VBK Vestfold Bil og Karosseri

Transportbransjen har vært, og er stadig i forandring. Likevel er det enkelte ting i bransjen som holder stand eller betyr noe spesielt for de av oss som setter pris på dieseleksos og asfaltlivet. Denne tråden er forbeholdt historiske tilbakeblikk, minner og erfaringer vi må ta vare på slik at også kommende sjåfører kjenner til ryggraden i norsk transporthistorie.

Moderatorer: Stig-Arne, Lysmester`n, jvsandem, DeLutte, MOOY, topline164, Torkil Ø, heilertsen, Trailer Raymond

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 24, 2019 07:03

Bilde
På dette leveransebildet ser vi en stilig Volvo B57-60 1968 mod som ble levert som byggnr 3009 fra VBK til Fredrikstad Rutebiler i Fredrikstad.. Bussen hadde M1965-karosseri fra VBK, og var nok trolig en av de siste bussene som ble levert med dette karosseriet i og med at den ble levert såpass sent som i desember 1968.. Det var 44 sitte og 15 ståplasser i bussen som ble førstegangsregistrert i Fredrikstad på regnr B-40207 den 11.12.1968.. I 1980 ble Fredrikstad Rutebiler endel av Fredrikstaddistriktets Rutebiler A/S etter endel sammenslåinger i området.. Bussen ble med over og ble omregistrert til FDR på regnr AR 37765 den 03.12.1980.. Deretter fortsatte bussen hos FDR i et og et halvt år til fram til den ble utrangert og avregistrert for godt den 28.06.1982.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 25, 2019 09:49

Bilde
Her ser vi et leveransefoto av en flott Scania B110-63 1975 mod som var en av 15 slike busser levert til Angola med byggnr mellom 4684 og 4698 fra VBK fra sent på sommeren til oktober samme år.. Både denne og de andre bussene hadde M42-karosseri fra VBK utstyrt med ekstra luftevinduer for varmere strøk.. Har vel på tidligere bilder skrevet at bussene var 1975 mod selv om de var av typen Scania B110 som da var en utgående modell.. Lastebilene i 110-serien ble jo erstattet av 111 på slutten av 1974, men tror det tok noe mer tid før B og BF110 ble erstattet med B og BF111, så derfor kan det trolig stemme å si at både denne bussen og de andre til Angola var 1975 modeller.. De ble forøvrig levert til Compagnia De Diamantes De Angola og har googlet dette fordi det kan jo virke til å ha vært et diamantgruveselskap, og det er litt vanskelig å finne ut av, men det kan virke sånn.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Aug 25, 2019 19:29

Ser ut til å stemme at det var et diamantgruveselskap i Angola som fikk levert de 15 Scania B110-63-bussene som vi ser en av på bildet over her.. Kanskje bussene i hovedsak ble brukt til å frakte gruvearbeiderne til og fra jobb.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Aug 26, 2019 13:18

Bilde
Bilde
Her ser vi to leveransebilder av en stilig Volvo B71518 1964 mod som ble levert som byggnr 1520 fra VBK til Lommedalsbussen A/S i Bærum på våren samme år.. Bussen hadde M1958-karosseri fra VBK med 49 sitteplasser og ble førstegangsregistrert på regnr C-4607 den 02.04.1964.. Da bussen var ny hadde den Lommedalsbussens eldre fargesetting som var todelt gul og oransje med gul nederst, men senere skal denne bussen ha blitt omlakkert i den mer kjente fargesettingen i turkis og svart med røde felger.. Bussen ble omregistrert til regnr BL 39163 den 22.01.1975, og tror muligens dette var mens den fortsatt var i Lommedalsbussens eie og bruk. Siste eier fra den 07.08.1981 var Eggedal Ungdomslag i Sigdal som avregistrerte bussen for godt den 09.10.1984.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tir Aug 27, 2019 14:35

Bilde
Bilde
Dagens leveransebilder her på tråden viser en flott DAF TB 163 DT-530 1977 mod som ble levert som byggnr 45289 fra VBK til Rutebileier David Skjelbred fra Kodal i indre Vestfold på høsten samme år.. Skjelbred var vel med sine busser tilknyttet Sandefjord Bilruter, og bussen på bildet hadde M42-karosseri fra VBK med ukjent antall sitteplasser.. Bussen ble førstegangsregistrert i Sandefjord på regnr LY 25976 den 18.11.1977, og skal på ukjent tidspunkt ha blitt overtatt av Rutebilene Farmand A/S i Tønsberg.. Hvor lenge den ble værende hos RF er heller ikke kjent, siste eier fra ukjent dato var Morten Sandum fra Ringerike kommune og der ble bussen avregistrert for godt den 22.07.2010.. Kan jo også tilføye at det var en ganske kort buss dette med akselavstand på 5,30 meter og totallengde på 10,45 meter.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Ons Aug 28, 2019 14:32

Bilde
Her ser vi et bilde som ble tatt ved leveransen av fire nokså like busser til B-O Bussene A/S i Skien i 1978.. De to første bussene var av typen Mercedes O307, mens de to siste kom litt senere og var av typen Mercedes O305.. Alle hadde M50-karosseri fra VBK og var typiske bybusser, men det er vanskelig å si hvilken av de fire bussene som ble avbildet her, men kanskje en av de to første.. Det finnes andre leveransebilder av de fleste av disse bussene som er lagt ut tidligere her på tråden, og om jeg husker riktig så kommer det et eller to til senere.. De to mennene som tar hverandre i hånda er ukjent for meg, men antakelig B-O Bussenes og VBK's disponenter.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Tor Aug 29, 2019 10:19

Torkil Ø skrev:Her har vi to leveransebilder av en stilig Mercedes LPO913-42 1974 mod som ble levert som byggnr 4521 fra VBK til Lierbussen A/S i Sylling på sommeren samme år.. Bussen hadde et forminsket M41-karosseri fra VBK med originalfront fra MB opp til frontvinduene, og den ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 19503 den 05.07.1974.. Lierbussen A/S brukte bussen bl. a i sin rute mellom Sylling og Øverskogen som den også var skiltet for da bildene ble tatt -en rute med noe tynt passasjergrunnlag i ytterkanten av ruteområdet til Lierbussen -tidl. Kristoffer Karlsens Bilruter.. Midibussen ble solgt den 15.12.1978 etter bare 4 og et halvt år, og etter dette har den trolig hatt flere eiere.. Siste eier som hadde skilter på bussen var fra Rjukan Trafikstasjons distrikt, og der var den registrert mellom den 25.01.1989, og fram til den ble avregistrert for godt den 10.05.1990.. Etter dette ble bussen solgt til Knut Arild Bergsten i Stavanger den 25.02.1994, men der kom ikke skiltene på igjen.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Bilde
I dag siterer vi innlegg nr 11 fra side 411 her på tråden, og tar med et bilde til av den samme bussen vi ser der.. Som nevnt i det siterte innlegget var dette en stilig Mercedes LPO913-42 1974 mod som ble levert som byggnr 4521 fra VBK til Lierbussen A/S i Sylling, og som ble førstegangsregistrert i Horten på regnr KZ 19503 den 05.07 samme år.. Ellers er det ikke så mye mer å tilføye rundt denne midibussen nå, da det meste er tatt med i det siterte innlegget.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Aug 30, 2019 13:20

Bilde
Bilde
På disse to leveransebildene ser vi en flott Scania BF80-59 1972 mod kombinertbuss som ble levert som byggnr 4210 fra VBK til Batnfjord Auto på Batnfjordsøra på Nordmøre sent på høsten samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK med 16 sitteplasser, og var på mange måter oppbygd som en ordinær kombinertbuss med skyvedører på sidene i godsdelen samt grind på taket for frakt av melkespann, kraftfor og annet.. Men ser man på passasjerdelen så var den langt bedre innredet enn slike kombinertbusser vanligvis var.. Årsaken til det var at bussen ble anskaffet etter at Batnfjord Auto hadde inngått transportkontrakt med Teateret Vårt i Molde, og det var dette bussen primært skulle brukes til.. I et knipetak i ledige stunder kan den vel ha blitt brukt til de ordinære kombinertrutene også, men ellers ble den brukt for Teateret Vårt fram til begynnelsen av 1980-tallet.. Bussen ble førstegangsregistrert i Kristiansund på regnr UX 14690 den 20.11.1972, og noen uker senere fra nyttår 1973 ble Batnfjord Auto endel av det sammenslåtte Aarø-Batnfjord-Kleive Auto A/S som i 1979 skiftet navn til Molde Bilruter A/S. Bussen og kontrakten med teateret fulgte med over til AaBK der den fikk internnr 52 og var som nevnt i bruk til 1980-tallet, husker ikke eksakt årstall.. Fra ukjent dato ble bussen solgt til Trond Bjørnar Andresen fra Eidsberg i Østfold, og der ble den avregistrert for godt den 24.04.1996.. Kan jo også nevne at disse to bildene ble lagt ut i en litt annen variant på Batnfjord Aoto-tråden for noen år siden.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg SvB » Fre Aug 30, 2019 15:09

Torkil Ø skrev:På disse to leveransebildene ser vi en flott Scania BF80-59 1972 mod kombinertbuss som ble levert som byggnr 4210 fra VBK til Batnfjord Auto på Batnfjordsøra på Nordmøre sent på høsten samme år.. Bussen hadde M41-karosseri fra VBK med 16 sitteplasser, og var på mange måter oppbygd som en ordinær kombinertbuss med skyvedører på sidene i godsdelen samt grind på taket for frakt av melkespann, kraftfor og annet.. Men ser man på passasjerdelen så var den langt bedre innredet enn slike kombinertbusser vanligvis var.. Årsaken til det var at bussen ble anskaffet etter at Batnfjord Auto hadde inngått transportkontrakt med Teateret Vårt i Molde, og det var dette bussen primært skulle brukes til.. I et knipetak i ledige stunder kan den vel ha blitt brukt til de ordinære kombinertrutene også, men ellers ble den brukt for Teateret Vårt fram til begynnelsen av 1980-tallet.. Bussen ble førstegangsregistrert i Kristiansund på regnr UX 14690 den 20.11.1972, og noen uker senere fra nyttår 1973 ble Batnfjord Auto endel av det sammenslåtte Aarø-Batnfjord-Kleive Auto A/S som i 1979 skiftet navn til Molde Bilruter A/S. Bussen og kontrakten med teateret fulgte med over til AaBK der den fikk internnr 52 og var som nevnt i bruk til 1980-tallet, husker ikke eksakt årstall.. Fra ukjent dato ble bussen solgt til Trond Bjørnar Andresen fra Eidsberg i Østfold, og der ble den avregistrert for godt den 24.04.1996.. Kan jo også nevne at disse to bildene ble lagt ut i en litt annen variant på Batnfjord Aoto-tråden for noen år siden.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.

Her var en en kjent buss! Husker denne fra Åndalsnes i førjulstrafikken i 1972. Da gikk den ekstra for å ta ekstra postmengder fra toget. Dette var nok heller ikke noe smart busskjøp, faktisk den tredje i rekkefølge fra Batnfjord Auto. I 1967 kjøpte de en semitrailer med dobbelt førerhus, Volvo N86-44 med Maur tralle. Disse fikk hhv. nr. 64 og 83 i AaBK. Den var lite hensiktsmessig å kjøpe på bygdeveiene ved Batnfjorden. Da nye biler kom, ble den lite brukt til den ble solgt tidlig på 80-tallet. Neste kombi, Scania BF110 med karosseri fra VBK/KLM kom i 1970. Bussen var hele 12,9 meter lang. Chassiset var ikke solid nok til tunge lass med melkespann og kraftfor på returen fra Kristiansund. Det ble sprekkdannelser i karosseriet. I 1981 ble det tatt ut og kom tilbake med nytt M500 busskarosseri på nyåret 1982. Så ble det et langt liv som skolebuss i ca. 20 år før den endre i Øst-Europa. Som kombi hadde den nr. 53, som personbuss ble den nr. 13.

Nr. 52 var en BF80 og dermed i svakeste laget. Den hadde VBKs langrutestol, men dessverre med skai-trekk. Det ble for varmt om sommeren og for kaldt om vinteren. Høsten 1978 kom det ny teaterbuss, Scania BF111 med karossseri som på 52. Den nye fikk nr. 56 fikk mange år som teaterbuss. Den fikk stofftrekk i setene, rødspraglet som AaBK foretrakk. I 1979 kom en "tvilling" til 56 som fikk nr. 59. 56 og 59 ble solgt i 1992 og dette var de siste kombinertbussene hos Molde Bilruter.

I en alder av seks år ble 52 "pensjonert", reservebuss og lite brukt. Solgt 15.10.84 til Norsk Motorklubb, avd. Molde, men etter en tid solgt ny eier på Østlandet. Bussen ble iallfall ikke utslitt hos Molde Bilruter. Nevner dette for å framheve at ikke alle busskjøp har svært like smarte. Sikkert mange eksempler på dette i mange selskaper.
SvB
SvB
Langtransportsjåfør
 
Innlegg: 1105
Registrert: Ons Mar 14, 2007 13:46
Bosted: Lillehammer

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Fre Aug 30, 2019 15:52

SvB -fint å få med alt dette, mange takk nok engang.. De to kombinertbussen som du nevner med internnr 56 og 59 hos Molde Bilruter er jo presentert både her på tråden og Romsdalsk-tråden tidligere.. Etter at UX 14690 #52 ble solgt til Norsk Motorklubb i Molde høsten 1984 husker jeg den ofte brukte å stå parkert ved riksveien i nærheten av Lønset øst for Molde.. Etterhvert fikk den vel hvit farge og endel reklame-logoer hos dem, og man fraktet vel biler m.m i bussens godsdel.. :)
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen


Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Lør Aug 31, 2019 18:09

Bilde
Bilde
I dag tar vi med disse to leveransebildene som viser en flott Volvo B58-60 1979 mod til NSB.. Bussen hadde M42-karosseri fra VBK, og var en av svært mange slike busser levert fra VBK til NSB, og det kan ofte være vanskelig å identifisere disse helt ut fra bildene.. Det som imidlertid er kjent rundt denne bussen er at den var en av fem slike levert til NSB på høsten i 1979, og de hadde byggnr 45581, 45582, 45583, 45584 og 45588.. Bussene var dessuten fordelt mellom NSB Lågendalsruten, NSB Krøderenrutene, NSB Odal-Eidsvollruten og NSB Hølandsrutene som fikk to av dem.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Søn Sep 01, 2019 16:43

Bilde
Her ser vi et av flere bilder som i sin tid ble tatt på en messe/utstilling i Vejle i Danmark, og årstallet skal visstnok ha vært 1976.. Vi ser jo egentlig litt av tre busser på dette bildet men de to til venstre og til høyre ser man såpass lite av at det er fint lite å si om dem.. Bussen i midten var imidlertid en helt ny Volvo med VanHool-karosseri, og ser vel ikke bort fra at dette kan ha vært en Volvo B58 som trolig var 1976 mod, men noe mer er ikke kjent rundt den.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Sep 02, 2019 14:37

Bilde
Dette bildet kan se ut til å ha blitt tatt ut av et hotell eller restaurantvindu, og ut fra vinduet ser man en ny Leyland-buss med M1965-karosseri fra VBK.. Denne bussen var muligens på en demo-tur da både dette og flere andre ble tatt, men tror den skulle leveres ny som bybusss til Oslo Sporveier, hadde årsmod rundt 1965/1966 og var lakkert sølvgrå med mørk blå stripe midt på.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Sep 02, 2019 14:43

Bilde
Her ser vi litt av framre del på et busschassis som var klart for karosseribygging hos VBK.. Er ikke sikker på hvilken buss dette ble og heller ikke hva slags chassis det var, men det kan se ut som det var et par bittesmå Volvo-emblemer på to små "luker" e.l som ses litt til høyre for rattet og dashbordet.. Kanskje noen har et forslag til hva dette kan ha blitt slags buss, og tar et forbehold rundt de nevnte Volvo-emblemene i tilfelle jeg ser feil.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

Re: VBK Vestfold Bil og Karosseri

Innlegg Torkil Ø » Man Sep 02, 2019 14:48

Bilde
Til slutt på denne siden tar vi som så mange ganger før med et bilde som viser et bussinteriør.. Som regel er det ikke så lett å si hvilke busser mange av disse bildene ble tatt i, og det er også tilfelle med dette bildet.. Det ser imidlertid ut til at det var en velutstyrt buss for tur eller langruter, og som man ser hadde den bl. a overlysvinduer i takbuen.. Mulig det kan ha vært en buss med M1965-karosseri fra VBK dette -alternativt M1958-karosseri.. :) Foto: VBK-arkiv/Vidar Såtvedt. Copyright.
Torkil
Brukerens avatar
Torkil Ø
Bileier
 
Innlegg: 26378
Registrert: Tor Aug 26, 2010 04:02
Bosted: Drammen

ForrigeNeste

Gå til Transporthistorie

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest