VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Jul 17, 2019 07:19

Bilde
Bilde
Denne siden starter vi med to leveransebilder av en stilig Volvo B57-60 1972 mod som ble levert som byggnr 4103 fra VBK til A/S Vesterålens Trafikklag på Sortland på våren samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, det var 49 sitte og 6 ståplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Svolvær på regnr YT 14431 den 05.05.1972.. Hvor lenge bussen var i Vesterålens Trafikklags eie og bruk etter dette er ukjent, antakelig har bussen hatt flere eiere etter dette.. Siste eier fra ukjent dato og årstall var Thea-Elmine Hagen Risan fra Vefsn kommune, og der ble bussen avregistrert den 02.10.2015.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24605
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Tor Jul 18, 2019 07:27

Torkil Ø skrev:Denne siden starter vi med to leveransebilder av en stilig Volvo B57-60 1972 mod som ble levert som byggnr 4103 fra VBK til A/S Vesterålens Trafikklag på Sortland på våren samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK, det var 49 sitte og 6 ståplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Svolvær på regnr YT 14431 den 05.05.1972.. Hvor lenge bussen var i Vesterålens Trafikklags eie og bruk etter dette er ukjent, antakelig har bussen hatt flere eiere etter dette.. Siste eier fra ukjent dato og årstall var Thea-Elmine Hagen Risan fra Vefsn kommune, og der ble bussen avregistrert den 02.10.2015.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Typisk VBK-buss dette, omtalt som langrute-modellen. Kjennetegn: en dør og bagasjerom med dør i full høyde. Som vi ser, er ikke dette en langrutebuss. Den har sofaseter og ble sikkert bygd med tanke på lokal- og skoleruter, på distriktsruter der det også ble tatt med gods. 49 seter (48 + sjåfør) betyr 12 seterekker. På langrutebuss var nok 11 rekker (minus 4 seter) det vanlige. Gjerne mer romslige slike busser, og dessuten var det ofte regulerbare seterygger på slike busser.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1058
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Jul 21, 2019 16:00

Ja dette er god tilleggsinfo om bussen fra Vesterålens Trafikklag. Er litt usikker men dette selskapet hadde vel kanskje ingen ruter som var veldig lange..? Og apropos sofa sete så var vel dette den enkleste sete-varainetne man kunne få fra VBK den gangen, litt vanskelig å se ut fra bildene, men det ser ut som det var skai-trekk på dem også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24605
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Jul 21, 2019 19:26

Bilde
Bilde
Bilde
I kveld tar vi med de tre bildene som ble tatt ved leveransen av denne ganske så spesielle og flotte kombinertbussen.. Bussen var en Scania BF111S-63 1981 mod som ble levert som byggnr 45947 til Molde Bilruter A/S i Molde på sommeren samme år.. Det var M600-karosseri fra VBK på bussen med en kombinertløsning som kanskje bare denne bussen hadde. Relativt stort godsrom bak som ikke var helt lukket men hadde vinduer, det var ikke bakdører på bussen, men istedet en dobbel sidedør og i tillegg hadde bussen grind på taket. I tillegg var dette en sen Scania BF111 fra siste produksjonsår, og det ble heller ikke bygd mange slike med M600-karosseri fra VBK. Bussen ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 29547 den 03.07.1981, hos Molde Bilruter fikk den internnr 5 og ble satt inn i rute mellom Bergsøya på Nordmøre og Molde, Bergsøya fikk ikke fastlandsforbindelse før 1992. Om jeg husker riktig gikk bussen til Molde på morgenen og tilbake til Bergsøya på ettermiddagen og i mellomtiden ble den brukt i div skoleruter. SvB har nok full oversikt over dette, men mener hvertfall at bussen gikk i denne ruta i en god del år. Fra den 22.06.2011 ble Marianne Henriksen fra Sande eier av bussen, og der ble den avregistrert den 29.12.2017. Det som også må nevnes er at jeg ikke kan huske bussen med denne lakkdesignen der den i hovedsak var grå nedenfor den røde midstripen. Tror nok Molde Bilruter syntes det ble vel mye grått og relativt raskt lakkerte striper i gult og rødt under midtstripen i samme mønster som endel av selskapets andre busser hadde. Dette var vel også den eneste bussen hos Molde Bilruter med M600-karosseri fra VBK.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24605
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Man Jul 22, 2019 09:05

Torkil Ø skrev:Ja dette er god tilleggsinfo om bussen fra Vesterålens Trafikklag. Er litt usikker men dette selskapet hadde vel kanskje ingen ruter som var veldig lange..? Og apropos sofa sete så var vel dette den enkleste sete-varainetne man kunne få fra VBK den gangen, litt vanskelig å se ut fra bildene, men det ser ut som det var skai-trekk på dem også.. :)

Vesterålen er en region av mange øyer og ikke noe naturlig grunnlag for langruter. Ferger er avløst av bruer, men lange ruter har det nok ikke blitt. VT delte ruta Sortland-Harstad med Harstad Oppland Rutebil. Men VT fikk også direkteruter til Fauske, togbusser, både til dagtog og nattog. Noen år med langruter dit, over Lødingen-Bognes.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1058
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 22, 2019 09:20

Okey, da ser jeg for meg at bussen på bildene øverst på denne siden var beregnet til noen av Vesterålens Trafikklags mer lokale ruter.. Ser jo på kartet at dette øyriket er ganske stort, men likevel med masse veier både hit og dit, så vil nok tro det var endel lokalruter på disse veiene da bussen var ny i 1972.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24605
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Man Jul 22, 2019 09:43

Torkil Ø skrev:I kveld tar vi med de tre bildene som ble tatt ved leveransen av denne ganske så spesielle og flotte kombinertbussen.. Bussen var en Scania BF111S-63 1981 mod som ble levert som byggnr 45947 til Molde Bilruter A/S i Molde på sommeren samme år.. Det var M600-karosseri fra VBK på bussen med en kombinertløsning som kanskje bare denne bussen hadde. Relativt stort godsrom bak som ikke var helt lukket men hadde vinduer, det var ikke bakdører på bussen, men istedet en dobbel sidedør og i tillegg hadde bussen grind på taket. I tillegg var dette en sen Scania BF111 fra siste produksjonsår, og det ble heller ikke bygd mange slike med M600-karosseri fra VBK. Bussen ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 29547 den 03.07.1981, hos Molde Bilruter fikk den internnr 5 og ble satt inn i rute mellom Bergsøya på Nordmøre og Molde, Bergsøya fikk ikke fastlandsforbindelse før 1992. Om jeg husker riktig gikk bussen til Molde på morgenen og tilbake til Bergsøya på ettermiddagen og i mellomtiden ble den brukt i div skoleruter. SvB har nok full oversikt over dette, men mener hvertfall at bussen gikk i denne ruta i en god del år. Fra den 22.06.2011 ble Marianne Henriksen fra Sande eier av bussen, og der ble den avregistrert den 29.12.2017. Det som også må nevnes er at jeg ikke kan huske bussen med denne lakkdesignen der den i hovedsak var grå nedenfor den røde midstripen. Tror nok Molde Bilruter syntes det ble vel mye grått og relativt raskt lakkerte striper i gult og rødt under midtstripen i samme mønster som endel av selskapets andre busser hadde. Dette var vel også den eneste bussen hos Molde Bilruter med M600-karosseri fra VBK.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Bergsøyruta har historie tilbake til ca. 1960. Batnfjord Auto hadde ruta Bergsøy-Kristiansund alle hverdager. Men så ble ruta "snudd" og gikk til Molde i stedet. Det ble slutt på spannhenting av melk, men øya med 200-300 innbyggere hadde fremdeles behov for godsrute. Men ved å kjøre andre veien fikk man gods og skolebarn på samme bussen! Ruta gikk først øya rundt, så ferge til Høgset, videre til Batnfjordsøra til kl. 0830 der skolelevene gikk av, så videre til Molde, ankomst 0915. Retur fra Molde 1315, klar til å ta med skolelevene til Bergsøya. Slik gikk det iallfall til sommeren 1992 da fastlandsforbindelsen stod klar. Bergsøya var ikke lengre ei bakevje midt i fjorden. Øya ble knutepunktet for hovedveiene på Nordmøre, og knutepunktet for bussrutene på deler av Nordmøre og Romsdal. Vet ikke nøyaktig når kombinertruta ble avviklet, men skoleruta Bergsøy-Batnfjordsøra har iallfall fortsatt. Kombinertbussen ble iallfall solgt i 1995 og har altså hatt et langt liv hos ulike eiere. Så den i Vestfold for ca. 10 år siden. Da var den iallfall lakkert gul og hvit.

Nr. 5 var et "problembarn" i starten pga. høy motorstøy. Dette var en nøtt for VBK og Scania, og bedre støyisolering rundt motor og golvet rundt motor reduserte vel plagene. Frontmotorbussene var vel omtrent ute av produksjon på denne tida. Kunnskapen om tekniske løsninger var kanskje også borte.

Fargedesignet til Molde Bilruter var "tungt" med den mørke gråfargen. Mener å huske at nr. 36 (turbuss) fikk gule striper nederst på sidene av den ble levert høsten 1975. Så ble det samme gjort med 35 (lev. februar 1975) og 32 (1971-modell, Aarø og Molde Auto). Det var altså langrute- og turbussene som fikk striper. Nr. 5 fikk også striper tidlig. Menfikk ikke denne "pynten", enten det var VBK, MAN eller Horten/Säffle. På 1980-tallet fikk selskapet egen turbussfarge, i hvitt med dekorstriper i grønt og oransje.

Ny fargesetting kom først ca. 1990 med levering av første av ialt seks VestLiner. Dette ble flott. Gul ble nærmest hovedfargen, med dekor i grått og rødt. I 1998 ble det HOB Møre og bussene ble snart hvite. Nedtur, spør du meg. Men ingen MAN bybuss ble omlakkert. Dermed gikk bybussene i gamle farger i mange år videre. MAN'ene holdt seg opp mot 20 år i Molde!
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1058
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 22, 2019 13:26

Ja nå skal jeg ikke begynne noen fogderistrid og diskusjon her, men at ruta Bergsøy-Kristiansund ble "snudd" for å gå til Molde er jo slik det er -det meste fra Kristiansund blir jo "snudd" dit. Men i dette tilfellet ser jeg poenget da det som du nevner var slutt på spannhenting av melk og man kunne kombinere ruta med skolebarntransporten hvilket var fornuftig både samfunnsmessig og kanskje økonomisk.. Ellers mye interessant, og når du nevner dette med gråfargen så ser man at den ble ganske "tung" på denne bussen. Dette kom nok kanskje mest av at busser med M600-karosseri fra VBK hadde et svart materiale (vet ikke hva -plast kanskje) mellom vinduene som ikke brukte å bli lakkert. Mellom vinduene hadde jo bussene fra Molde Bilruter tidligere også vært lakkert gule, men altså ikke denne her.. Jeg husker dessuten at det var mye støy i disse bussene, har jo vært med UX 29234 fra Mørelinjen -Scania F112 1982 mod i samme stil som KZ 29547 fra Molde Bilruter, men med M500-karosseri fra VBK, og også denne frontmotorbussen var kjent for sin støy selv om motoren i en Scania F112 var nyere enn i en Scania BF111.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24605
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Jul 22, 2019 19:07

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser en flott Volvo B57-60 1978 mod som ble levert som byggnr 45349 fra VBK til Rutebilene Farmand A/S i Tønsberg der den fikk internnr 34 i april samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, 44 sitte og 26 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert i Tønsberg på regnr LH 36099 den 21.04.1978.. RF videresolgte ikke så mange busser etter endt tjenestetid, og det ble heller ikke gjort med denne bussen. Den ble utrangert og avregistrert for godt etter litt over 18 års bruk -den 06.05.1996.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24605
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg NeooplanN138Frank » Man Jul 22, 2019 19:25

Molde Bilruter hadde EN til VBK M-600 i vognparken - et bruktkjøp riktignok - men den var nå der i mange år ;)
XD47814 ble levert med byggenummer 45923 den 13/4-1981 til Kjell Gausen AS i nord-Trøndelag. Skiltene fikk bussen den 15/4-1981 og hvor lenge Gausen hadde bussen er jeg ikke kar om å si, men der har den ikke vært mange årene før den havnet som buss # 21 hos Molde Bilruter. Bussens runddans gikk videre til HOB Møre, så til Nettbuss Møre sannsynligvis den 30/12-1997 og den ble avskiltet 6/6-2006 der. ( Volvo B10M-60 YV3B10M6000001508 )
Bilde
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 622
Registrert: Fre Feb 08, 2008 04:24


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 23, 2019 07:50

Ja den bussen glemte jeg i og med at den var et bruktkjøp, men husker den ellers veldig godt siden den ble værende hos Molde Bilruter og etterfølgende selskaper i svært mange år som du sier.. Vi skal komme tilbake til denne bussen med leveransebilder senere her på tråden, og såvidt jeg husker ble den overtatt av Molde Bilruter da den bare var 2-3 år gammel, altså rundt 1983/84.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24605
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Tir Jul 23, 2019 09:01

Torkil Ø skrev:Ja den bussen glemte jeg i og med at den var et bruktkjøp, men husker den ellers veldig godt siden den ble værende hos Molde Bilruter og etterfølgende selskaper i svært mange år som du sier.. Vi skal komme tilbake til denne bussen med leveransebilder senere her på tråden, og såvidt jeg husker ble den overtatt av Molde Bilruter da den bare var 2-3 år gammel, altså rundt 1983/84.. :)

Nr. 21 var i Molde tidlig, iallfall våren 1983. Det var 75 års markering for Molde Bilruter i 1983, og 21 var vel også avbildet i jubileumsheftet for selskapet. Mulig den da hadde turbussfarger fra HOB? Har ikke heftet for hånden. Fargene på 21 er turbussfargen som kom med nr. 44 - LS30856 MAN turbuss, reg. 10.01.1983. Det ble vel tre til med denne fargen: 16 og 39 Volvo B10M fra 1986 og 1988, og 32 MAN Vest/Ambassadør, 1993.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1058
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 23, 2019 16:07

Ja jeg mente bussen kom til Molde såpass tidlig som i 1983, og da var den jo bare rundt 2 år.. Bussen var ganske ofte å se i Kristiansund som turbuss i flere år også sammen med noen av de andre turbussene fra Molde Bilruter og Kristiansund Frei Billag da man kjørte "Overland-turister" fra hurtigruta mens hurtigruteskipene gikk fra Molde om ettermiddagen og kom til Kr.sund på kvelden. Ikke motsatt vei for det ble for sent på kveld.. Turbussefargene til Molde bilruter i hvitt med grønne og oransje striper var stilige, kanskje mest fordi dette var en fargekombinasjon jeg ikke tror noen andre hadde.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24605
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 23, 2019 21:35

Kåre Karlsen har sendt mail og forteller at bussen over her som Molde Bilruter overtok rundt 1983 gikk som leiebuss for HOB-reiser både i 1981 og i 1982 før den ble solgt fra Kjell Gausen til Molde. Også hos Molde Bilruter ble bussen brukt endel for HOB-reiser i og med at selskapet på den tiden hadde mye turkjøring fra egen katalog og flere undertransportører ble brukt. Noen av de andre var Bilruta Frost-Åsen, Kristiansund-Oppdal Auto, Mørelinjen A/S og Sunnmøre-Romsdal Billag for HOB-reiser.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24605
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 23, 2019 21:40

Bilde

Da er det på tide å avslutte denne siden og det gjør vi med dette bildet.. Har ikke så mye å si om det, bildet ble jo tatt inne i og framme i en nybygd buss, trolig fra andre halvdel av 1970-tallet og med M50-karosseri fra VBK, men vet ikke hvilken buss det var.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 24605
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest