargene var B 5382, som fortsatt finnes .Det stemmer at Luvig Paulsen kjøre flere DAF fra SSV Bilselskap ,deriblant denne og AD 23409.Det ble nok litt rot med hvem som hadde hvilket reg.nr, slik at AD23409 fikke nummeret til AD 21772.. Det går en stor forskjell på disse da 09 hadde brønn og ikke midtdør.

Ja dette var veldig flott å få med, for da fikk vi identifisert bussen som vi ser leveransebilde av i innlegg nr 10 på forrige side.. Mange takk til deg for gode opplysninger ifht alt dette, sånt kommer alltid godt med.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Tir Sep 25, 2018 21:28

Torkil Ø skrev:Da starter vi side 526 her på tråden med to leveransebilder av en flott DAF TB 160 DT-530 1975 mod som ble levert som byggnr 4758 fra VBK til rutebileier David Skjelbred fra Kodal i indre Vestfold.. Tror Skjelbred var tilknyttet Sandefjord Bilruter, da bussen hadde noenlunde samme fargeskjema som andre busser tilknyttet dette selskapet.. Forøvrig hadde bussen M42-karosseri fra VBK, 45 sitteplasser og den ble førstegangsregistrert i Sandefjord på regnr LY 21875 den 10.12.1975.. Ifølge RHF's bussdatabase skal bussen ha blitt overtatt av Rutebilene Farmand A/S på et eller annet tidspunkt, men hos veivesenet står David Skjelbred oppført som eier på bussen fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 14.10.1987.. Ruteområdet til David Skjelbred kjenner jeg ikke til, men regner med han hadde hovedrute mellom Kodal og Sandefjord og kanskje noen skoleruter e.l i områdene rundt Kodal.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Har ikke mye info for hånden, men David Skjelbred deltok i fellesskapet Sandefjord Bilruter, der deltakerne (Dalen og Auto-buss v/ Wold, i tillegg til Skjelbred) i tillegg til felles navn også hadde felles farge på bussene. Skjelbred hadde rutene innover i fylket, fra Sandefjord til Kodal og Andebu. Skjelbred drev rutene fra 1939 til sin død i 1979. Familien drev videre til 1981 da de solgte selskapet til Rutebilene Farmand. Seinere ble også de andre innlemmet i Farmand.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tir Sep 25, 2018 22:47

Jaha -men dette var jo likevel en god del mer enn hva jeg visste om rutebilvirksomheten til David Skjelbred, så det var fint å få med.. Da var det nok med andre ord i 1981 at bussen over her ble overtatt av Rutebilene Farmand selv om den ifølge veivesenet ikke ble omregistrert dit.. Var dessuten en relativt kort buss dette med totallengde på 10,40 meter, 5,30 meters akselavstand, men der man hadde utnyttet den innvendige plassen maksimalt og fått 45 sitteplasser inkl fører likevel.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Sep 26, 2018 14:19

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en stilig Volvo B57-60 1973 mod som ble levert som byggnr 4271 fra VBK til A/S Vesterålens Trafikklag på Sortland i mars samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, det var 49 sitteplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Svolvær på regnr YT 16409 den 07.03.1973.. Deretter er historikken på bussen ganske enkel og grei i og med at den var i VT's eie og bruk fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 02.03.1988.. På dette tidspunkt var bussen nokså nøyaktig 15 år, og ifht andre kjøretøyer fra VT som har vært omtalt her på tråden, så ser dette ut til å ha vært en svært vanlig alder for utrangering av kjøretøyene i selskapet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Sep 27, 2018 08:01

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden er litt uskarpe, men de viser en flott Scania B111-63 1977 mod som ble levert som byggnr 45307 fra VBK til Øst-Telemarkens Automobilselskab A/S i Notodden i desember samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK som ikke var helt ferdig lakkert enda da bildene ble tatt, og det var også montert lastegrind bak på den.. Antall sitteplasser var 41 i bussen som ble førstegangsregistret i Horten på regnr KZ 25226 den 13.12.1977. Akkurat denne bussen lurer jeg på om kan ha blitt utsatt for et uhell e.l siden ØTA utrangerte den og fikk den avregistrert for godt da den var nesten 10 år gammel -den 23.11.1987.. Ti år for denne type buss som både hadde slitesterk motor og karosseri er ikke mye, og som nevnt før fikk ØTA levert flere slike busser mellom 1976 og 1980 som var i drift en god del lenger enn 10 år.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Sep 28, 2018 15:10

Bilde
På dette leveransebildet ser vi byggnr 4555 far VBK som var en av svært mange Scania BF110-63-busser levert til Ing. M.O. Schøyens Bilcentraler A/S i Oslo.. Denne bussen var 1974 mod med M41-karosseri fra VBK som ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DB 50039 den 10.10 samme år.. Deretter ser det ut til at den fikk 14 og et halvt års tjeneste hos SBC fram til bussen ble solgt til ukjent eier fra Bodø-området den 17.03.1989 og ombygd til campingbil med 8 sitteplasser.. Karrieren som campingbil ble ikke så langvarig da bussen ble avregistrert for godt den 02.04.1990, men etter dette ble bussen stående i over 18 år før den ble hugget den 30.12.2008.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Sep 29, 2018 15:37

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser en flott Mercedes O307-60 1979 mod som ble levert som byggnr 45572 fra VBK til A/S De Blå Romeriksbusser.. Selskapet hadde fram til da het A/S De Blå Omnibusser med tilhold på Alnabru i Oslo, men skiftet navn etter at Oslo Sporveier tok over de fleste av selskapets ruter innad i Oslo slik at de resterende rutene ble på Romerike og mellom Oslo og Romerike.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK, 45 sitte og 24 ståplasser, ogd en ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 26899 den 11.07.1979.. Som rutebuss gikk bussen fram til slutten av 1995, og ble den 12.12 samme år solgt til Nettverk For Fred i Oslo som avregistrerte bussen for godt den 26.02.1996.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Sep 30, 2018 18:06

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott Volvo B58-60 1980 mod som ble levert som byggnr 45721 fra VBK til Specialarbeijderskolen også kalt AMU Center fra Aabenraa i Danmark.. Vet ikke hva slags skole dette var, kanskje drev de med opplæring på tyngre kjøretøyer eller noe sånn.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK og ble førstegangsregistrert på regnr CU.98393 den 09.05.1980. På et senere tidspunkt -trolig ved videresalg på ukjent årstall, skal bussen ha fått nytt regnr TZ.48222, og i en dansk bussdatabase står bussen oppført som utrangert i 2007 da bussen med andre ord hadde den respektable alder av 27 år.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Petters » Søn Sep 30, 2018 19:36

Uvant med en buss uten bakdører.
Roar Pettersen
Brukerens avatar
Petters
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Sep 30, 2018 20:09

Hva er det som har skjedd her nå?? Hvem i all verden har klart å gå inn å forskyve på alle innleggene her på tråden? Nå er jo alt forskjøvet, ingenting stemmer lenger og alt arbeidet jeg har prøvd å legge ned i løpet av flere år er bortkastet. Til den som har gjort dette sier jeg bare -mange takk. Det blir ikke gjort mer her tråden fra min del før dette er rettet opp i og alt er tilbake slik det skal være. Det øverste innlegget jeg startet denne siden med har blitt forflyttet til innlegg nr 12 forrige side og slik fortsetter det mange sider tilbake noe som gjør tekst og innhold helt meningsløst -faen til greier. Det verste er at dette ikke er mulig å rette opp i og hvis det er slik at dette er takken man skal få etter innsatsen jeg har gjort her på forumet så kan jeg bare slutte.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Søn Sep 30, 2018 21:44

Hva skjer? Dette er jo skremmende! 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Søn Sep 30, 2018 22:09

Ja det lurer jeg på også, og har ikke noe svar. Hacking er det første jeg tenker på da det sitter langt inne og mistenke noen av de som faktisk kan gjøre det for å ha gjort noe sånn. Jeg ser det gjelder flere tråder enn jeg først trodde, og det ser ut til at det på en eller annen side på trådene har blitt slettet 3 innlegg slik at øverste innlegg på en side havner som nr 12 på forrige. Her på VBK-tråden har jeg bladd tilbake til side 450 og så langt tilbake er alt forkludret, på starten av tråden er alt som det skal være -hvertfall til side 5. Skal jeg være ærlig syns jeg dette er både sykt og ondsinnet, og for min del ødelegger det såpass mye at jeg bare må vurdere å finne meg en annen hobby..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Man Okt 01, 2018 02:20

Ser helt greit ut på mobilen min....
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Okt 01, 2018 07:41

Ja bildene og innleggene som fortsatt ligger her ser greie ut, problemet er at de har blitt flyttet på slik at ingenting ligger der det opprinnelig lå lenger. Når noen går inn på en side og sletter 3-4 innlegg, så blir de andre innleggene automatisk flyttet på slik at det som lå øverst på en side kommer som et av de nederste på forrige side. Siterte innlegg med henvisning til sidene de er sitert fra blir også feil og alt blir et rot uten like -det gjelder både denne tråden og flere andre. Jeg har prøvd å holde en orden i trådene mine ifht nettopp dette, og når noen går inn og ødelegger det så er det vanskelig for meg å stå inne for et slikt kaos -det blir heller ikke lett å rydde opp i det om det i det hele tatt er mulig. Nå har jeg fått endel tilbakemeldinger på hvem som kan ha gjort dette, og hvis det er tilfelle så er det hele svært oppsiktsvekkende og direkte stygt gjort..

For å gi et eksempel på hva som har skjedd her, så er det bare å se på innlegg nr 12 på forrige side (side 525). Dette innlegget med DAF-bussen til David Skjelbred med regnr LY 21975 lå egentlig øverst på denne siden (side 526). Innlegget som nå ligger øverst på denne siden der bildene viser en Volvo B57 til Vesterålens Trafikklag var egentlig postet som innlegg nr 5 på denne. Slik er det iallefall tilbake til side 450 her på tråden, så vedkommende som har gjort dette har trolig gått inn på en eller annen side midt på tråden og slettet de 3-4 nederste innleggene på en tilfeldig side, og da klarer man å forkludre både denne tråden og de andre dette er gjort med. Som nevnt er det kun administrtor og moderatorene (meg inkludert) her på forumet som har mulighet til å gjøre noe sånn..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest