VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Fiborg » Man Okt 01, 2018 08:39

Skummelt.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg SvB » Man Okt 01, 2018 08:58

Svært uheldig det som har skjedd. Gjør det jo vanskeligere å finne fram i arkivmaterialet som ligger her. Kan noe gjøres for å reparerere for skadene? Jeg kjenner ikke disse programvarene, men kan man f.eks. sette inn "Fast sideskift" som i Word, eller sette inn blanke innlegg der innlegg er slettet, slik at sideordningen kan gjenopprettes? Det er iallfall lite tillitsfullt at det er mennesker som har tilgang, kan rote til i sideoppsettene.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Man Okt 01, 2018 13:13

Ja jeg finner bare et ord for dette akkurat nå -lavmål! Nå har jeg imidlertid fått såpass tilbakemeldinger her at jeg er ganske sikker på hva som har skjedd, men jeg skal ikke synke like lavt og si mer om det. Når det gjelder hva som skal gjøres så får jeg høre litt med administrator om det, har litt begrensede datakunnskaper selv. Nå er jo tråden på 526 sider, så å finne akkurat hvor de 3-4 innleggene har blitt slettet er jo nesten som å lete etter nåla i høystakken. Finner jeg det så må noen andre innlegg slettes for at alt skal komme på rett kjøl igjen -slik at alle vet det om noen opplever at deres innlegg blir slettet. Problemet er bare at jeg når som helst kan bli utsatt for dette igjen og det øker ikke min motivasjon for å rydde opp og fortsette.. Inntil videre legger jeg ikke ut noe mer på denne tråden, foreløpig er noen av de andre trådene mine "inntakt", så da får jeg poste noen innlegg der i stedet..

Har lett litt i begynnelsen av tråden og på side 8 er et innlegg slettet slik at innlegget og bildene som fram til nå har ligget øverst på side 9 har kommet nederst på side 8. Da må jeg finne 2 eller 3 slettede innlegg til, men så vet jeg ikke hvordan jeg skal sy sammen dette for å få de andre på rett plass igjen.. Jeg sier det bare en gang til -at det går an å gjøre noe sånn, hva er vitsen..? Om noen har noe uoppgjort med meg så får man heller ta det opp med meg direkte istedet for å gjøre noe så simpelt som dette.. Og vær så snill -la de andre trådene mine og andres være i fred!
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Man Okt 01, 2018 15:35

Veldi trist, ikke minst med tanke på all jobben du lagt ned.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Man Okt 01, 2018 18:42

Fiborg skrev:Veldi trist, ikke minst med tanke på all jobben du lagt ned.

Ja jeg forstår jo at andre enn meg kanskje syns dette er en bagatell, og at andre syns det er det samme hvilken rekkefølge bildene ligger i så lenge man kan se dem.. Men for meg som har brukt tid og tenkt ut hvordan det skal se ut for at det skal se pent og ryddig ut her på tråden så er det trassig dette. Jeg syns de flotte bildene fra VBK som Vidar Såtvedt har vært grei å låne ut fortjener en ryddig og ordentlig tråd..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Fiborg » Man Okt 01, 2018 19:27

Helt enig Torkil.
De e bart under isen
Brukerens avatar
Fiborg
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Okt 02, 2018 20:10

Jeg begynner å se for meg en måte å rette opp sånn noenlunde i tråden her.. Det vil ta tid, og medføre at endel innlegg må slettes på forskjellige sider av tråden. Det er litt synd for da forsvinner nok noen gode kommentarer, og endel bilder blir borte også, men de skal jeg "føre regnskap" over slik at de kan legges ut på nytt.. Det som imidlertid blir vanskelig å veldig arbeidskrevende å gjøre noe med er sitater med sidehenvisninger m.m.. Disse vil bli forflyttet en side eller to bakover, og skal jeg gjøre noe med det må jeg gå gjennom 498 sider for å rette opp det.. Det sier seg selv at ingenting av dette er en oppgave jeg gleder meg til, men som tidligere nevnt har jeg trøbbel med å stå inne for det rotet som har oppstått her nå, og som ikke er min feil.. Så får jeg se om jeg orker å gå inn på de andre trådene som har fått gjennomgå -det kan tenkes jeg velger å slette to av de som er mine egne, men det får jeg avgjøre senere..

Det blir iallefall ikke lagt ut flere bilder her på VBK-tråden fra min side inntil jeg har funnet en løsning på dette, da blir det bare enda mer rot..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Okt 02, 2018 23:36

Har prøvd å rette opp i det som har skjedd nå ved å slette noen innlegg og tråden er på rett kjøl et stykke bakover hvertfall.. Et eller annet sted "skjærer det seg" likevel siden tråden har blitt omtrent en side mindre, og endel siteringer, og sidehenvisninger blir også feil selv om litt av dette er rettet på også.. Dette er likevel det beste jeg får til å gjøre slik at det går an å prøve å fortsette igjen, og som jeg har sagt tidligere så håper jeg opplegget mitt for denne tråden og andre tråder får være i fred fra nå.

Innleggene som er skrevet rundt dette temaet på denne siden og forrige skal få ligge her som en påminnelse om hvor lite som skal til før slike tråder kan bli helt forkludret..
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Okt 03, 2018 11:07

Bilde
Her ser vi et bilde som ble tatt i Danmark på slutten av 1975, og der ble VBK's nye karosserimodell M50 presentert med tre busser som ble levert til Danmark.. Fra venstre en Volvo B58-60 1975 mod, deretter en Volvo B58-55 som etterhvert ble levert til Ballerup Bybusser og som skal ha vært den første bussen som fikk M50-karosseri fra VBK.. Chassiset var likevel trolig fra 1974 i og med at den hadde hvitt ratt.. Helt til høyre ses en Volvo B58-55 1975 mod som ble levert til Hvidovre Rutebiler.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Okt 04, 2018 16:40

Bilde
I dag tar vi med dette bildet som er et av mange tatt av denne bussen som var en flott Volvo B65508 1963 mod levert til A/S De Blå Omnibusser i Oslo.. Noen av de andre bildene har vært vist før, og bussen hadde M1958-karosseri fra VBK som ble reklamert med Lettmetallkarosseri 1964 på tross av at det var en 1963 mod som ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr A-15421 den 22.05 samme år.. M1958-karosseriet fra VBK hadde imdilertid fått endel forandringer i fronten på dette tidspunkt, og dette var ny grill og frontlyktarrangement som også skulle bli beholdt på de neste to karosserimodellene fra VBK -M1965 og M1968.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 05, 2018 19:17

Bilde
Dette bildet ble i sin tid tatt på fergekaia i Horten, og vi ser en nylevert og flott Scania BR86S til Trøgstad Busselskap A/S som stod i fergekøa på vei hjem til Trøgstad for første gang.. Er ikke sikker på hvilken buss dette var siden Trøgstad Busselskap fikk levert flere slike busser som var temmelig likeså å si hvert år på andre halvdel av 1970-tallet.. At bussen hadde M42-karosseri fra VBK er det likevel ingen tvil om, men hvem som stod ved døra til bussen er ikke kjent.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Okt 05, 2018 20:23

Petters skrev:Uvant med en buss uten bakdører.

Hei Roar -har glemt å svare deg etter alt styret som ble samme dag du skrev kommentaren.. Er jo et par busser uten bakdører på forrige side, og dette var vel sjeldnere. Men ser du godt etter hadde begge en liten dør under vinduene bak, og den var som regel til et bagasjerom under bakerste seterad.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 06, 2018 07:40

Bilde
Her ser vi et bilde som ble tatt på Norges Rutebileieres Forenings landsmøte i Trondheim i 1977.. Bussen vi ser fronten på var en flott Volvo B58-65 1977 mod med høybygd Arna-karosseri som ble levert ny til Saltens Bilruter A/S i Bodø.. Førstegangsregistrering av bussen fant sted i Bodø der bussen fikk regnr YE 30025 den 07.06.1977.. Hvor lenge bussen var i Saltens eie og bruk er ukjent, men den har tydeligvis vært campingbuss i flere år nå, og har siden den 25.07.2014 vært eid av Andreas Kvaalen fra Nord-Fron kommune i Gudbrandsdalen.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg isak » Lør Okt 06, 2018 09:15

Torkil Ø skrev:Her ser vi et bilde som ble tatt på Norges Rutebileieres Forenings landsmøte i Trondheim i 1977.. Bussen vi ser fronten på var en flott Volvo B58-65 1977 mod med høybygd Arna-karosseri som ble levert ny til Saltens Bilruter A/S i Bodø.. Førstegangsregistrering av bussen fant sted i Bodø der bussen fikk regnr YE 30025 den 07.06.1977.. Hvor lenge bussen var i Saltens eie og bruk er ukjent, men den har tydeligvis vært campingbuss i flere år nå, og har siden den 25.07.2014 vært eid av Andreas Kvaalen fra Nord-Fron kommune i Gudbrandsdalen.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Denne (og jeg mener SB hadde flere slike) gikk på Nord-Norge ruta mellom Bodø/Fauske og Narvik. 8-)
isak
isak
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Lør Okt 06, 2018 10:12

Ja det som hvertfall er helt riktig er at Saltens Bilruter hadde flere busser av denne sorten -iallefall med det forrige karosseriet fra Arna som hadde den såkalte V-grillen.. Karosseriet på bussen over her var vel nytt i 1977 samme år som bussen også var ny.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest