VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 19, 2019 12:35

Bilde
På dette leveransebildet ser vi en stilig Scania-Vabis B56-58 1963 mod som ble levert som byggnr 1082 fra VBK til Per Hoås fra Hell ved Stjørdal.. Bussen var bygd hos Kristiansund Lettmetall med ukjent byggnr derfra, og fargene var kanarigult "skjørt" nederst, deretter nokså mørk burgunderrød og kanarigul igjen fra rett under vinduene og opp.. Felgene hadde samme rødfarge som på karosseriet med kanarigul i navene.. Bussen skal ha blitt levert fra KLM den 11.05.1963, men den ble ikke førstegangsregistrert før den 03.10.1963, og da fikk bussen regnr V-2731.. Karosseriet var av typen M1958 fra VBK som man bygde mellom 1958 og 1965, men på våren 1963 da denne bussen var ny fikk man nytt frontlyktarrangement og grill på denne modellen.. Denne bussen hadde fått det nye frontlyktarrangementet men ikke den nye grillen, så dette her var nok en "overgangsbuss" der jeg vil tro at utseendet i fronten var heller sjeldent.. Bussen ble værende hos Per Hoås fram til 1982 da den fikk ny og ukjent eier som omregistrerte bussen til regnr XD 37104 i Steinkjer den 16.06 samme år.. Siste eier fra ukjent dato var Anita Ingebriktsvold fra Elverum, og der ble bussen avregistrert for godt den 08.03.1989.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 20, 2019 15:33

Bilde
Bilde
Her ser vi to flotte leveransebilder av en stilig Volvo B58-60 1973 mod som ble levert som byggnr 4301 fra VBK til Ofotens Bilruter A/S i Narvik i juni samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK med 50 sitteplasser og ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 16734 den 13.06.1973.. Ofotens Bilruter omregistrerte bussen innad i selskapet den 02.07.1984 -uvisst av hvilken grunn, men muligens overgang til skolebarnkjøring e.l.. Deretter ble bussen værende hos Ofotens Bilruter til den ble over 20 år fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 16.11.1993.. Som man ser var det montert endel "ekstra" på denne bussen, både grind på taket og et eller annet stativ bak.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 20, 2019 18:26

Har fått en tilbakemelding på at stativet bak på Ofoten-bussen på bildene i innlegget over her trolig var ment for reservehjulet.. Hjulet ble lagt flatt oppi stativet og deretter svingt på plass og motsatt når det skulle ned/av.. Vil også poengtere at takgrind var det ikke uvanlig at var montert på busser på den tiden der, kanskje særlig i Nord-Norge der denne bussen hørte hjemme.. Samtidig legger jeg også merke til at bussen hadde en "utvekst" på taket på begge sider foran grinda, vet ikke hva dette var.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg tore-buss » Tir Aug 20, 2019 20:13

Hei igjen Torkil!

"Utveksten" på Taket er luftinntak for Kupelufta. Disse på vogna over her var ganske store, og mulig de sitter litt lenger ut på siden enn vanlig.
Kan tenkes det var ei vifte nedi den også, det var det som regel ikke. Lufta ble pressa inn av Farts vinden. Noen hadde en luke du kunne lukke og åpne inne i bussen etter behov for frisk luft men enkelte hadde ikke det heller. Er og var et lovkrav om en hvis utskifnings takt av luft i bussen.
Hvis du ser nøye på andre bilder av VBK busser så kan en skimte tilsvarende luker på de fleste, som regel lenger bak på taket. Noen har 4 stk også.
Tore Johansen
Juel Johansens Bilruter.
Brukerens avatar
tore-buss
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 20, 2019 21:25

Hei Tore -ok, dette var fint å få vite.. Satt akkurat og tenkte på om jeg har unngått å sett disse på andre leveransebilder av busser og det kan jo tenkes, men da er nok forklaringen som du nevner at de var plassert annerledes og ikke så lett synlige som på OB-bussen over her.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 21, 2019 16:46

Bilde
I dag tar vi med dette leveransebildet som viser en flott buss som jeg så langt ikke klarer å identifisere.. Kanskje vet Vidar hvilken buss dette var og kan fortelle oss det.. Det er jo ingen tvil om det var en Scania-Vabis B-buss dette, og jeg tror det kan ha vært en B75 1959 mod med en tidlig utgave av VBK's M1958-karosseri.. Fra denne vinkelen er det vanskelig å se hvor lang den er, og fargene er jo også vanskelig å gjette seg til i og med at bildet er i svart/hvitt.. Først tenkte jeg på De Blå Omnibusser i Oslo, men finner ingen buss som passer -den eneste var en noe eldre Scania-Vabis B63 med regnr A-15412 som fikk nytt karosseri på den tiden, men da skulle det vel vært svart ratt på bussen.. Ellers er det to busser som peker seg ut fra tidsrommet jeg tror bussen kan være ny, og den ene var en Scania-Vabis B75-58 1959 mod med regnr V-141 som ble levert som byggnr 540 far VBK til Modulf Raaen fra Hegra i daværende Nord-Trøndelag.. Den andre var en Scania-Vabis B75-53 1959 mod med regnr W-8329 som ble levert som byggnr 542 fra VBK til Vestvågøya Bilruter i Lofoten -dette var et av selskapene der oppe som litt senere ble til A/S Lofoten Trafikklag.. Men understreker at dette bare er forslag, og at det kan ha vært en helt annen buss dette.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg NeooplanN138Frank » Ons Aug 21, 2019 18:50

Torkil Ø skrev:Bilde
På denne siden hadde jeg tenkt å starte med et leveransebilde av en buss fra Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap A/S, og valgte den vi ser her.. Men så viser det seg at bussen visttnok ikke ble levert til FFR likevel på tross av at fargene stemmer ganske bra.. Bussen skal istedet ha vært en flott Volvo B58-60 1967 mod som ble levert som byggnr 2362 fra VBK til AB Volvo i Sverige sent i 1966 eller tidlig i 1967.. Kanskje gikk bussen som demobuss i Sverige den første tiden, eller kanskje var det en ukjent svensk rutebileier som hadde noenlunde samme farger som FFR som fikk levert bussen gjennom AB Volvo.. Noe mer er foreløpig ikke kjent rundt bussen, bortsett fra at den hadde M1965-karosseri fra VBK i langrute-utgave.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Nå har denne bussen dukket opp i en artikkel i Altaposten og da måtte jeg grave litt og så viser det seg at den jo ble levert til FFR slik fargene skulle tilsi at den ble. VBK byggenummer 2362 ble altså registert hos FFR den 29/3-1967, regnummer Y-879, chassis var Volvo B58-60 med chassisnummer 415. 12,65 meter lang, 2,40 meter bred - 45 passasjerseter pluss fører. Y-879 gikk hos FFR hele sitt liv frem til den ble avregistrert den 12/1-1983.
Bilde
NeooplanN138Frank
Distribusjonssjåfør

Innlegg Kjella » Ons Aug 21, 2019 19:08

Torkil Ø skrev:I dag tar vi med dette leveransebildet som viser en flott buss som jeg så langt ikke klarer å identifisere.. Kanskje vet Vidar hvilken buss dette var og kan fortelle oss det.. Det er jo ingen tvil om det var en Scania-Vabis B-buss dette, og jeg tror det kan ha vært en B75 1959 mod med en tidlig utgave av VBK's M1958-karosseri.. Fra denne vinkelen er det vanskelig å se hvor lang den er, og fargene er jo også vanskelig å gjette seg til i og med at bildet er i svart/hvitt.. Først tenkte jeg på De Blå Omnibusser i Oslo, men finner ingen buss som passer -den eneste var en noe eldre Scania-Vabis B63 med regnr A-15412 som fikk nytt karosseri på den tiden, men da skulle det vel vært svart ratt på bussen.. Ellers er det to busser som peker seg ut fra tidsrommet jeg tror bussen kan være ny, og den ene var en Scania-Vabis B75-58 1959 mod med regnr V-141 som ble levert som byggnr 540 far VBK til Modulf Raaen fra Hegra i daværende Nord-Trøndelag.. Den andre var en Scania-Vabis B75-53 1959 mod med regnr W-8329 som ble levert som byggnr 542 fra VBK til Vestvågøya Bilruter i Lofoten -dette var et av selskapene der oppe som litt senere ble til A/S Lofoten Trafikklag.. Men understreker at dette bare er forslag, og at det kan ha vært en helt annen buss dette.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Eg vil tippe på den B63, var både svart og kvitt ratt på dei...
Kjella
Distribusjonssjåfør

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 21, 2019 20:59

NeooplanN138Frank skrev:
Torkil Ø skrev:På denne siden hadde jeg tenkt å starte med et leveransebilde av en buss fra Finnmark Fylkesrederi og Ruteselskap A/S, og valgte den vi ser her.. Men så viser det seg at bussen visttnok ikke ble levert til FFR likevel på tross av at fargene stemmer ganske bra.. Bussen skal istedet ha vært en flott Volvo B58-60 1967 mod som ble levert som byggnr 2362 fra VBK til AB Volvo i Sverige sent i 1966 eller tidlig i 1967.. Kanskje gikk bussen som demobuss i Sverige den første tiden, eller kanskje var det en ukjent svensk rutebileier som hadde noenlunde samme farger som FFR som fikk levert bussen gjennom AB Volvo.. Noe mer er foreløpig ikke kjent rundt bussen, bortsett fra at den hadde M1965-karosseri fra VBK i langrute-utgave.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Nå har denne bussen dukket opp i en artikkel i Altaposten og da måtte jeg grave litt og så viser det seg at den jo ble levert til FFR slik fargene skulle tilsi at den ble. VBK byggenummer 2362 ble altså registert hos FFR den 29/3-1967, regnummer Y-879, chassis var Volvo B58-60 med chassisnummer 415. 12,65 meter lang, 2,40 meter bred - 45 passasjerseter pluss fører. Y-879 gikk hos FFR hele sitt liv frem til den ble avregistrert den 12/1-1983.

Jamen dette var jo veldig fint å få nøstet opp i Frank, da skulle jo alt være på plass ifht den bussen der og ingenting er jo bedre enn det.. Mange takk skal du ha, jeg syntes det var litt underlig at AB Volvo valgte samme farger om FFR hadde på en buss som kanskje skulle brukes i demo-sammenheng. Det vanlige hos Volvo både på 1960-tallet og deler av 1970-tallet var jo hvite og blå demokjøretøyer.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 21, 2019 21:02

Kjella skrev:
Torkil Ø skrev:I dag tar vi med dette leveransebildet som viser en flott buss som jeg så langt ikke klarer å identifisere.. Kanskje vet Vidar hvilken buss dette var og kan fortelle oss det.. Det er jo ingen tvil om det var en Scania-Vabis B-buss dette, og jeg tror det kan ha vært en B75 1959 mod med en tidlig utgave av VBK's M1958-karosseri.. Fra denne vinkelen er det vanskelig å se hvor lang den er, og fargene er jo også vanskelig å gjette seg til i og med at bildet er i svart/hvitt.. Først tenkte jeg på De Blå Omnibusser i Oslo, men finner ingen buss som passer -den eneste var en noe eldre Scania-Vabis B63 med regnr A-15412 som fikk nytt karosseri på den tiden, men da skulle det vel vært svart ratt på bussen.. Ellers er det to busser som peker seg ut fra tidsrommet jeg tror bussen kan være ny, og den ene var en Scania-Vabis B75-58 1959 mod med regnr V-141 som ble levert som byggnr 540 far VBK til Modulf Raaen fra Hegra i daværende Nord-Trøndelag.. Den andre var en Scania-Vabis B75-53 1959 mod med regnr W-8329 som ble levert som byggnr 542 fra VBK til Vestvågøya Bilruter i Lofoten -dette var et av selskapene der oppe som litt senere ble til A/S Lofoten Trafikklag.. Men understreker at dette bare er forslag, og at det kan ha vært en helt annen buss dette.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Da vil jeg for min del tippe på at det kan være A-15412 fra De Blå Omnibusser vi ser på bildet i innlegg nr 6 over her.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 22, 2019 15:53

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en flott Volvo B10R-59 1980 mod som ble levert som byggnr 45733 fra VBK til NSB Stavangerrutene i Stavanger den 05.03 samme år.. Bussen hadde M50-karosseri fra VBK og var en nokså utpreget bybuss, og den ble førstegangsregistrert i Stavanger på regnr RE 98848 den 11.04.1980.. Det ser ut til at bussen ble værende hos NSB til den ble solgt til Petter Hansen Meyer fra Sør-Varanger den 02.05.2002, og der oppe ble bussen avregistrert for godt den 07.01.2003.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 22, 2019 17:00

Torkil Ø skrev:
Kjella skrev:

Da vil jeg for min del tippe på at det kan være A-15412 fra De Blå Omnibusser vi ser på bildet i innlegg nr 6 over her.. :)

Så langt ser det ut til at det må være A-15412 fra De Blå Omnibusser vi ser på leveransebildet i innlegg nr 6 på denne siden.. Har også fått tilbakemelding på at det man kan se av bussens dashbord på bildet kan tyde på det.. Tar derfor med det som er kjent rundt denne bussen, og det er at det var en Scania-Vabis B63 som var sen 1950 mod og ble levert til DBO den 20.02.1951. Fram til 1956 hadde den karosseri far Stedjeberg Auto som var navnet på VBK tidlig på 1950-tallet, og det ser ut til at det av en eller annen grunn ble hyppige karosseribytter på bussen. Den fikk også nytt karosseri hos VBK i november 1956 av typen M1953, og deretter nytt M1958-karosseri med byggnr 470 fra VBK som den ble levert med den 23.02.1959. Det er isåfall dette vi ser bilde av lenger oppe på denne siden, og det passer jo også med årstiden bildet ble tatt.. Bussen var deretter hos DBO fram til den ble solgt til Nils Hansen fra Fenstad i Akershus den 07.08.1962.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Fre Aug 23, 2019 15:04

Bilde
I dag tar vi med et leveransebilde av en ambulanse fra VBK Rescueline i Horten.. Bilen var en Mercedes 310, og den tror jeg muligens hadde bensinmotor i og med at det ikke var noen "D" for diesel i dekalene på sidene av bilen.. Årsmod er ukjent, men tipper den var fra mellom 1980 og 1985.. Vet heller ikke hvor denne ambulansen ble levert, men farge og designmessig så var nok ikke dette en ambulanse til det norske markedet.. Først tenkte jeg på Sverige, men det kan også ha vært til et annet land.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 24, 2019 06:58

Bilde
Her ser vi et bilde som er et av flere som viser deler av interiøret i en buss.. Bussen skal ha vært en Volvo B57 1967 mod som ble levert til Oslo og Follo Busstrafikk A/S, og som vi ser var det relativt enkel innredning i denne bussen med rørstoler/sofaseter trukket i blått skaitrekk.. Ganske typisk i mange VBK-busser som ikke skulle gå i altfor lange ruter type by og fortsatdsruter.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 24, 2019 07:02

Bilde

Før vi begynner på en ny side her på tråden fyller vi opp denne siden med dette bildet.. Det har jeg forøvrig ikke så mye å si om foreløpig, det ser ut til å ha vært tatt framme i et eller annet Scania-Vabis-kjøretøy.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest