VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 23, 2019 21:43

Bilde
Da starter vi ny side igjen med et flott leveransefoto av en meget stilig Mercedes OH1113-56 1969 mod som ble levert som byggnr 3223 fra VBK til Kragerø Fjordbåtselskap A/S i Kragerø i juni samme år.. Bussen hadde M40-karosseri fra VBK som var bygd ganske smalt med en bredde på 2,35 meter, og den ble førstegangsregistrert i Skien på regnr H-15720 den 16.06.1969.. Hos Kragerø Fjordbåtselskap gikk bussen fram til 1986 da den ble solgt til ukjent eier fra Arendals-området og omregistrert til regnr PC 62449 den 28.08 samme år.. Siste eier fra den 26.11.1996 var Frode Marki fra Stavanger og der ble bussen avregistrert for godt den 15.12.1997.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Ons Jul 24, 2019 00:11

NeooplanN138Frank skrev:Bilde

Jeg får avslutte disse rundene om Molde Bilruter nr. 21 med faktiske registreringsdata. 15.04.1981 ble den registrert på Kjell Gausen, og alt 02.04.1982 ble den registrert på Molde Bilruter, altså et knapt år etter førstegangsregistrering. Den var i trafikk i distriktet Molde/Nesset helt fram til 2006, de siste åra med Nettbuss Møre som eier. Denne fargesettingen hadde den hele tida og dermed den bussen som gikk lengst med denne flotte fargesettingen som skiller den fra alle andre norske busser, bortsett fra de fire andre fra Molde Bilruter, som i 2006 enten var utrangert eller omlakkert i HOB Møre sine farger, men fremdeles gikk for Nettbuss Møre. De siste åra gikk den i forskjellige skoleruter.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Jul 24, 2019 08:33

Bilde
Bilde
Og da velger også jeg å avslutte med leveransebildene av bussen til Kjell Gausen fra Inderøy som har vært omtalt nede på forrige side og over her.. Bussens historikk har vel kommet fram i sin helhet så da blir det mindre jobb på meg og søke fram den. Nevner bare for ordens skyld at dette var en flott Volvo B10M-60 1981 mod med M600-karosseri og byggnr 45923 fra VBK som ble førstegangsregistrert i Steinkjer på regnr XD 47814 den 15.04.1981, og avregistrert for godt den 06.06.2006 etter 24 års bruk hos Molde Bilruter og etterfølgende selskaper.. Bussen hadde turbuss-fargene til HOB da den ble levert, men det var likevel en farge som manglet.. Ser man på bildet fra Frank i innlegget over her ser man litt av en buss med turbussfargene fra HOB til venstre. Er det noen som ser hvilken farge som manglet på XD 47814 ved leveransen..? Jeg vet svaret.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Jul 26, 2019 07:35

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott Scania BF111-63 1975 mod som ble levert som byggnr 4733 fra VBK til A/S De Blå Omnibusser i Oslo på høsten samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med ukjent antall sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert i Oslo på regnr DB 82934 den 16.10.1975. Hvor lenge bussen var i DBO's og evt etterfølgende selskapers bruk og eie er ukjent, men siste eier fra den 30.04.1997 var Janne Reitan fra Oslo, og der ble bussen avregistrert for godt den 07.07 samme år. Tror kanskje bussen gikk som russebuss de siste årene, og kan også nevne at den var den ene av tre slike busser levert til DBO høsten 1975. Disse tre bussene var muligens også de tre siste frontmotorbussene som ble levert til DBO, men tar et lite forbehold på dette da jeg ikke har sjekket listene for å se om det kom flere senere.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Jul 27, 2019 09:02

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser en stilig DAF MB 200 DKTL-600 1979 mod som ble levert som byggnr 45593 til B.S.L Bilruter Øst i Larvik i juli samme år.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK med 41 sitte og 30 ståplasser, og ble førstegangsregistrert i Larvik på regnr LS 26570 den 17.07.1979.. Det ser ut til at bussen deretter ble værende hos B.S.L (Brunlanes-Stavern-Larvik) Bilruter Øst fram til den ble solgt til ny og ukjent eier den 13.12.1996, og deretter eksportert ut av landet den 07.03.1997.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Søn Jul 28, 2019 08:04

Bilde
Her ser vi et ganske stilig bilde som trolig ble tatt i Oslo en gang på 1970-tallet.. Bussen som er i hovedfokus ser det ikke ut til at det finnes leveransebilder av, og bussen var en flott Scania BF110-63 1969 mod som ble levert som byggnr 3294 fra VBK til Bærums Forenede Bilruter A/S sent samme år. Bussen hadde M40-karosseri fra VBK med 48 sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert ved Bærum Trafikkstasjon på regnr C-4664 den 03.12.1969.. Deretter var bussen i BFB's eie og bruk i 14 og et halvt år inntil den ble solgt til Veidekke A/S i Bærum den 09.05.1984. Hos Veidekke gikk bussen i litt over 4 år til fram til den ble avregistrret for godt den 07.06.1988.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Rune L » Man Jul 29, 2019 21:22

Lurer på hvilke gearsystemer disse tidl bybussene hadde? Noen hadde nok manuellgear, men går utifra at noen ble utstyrt med både hel og halvautomat.
Hilsen Rune Laksosnes
Rune L
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 30, 2019 08:31

Ja når du er inne på dette så er det vel på sin plass å nevne eller kanskje også gjenta at det i Oslo-området ble anskaffet frontmotorbusser til slutten av 1970-tallet.. BFB var vel et av selskapene som var de som sist fikk levert slike busser, og det skyldes vel trolig akseltrykkbegrensninger som senere ble opphevet på noe av rutenettet. Både bussene til BFB og andre selskaper som SBC, Lommedalsbussen, DBO, OFB og andre gikk som regel i forstadsruter og enkelte områder der det var direkte landlig, men mange av rutene endte opp i eller startet i Oslo. Jeg tror det stort sett var manuelle girkasser på disse bussene, men skal ikke påstå dette.. F-86 skulle nok være en god mann til å gi et godt svar på dette tror jeg.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg SvB » Tir Jul 30, 2019 13:43

Interessant diskusjon dette med chassistyper, typer gir osv. i Oslo-området på 1970-tallet. Jeg tror ikke akseltrykksbegrensninger spilte noen rolle her på 70-tallet. Selskapene hadde nok preferanser for bestemte merker selv om det skjedde en del på denne tida. Men ulike oppfatninger om manuell vs. automatgir var det nok ulike oppfatninger om mellom selskapene. Det økonomiske spilte nok også en rolle. Frontmotorbussene var nok billigere i innkjøp enn alternativene.

Selskapene som er nevnt hadde primært forstadsruter. OFB var et "Volvo-selskap" og tidlig på 70-tallet satset de hovedsakelig på B58 til rutekjøring. Lommedalsbussen var også et "Volvo-selskap", men kjøpte rundt 1970 noen Bûssing før det igjen ble Volvo B57. Ca. 1975-1977 kjøpte de noen B58 før de gikk over til Mercedes O405. SBC hadde mye Scania fram til 1975, på den tida også noen Leyland. Men så ble det satset bare på Mercedes i flere tiår. BFB var et "Scania-selskap" og holdt seg svært lenge til BF110/111 før de gikk over til BR116. Utpå 80-tallet skjedde deg en overgang til Mercedes O405, visstnok pga. blandede erfaringer med BR116.

DBO var mer blandet. De hadde en gang også rene byruter der Mercedes O405 rådde tidlig på 70-tallet, men med frontmotorbusser lenge på forstadsrutene. Men Volvo B58 var også brukt. Mest moderne var nok Sporveien som fra slutten av 60-tallet satset på bybusser, Büssing/MAN og Scania med hekkmotor og automatgir. Dette var nok den optimale løsningen for byrutene.

Men hvilke vurderinger som ellers ble gjort i de forskjellige selskapene kjenner jeg lite til. F-86 kjenner nok til dette, men også andre kunne gjerne bidra litt. En vurdering var at midtmotorbussene var mindre servicevennlige enn front- og hekkmotor. Men øvrige selskaper i regionen, de to Hønefoss-selskapene og Romerike Busstrafikk, satset nok på midtmotorbusser på midten av 70-tallet. Men her fikk også hekkmotorbusser etter hvert stort innpass utover 80-tallet. Men midtmotorbussen fikk nok ikke så stort innpass i forstadstrafikken i Oslo-området som ellers i landet.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 30, 2019 15:30

Ja helt enig i at denne diskusjonen er interessant, og mye av det du nevnte over her spilte nok inn på valget av frontmotorbusser såpass lenge og hva slags girkasser disse hadde.. når det gjelder akseltrykkbegrensningene så tror heller ikke jeg at disse var noe problem inne i selve Oslo, men at de kan ha vært det på noen områder der bussene gikk i forstadsruter tror jeg faktisk.. Har vært på to dagsturer til indre deler av Bærum nå i ferien og kjørt litt på kryss og tvers der, og der er det jo områder som selv i dag er ganske landlige.. Særlig områdene rundt Bærums Verk og Lommedalen ser jeg for meg at hadde dårligere veier og bruer for drøyt 40 år siden.. Det var vel en årsak til at Lommedalsbussens Volvo-busser nesten bare var frontmotormodellen B57.. Ellers er det jo verdt å nevne at SBC også fikk noen DAF samtidig som perioden på 1960-tallet de fikk levert mange Scania-busser. Disse DAF-bussene var vel ikke frontmotor-busser, men hekkmotorbusser og mener det var noen midtmotorbusser blant dem også.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Jul 30, 2019 20:28

Bilde
Vi tar med et bilde som viser endel av utstillingen på NRF's landsmøte i 1978 som den gangen ble avholdt på Geilo.. Her ser vi tre stilige busser, og fra venstre ser i en Volvo B58-60 1978 mod med M4-karosseri fra Vest som ble levert ny til A/S Stranda & Sykkylven Billag, og som ble førstegangsregistrert i Ålesund på regnr UR 48020 den 11.05 samme år.. I midten nok en Volvo B58-60 1978 mod med Arna-karosseri som gikk som demobuss den første tiden, og som ble førstegangsregistrert ved Bærum Trafikkstasjon på regnr BL 58849 den 14.02 samme år.. Helt til høyre ser vi en Volvo B609-45 1978 mod med M3-karosseri fra Vest som tilhørte L/L Nordfjord & Sunnmøre Billag i Stryn, og som ble førstegangsregistrert i Ålesund på regnr UE 46292 den 03.02 samme år.. Tror forøvrig det var svært få Volvo B609-busser med M3-karosseri fra vest da denne karosserimodellen var på utgående i 1978.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Rune L » Tir Jul 30, 2019 21:24

Torkil Ø skrev:Ja helt enig i at denne diskusjonen er interessant, og mye av det du nevnte over her spilte nok inn på valget av frontmotorbusser såpass lenge og hva slags girkasser disse hadde.. når det gjelder akseltrykkbegrensningene så tror heller ikke jeg at disse var noe problem inne i selve Oslo, men at de kan ha vært det på noen områder der bussene gikk i forstadsruter tror jeg faktisk.. Har vært på to dagsturer til indre deler av Bærum nå i ferien og kjørt litt på kryss og tvers der, og der er det jo områder som selv i dag er ganske landlige.. Særlig områdene rundt Bærums Verk og Lommedalen ser jeg for meg at hadde dårligere veier og bruer for drøyt 40 år siden.. Det var vel en årsak til at Lommedalsbussens Volvo-busser nesten bare var frontmotormodellen B57.. Ellers er det jo verdt å nevne at SBC også fikk noen DAF samtidig som perioden på 1960-tallet de fikk levert mange Scania-busser. Disse DAF-bussene var vel ikke frontmotor-busser, men hekkmotorbusser og mener det var noen midtmotorbusser blant dem også.. :)

Jeg kan bare svare for mitt selskap -Saltens Bilruter. De første bybusser med halvautomat ble kjøpt i 1967 -Volvo B58 (VBK, godt omtalt tidligere). Den første med helautomatisk kasse kom i 1975, også (ARNA) Volvo B58. Det ble med den ene helautomat fram til 1979. Siden da kun helautomat, og bare Volvo B58, B10R og B10M fram til september 1982. Da ble den første Scania BR112N registrert på SB.

And the rest is history :D
Hilsen Rune Laksosnes
Rune L
Lærling

Innlegg F-86 » Tir Jul 30, 2019 22:23

Torkil Ø skrev:Ja helt enig i at denne diskusjonen er interessant, og mye av det du nevnte over her spilte nok inn på valget av frontmotorbusser såpass lenge og hva slags girkasser disse hadde.. når det gjelder akseltrykkbegrensningene så tror heller ikke jeg at disse var noe problem inne i selve Oslo, men at de kan ha vært det på noen områder der bussene gikk i forstadsruter tror jeg faktisk.. Har vært på to dagsturer til indre deler av Bærum nå i ferien og kjørt litt på kryss og tvers der, og der er det jo områder som selv i dag er ganske landlige.. Særlig områdene rundt Bærums Verk og Lommedalen ser jeg for meg at hadde dårligere veier og bruer for drøyt 40 år siden.. Det var vel en årsak til at Lommedalsbussens Volvo-busser nesten bare var frontmotormodellen B57.. Ellers er det jo verdt å nevne at SBC også fikk noen DAF samtidig som perioden på 1960-tallet de fikk levert mange Scania-busser. Disse DAF-bussene var vel ikke frontmotor-busser, men hekkmotorbusser og mener det var noen midtmotorbusser blant dem også.. :)

Jeg kan føye til litt ang. BFB og valg av merke, chassis m.m. BFB var merketro mot Scania og de hadde en filosofi om å ha en enkel og ensartet vognpark der det meste var likt og gikk om hverandre. Dette forenklet både vedlikehold og innkjøp av deler og utstyr. I frontmotortida sto det f.eks. til enhver tid ei nyoverhalt girkasse klar til bruk. Når behovet meldte seg var det bare inn på gulvet for å skifte, og overhale den de tok ut.
Utover 1970-tallet ble frontmotor etterhvert utdatert. OFB gikk som nevnt over til Volvo midtmotor. Det gjorde også LB før de gikk over på MB hekkmotor. BFB hadde ikke et slikt forhold til Volvo som OFB og LB, så det satt nok lenger inne hos dem. Riktignok kjøpte de en brukt B57 turbuss i 1971 og en ny B58 turbuss i 1976, men som rutevogn var ikke Volvo aktuelt, "Det holder ikke her" sa daværende verksmester. Hos naboselskapet Lommedalsbussen var det i den tida bare Volvo og tøffere kjøring, men der holdt Volvo!.
Ang. akseltrykk på bruer, så var det "unskyldningen" i flere år for å beholde frontmotoren. Det var to bruer over jernbanen det var snakk om. Den ene i Gml. Drammensvei på Stabekk og den andre i Vollsveien på Lysaker, altså i to av hovedtraseene i rutenettet deres. Bruene er fortsatt der, busstrafikken også, men det er mulig det har blitt gjort noe med dem i årenes løp.
Til slutt litt om manuell og automatgir. Oppdragsgiver, SL(Stor-Oslo Lokaltrafikk), ga busselskapene tilskudd til vognkjøp. Automatgir var dyrere enn manuelt gir og den merkostnaden måtte selskapet dekke selv. Da sier det seg selv at manuelt gir ble beholdt lengst mulig. De første kom til BFB i 1987 og siden ble det bare det. OFB hadde busser med automatgir ca. 8-10 år før,men om de hadde en annen avtale eller kostet dette selv, det vet jeg ikke.
F-86
Lærling

Innlegg Torkil Ø » Ons Jul 31, 2019 06:17

Ja dette var et bra, informativt og interessant svar til denne diskusjonen -mange takk skal du ha for det.. Selv har jeg tenkt litt på SBC som hadde endel byruter i Oslo som hvertfall tidvis ble kjørt med frontmotorbusser som trolig hadde manuelle gir, men SBC hadde i mange år landlige ruter både i deler av Nittedal og ikke minst i store deler av Asker og utover mot østlige deler av Hurumlandet. Her er jo mye av veinettet fortsatt litt "krevende" her og der, og kan tenke meg at dette kombinert med trofasthet mot visse merker var avgjørende for valget av slike buser for endel år tilbake.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Jul 31, 2019 06:22

Bilde
Da avslutter vi denne siden der vi startet den -med et bilde til tatt ved leveransen av byggnr 3223 fra VBK som var en Mercedes OH1113-56 1969 mod med regnr H-15720 levert til Kargerø Fjordbåtselskap A/S.. Ser ikke ut til å finnes noe bilde av bussen der den ses bakfra, men dette viser den jo rett forfra istedet.. Har lurt litt på hvor bildene av denne bussen ble tatt -ser liksom ikke ut til å ha vært i Horten dette..? :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest