VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Jul 31, 2019 06:24

Bilde
Bilde
Side 570 her på VBK-tråden starter vi med disse to flotte leveransebildene.. De viser en etter min mening meget stilig Volvo BB57-55 1978 mod som ble levert som byggnr 45403 fra VBK til A/S Torghatten Trafikkselskap i Brønnøysund i august samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med rom for baggasje og smågods/pakker bak samt sykkelstativ, det var 37 sitte og 12 ståplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 25947 den 14.08.1978.. Deretter er historikken ganske kortfattet og grei da bussen ble værende hos Torghatten Trafikkselskap fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 02.12.1993.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 01, 2019 19:35

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en ganske stilig Volvo B58-60 1980 mod som ble levert som byggnr 45715 fra VBK den 16.01 samme år til AB Lidköpings Omnibuslinjer i Lidköping i Sverige.. Bussen hadde M50-karosseri far VBK med ukjent antall sitteplasser, og ble førstegangsregistrert på regrn GEF 338 på ukjent dato i 1980.. Etter svært kort tid og av uviss årsak ble bussen overtatt av Söne Trafik AB i Lidköping den 05.02.1980, kanskje hadde det foregått en sammenslåing av de to selskapene på denne tiden som var årsak til det raske eierskiftet på den nye bussen.. Deretter ser det ut til at bussen ble værende hos Söne Trafik AB fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 13.10.1997.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Aug 02, 2019 07:19

Torkil Ø skrev:På disse leveransebildene ser vi en meget stilig Scania BR85S-65 1975 mod som ble levert som byggnr 4634 fra VBK til Lierbussen A/S i Sylling på våren samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 20845 den 18.03.1975, og deretter var den i Lierbussens eie og bruk fram til den ble solgt til ny og ukjent eier den 05.08.1981.. Etter dette har trolig bussen hatt flere eiere, og fra den 24.10.2005 var den eid av Randa Johanne Enberg fra Sørum kommune som avregistrerte bussen for godt den 14.12.2006.. Får også nevne at det har vært lagt ut et annet bilde i dårligere kvalitet tidligere her på tråden, disse to er bedre og her ser vi også hvordan bussen så ut bakfra.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Bilde
I dag siterer vi innlegg nr 4 fra side 490 her på tråden, og tar med et bilde til av den samme bussen det ligger to bilder av der.. Et flott bilde dette her, og bussen var som nevnt en stilig Scania BR85S-65 1975 mod som ble levert som byggnr 4634 og M42-karosseri fra VBK til Lierbussen A/S i Sylling og med regnr KZ 20845.. Ellers er det ingen forandringer på det som allerede er skrevet rundt historikken på bussen.. Til høyre på dette bildet ser vi også bakenden på en Volvo B58-65 1975 mod som var en av flere slike levert til Øst-Telemarkens Automobilruter A/S på samme tid. Bussen ved siden av den igjen så ganske uferdig og ulakkert ut enda, så hav det var er ikke så godt å si.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 03, 2019 09:11

Bilde
Her ser vi et flott og sommerlig leveransefoto av en stilig DAF TB 160 DS-605 1969 mod som ble levert som byggnr 3239 fra VBK til A/S Hamar og Omland Bilruter i Hamar i august samme år.. Bussen hadde M40-karosseri fra VBK, det var 51 sitteplasser i den, og bussen ble førstegangsregistrert på regnr D-20944 den 26.08.1969, og ser man på setene i bussen var den vel trolig beregnet for en av HOB's lengre ruter.. I skiltkassen kan man jo se at det stod Løiten Brænderi da bildet ble tatt, og dit kan det jo hende noen hadde behov for å dra.. Bussen ble værende i HOB's eie og bruk i nesten 20 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 28.07.1989.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 04, 2019 16:27

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser byggnr 4704 fra VBK som var en stilig Volvo B58-65 1975 mod som ble levert til Hemne Orkladal Billag A/S på Orkanger og Kyrksæterøra.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK og skal ha hatt hele 58 sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 21664 den 20.08.1975. Kåre Karlsen kan sikkert fortelle mer om bussens virke hos HOB de årene den var i billaget, men ellers er historikken på den ganske kortfattet og grei foreløpig, da bussen ble utrangert og avregistrert for godt av HOB den 24.01.1989.. Lurte på at disse bildene har vært lagt ut i en annen variant tidligere, men har både søkt på bussens regnr og lett litt, men finner den ikke fra før verken her på tråden eller på HOB-tråden.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 04, 2019 18:24

Kåre Karlsen var kjapt ute og skrev mail til meg med ekstra opplysninger om bussen vi ser på bildene i innlegget over her.. HOB satte den inn på ruta mellom Orkanger og Trondheim da den var ny, og her var det behov for alle sitteplassene som var 57 for passasjerer, hos veivesenet er det oppgitt 58 men det er med sjåføren. Mye jobbpendling var og er det på denne ruta, og bussen gikk der i flere år før den som mange busser endte med å gå i skoleruter. HOB fikk flere busser med likt antall sitteplasser inntil påbudet om to dører for busser med mer enn 25 sitteplasser kom i 1982. Hos HOB gikk det greit med en dør på slike busser fortelles det, på ruta var det ikke så mye av og påstigning. Fra Trondheim kom folk på i selve byen og fram til Heimdal, avstigning foregikk stort sett på Klett, Buvika og Børsa før bussen kom til Orkanger og motsatt.. Ruta mellom Trondheim og Orkanger er ikke veldig lang men tok nok lenger tid den gangen enn nå da det har skjedd store omlegginger av veiene i området.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Coca-kongen » Søn Aug 04, 2019 19:49

Torkil Ø skrev:Bilde
Da avslutter vi denne siden der vi startet den -med et bilde til tatt ved leveransen av byggnr 3223 fra VBK som var en Mercedes OH1113-56 1969 mod med regnr H-15720 levert til Kargerø Fjordbåtselskap A/S.. Ser ikke ut til å finnes noe bilde av bussen der den ses bakfra, men dette viser den jo rett forfra istedet.. Har lurt litt på hvor bildene av denne bussen ble tatt -ser liksom ikke ut til å ha vært i Horten dette..? :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

De bildene er jeg ganske sikker på er tatt på Tollbodkaia i Tønsberg. Med Hotell Klubben og Tønsberg Domkirke i bakgrunnen
Coca-kongen
Brukerens avatar
Coca-kongen
Lærling
 
Innlegg: 235
Registrert: Tor Jul 02, 2009 08:43
Bosted: Skoppum

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 04, 2019 20:02

Ja det må det være ja.. Jeg ser det nå når du sier det, er vel noe forandret der også i løpet av 50 år men likevel gjenkjennelig.. Det er noen andre bilder som er tatt på samme plass, og de tror jeg gjerne ble tatt under prøveturene man hadde med bussene da de var helt nye, virker som de ofte kjørte en runde fra Horten til Tønsberg og tilbake.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 05, 2019 13:11

Bilde
Bilde
I dag tar vi med disse to leveransebildene som viser en flott Volvo B10M-60 1980 mod som ble levert som byggnr 45743 fra VBK til NSB Krøderenrutene med adresse Vikersund.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, 47 sitte og 15 ståplasser og bussen ble førstegangsregistrert i Hønefoss på regnr JU 44621 den 02.09.1980.. Var forøvrig en tidlig Volvo B10M dette med understellsnr 51, og den ble værende hos NSB i 20 og et halvt år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 22.02.2001.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Man Aug 05, 2019 13:16

Torkil Ø skrev:Dagens leveransebilder her på tråden viser byggnr 4704 fra VBK som var en stilig Volvo B58-65 1975 mod som ble levert til Hemne Orkladal Billag A/S på Orkanger og Kyrksæterøra.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK og skal ha hatt hele 58 sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 21664 den 20.08.1975. Kåre Karlsen kan sikkert fortelle mer om bussens virke hos HOB de årene den var i billaget, men ellers er historikken på den ganske kortfattet og grei foreløpig, da bussen ble utrangert og avregistrert for godt av HOB den 24.01.1989.. Lurte på at disse bildene har vært lagt ut i en annen variant tidligere, men har både søkt på bussens regnr og lett litt, men finner den ikke fra før verken her på tråden eller på HOB-tråden.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Jeg mener bussen er omtalt tidligere. Husker godt denne og de andre VBK-bussene HOB fikk i 1975. I august kom det tre samtidig: KZ 21664 B58-65 58 sitteplasser, modellen VBK kalte skolebuss, dvs optimalt med seter og dør bare foran. Selvsagt like hensiktsmessig for rusjtrafikk/arbeidsruter Orkanger-Trondheim. De to andre var KZ 21665 og KZ 21666, samme karosseri, forstadsbusser med dør foran og helt bak, 47 sitteplasser. Disse egnet seg for lengre ruter siden de hadde god plass til bagasje i brønnen.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1105
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 05, 2019 13:37

Ja som nevnt finner jeg ikke noen innlegg som omhandler akkurat den bussen der, men KZ 21665 ble omtalt med leveransebilder og det hele her på tråden for noen uker siden.. Da ble nok muligens alle de tre bussene som ble levert til HOB i august 1975 som du nevner også omtalt i et etterfølgende innlegg.. Kan jo også tilføye at KZ 21664 som vi ser lenger oppe på siden her var den eneste av disse tre bussene som hadde den lengste akselavstanden på 6,50 meter som Volvo B58-modellene kunne leveres med.. De to andre var Volvo B58-60-busser med 6,0 meter akselavstand.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 06, 2019 16:31

Bilde
I dag tar vi med et av flere bilder som ble tatt under en messe/utstilling som fant sted i Danmark sommeren 1973.. Ingen VBK-busser å se på dette bildet, alle disse bussene hadde karosserier fra danske DAB, og de fire bussene fra høyre ser jo ut til å ha hatt samme karosserimodell også.. Lurer på om dette kan ha vært en utgående modell fra DAB i 1973, da den femte bussen som ses helt til venstre på bildet også hadde DAB-karosseri, og dette så jo mer moderne ut for tiden enn de andre.. Alle bussene var Leyland-busser, på plakatene foran dem ser det ut til at de fleste hadde en modellbenevnelse som begynte på LIDRT men med ulike nummerbenevnelser etter disse bokstavene.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 07, 2019 10:29

Bilde
Her ser vi et av mange bilder som ble tatt i Lofoten våren 1976.. Her var det enten tidlig morgen eller mot kveld og skumringstid, og en av A/S Lofoten Trafikklags busser stod klar for å gå i rute til Borge.. Bussen var en Volvo B57-60 1972 mod som ble levert som byggnr 4029 fra VBK i slutten av januar samme år. Det var M41-karosseri på bussen med 47 sitteplasser, den ble førstegangsregistrert i Svolvær på regnr YT 13474 den 01.02.1972, og LT utrangerte og avregistrerte bussen for godt den 04.12.1986.. Gode leveransebilder av denne bussen finner man i innlegg nr 8 på side 490 her på tråden.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 08, 2019 08:10

Bilde
Vi tar med et bilde til fra en messe/utstilling i Danmark på denne siden.. Dette arrangementet fant sted noen år senere enn det vi ser bilde fra i innlegg nr 12 over her, mulig dette bildet ble tatt i 1977 eller 1978.. Det ser dessuten ut til at VBK hadde busser levert til danske kunder utstilt på begge arrangementene, men de er ikke med på noen av bildene på denne siden.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 08, 2019 08:16

Bilde
Og til slutt på denne siden tar vi med et svart/hvitt-bilde av et buss-interiør, det finnes jo en god del slike bilder fra ulike tidsrom av produksjonen hos VBK.. Her ser det ut til at vi er inne i en buss med M1965-karosseri fra VBK bygd mellom 1965 og 1968, men vet ikke hvilken buss dette kan ha vært.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest