VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 08, 2019 08:18

Bilde
Bilde
Denne siden starter vi med to flotte leveransebilder av en meget stilig Volvo B71518 1964 mod som ble levert som byggnr 1536 fra VBK til Tromsø og Omegns Bussruter A/S i Tromsø som noen år senere fikk navnet Tromsbuss A/S.. Bussen hadde M1958-karosseri fra VBK, ukjent antall sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert på regnr X-5126 den 22.04.1964. Hvor lenge bussen ble værende hos TOB og senere Tromsbuss er ukjent, men om den ikke ble solgt og omregistrert til nytt og ukjent regnr, så ser det ut til at bussen ble avregistrert før 1981.. Fargene på bussen var sølvgrå over det meste med mørk blått felt med "knekk" midt på.. Har jo vært nevnt før, men både TOB og Tromsbuss hørtes i navnene ut som et rent buss-selskap, men helt slik var det ikke. Selskapet hadde også endel landlige ruter utenfor Tromsø by, og her hadde selskapet også noen godsruter med lastebiler.. Bussen på bildet så jo ut til å være ment for lengre ruter og endel turbusskjøring ved behov, det kan se ut som det var avtagbare nakkeputer på setene i den.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Tor Aug 08, 2019 16:24

F-86 skrev:
Torkil Ø skrev:Ja helt enig i at denne diskusjonen er interessant, og mye av det du nevnte over her spilte nok inn på valget av frontmotorbusser såpass lenge og hva slags girkasser disse hadde.. når det gjelder akseltrykkbegrensningene så tror heller ikke jeg at disse var noe problem inne i selve Oslo, men at de kan ha vært det på noen områder der bussene gikk i forstadsruter tror jeg faktisk.. Har vært på to dagsturer til indre deler av Bærum nå i ferien og kjørt litt på kryss og tvers der, og der er det jo områder som selv i dag er ganske landlige.. Særlig områdene rundt Bærums Verk og Lommedalen ser jeg for meg at hadde dårligere veier og bruer for drøyt 40 år siden.. Det var vel en årsak til at Lommedalsbussens Volvo-busser nesten bare var frontmotormodellen B57.. Ellers er det jo verdt å nevne at SBC også fikk noen DAF samtidig som perioden på 1960-tallet de fikk levert mange Scania-busser. Disse DAF-bussene var vel ikke frontmotor-busser, men hekkmotorbusser og mener det var noen midtmotorbusser blant dem også.. :)


Jeg kan føye til litt ang. BFB og valg av merke, chassis m.m. BFB var merketro mot Scania og de hadde en filosofi om å ha en enkel og ensartet vognpark der det meste var likt og gikk om hverandre. Dette forenklet både vedlikehold og innkjøp av deler og utstyr. I frontmotortida sto det f.eks. til enhver tid ei nyoverhalt girkasse klar til bruk. Når behovet meldte seg var det bare inn på gulvet for å skifte, og overhale den de tok ut.
Utover 1970-tallet ble frontmotor etterhvert utdatert. OFB gikk som nevnt over til Volvo midtmotor. Det gjorde også LB før de gikk over på MB hekkmotor. BFB hadde ikke et slikt forhold til Volvo som OFB og LB, så det satt nok lenger inne hos dem. Riktignok kjøpte de en brukt B57 turbuss i 1971 og en ny B58 turbuss i 1976, men som rutevogn var ikke Volvo aktuelt, "Det holder ikke her" sa daværende verksmester. Hos naboselskapet Lommedalsbussen var det i den tida bare Volvo og tøffere kjøring, men der holdt Volvo!.
Ang. akseltrykk på bruer, så var det "unskyldningen" i flere år for å beholde frontmotoren. Det var to bruer over jernbanen det var snakk om. Den ene i Gml. Drammensvei på Stabekk og den andre i Vollsveien på Lysaker, altså i to av hovedtraseene i rutenettet deres. Bruene er fortsatt der, busstrafikken også, men det er mulig det har blitt gjort noe med dem i årenes løp.
Til slutt litt om manuell og automatgir. Oppdragsgiver, SL(Stor-Oslo Lokaltrafikk), ga busselskapene tilskudd til vognkjøp. Automatgir var dyrere enn manuelt gir og den merkostnaden måtte selskapet dekke selv. Da sier det seg selv at manuelt gir ble beholdt lengst mulig. De første kom til BFB i 1987 og siden ble det bare det. OFB hadde busser med automatgir ca. 8-10 år før,men om de hadde en annen avtale eller kostet dette selv, det vet jeg ikke.


Spørsmål omkring ulike bussmodeller og ulike alternativer for manuell, halvautomatisk og automatisk gir dukker opp i blant. Etter samtale med Jens Skoug har jeg laget en liten oversikt over situasjone på 1960- og 1970-tallet. Giralternativer har spilt en rolle ved valg av chassis og derfor er det nyttig med en oversikt:

VOLVO: Midtmotormodellene B655, B755 og B58 hadde Wilson halvautomatisk girboks på 1950- og 1960-tallet. Dette var en vellykket løsning som gjorde dette chassiset egnet for mange ulike formål, som by- og forstadsbuss, langrute- og turbuss. En begrensning i Norge var vektbestemmelsene: Bussene var lenge for tunge, og i Norge ble derfor frontmotorbusser dominerende lenge.
SCANIA: Bybussen CR- kom i 1967 med egen 2-trinns automatisk girboks, best egnet for flate veistrekninger. Kom seinere også mer ZF-girboks. Modellen ble populær i flere norske byer, men generelt ble frontmotormodellene mest brukt.
DAIMLER og LEYLAND ble også levert med Wilson halvautomatisk girboks, og noen byer fikk busser av disse merkene.
BÜSSING kom med halvautomatisk Voith, med «strikkepinne», midt på 60-tallet og modellen ble innkjøpt i byer som Oslo, Trondheim og noen flere. Seinere avløst av MAN.
I 1975/76 kom Allison flertrinns helautomatisk girboks som kunne brukes på flere chassis, både fra Volvo, Scania og DAF. Voith og ZF kom med lignende løsninger.
Mercedes-Benz (MB) kom ca. 1974 med modellen O305 med egen girboks, både manuell og automat. MB ble med dette mer vanlig i by- og forstadsruter, i Osloområdet (Jf. Schøyen, etter hvert flere), i Bergen og mange andre steder.
Volvo kom etter hvert med bybuss (B59), seinere B10R og B10M. Dette ble etter hvert en universalbuss som med ulike girløsninger kunne tilpasses de fleste ruter. Rundt 1980 kunne busser med midt- og hekkmotor brukes på store deler av veinettet.
Scania hadde hekkmotorbusser. BR85/86 kunne leveres med automat og ble kjøpt til flere mindre byer. Scania med større motor var lenge for tunge for norske veier. Et utpreget Scania-selskap som BFB (Bærums Forenede) kjøpte fra 1979 over til BR116-modellen. Dette var egentlig en langrute-/turbuss, ikke en forstadsbuss. Selskapet kjøpte modellen med manuelt gir. Chassiset hadde støende motor og bussene ble dermed svært høye sammenlignet med chassis fra MB som ble mye brukt i Osloområdet. Men fra 1983 satset også BFB på MB-busser, i kombinasjon med Scania.
Som F-86 har understreket, er det oppdragsgiver Stor-Oslo Lokaltrafikk (SL) som spesifiserte bussene. Frontmotorbusser var billigere i innkjøp, og automatgir kostet med en manuelt gir. Byrutene ble prioritert først når det gjalt automatgir. Oslo og Follo Busstrafikk tok automatgir i bruk tidlig på 1970-tallet, men selskapet hadde ruter Kolbotn-Oslo sentrum-Majorstua-Smestad-Lysaker. Godt mulig dette ble regnet som byrute. Men konklusjonen er at økonomiske hensyn var avgjørende for merkevalg.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1105
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 08, 2019 19:09

Ja dette var jo veldig fint å få med, mange takk til både deg og Jens for den gode, innholdsrike og interessante oversikten der.. Det er vel likevel ikke umulig at slike tema kan komme opp til debatt her på tråden eller andre tråder igjen, men det gjør ikke noe -i så fall greit å "friske opp" med jevne og ujevne mellomrom.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 08, 2019 20:50

Bilde
Dette flotte bildet har jeg lyst å ta med her på tråden i og med at dette var en "vanlig" personbuss som ble ombygd til kombinertbuss i 1970 med godsdel/skappåbygg fra VBK's avd. Kristiansund Lettmetall.. Bussen var en DAF TB 160 DS-530 1962 mod som hadde karosseri med 43 sitteplasser fra Hartveit Karosserifabrikk i Bergen, og den ble levert i juni 1962 til Veøy Billag A/S som den gangen holdt til på Åfarnes, senere på Åndalsnes.. Bussen ble førstegangsregistrert på regnr T-8652 den 20.06.1962, og gikk deretter som "vanlig" buss i ca 8 år før Veøy Billag besluttet å bygge den om til kombinertbuss hos VBK/KLM på slutten av 1969. Da fikk bussen utseendet den har på dette bildet, og godsdelen er lett gjenkjennelig som et KLM-produkt, fra VBK/KLM ble bussen levert som kominertbuss i januar 1970 og omregistrert den 20.01 samme år. Passasjerdelen var fortsatt fra Hartveit og hadde vel fått redusert antallet sitteplasser til 10-12.. Etter dette ble bussen værende hos Veøy Billag i over 12 år til inntil bussen ble solgt i 1982, og omregistrert til campingbil på regnr UR 36919 den 08.10 samme år. Siste eier fra den 08.01.1988 var Ottar Bævre fra Nesset kommune i Romsdal, og der ble bussen værende i 11 år til fram til den ble avregistrert for godt den 15.02.1999.. :) Foto: Jean Henri Manara.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Aug 09, 2019 15:14

Bilde
Bilde
Ifht det som i det siste har vært skrevet her på tråden om frontmotorbusser, girkasser osv på busser i hovedstadsområdet, så velger jeg å ta med disse to leveransebildene i dag.. De viser en flott Scania BF111-63 1978 mod som ble levert som byggnr 45456 til Bærums Forenede Bilruter A/S i begynnelsen av oktober samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med 48 sitte og 15 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert ved Bærum Trafikkstasjon på regnr BL 61875 den 09.10.1978. Hvor lenge den var i bruk hos BFB er ukjent og også dato for avregistrering da bussen er eksportert ut av landet. BFB var et av selskapene i hovedstadsområdet som ser ut til å ha fått levert frontmotorbusser lengst, og denne bussen ser ut til å være den siste av mange slike Scania BF110 og BF111 levert til BFB i løpet av 1970-tallet. Den var også den eneste som ble levert i 1978, som regel fikk BFB levert flere busser av samme type samtidig, og går man tilbake til 1977 fikk de levert 3 slike på samme tid.. Året etter -i 1979 fikk likevel BFB levert en frontmotorbuss til, men dette var en ganske spesiell Scania B111-63 med regnr BL 66682 som fikk kortet ned akselsavstanden fra 6,25 meter til 5,20 meter og levert i turbuss-farger.. I motsetning til bussen vi ser på disse to bildene, så ble vel ikke BL 66682 brukt mye i ordinær rutetrafikk i hovedstadsområdet, så slik sett var vel BL 61875 som vi ser her den siste frontmotorbussen levert til BFB for det formålet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg F-86 » Lør Aug 10, 2019 09:48

Torkil Ø skrev:Ifht det som i det siste har vært skrevet her på tråden om frontmotorbusser, girkasser osv på busser i hovedstadsområdet, så velger jeg å ta med disse to leveransebildene i dag.. De viser en flott Scania BF111-63 1978 mod som ble levert som byggnr 45456 til Bærums Forenede Bilruter A/S i begynnelsen av oktober samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med 48 sitte og 15 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert ved Bærum Trafikkstasjon på regnr BL 61875 den 09.10.1978. Hvor lenge den var i bruk hos BFB er ukjent og også dato for avregistrering da bussen er eksportert ut av landet. BFB var et av selskapene i hovedstadsområdet som ser ut til å ha fått levert frontmotorbusser lengst, og denne bussen ser ut til å være den siste av mange slike Scania BF110 og BF111 levert til BFB i løpet av 1970-tallet. Den var også den eneste som ble levert i 1978, som regel fikk BFB levert flere busser av samme type samtidig, og går man tilbake til 1977 fikk de levert 3 slike på samme tid.. Året etter -i 1979 fikk likevel BFB levert en frontmotorbuss til, men dette var en ganske spesiell Scania B111-63 med regnr BL 66682 som fikk kortet ned akselsavstanden fra 6,25 meter til 5,20 meter og levert i turbuss-farger.. I motsetning til bussen vi ser på disse to bildene, så ble vel ikke BL 66682 brukt mye i ordinær rutetrafikk i hovedstadsområdet, så slik sett var vel BL 61875 som vi ser her den siste frontmotorbussen levert til BFB for det formålet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Det er riktig som du skriver at dette var den siste BF110/111 som BFB kjøpte. Vil tippe at den gikk i ca. 15 år som var vanlig på den tida. BFB kjøpte 3 stk. MB O307/VBK 50 samme år, men kunne jo ikke "svikte" Scania helt, så det var nok noe av grunnen til kjøpet. Destinasjon "Laukvik" har ingenting med Bærum å gjøre. Det finnes flere plasser i Nord-Norge med det navnet, så her har det nok skjedd en forbytting.
F-86
Lærling
 
Innlegg: 159
Registrert: Tir Des 08, 2009 18:43
Bosted: Vinstra

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 10, 2019 14:07

Bilde
Dagens leveransefoto her på tråden blir dette som viser en stilig Volvo B58-60 1971 mod som ble levert som byggnr 3945 fra VBK til Surnadal Billag A/S i Surnadal på Nordmøre der den fikk internnr 22.. Det finnes to leveransebilder av bussen, et der den ses litt mer fra siden enn den gjør her, og det bildet er lagt ut på SB-tråden for lenge siden. Er mer usikker på om bildet vi ser her har vært lagt ut der også, men uansett så hadde denne bussen M41-karosseri fra VBK som var bygd hos Kristiansund Lettmetall.. Det var 42 sitteplasser i bussen som ble førstegangsregistrert i Kristiansund på regnr UX 11197 den 01.07.1971, og for Surnadal Billags del var det en god del nytt ved denne bussen ifht bussene selskapet hadde fra før.. For det første var det selskapets første av etterhvert mange Volvo B58 med underliggende midtmotor, og for det andre var dette den første bussen som ble lakkert i denne designen med lys gule striper og "skjørt".. Bussen gikk i selskapets hovedruter "Mørelinjen" fra den var ny, i 1985/86 da u.t fikk på folkehøyskole i Surnadal gikk bussen mellom Surnadal og Rindal langs rv 65.. Den 06.04.1988 ble bussen utrangert og avregistrert for godt, og da hadde den nok gått et respektabelt antall km for selskapet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 10, 2019 14:10

F-86 skrev:
Torkil Ø skrev:Ifht det som i det siste har vært skrevet her på tråden om frontmotorbusser, girkasser osv på busser i hovedstadsområdet, så velger jeg å ta med disse to leveransebildene i dag.. De viser en flott Scania BF111-63 1978 mod som ble levert som byggnr 45456 til Bærums Forenede Bilruter A/S i begynnelsen av oktober samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med 48 sitte og 15 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert ved Bærum Trafikkstasjon på regnr BL 61875 den 09.10.1978. Hvor lenge den var i bruk hos BFB er ukjent og også dato for avregistrering da bussen er eksportert ut av landet. BFB var et av selskapene i hovedstadsområdet som ser ut til å ha fått levert frontmotorbusser lengst, og denne bussen ser ut til å være den siste av mange slike Scania BF110 og BF111 levert til BFB i løpet av 1970-tallet. Den var også den eneste som ble levert i 1978, som regel fikk BFB levert flere busser av samme type samtidig, og går man tilbake til 1977 fikk de levert 3 slike på samme tid.. Året etter -i 1979 fikk likevel BFB levert en frontmotorbuss til, men dette var en ganske spesiell Scania B111-63 med regnr BL 66682 som fikk kortet ned akselsavstanden fra 6,25 meter til 5,20 meter og levert i turbuss-farger.. I motsetning til bussen vi ser på disse to bildene, så ble vel ikke BL 66682 brukt mye i ordinær rutetrafikk i hovedstadsområdet, så slik sett var vel BL 61875 som vi ser her den siste frontmotorbussen levert til BFB for det formålet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Det er riktig som du skriver at dette var den siste BF110/111 som BFB kjøpte. Vil tippe at den gikk i ca. 15 år som var vanlig på den tida. BFB kjøpte 3 stk. MB O307/VBK 50 samme år, men kunne jo ikke "svikte" Scania helt, så det var nok noe av grunnen til kjøpet. Destinasjon "Laukvik" har ingenting med Bærum å gjøre. Det finnes flere plasser i Nord-Norge med det navnet, så her har det nok skjedd en forbytting.

Ok, ja og det ble jo noen Scania-busser hos BFB i årene etter også, men i form av hekkmotorbusser.. Veldig fint å få med en forklaring på dette med Laukvik i destinsasjonskassen på bussen, har lurt endel på hvor i BFB's ruteområde det kan ha vært -men ikke der med andre ord.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 11, 2019 15:42

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott DAF TB 160 DT-605 1976 mod som ble levert som byggnr 45079 fra VBK til A/S De Blå Østfoldbusser i Skiptvet.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med 47 sitteplasser, og den ble førstegangsregistrert i Moss på regnr AX 25945 den 10.09.1976.. Den 14.03.1980 foretok DBØ en omregistrering av bussen, uvisst av hvilken grunn, men på tross av endel endringer og sammenslåinger i området, så var bussen registrert med DBØ som eier fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 12.12.1991.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg NeooplanN138Frank » Søn Aug 11, 2019 19:20

Fra side 402 på VBK tråden;
Historikken til H-44564 ser ikke ut til å stoppe hos Vest Telemark Bilruter. VTB var nok siste eier som hadde skiltene ND26549 registrert på seg, men det ser ut som om at firmaet Entreprenør G.R. Sending A/S fra Dalen i Telemark kjøpte godsbussen fra VTB og på et eller annet tidspunkt havnet den i sørenden utenfor godsterminalen på Alnabru der mitt bilde er tatt engang tidlig sent på åttitallet/tidlig nittitall...... Sending hadde også to kombibusser/Repstad registrert på seg - begge kjøpt brukt fra Sirdal og Gyland Bilruter.
Bilde fra VBK/Vidar Såtvedt - lagt til for sammenligning av likheten til mitt bilde.
Bilde
Mitt bilde og her har bussen fått et ekstra vindu i passasjerdelen.
Bilde
Byggenummer fra KLM klarte jeg aldri å få lest av dessverre...... :sad: ...eneste forskjell på begge bilder er blinklysene og det ekstra sidevinduet - blinklysene ja de ser faktisk ut som de er av en eldre utgave på det nyeste bildet enn på leveransebildet :shock:
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør
 
Innlegg: 665
Registrert: Fre Feb 08, 2008 04:24


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 11, 2019 20:45

Se her ja Frank, dette syns jeg var både morsomt og interessant å få med, så mange takk skal du ha.. Det finnes enda flere bilder av denne bussen, noen tatt innvendig også, så skal få sjekket dem nærmere snart for å se om noen av dem viser godsbussens byggnr fra Kristiansund Lettmetall.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 12, 2019 11:36

Bilde
Her har vi et bilde til som ble tatt ved leveransen av Øst-Telemarkens Automobilselskaps godsbuss, og som Frank har laget et innlegg rundt over her.. Byggnr på bussen hos Kristiansund Lettmetall -KLM var 1231 viser det seg.. Ellers kan vi jo en gang til nevne at dette var en Scania-Vabis B76-63 1967 mod som ble førstegangsregistrert på regnr H-44564 den 29.12.1967.. Omregistrert i Skien til regnr ND 26549 den 04.04.1974, og avregistrert for godt den 26.04.1983.. Fargene var ØTA's tradisjonelle for den tiden, lys grå nederst og lys gul øverst med ØTA's flotte logo i rødt på sidene.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 13, 2019 14:04

Torkil Ø skrev:Her har vi to av flere bilder som ble tatt etter en ombygging av en buss hos VBK engang på første halvdel av 1980-tallet.. Leveransebilder av bussen har vært lagt ut tidligere, og dette var en Volvo B609 1977 mod som opprinnelig ble levert som byggnr 45290 fra VBK til SH Busslinjer A/S i Drammen.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK og ble førstegangsregistert i Horten på regnr KZ 25209 den 02.12.1977, i 1981 gikk SH Busslinjer inn i Drammen og Omegn Busslinjer, og bussen ble med over dit, men ble solgt etter en tid.. Etter dette fant nok ombyggingen vi ser på disse bildene sted, og den svarte og hvite fargesettingen kan jo tyde på at bussen ble solgt til Politidirektoratet e.l.. Dette har jeg imidlertid ikke funnet ut av så langt, men under her skal vi ta med et bilde av interiøret etter ombyggingen:

Her har fotografen stått et stykke foran i bussen og tatt bilde bakover.. Benker og masse skap såvidt jeg kan se, men hva bussen skulle brukes til etter ombyggingen er jeg ikke sikker på.. Senere har den hvertfall blitt campingbuss, den er fortsatt registrert, og siden den 25.07.2016 har bussen vært eid av Tommy Johannesen fra Lindesnes.. Forøvrig en tidlig Volvo B609 dette med understellnr 149.. :) Fotos: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright

Bilde
I dag siterer vi innlegg nr 11 fra side 453 her på tråden og tar med et bilde til som ble tatt etter ombyggingen av denne Volvo B609-bussen fra 1977 med regnr KZ 25209 som opprinnelig var levert ny til SH-Busslinjer i Drammen.. Full modellbenevnelse på bussen var Volvo B609-505 4x2 med 5,05 meters akselavstand, og jeg har fortsatt tro på at bussen ble levert til Politiet etter ombyggingen, f.eks Politiskolen i Oslo, men har fortsatt ikke funnet ut av det.. Til høyre på dette bildet ser vi dessuten et lastebilchassis av typen Scania R112 eller R142 som trolig fikk skappåbygg en tid etter at bildet ble tatt. Til venstre ser vi dessuten bakenden av en grå Mercedes-bil som ganske sikkert skulle bygges om til ambulanse.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Tysnes`n » Tir Aug 13, 2019 22:59

Torkil Ø skrev:
F-86 skrev:
Torkil Ø skrev:Ifht det som i det siste har vært skrevet her på tråden om frontmotorbusser, girkasser osv på busser i hovedstadsområdet, så velger jeg å ta med disse to leveransebildene i dag.. De viser en flott Scania BF111-63 1978 mod som ble levert som byggnr 45456 til Bærums Forenede Bilruter A/S i begynnelsen av oktober samme år.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK med 48 sitte og 15 ståplasser, og den ble førstegangsregistrert ved Bærum Trafikkstasjon på regnr BL 61875 den 09.10.1978. Hvor lenge den var i bruk hos BFB er ukjent og også dato for avregistrering da bussen er eksportert ut av landet. BFB var et av selskapene i hovedstadsområdet som ser ut til å ha fått levert frontmotorbusser lengst, og denne bussen ser ut til å være den siste av mange slike Scania BF110 og BF111 levert til BFB i løpet av 1970-tallet. Den var også den eneste som ble levert i 1978, som regel fikk BFB levert flere busser av samme type samtidig, og går man tilbake til 1977 fikk de levert 3 slike på samme tid.. Året etter -i 1979 fikk likevel BFB levert en frontmotorbuss til, men dette var en ganske spesiell Scania B111-63 med regnr BL 66682 som fikk kortet ned akselsavstanden fra 6,25 meter til 5,20 meter og levert i turbuss-farger.. I motsetning til bussen vi ser på disse to bildene, så ble vel ikke BL 66682 brukt mye i ordinær rutetrafikk i hovedstadsområdet, så slik sett var vel BL 61875 som vi ser her den siste frontmotorbussen levert til BFB for det formålet.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.


Det er riktig som du skriver at dette var den siste BF110/111 som BFB kjøpte. Vil tippe at den gikk i ca. 15 år som var vanlig på den tida. BFB kjøpte 3 stk. MB O307/VBK 50 samme år, men kunne jo ikke "svikte" Scania helt, så det var nok noe av grunnen til kjøpet. Destinasjon "Laukvik" har ingenting med Bærum å gjøre. Det finnes flere plasser i Nord-Norge med det navnet, så her har det nok skjedd en forbytting.

Ok, ja og det ble jo noen Scania-busser hos BFB i årene etter også, men i form av hekkmotorbusser.. Veldig fint å få med en forklaring på dette med Laukvik i destinsasjonskassen på bussen, har lurt endel på hvor i BFB's ruteområde det kan ha vært -men ikke der med andre ord.. :)


Her våkna jeg også, Laukvik har postadresse 8315, vi snakker Nordvest i Lofoten, eller på ''yttersia'' som de sier der oppe.
Har vært der noen ganger i mine yngre dager, har en onkel og en tante som bor like ved.
UTEN LASTEBILEN STOPPER NORGE!!!!!!!

Tysnes Transport A/S
Brukerens avatar
Tysnes`n
Veteran
 
Innlegg: 1370
Registrert: Søn Jun 07, 2009 02:57
Bosted: Verdens Navle

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 14, 2019 09:37

Da er nok forklaringen at noen hadde klart å forbytte stedsanviserfilm/rull mellom BFB-bussen vi ser lenger oppe på siden her og en buss som ble levert til Lofoten Trafikklag på samme tid.. Dette er egentlig litt morsomt -tenk litt på og se hva slags små detaljer slike transporthistoriske bilder av og til kan fortelle.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest